Kysyisinpä teiltä paljon tietäneiltä BOXERIN löljyn viskisiteetistä jä laatuvaatiuksista liittyen paineesen ja esim. nokkaketjun kiristimen toimintaan.
Itsellmni on ollut useita bemuja ja käyttänyt eri öljyjä, 10/40, 20/50, 15/50 mineraali ja synteettisiä.
Joskus olen huomannut että on suositeltu juuri 20/50 mineraali, että kristäjä toimisi paremmin.
Itselläni on ollut havainto että kuumassa moottorissa (eli /50 pääppä) synteetinen öljy jättää paremmin kiristäjää öljyä ja samoin synteettinen 15/ nostaa paineet huomattavasti nopeammin ja ketju rapsahtaa vain vähän tai tuskin linkaan. Jo 20/50 mineraali ja synteetisellä ero on huomattava, saatikka hieman ohuemmalla 15/50 ehkä markinaalisempi mutta havaittava. Jotkut kertovat että 5/50 ei rapsahda lainkaan.
Sitten vielä pieni esimerkki; Porsse traktori mineraali 10/40 paine kuumana tyhjäkäynnillä 0.6kg
täys synteettinen 1.0kg öljyn merkki sama.
ÖLJY AIHE
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: ÖLJY AIHE
No onkos tuo nyt oikeasti ongelma montako sekuntia se ketju rapsahtaa.
Eikö tärkeämpää ole ne öljyn muut ominaisuudet.
Ja voihan noihin uudempiin R pyöriin ( alle 17 vuotta ) ainakin vaihtaa sen uuden mallisen kiristimen, jos ääni alkaa vaivaamaan.
20W-50 on mielestäni kuitenkin paras (ja halvin) kokonaisuutena noihin maamoottoreihin, jotka ovat melkein samanlaisia kuin kuplavolkkarin moottori. Vain pari sylinteriä vähemmän.
Pekka
Eikö tärkeämpää ole ne öljyn muut ominaisuudet.
Ja voihan noihin uudempiin R pyöriin ( alle 17 vuotta ) ainakin vaihtaa sen uuden mallisen kiristimen, jos ääni alkaa vaivaamaan.
20W-50 on mielestäni kuitenkin paras (ja halvin) kokonaisuutena noihin maamoottoreihin, jotka ovat melkein samanlaisia kuin kuplavolkkarin moottori. Vain pari sylinteriä vähemmän.
Pekka
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
- Moottoripyörän malli: r1100rt
Re: ÖLJY AIHE
Öljyjähän on joka lähtöön ja synteettisiäkin monenlaisia. Itse suhtautuisin aika epäilevästi uusimpiin ja parhaimpiin luokituksiin. Eli jos purkissa lukee Low SAPS tai öljyllä on ACEA A, B tai C luokitus (esim. ACEA C3) jättäsin sen hyllyyn. Yleisesti ottaen ACEA luokitelluissa öljyissä (ei kaikissa) on sellainen lisäaineistus joka ei sovellu vanhoihin moottoreihin, tai oikeastaan niistä puuttuu se mitä vanha moottori tarvitsee, sillä katalysaattorit ja hiukkassuodattimet eivät toimi vanhojen lisäaineiden kanssa.
Esimerkiksi tuo ACEA C3 on tarkoitettu hiukkassuodattimella varustettuun diesel autoon ja toimii siinä hyvin. Jos öljyn korvaa jollain vanhalla luokituksella, niin hiukkassuodatin menee tukkoon luultavammin ennen seuraavaa öljynvaihtoa.
En mene sanomaan mikä bokseriin on parasta öljyä, koska mulla ei siitä ole kokemusta. Olen kyllä samoilla linjoilla Pekan kanssa ja syksyllä laitoin 20W-50 mineraaliöljyt koneeseen siitä syystä, että ilmajäähdytteinen moottori käy aika lämpimänä. Öljyn luokitus taisi olla API SG, joka on sitä mitä BMW suosittelee.
Esimerkiksi tuo ACEA C3 on tarkoitettu hiukkassuodattimella varustettuun diesel autoon ja toimii siinä hyvin. Jos öljyn korvaa jollain vanhalla luokituksella, niin hiukkassuodatin menee tukkoon luultavammin ennen seuraavaa öljynvaihtoa.
En mene sanomaan mikä bokseriin on parasta öljyä, koska mulla ei siitä ole kokemusta. Olen kyllä samoilla linjoilla Pekan kanssa ja syksyllä laitoin 20W-50 mineraaliöljyt koneeseen siitä syystä, että ilmajäähdytteinen moottori käy aika lämpimänä. Öljyn luokitus taisi olla API SG, joka on sitä mitä BMW suosittelee.
