Sivu 1/1

keinuhaarukka

Lähetetty: 09 Marras 2011 21:59
Kirjoittaja Raffe
Miksi sivuvaunulla varustettu pyörä usein on varustettu keinuhaarukalla?
Suht uusiinkin tehtaalta teleskoopein varustettuihin pyöriin vaihdetaan keinuhaarukka
kun niihin asennetaan sivuvaunu. Vaikuttaako vaimentimen erikoinen kiinnityskohta
( eri kuin pyörän napa ) ajettavuuteen tai jarrutukseen?

Re: keinuhaarukka

Lähetetty: 10 Marras 2011 19:44
Kirjoittaja JKU
Liittyy kai teleskooppijousituksen "niiamiseen"!?
Luullakseni sivuvaunun kanssa tämä muuttaa ajosuuntaa.
Keinuhaarukan kanssa niiaminen on hyvin vähäistä ja huomioni mukaan jarrutuksessa etuää jopa nousee ylöspäin.
Löytyisiköhän tuosta jostain netistä graafista esitystä?

Re: keinuhaarukka

Lähetetty: 12 Marras 2011 20:27
Kirjoittaja Raffe
JKU kirjoitti:Liittyy kai teleskooppijousituksen "niiamiseen"!?
Luullakseni sivuvaunun kanssa tämä muuttaa ajosuuntaa.
Keinuhaarukan kanssa niiaminen on hyvin vähäistä ja huomioni mukaan jarrutuksessa etuää jopa nousee ylöspäin.
Löytyisiköhän tuosta jostain netistä graafista esitystä?
Nouseeko etupää myös etupyörän jarrulla jarruttaessa? Koetin googlata jotain keinuharukkaan
ja sivuvaunuun liittyvää mutta ei vielä osunut silmään. Tänään oli muuten Blocketissa myytävänä
tuollainen R69s ( josta Jouni kirjoitti jutta Rikastimeen pari vuotta sitten ) + kaunis Steib 50-
luvun sivuvaunu, 24v liikenteestä poistettu. Siinä olisi projekti osaavalle. Hp. 36000Sek.

Re: keinuhaarukka

Lähetetty: 13 Marras 2011 09:55
Kirjoittaja JKU
Kokeilin tuota kerran R 60/2:llani:
nousevan se näyttää myös jarrutuksessa.

Lulisin tähän löytyvän tietoa jostain MMAF:n porukoista.
Siellä on pakko osata nuo etupään jättö-yms kulmat.
Joutuvat näet laskemaan ne, kun tekevät muutoksia ja katsastavat ne.
Luulisin että Teemu S Lindforskin osaa ( vaikka luullakseni onkin juristi).
Tuolla linkissä on ainakin jotain jättämästä :
http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html#9976
Ja ajodynamiikasta:
http://www.mmaf.fi/documents/Kopterilak ... ria101.pdf
Ratkaisu "telever" lienee puheenaoleva keinuhaarukka?
Lisää samasta aiheesta, kokeiluissa on käytetty Bemareitakin.
http://www.tonyfoale.com/Articles/Steer/STEER.htm

Re: keinuhaarukka

Lähetetty: 13 Marras 2011 12:23
Kirjoittaja Ismo Vaara
Keinuhaarukalla pystytään erottamaan toisistaan jarrutuksen ja "monttujen" aiheuttamat voimat toisistaan. Kaikissa keinuhaarukoissa näin ei ole tehty. Esim. BMW:n omasa -55...-69 valmistetussa etupäässä on jarrukilpi suoraan ankkuroitu keinuun.Tämä aiheuttaa "nostetta" jarrutettaessa. Kehittyneimmissä haarukoissa(esim. EML) on jarrukilpi, tai jarrupuristin, kiinnitetty reaktiotangolla haarukan kiinteään osaan. Tästä on se etu, ettei jarruttaminen vaikuta jousituksen toimintaan. Reaktiotangon kiinnityskohtaa vaihtamalla saadaan myös säädettyä jarrutusvoimia haluttuun suuntaan.
Myös etujätön säätö onnistuu helpommin keinuhaarukalla. Etujättö on tavallaan ohjaustehostin sv-prätkässä. Em. BMW:n haarukassa on eri kiinnityspisteet ajettaessa sivuvaunulla tai ilman. Parhaissa haarukoissa on jopa portaaton saatö etujättöön.

