BMW R1150 kytkinputki ruostuu puhki
Lähetetty: 26 Helmi 2012 19:24
Huollettiin yhtä R1150GS pyörää viikonloppuna.
Pyörä oli tosi vähän ajettu ja kaikin puolin hieno.
Ajattelin tarkistaa siitä asian, josta ole foorumeilla lukenut:
Kytkimen käyttösylinterin päähän tuleva putken mutka/liitin ja nesteputki ruostuu, koska sen päällä on kumiletku suojana. Kumiletkun ja putken väliin jää vettä, joka ruostuttaa putken ja liittimen.
Joissakin tapauksissa se on ruostunut jopa puhki.
No sahasin pitkällä keittiöveitsellä kumisuojusta auki putken päältä siitä raosta käsin, josta sinne pääsee käsiksi. Sieltä purskahti ruosteista vettä ja ruostemoskaa aika latinki ulos.
Vaikka pyörä on seissyt jo monta kuukautta talviteloilla lämpimässä hallissa.
Leikkelin sitten kumisuojaa pois noin 5 cm matkalta ja alta tuli jo kunnossa olevaa putkeakin. Putsattiin kohta huolella ja kuivattiin. Laitettiin siihen hieman jotain ruostesuojaa, joten eiköhän se vähän aikaa kestä puhki kulumatta. Sellaistakin on tapahtunut.
Mukanani ei ollut sitä ACF-50 ruostesuojaa, jota joku aika sitten hankin. Sitä käytetään lentokoneidenkin jarruputkien suojaamiseen, joten paras aine tuohon hommaan kanssa.
Tuossa on kuva putkesta, lainattuna muualta
Ruostunut putki
Pysyvän korjauksen tuohon saa, kun vaihtaa siihen GSA:n ruostumattoman kytkinletkun.
Varaosanumero 21527682151.
Tarkistakaahan R1150 omistajat kyseinen kohta siellä vaihdelaatikon perässä olevan kytkimen käyttösylinterin putkiliitännässä.
Sieltähän lähtee sitten kanssa se ilmausletku sinne ilmausnippaan, mutta siinä ei ole mitään ongelmaa.
Pekka
PS. Laitoin tämän viestin ekana Kurapyöräilijöiden sivuille R1100/850/1150 huoltoketjuun.
R1100 yms. huolto Sitä kai ei moni täällä kävijöistä lue, joten laitoinpa sen tännekin.
Kai tuo sopii.
Toi Kurapyöräilijöiden ketju koskee kyllä kaikkia noita R1100/850/1150 pyöriä vaikka ne olisivat RT, R, S ja mitä niitä nyt on malleja.
Pyörä oli tosi vähän ajettu ja kaikin puolin hieno.
Ajattelin tarkistaa siitä asian, josta ole foorumeilla lukenut:
Kytkimen käyttösylinterin päähän tuleva putken mutka/liitin ja nesteputki ruostuu, koska sen päällä on kumiletku suojana. Kumiletkun ja putken väliin jää vettä, joka ruostuttaa putken ja liittimen.
Joissakin tapauksissa se on ruostunut jopa puhki.
No sahasin pitkällä keittiöveitsellä kumisuojusta auki putken päältä siitä raosta käsin, josta sinne pääsee käsiksi. Sieltä purskahti ruosteista vettä ja ruostemoskaa aika latinki ulos.
Vaikka pyörä on seissyt jo monta kuukautta talviteloilla lämpimässä hallissa.
Leikkelin sitten kumisuojaa pois noin 5 cm matkalta ja alta tuli jo kunnossa olevaa putkeakin. Putsattiin kohta huolella ja kuivattiin. Laitettiin siihen hieman jotain ruostesuojaa, joten eiköhän se vähän aikaa kestä puhki kulumatta. Sellaistakin on tapahtunut.
Mukanani ei ollut sitä ACF-50 ruostesuojaa, jota joku aika sitten hankin. Sitä käytetään lentokoneidenkin jarruputkien suojaamiseen, joten paras aine tuohon hommaan kanssa.
Tuossa on kuva putkesta, lainattuna muualta
Ruostunut putki
Pysyvän korjauksen tuohon saa, kun vaihtaa siihen GSA:n ruostumattoman kytkinletkun.
Varaosanumero 21527682151.
Tarkistakaahan R1150 omistajat kyseinen kohta siellä vaihdelaatikon perässä olevan kytkimen käyttösylinterin putkiliitännässä.
Sieltähän lähtee sitten kanssa se ilmausletku sinne ilmausnippaan, mutta siinä ei ole mitään ongelmaa.
Pekka
PS. Laitoin tämän viestin ekana Kurapyöräilijöiden sivuille R1100/850/1150 huoltoketjuun.
R1100 yms. huolto Sitä kai ei moni täällä kävijöistä lue, joten laitoinpa sen tännekin.
Kai tuo sopii.
Toi Kurapyöräilijöiden ketju koskee kyllä kaikkia noita R1100/850/1150 pyöriä vaikka ne olisivat RT, R, S ja mitä niitä nyt on malleja.