Sivu 1/2

Akun lataustarve R1200GS mallissa

Lähetetty: 22 Huhti 2012 18:22
Kirjoittaja Pate
Miten muilla riittää virta isossa gessussa? Tai yleensä R-sarjalaisessa?
Omassa purkaa jostain syystä akun parin viikon seisonta-aikana.
Mikähän voisi tuon aiheuttaa?Tuskin tuo kello niin paljon kuluttaa virtaa :cry:

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Lähetetty: 22 Huhti 2012 19:43
Kirjoittaja Garba
Navin virtalähde?

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Lähetetty: 22 Huhti 2012 19:45
Kirjoittaja Pate
Garba kirjoitti:Navin virtalähde?
Tuossa on kyllä Zumo 550 teline mutta kuluttaako se jos navi ei ole paikallaan?

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Lähetetty: 22 Huhti 2012 20:51
Kirjoittaja JTK
Pate kirjoitti:Miten muilla riittää virta isossa gessussa? Tai yleensä R-sarjalaisessa?
Omassa purkaa jostain syystä akun parin viikon seisonta-aikana.
Mikähän voisi tuon aiheuttaa?Tuskin tuo kello niin paljon kuluttaa virtaa :cry:
Onhan itse akku kunnossa? Elonsa ehtoopuolella akun jännitetaso joskus putoaaa ihan ilman kuormaa, vaikkakin äkkikuolema on nykyakuissa tavanomainen.

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Lähetetty: 22 Huhti 2012 21:16
Kirjoittaja Pate
JTK kirjoitti:
Pate kirjoitti:Miten muilla riittää virta isossa gessussa? Tai yleensä R-sarjalaisessa?
Omassa purkaa jostain syystä akun parin viikon seisonta-aikana.
Mikähän voisi tuon aiheuttaa?Tuskin tuo kello niin paljon kuluttaa virtaa :cry:
Onhan itse akku kunnossa? Elonsa ehtoopuolella akun jännitetaso joskus putoaaa ihan ilman kuormaa, vaikkakin äkkikuolema on nykyakuissa tavanomainen.
Akku on viime syksynä ostettu Varta eli siinä ei pitäisi olla vikaa.

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Lähetetty: 22 Huhti 2012 21:42
Kirjoittaja Garba
Pate kirjoitti:
Garba kirjoitti:Navin virtalähde?
Tuossa on kyllä Zumo 550 teline mutta kuluttaako se jos navi ei ole paikallaan?
Kyllä se kuluttaa muuntaessaan 12v->5v vaikkei laite olisi paikallaan.Väylän pitäisi katkaista virta noin 30 sekunnin kuluttua, mutta aina ei näin näytä tapahtuvan.Foorumeilla on ollut puhetta että eri
versio väyläsoftassa (bugi?) olisi syypää,,en tiedä.Kuitenkin äskettäin tuttavani teetti RMHeinolla
releen k.o. muuntajaan koska Zumo220:nsa jäi tämän tästä 'henkiin' virran katkaisun jälkeen ja tyhjensi akun.

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Lähetetty: 22 Huhti 2012 21:45
Kirjoittaja Pate
Garba kirjoitti:
Pate kirjoitti:
Garba kirjoitti:Navin virtalähde?
Tuossa on kyllä Zumo 550 teline mutta kuluttaako se jos navi ei ole paikallaan?
Kyllä se kuluttaa muuntaessaan 12v->5v vaikkei laite olisi paikallaan.Väylän pitäisi katkaista virta noin 30 sekunnin kuluttua, mutta aina ei näin näytä tapahtuvan.Foorumeilla on ollut puhetta että eri
versio väyläsoftassa (bugi?) olisi syypää,,en tiedä.Kuitenkin äskettäin tuttavani teetti RMHeinolla
releen k.o. muuntajaan koska Zumo220:nsa jäi tämän tästä 'henkiin' virran katkaisun jälkeen ja tyhjensi akun.
Pitääpä tuo korjata laittamalla Zumon telineelle erillinen virtapistoke.Sittenhän tuo on pois suljettu.
Kiitos vinkistä.Lieneekö muita virrankuluttajia?

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Lähetetty: 22 Huhti 2012 22:23
Kirjoittaja Pate
Miten lienee virrankulutus kun minulla Zumon virta otettu suoraan akulta?
Voiko tuo silti purkaa akkua?
Pitääkin tutkia yksi mahdollinen purkukohde kun nuo Zumon liittimet olivat hiukan hapettuneet.Siellä voi olla yksi vika jos en saanut sitä putsattua tarpeeksi hyvin.Mikähän olisi paras konsti puhdistaa noita hapettumia?

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Lähetetty: 23 Huhti 2012 09:32
Kirjoittaja Pate
jummila kirjoitti:
Pate kirjoitti:Miten lienee virrankulutus kun minulla Zumon virta otettu suoraan akulta?
Voiko tuo silti purkaa akkua?
Pitääkin tutkia yksi mahdollinen purkukohde kun nuo Zumon liittimet olivat hiukan hapettuneet.Siellä voi olla yksi vika jos en saanut sitä putsattua tarpeeksi hyvin.Mikähän olisi paras konsti puhdistaa noita hapettumia?
Lisälaitteiden virta kannattaa ottaa aina releen kautta tai virtalukon 'takaa'.
Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma...

Hapettumat johtavat sähköä. Teline auki ja hapettumien puhdistus lasikuitupensselillä. Loppuputsaus elektroniikan puhdistukseen tarkoitetulla sumutteella.


Juha
Tuossa on sulake heti akunkengän jälkeen joten ei pitäisi olla mitään ongelmaa oikosulkujen suhteen.
CAN-väylä laitteissa saattaa olla ongelma kytkeä lisälaitteita.Jossain suositeltiin ottamaan virta aina suoraan akulta.
Mistähän noita lasikuitupensseleitä löytäisi?Kuukkelin kautta en löytänyt myyjiä.
Itse ajattelin jotain messinkiharjaa noiden liittimien puhdistukseen.

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Lähetetty: 23 Huhti 2012 09:55
Kirjoittaja JTK
jummila kirjoitti:
Pate kirjoitti:Miten lienee virrankulutus kun minulla Zumon virta otettu suoraan akulta?
Voiko tuo silti purkaa akkua?
Pitääkin tutkia yksi mahdollinen purkukohde kun nuo Zumon liittimet olivat hiukan hapettuneet.Siellä voi olla yksi vika jos en saanut sitä putsattua tarpeeksi hyvin.Mikähän olisi paras konsti puhdistaa noita hapettumia?
Lisälaitteiden virta kannattaa ottaa aina releen kautta tai virtalukon 'takaa'.
Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma...

Hapettumat johtavat sähköä. Teline auki ja hapettumien puhdistus lasikuitupensselillä. Loppuputsaus elektroniikan puhdistukseen tarkoitetulla sumutteella.


Juha
Joo, rele on hyvä laittaa lisälaitteille. Releen ohjauskin on helppo järjestää, esim. lisälaitepistokkeen ("tup.syt.") syötöstä. Ainakin R12S:n lisälaitepistokkeesta häviää jännite virta-avaimen kääntämisen jälkeen, ei oitis mutta kotvasen kuluttua.

Pilkun viilaamiseen taipuvana: Hapettumat nimenomaan EI johda sähköä (tai johtavat huonosti). Koskettimien VÄLISSÄ oleva lika ja paski sen sijaan saattavat aiheuttaa vuotovirtoja. Vahvasti epäilen että navitelineen koskettimien välinen vuotovirta tyhjentäisi täyden akun parissa viikossa. Vaikkakin mahdollista, jopa teoriassa.

Koskettimien välit ja koskettimet on hyvä pitää puhtaana.


OT:
Nettikirjoituksissa kiertää vahvana mielipide että virta-avaimen jättäminen virtalukkoon jättäisi ajoneston "kuluttamaan sähköä". Taidanpa tehdä mittauksen po.aiheesta.

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Lähetetty: 23 Huhti 2012 10:24
Kirjoittaja Pate
JTK kirjoitti:
jummila kirjoitti:
Pate kirjoitti:Miten lienee virrankulutus kun minulla Zumon virta otettu suoraan akulta?
Voiko tuo silti purkaa akkua?
Pitääkin tutkia yksi mahdollinen purkukohde kun nuo Zumon liittimet olivat hiukan hapettuneet.Siellä voi olla yksi vika jos en saanut sitä putsattua tarpeeksi hyvin.Mikähän olisi paras konsti puhdistaa noita hapettumia?
Lisälaitteiden virta kannattaa ottaa aina releen kautta tai virtalukon 'takaa'.
Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma...

Hapettumat johtavat sähköä. Teline auki ja hapettumien puhdistus lasikuitupensselillä. Loppuputsaus elektroniikan puhdistukseen tarkoitetulla sumutteella.


Juha
Joo, rele on hyvä laittaa lisälaitteille. Releen ohjauskin on helppo järjestää, esim. lisälaitepistokkeen ("tup.syt.") syötöstä. Ainakin R12S:n lisälaitepistokkeesta häviää jännite virta-avaimen kääntämisen jälkeen, ei oitis mutta kotvasen kuluttua.

Pilkun viilaamiseen taipuvana: Hapettumat nimenomaan EI johda sähköä (tai johtavat huonosti). Koskettimien VÄLISSÄ oleva lika ja paski sen sijaan saattavat aiheuttaa vuotovirtoja. Vahvasti epäilen että navitelineen koskettimien välinen vuotovirta tyhjentäisi täyden akun parissa viikossa. Vaikkakin mahdollista, jopa teoriassa.

Koskettimien välit ja koskettimet on hyvä pitää puhtaana.


OT:
Nettikirjoituksissa kiertää vahvana mielipide että virta-avaimen jättäminen virtalukkoon jättäisi ajoneston "kuluttamaan sähköä". Taidanpa tehdä mittauksen po.aiheesta.
Nimenomaan navitelineen liitinpintojen välissä oli tuota hapettumaa.Pitää tutkia saako tuota liitinpakettia purettua enemmän jos hapettumaa on myös sisäpuolella.
Tuon virtapistokkeen virran katkeamisen olen myös huomannut kun yritin sitä kautta ladata akkua.Noin 30 sek jälkeen katkesi yhteys akulle ja lataus keskeytyi.
Voisiko tuon navin virran ottaa suoraan esim. rosvoliittimellä tuosta virtapistokkeen johdosta?

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Lähetetty: 23 Huhti 2012 15:39
Kirjoittaja JyrkiJ
JTK kirjoitti:
OT:
Nettikirjoituksissa kiertää vahvana mielipide että virta-avaimen jättäminen virtalukkoon jättäisi ajoneston "kuluttamaan sähköä". Taidanpa tehdä mittauksen po.aiheesta.
Mittaa samalla vaikuttaako asiaan missä asennossa avain on (onko ohjauslukossa vai ei). Tästäkin on joskus keskusteltu. Ohjekirjan mukaan lukkoasennossa ('3') "Sytytysvirta, seisontavalot ja kaikki toimintopiirit on kytketty pois päältä."

Ei ole minullakaan akku tyhjentynyt, olipa avain lukossa tai ei.

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Lähetetty: 23 Huhti 2012 19:19
Kirjoittaja Pate
Otin akun miinuskengän irti ja mittasin yleismittarilla navan ja kengän väliltä 0,06 ampeerin kulutuksen.
Ei kyllä pitäisi purkaa parissa viikossa akkua tuolla kulutuksella.Outo juttu mikä purki akun.Pitää seurata tilannetta.

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Lähetetty: 23 Huhti 2012 22:43
Kirjoittaja Pekkavee
Pate kirjoitti:Otin akun miinuskengän irti ja mittasin yleismittarilla navan ja kengän väliltä 0,06 ampeerin kulutuksen.
Ei kyllä pitäisi purkaa parissa viikossa akkua tuolla kulutuksella.Outo juttu mikä purki akun.Pitää seurata tilannetta.
Eikös 0,06 A kulutus ole 1,44 Ah vuorokaudessa.
14 vuorokaudessa yhteensä 20,16 Ah. Eli akku purkautuu kyllä loppuun tuolla vuotovirralla.

Geeliakussa on vielä se huono puoli, että kun se menee kerran tyhjäksi, niin sitähän ei saa enää virkoamaan mitenkään. No tässä ei tainnut olla geeliakku kyseessä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Lähetetty: 23 Huhti 2012 22:49
Kirjoittaja Pate
Pekkavee kirjoitti:
Pate kirjoitti:Otin akun miinuskengän irti ja mittasin yleismittarilla navan ja kengän väliltä 0,06 ampeerin kulutuksen.
Ei kyllä pitäisi purkaa parissa viikossa akkua tuolla kulutuksella.Outo juttu mikä purki akun.Pitää seurata tilannetta.
Eikös 0,06 A kulutus ole 1,44 Ah vuorokaudessa.
14 vuorokaudessa yhteensä 20,16 Ah. Eli akku purkautuu kyllä loppuun tuolla vuotovirralla.

Geeliakussa on vielä se huono puoli, että kun se menee kerran tyhjäksi, niin sitähän ei saa enää virkoamaan mitenkään. No tässä ei tainnut olla geeliakku kyseessä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Taidat olla oikeassa.Täytyy yrittää vielä paikallistaa tuota purkukohtaa.
Eräs tuttu sähköasentaja neuvoi ottamaan sulakkeen kerrallaan irti ja mittaamaan milloin vaikuttaa virran kulutukseen.
Mutta miten tarkistaa kun ei ole niitä sulakkeita tässä mallissa?