Re: keinuhaarukka

Lähetetty: 15 Marras 2011 11:45
Kirjoittaja Raffe
Ismo Vaara kirjoitti:Keinuhaarukalla pystytään erottamaan toisistaan jarrutuksen ja "monttujen" aiheuttamat voimat toisistaan. Kaikissa keinuhaarukoissa näin ei ole tehty. Esim. BMW:n omasa -55...-69 valmistetussa etupäässä on jarrukilpi suoraan ankkuroitu keinuun.Tämä aiheuttaa "nostetta" jarrutettaessa. Kehittyneimmissä haarukoissa(esim. EML) on jarrukilpi, tai jarrupuristin, kiinnitetty reaktiotangolla haarukan kiinteään osaan. Tästä on se etu, ettei jarruttaminen vaikuta jousituksen toimintaan. Reaktiotangon kiinnityskohtaa vaihtamalla saadaan myös säädettyä jarrutusvoimia haluttuun suuntaan.
Myös etujätön säätö onnistuu helpommin keinuhaarukalla. Etujättö on tavallaan ohjaustehostin sv-prätkässä. Em. BMW:n haarukassa on eri kiinnityspisteet ajettaessa sivuvaunulla tai ilman. Parhaissa haarukoissa on jopa portaaton saatö etujättöön.
Onko eduksi sivuvaunulla ajettaessa että etupää ei "niiaa"? Jos sivuvaunu on
pyörän oikealla puolella ( niinkuin meilläpäin ilmeisesti tulisi olla ) kallistuuko ajoneuvo silloin
jarrutettaessa hiukan vasemmalle ( normaalilla teleskooppiharukalla varustettuna )? Siihen päädyin koska "takapyörät" eivät ole samassa linjassa.
Onko etujättö säädettävissä tavanomaisella teleskooppihaarukalla? (" ..jätön säätö onnistuu
helpommin keinuh..." )?

Re: keinuhaarukka

Lähetetty: 15 Marras 2011 11:47
Kirjoittaja Raffe
JKU kirjoitti:Kokeilin tuota kerran R 60/2:llani:
nousevan se näyttää myös jarrutuksessa.

Lulisin tähän löytyvän tietoa jostain MMAF:n porukoista.
Siellä on pakko osata nuo etupään jättö-yms kulmat.
Joutuvat näet laskemaan ne, kun tekevät muutoksia ja katsastavat ne.
Luulisin että Teemu S Lindforskin osaa ( vaikka luullakseni onkin juristi).
Tuolla linkissä on ainakin jotain jättämästä :
http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html#9976
Ja ajodynamiikasta:
http://www.mmaf.fi/documents/Kopterilak ... ria101.pdf
Ratkaisu "telever" lienee puheenaoleva keinuhaarukka?
Lisää samasta aiheesta, kokeiluissa on käytetty Bemareitakin.
http://www.tonyfoale.com/Articles/Steer/STEER.htm
Tuosta riittää pähkäiltävää, kiitos.

Re: keinuhaarukka

Lähetetty: 16 Marras 2011 11:22
Kirjoittaja Ismo Vaara
Raffe kirjoitti:Onko eduksi sivuvaunulla ajettaessa että etupää ei "niiaa"? Jos sivuvaunu on
pyörän oikealla puolella ( niinkuin meilläpäin ilmeisesti tulisi olla ) kallistuuko ajoneuvo silloin
jarrutettaessa hiukan vasemmalle ( normaalilla teleskooppiharukalla varustettuna )? Siihen päädyin koska "takapyörät" eivät ole samassa linjassa.
Onko etujättö säädettävissä tavanomaisella teleskooppihaarukalla? (" ..jätön säätö onnistuu
helpommin keinuh..." )?
On etua, jos jarruttaessa ei niiaa.
Kyllä, kallistuu vasemmalle.
Etujätön säätö ei onnistu tavanomaisella teleskooppihaarukalla, paitsi jos olet ostanut säädettävät "kolmiot". Näitä yleensä käyttävät vain HD-kuskit pitkien etupäiden aiheuttamien haittojen vähentämiseen.
Teleskooppi ei ole koskaan keinuhaarukan veroinen sivarikäytössä, ei edes säädettävillä kolmioilla.
BMW:n Telelever etupää on muuten veikeä yhdistelmä keinu- ja teleskooppihaarukkaa ja on parempi sivarikäytössä kuin perinteinen teleskooppi.

