Sivu 1/1

BMW R1150 kytkinputki ruostuu puhki

Lähetetty: 26 Helmi 2012 19:24
Kirjoittaja Pekkavee
Huollettiin yhtä R1150GS pyörää viikonloppuna.
Pyörä oli tosi vähän ajettu ja kaikin puolin hieno.

Ajattelin tarkistaa siitä asian, josta ole foorumeilla lukenut:
Kytkimen käyttösylinterin päähän tuleva putken mutka/liitin ja nesteputki ruostuu, koska sen päällä on kumiletku suojana. Kumiletkun ja putken väliin jää vettä, joka ruostuttaa putken ja liittimen.
Joissakin tapauksissa se on ruostunut jopa puhki.

No sahasin pitkällä keittiöveitsellä kumisuojusta auki putken päältä siitä raosta käsin, josta sinne pääsee käsiksi. Sieltä purskahti ruosteista vettä ja ruostemoskaa aika latinki ulos.
Vaikka pyörä on seissyt jo monta kuukautta talviteloilla lämpimässä hallissa. :cry:
Leikkelin sitten kumisuojaa pois noin 5 cm matkalta ja alta tuli jo kunnossa olevaa putkeakin. Putsattiin kohta huolella ja kuivattiin. Laitettiin siihen hieman jotain ruostesuojaa, joten eiköhän se vähän aikaa kestä puhki kulumatta. Sellaistakin on tapahtunut.
Mukanani ei ollut sitä ACF-50 ruostesuojaa, jota joku aika sitten hankin. Sitä käytetään lentokoneidenkin jarruputkien suojaamiseen, joten paras aine tuohon hommaan kanssa.

Tuossa on kuva putkesta, lainattuna muualta
Ruostunut putki
Pysyvän korjauksen tuohon saa, kun vaihtaa siihen GSA:n ruostumattoman kytkinletkun.
Varaosanumero 21527682151.

Tarkistakaahan R1150 omistajat kyseinen kohta siellä vaihdelaatikon perässä olevan kytkimen käyttösylinterin putkiliitännässä.
Sieltähän lähtee sitten kanssa se ilmausletku sinne ilmausnippaan, mutta siinä ei ole mitään ongelmaa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
PS. Laitoin tämän viestin ekana Kurapyöräilijöiden sivuille R1100/850/1150 huoltoketjuun.
R1100 yms. huolto Sitä kai ei moni täällä kävijöistä lue, joten laitoinpa sen tännekin.
Kai tuo sopii.
Toi Kurapyöräilijöiden ketju koskee kyllä kaikkia noita R1100/850/1150 pyöriä vaikka ne olisivat RT, R, S ja mitä niitä nyt on malleja.

Re: BMW R1150 kytkinputki ruostuu puhki

Lähetetty: 02 Maalis 2012 19:07
Kirjoittaja Raffe
Mistäpäin putkeen pääsee parhaiten käsiksi? Katselin taskulampun valossa
sitä pimeässä tallissa, mutta kunnosta on vaikea sanoa mitään ennenkuin suojakumia
pääsee raottamaan. GSA jonka tuotanto jatkui -06:een sai tuon uuden putken loppuvuodesta -03 kun GS-mallin valmistusta oltiin jo lopettelemassa.

Re: BMW R1150 kytkinputki ruostuu puhki

Lähetetty: 03 Maalis 2012 09:42
Kirjoittaja pertsa
Tein paksuun hitsauslankaan päähän taitoksen
jonka teroitin teräväksi, jolla sain siitä oikealta sivulta
leikattua sen suojaputken halki. Vettä tuli kyllä
ihan mukavasti ulos. Sen jälkeen suuntasin kuumailma
puhaltimella lämmintä ilmaa jolloin sain sen kuivaksi.
Tuttavalla on myös GS ja hänellä oli pyörä enemmän
purettuna jolloin sai tehtyä reiän sinne ylömmäs tuohon
suojaputkeen. Ilmeisesti se on oikein kunhan on ensin
tyhjentänyt sieltä alhaalta vedet pois.
Sain kädellä kokeiltua sitä ruosteista kohtaa ja kyllä se
oli lievää pintaruostetta ja putki ei taipunut millään.
Ruiskutin sprayvaseliini siihen kohtaan ja enpä usko
sen olevan enää ongelma.
Eli sieltä takaa sain käden sinne ja luultavasti sieltä
kun irroittaa takapyörän ja mahdollisesti takaiskarin
on homma vaivattomampi tehdä.
Olisi kiva kuulla onko kellään jäänyt matka kesken
tuon ruostuneen putken takia, enpä usko, mutta
nyt nuo pyörät ovat sen ikäisiä että asiaan kyllä
kannattaa kiinnittää huomiota, ainakin jos tekee
pitempiä matkoja kuin vaan kotipaikan R-kioskille :wink:

Re: BMW R1150 kytkinputki ruostuu puhki

Lähetetty: 04 Maalis 2012 09:29
Kirjoittaja Pekkavee
Mä leikkelin sitä kumista suojaletkua pitkällä sahateräisellä leipäveitsellä.
Sillä ylettyi sieltä pyörän oikealta puolelta vaihdelaatikon yli homman tekemään.

Pekka
:shock: :shock: :shock: