Omassa purkaa jostain syystä akun parin viikon seisonta-aikana.
Mikähän voisi tuon aiheuttaa?Tuskin tuo kello niin paljon kuluttaa virtaa
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Tuossa on kyllä Zumo 550 teline mutta kuluttaako se jos navi ei ole paikallaan?Garba kirjoitti:Navin virtalähde?
Onhan itse akku kunnossa? Elonsa ehtoopuolella akun jännitetaso joskus putoaaa ihan ilman kuormaa, vaikkakin äkkikuolema on nykyakuissa tavanomainen.Pate kirjoitti:Miten muilla riittää virta isossa gessussa? Tai yleensä R-sarjalaisessa?
Omassa purkaa jostain syystä akun parin viikon seisonta-aikana.
Mikähän voisi tuon aiheuttaa?Tuskin tuo kello niin paljon kuluttaa virtaa
Akku on viime syksynä ostettu Varta eli siinä ei pitäisi olla vikaa.JTK kirjoitti:Onhan itse akku kunnossa? Elonsa ehtoopuolella akun jännitetaso joskus putoaaa ihan ilman kuormaa, vaikkakin äkkikuolema on nykyakuissa tavanomainen.Pate kirjoitti:Miten muilla riittää virta isossa gessussa? Tai yleensä R-sarjalaisessa?
Omassa purkaa jostain syystä akun parin viikon seisonta-aikana.
Mikähän voisi tuon aiheuttaa?Tuskin tuo kello niin paljon kuluttaa virtaa
Kyllä se kuluttaa muuntaessaan 12v->5v vaikkei laite olisi paikallaan.Väylän pitäisi katkaista virta noin 30 sekunnin kuluttua, mutta aina ei näin näytä tapahtuvan.Foorumeilla on ollut puhetta että eriPate kirjoitti:Tuossa on kyllä Zumo 550 teline mutta kuluttaako se jos navi ei ole paikallaan?Garba kirjoitti:Navin virtalähde?
Pitääpä tuo korjata laittamalla Zumon telineelle erillinen virtapistoke.Sittenhän tuo on pois suljettu.Garba kirjoitti:Kyllä se kuluttaa muuntaessaan 12v->5v vaikkei laite olisi paikallaan.Väylän pitäisi katkaista virta noin 30 sekunnin kuluttua, mutta aina ei näin näytä tapahtuvan.Foorumeilla on ollut puhetta että eriPate kirjoitti:Tuossa on kyllä Zumo 550 teline mutta kuluttaako se jos navi ei ole paikallaan?Garba kirjoitti:Navin virtalähde?
versio väyläsoftassa (bugi?) olisi syypää,,en tiedä.Kuitenkin äskettäin tuttavani teetti RMHeinolla
releen k.o. muuntajaan koska Zumo220:nsa jäi tämän tästä 'henkiin' virran katkaisun jälkeen ja tyhjensi akun.
Tuossa on sulake heti akunkengän jälkeen joten ei pitäisi olla mitään ongelmaa oikosulkujen suhteen.jummila kirjoitti:Lisälaitteiden virta kannattaa ottaa aina releen kautta tai virtalukon 'takaa'.Pate kirjoitti:Miten lienee virrankulutus kun minulla Zumon virta otettu suoraan akulta?
Voiko tuo silti purkaa akkua?
Pitääkin tutkia yksi mahdollinen purkukohde kun nuo Zumon liittimet olivat hiukan hapettuneet.Siellä voi olla yksi vika jos en saanut sitä putsattua tarpeeksi hyvin.Mikähän olisi paras konsti puhdistaa noita hapettumia?
Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma...
Hapettumat johtavat sähköä. Teline auki ja hapettumien puhdistus lasikuitupensselillä. Loppuputsaus elektroniikan puhdistukseen tarkoitetulla sumutteella.
Juha
Joo, rele on hyvä laittaa lisälaitteille. Releen ohjauskin on helppo järjestää, esim. lisälaitepistokkeen ("tup.syt.") syötöstä. Ainakin R12S:n lisälaitepistokkeesta häviää jännite virta-avaimen kääntämisen jälkeen, ei oitis mutta kotvasen kuluttua.jummila kirjoitti:Lisälaitteiden virta kannattaa ottaa aina releen kautta tai virtalukon 'takaa'.Pate kirjoitti:Miten lienee virrankulutus kun minulla Zumon virta otettu suoraan akulta?
Voiko tuo silti purkaa akkua?