Re: keinuhaarukka

Lähetetty: 16 Marras 2011 18:51
Kirjoittaja Pekkavee
Kiitos hyvistä selvityksistä.
Nyt minullekin selvisi se miksi sivuvaunupyöriin on yleensä vaihdettu semmoinen keinuhaarukka.
Olen sitä joskus ihmetellyt.

Eihän siitä mitään tule, jos kovassa jarrutuksessa pyörä niiaa keulastaan ja lähtee käsistä jonnekin suuntaan oitis. :? :? :?

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: keinuhaarukka

Lähetetty: 03 Joulu 2011 06:15
Kirjoittaja cake
Sivareihin vaihdetaan yleensä swingikeula syystä että:

Teleskoopit on liian huteroita,taipuu mutkiin ajettaessa

Ohjauksen jättöa on vähennettävä (=kevyempi ohjata, oikaisumomentti vähenee) siirtämällä etupyörää eteenpäin. Tämä ei onnistu telekoopilla kuin kolmiot vaihtamalla. Samalla saadan usin käyttöön jätön säätö swingiä (etupyörää) eteen tai taakse siirtämällä, esim. vanhoissa Bemarin keuloissa yleensä 2 kiinnitystä swingin ja varsinaisen haarukan välillä

Jarrutuksessa teleskooppikeulainen niiaa aina syvälle (tai sitten jousitus on mallia kivikova)
swingillä niiaus riippuu jarrun reaktiotangon kiinnityskohdasta, saadaan neutraaliksi tai niiaamaan vähän tai vaikka nousemaan. Ja nämä nomenomaan etujarrulla, takajarrun käyttö ei keulaan paljon
vaikuta

Huhu kertoo, että vanhoissa pyörissä, joissa jarrukilpi on kiinnitetty swingiin, siis nostaa keulaa jarruttaessa, tämä kallistaisi pyörää vaunun puolelle ja vähentäisi vaunun aiheuttamaa vasemmalle kampeamista. Siis kun vaunun pyörässä ei ole jarrua. (never tried, dont know)

cake

Re: keinuhaarukka

Lähetetty: 03 Joulu 2011 12:38
Kirjoittaja Ismo Vaara
cake kirjoitti: Huhu kertoo, että vanhoissa pyörissä, joissa jarrukilpi on kiinnitetty swingiin, siis nostaa keulaa jarruttaessa, tämä kallistaisi pyörää vaunun puolelle ja vähentäisi vaunun aiheuttamaa vasemmalle kampeamista. Siis kun vaunun pyörässä ei ole jarrua. (never tried, dont know)

cake
Juurikin näin se on, MUTTA. Jarrun ylöspäin nostava voima jäykistää jousitusta ja se ei ole aina hyvä juttu, varsinkaan jarrutettaessa epätasaisella alustalla.
Nykyaikaisissa swingietupäissä homma on hoidettu reaktiotangoilla ja parhaissa säädettävillä.

Mutta kaikki on vain joutavanpäiväistä höpinää jos sivarisi merkki on Krauser Domani. http://www.michael-krauser.de
Hinnat on kuitenkin käytetyillä samaa luokkaa Ferrari Testarossan kanssa. Jollette usko, niin käykääpä vertailemassa www.mobile.de
Ja Testarossiahan on joka ukolla, Domaneja vain harvalla!
Olin kerran ostamassa Domania, mutta tilaisuus meni liikaan pähkäilyyn! :cry:

Re: keinuhaarukka

Lähetetty: 03 Joulu 2011 13:25
Kirjoittaja Ismo Vaara
Loppuun vielä poliittinen vitsi, kerran täällä nykyään vitsitkin sallitaan!

Kysymys: Kenellä on Suomen kallein testarossa?
Vastaus: Mäyrällä!