Re: ÖLJY AIHE
20W-50 on mielestäni kuitenkin paras (ja halvin) kokonaisuutena noihin maamoottoreihin, jotka ovat melkein samanlaisia kuin kuplavolkkarin moottori. Vain pari sylinteriä vähemmän.
Pekka
[/quote]
Musta rätti sitikka on parempi vertaus. Öljyvaatimus 10w-30
Mulla sattuu olemaan 21v nuori Transit, ölkki vaatimus aika vaatimaton. Käytetty aina täyssynteettinen 5w50 ei päästöongelmia katsastuksessa, ei savuta, ei kuluta öljyä, lähtee hyvin käyntiin jopa -25c pakkasessa, ei tarvinnut säätää venttiileitä, on kyllä tarkistettu. Imusarjaa ei ole tarvinnut pastä, mikä on huoltovaatimuksissa.
Miksi käyttäisin halvinta laatuvatimuksen täyttävää öljyä ja menettäisin (ehkä en tiedä) kyseiset ominaisuudet. Ehkä olen vääräsä tässäkin asiassa, mutta näin on kohdallani käynyt, hinnanero on kuitnkin puolellani jos laskee työtunnit.
Muuten vielä Bokserissa, synteettisillä 20w-50 ja 15w-50 ölkillä ei ole tarvinnut säätää venttiileitä 100tkm. Tarkistettu on kyllä oikean ammattilaisen toimesta.
Pekka
[/quote]
Musta rätti sitikka on parempi vertaus. Öljyvaatimus 10w-30
Mulla sattuu olemaan 21v nuori Transit, ölkki vaatimus aika vaatimaton. Käytetty aina täyssynteettinen 5w50 ei päästöongelmia katsastuksessa, ei savuta, ei kuluta öljyä, lähtee hyvin käyntiin jopa -25c pakkasessa, ei tarvinnut säätää venttiileitä, on kyllä tarkistettu. Imusarjaa ei ole tarvinnut pastä, mikä on huoltovaatimuksissa.
Miksi käyttäisin halvinta laatuvatimuksen täyttävää öljyä ja menettäisin (ehkä en tiedä) kyseiset ominaisuudet. Ehkä olen vääräsä tässäkin asiassa, mutta näin on kohdallani käynyt, hinnanero on kuitnkin puolellani jos laskee työtunnit.
Muuten vielä Bokserissa, synteettisillä 20w-50 ja 15w-50 ölkillä ei ole tarvinnut säätää venttiileitä 100tkm. Tarkistettu on kyllä oikean ammattilaisen toimesta.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: ÖLJY AIHE
Ei kannattais laittaa tänne öljykeskusteluun näitä "vertailuja". Joku kuitenkin ymmärtää tuon edellisen siten, että kun kerran "mustaan rättäriin voi laittaa 10w-30 öljyä, niin sitä voi käyttää myös punaisessa BMW:ssä". No, voihan sitä,mutta ainoastaan talviajossa alle +5 asteen.pappa kirjoitti: Musta rätti sitikka on parempi vertaus. Öljyvaatimus 10w-30
Kannattaa uskoa tehtaan omia suosituksia öljylaaduista, eikä öljy-yhtiöiden vastaavia. Tehdas on kuitenkin testannut moottoreitaan useilla eri vaihtoehdoilla, kun taas öljy-yhtiöt kehuvat tuotteitaan lähes kritiikittä.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: ÖLJY AIHE
Yleisesti boxerin öljyistä voi sanoa: mitä paksumpaa ,sen parempi, laatukuokat tietysti huomioonottaen.
Kuten Ismo totesi, 10W30 vain pakkaskeleille, muuten aivan liian ohutta
Vanhempien mallien tehdassuosituksiinkin voi suhtautua kriittisesti, öljyt kun kehittyvät,
se originaali ohjekirja ei.
offtopic:sama koskee rengaspaineita, nykyiset renkaat vaativat merkittävästi kovemmat paineet
kuin vanhat, ohjekirjan suosituksiin siis suodatin.
cake
Kuten Ismo totesi, 10W30 vain pakkaskeleille, muuten aivan liian ohutta
Vanhempien mallien tehdassuosituksiinkin voi suhtautua kriittisesti, öljyt kun kehittyvät,
se originaali ohjekirja ei.
offtopic:sama koskee rengaspaineita, nykyiset renkaat vaativat merkittävästi kovemmat paineet
kuin vanhat, ohjekirjan suosituksiin siis suodatin.
cake