Pitääkin tutkia yksi mahdollinen purkukohde kun nuo Zumon liittimet olivat hiukan hapettuneet.Siellä voi olla yksi vika jos en saanut sitä putsattua tarpeeksi hyvin.Mikähän olisi paras konsti puhdistaa noita hapettumia?
Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma...
Hapettumat johtavat sähköä. Teline auki ja hapettumien puhdistus lasikuitupensselillä. Loppuputsaus elektroniikan puhdistukseen tarkoitetulla sumutteella.
Juha
Nimenomaan navitelineen liitinpintojen välissä oli tuota hapettumaa.Pitää tutkia saako tuota liitinpakettia purettua enemmän jos hapettumaa on myös sisäpuolella.JTK kirjoitti:Joo, rele on hyvä laittaa lisälaitteille. Releen ohjauskin on helppo järjestää, esim. lisälaitepistokkeen ("tup.syt.") syötöstä. Ainakin R12S:n lisälaitepistokkeesta häviää jännite virta-avaimen kääntämisen jälkeen, ei oitis mutta kotvasen kuluttua.jummila kirjoitti:Lisälaitteiden virta kannattaa ottaa aina releen kautta tai virtalukon 'takaa'.Pate kirjoitti:Miten lienee virrankulutus kun minulla Zumon virta otettu suoraan akulta?
Voiko tuo silti purkaa akkua?
Pitääkin tutkia yksi mahdollinen purkukohde kun nuo Zumon liittimet olivat hiukan hapettuneet.Siellä voi olla yksi vika jos en saanut sitä putsattua tarpeeksi hyvin.Mikähän olisi paras konsti puhdistaa noita hapettumia?
Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma...
Hapettumat johtavat sähköä. Teline auki ja hapettumien puhdistus lasikuitupensselillä. Loppuputsaus elektroniikan puhdistukseen tarkoitetulla sumutteella.
Juha
Pilkun viilaamiseen taipuvana: Hapettumat nimenomaan EI johda sähköä (tai johtavat huonosti). Koskettimien VÄLISSÄ oleva lika ja paski sen sijaan saattavat aiheuttaa vuotovirtoja. Vahvasti epäilen että navitelineen koskettimien välinen vuotovirta tyhjentäisi täyden akun parissa viikossa. Vaikkakin mahdollista, jopa teoriassa.
Koskettimien välit ja koskettimet on hyvä pitää puhtaana.
OT:
Nettikirjoituksissa kiertää vahvana mielipide että virta-avaimen jättäminen virtalukkoon jättäisi ajoneston "kuluttamaan sähköä". Taidanpa tehdä mittauksen po.aiheesta.
Mittaa samalla vaikuttaako asiaan missä asennossa avain on (onko ohjauslukossa vai ei). Tästäkin on joskus keskusteltu. Ohjekirjan mukaan lukkoasennossa ('3') "Sytytysvirta, seisontavalot ja kaikki toimintopiirit on kytketty pois päältä."JTK kirjoitti:
OT:
Nettikirjoituksissa kiertää vahvana mielipide että virta-avaimen jättäminen virtalukkoon jättäisi ajoneston "kuluttamaan sähköä". Taidanpa tehdä mittauksen po.aiheesta.
Eikös 0,06 A kulutus ole 1,44 Ah vuorokaudessa.Pate kirjoitti:Otin akun miinuskengän irti ja mittasin yleismittarilla navan ja kengän väliltä 0,06 ampeerin kulutuksen.
Ei kyllä pitäisi purkaa parissa viikossa akkua tuolla kulutuksella.Outo juttu mikä purki akun.Pitää seurata tilannetta.
Taidat olla oikeassa.Täytyy yrittää vielä paikallistaa tuota purkukohtaa.Pekkavee kirjoitti:Eikös 0,06 A kulutus ole 1,44 Ah vuorokaudessa.Pate kirjoitti:Otin akun miinuskengän irti ja mittasin yleismittarilla navan ja kengän väliltä 0,06 ampeerin kulutuksen.
Ei kyllä pitäisi purkaa parissa viikossa akkua tuolla kulutuksella.Outo juttu mikä purki akun.Pitää seurata tilannetta.
14 vuorokaudessa yhteensä 20,16 Ah. Eli akku purkautuu kyllä loppuun tuolla vuotovirralla.
Geeliakussa on vielä se huono puoli, että kun se menee kerran tyhjäksi, niin sitähän ei saa enää virkoamaan mitenkään. No tässä ei tainnut olla geeliakku kyseessä.
Pekka
![]()
![]()