Sivu 1/1

SAABismi on sairautta..

Lähetetty: 15 Joulu 2011 12:05
Kirjoittaja Ismo Vaara
...luki vuoden -66 Datsun Bluebirdin takalasissa, kun ostin ensimmäisen autoni "mustalaisilta" Orimattilassa vuonna -79.
En ole koskaan omistanut ensimmäistäkään SAABia, vaikka tiedän autotehtaan olevan "innovaatioiden Mekka!".

Kysymys kuuluukin: Mitkä ovat Teidän mielestänne BMW-tehtaan parhaat innovaatiot kautt'aikain, moottoripyörämalleissa? 8)

PS: Luupään kori oli täysin upottamalla sinkitty ja siten lähes ruostumaton!

Re: SAABismi on sairautta..

Lähetetty: 15 Joulu 2011 16:59
Kirjoittaja ilmari
Tjaa, eihän noita innovaatioita tiedä, kun oma harrastus bemareitten osalta kulminoituu tuohon 2v gessuun. No gessuhan oli aikanaan matkaenduroitten esi-isä.

Mutta sanotaan poikittainen nelisylinterinen moottori, ketjuveto ja raakasti hevosvoimia, siinähän on innovaatiota kerrakseen! Tosin japsit teki tuon jo -70 luvulla....

Re: SAABismi on sairautta..

Lähetetty: 15 Joulu 2011 19:59
Kirjoittaja PekkaR
ABS-jarrut nyt ensin tulee mieleen..
1988 taisi olla vuosi!

Re: SAABismi on sairautta..

Lähetetty: 15 Joulu 2011 21:17
Kirjoittaja HeikkiLukkari
- R100RS ja ensimmäinen kunnollasuunniteltu kokokate. RT:ssä matkakate ennen Wingiä.
- Matkaendurokategoria R80G/S:n kera (sekä pinnalliset tubeless-vanteet myöhemmissä Gessuissa).

Re: SAABismi on sairautta..

Lähetetty: 15 Joulu 2011 21:52
Kirjoittaja ilmari
Kerran matka keskeytyi noiden tubelles-vanteiden takia. Takarengas irtorsi vanteelta kunnon töyssyssä. Sen jälkeen AINA sisukumit gessussa.

Innovaatiopiste myös kummalliselle virta-avaimelle jossa on taittuva pää. Mikä tarkoitus sillä on?

Re: SAABismi on sairautta..

Lähetetty: 17 Joulu 2011 13:08
Kirjoittaja Ismo Vaara
Maaiman ensimmäinen nestevaimennettu teleskoppihaarukka on mielestäni paras BMW-innovaatio kautta aikain. Tämä siis jo -30 luvulla! 8)
ilmari kirjoitti:Kerran matka keskeytyi noiden tubelles-vanteiden takia. Takarengas irtorsi vanteelta kunnon töyssyssä. Sen jälkeen AINA sisukumit gessussa.

Innovaatiopiste myös kummalliselle virta-avaimelle jossa on taittuva pää. Mikä tarkoitus sillä on?
Tubeless vanteet ovat ENDUROreissuissa pelkkä haitta. Miten vaihdat ulkorenkaan luotettavasti erämaassa? ja saat sen vielä pitämään, ilman suuritehoista kompuraa! Jos pystyt, hyvä!
Ja on se jousittamaton paino, mikä on BMW:n ristipinnavanrteissa, huhhuh!

Taittuva avaimenpää oli muistaakseni turvallisuustuote, ettei törmäystilanteessa revitä rintakehää virta-avaimeen.
-Sama homma oli jarrunestesäiliön piilottamiselle tankin alle levyjarruissa 70-luvulla. :roll:

Re: SAABismi on sairautta..

Lähetetty: 17 Joulu 2011 18:56
Kirjoittaja ilmari
Enpä ole ikinä ajatellut, että gessun vanne on painava? Ainakin etunapa on kyllä melkoinen jööti verrattuna muihin "enduroihin". Kehähän siinä on kuitenkin alumiinia. Onko pinnoja sitten enempi?

Re: SAABismi on sairautta..

Lähetetty: 18 Joulu 2011 14:33
Kirjoittaja Ismo Vaara
GS:n ristipinnattu pyörä on siksi painava, että pinnojen kiinnitys vanteen reunoista vaatii paksun ja painavan vannekehän. Ero G/S:n vanteeseen on huomattava.

Re: SAABismi on sairautta..

Lähetetty: 18 Joulu 2011 15:57
Kirjoittaja ilmari
Sopiiko G/S:n vanne suoraan GS:n?

Re: SAABismi on sairautta..

Lähetetty: 18 Joulu 2011 18:12
Kirjoittaja Raffe
ilmari kirjoitti:Sopiiko G/S:n vanne suoraan GS:n?
Ei sovi, suoraan.

Re: SAABismi on sairautta..

Lähetetty: 20 Joulu 2011 09:37
Kirjoittaja ilmari
Hinttipulkka, Homopulkka, Kajakki, Kajakkikaksikko, Kuurakyttyrä, Kuplasaabi, Kyrpäjyrä, Monse, Mutakiila, Ojahauki, Peräpuikko, Porkkanasorvi, Pyhäkenkä,Päkätti, Päärynänpuolikas, Rynnäkkösämpylä, Sukellusvene, Syöksysämpylä, U96,
Vauhtisämpylä, Viidakkorumpu, Ysikuukka,Ysikuuppa

Tämän lisäksi meilläpäin käytettiin nimityksiä susikuutonen, kutari, hurrivatkain, mateenpää ja puukenkä.

Saabbi tehtaana kuoli, 96 elää vieläkin!

Kellä foorumilaisista oli aikanaan 96:n? Sehän oli aikanaan todella yleinen auto.

T.Ile

Re: SAABismi on sairautta..

Lähetetty: 20 Joulu 2011 14:28
Kirjoittaja jarvensi
Oli vm. 74 96 postivärinen ja pyöränä Ducati Desmo 450. Tuo 96 oli samanlainen raketti kuin tämä bokserini R1150RS.