gs "sekundär-luft"?

R-sarjan pyörät
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

gs "sekundär-luft"?

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Mikä on putken tarkoitus joka tulee ilmanputsarista pakoaukon juureen? Ilmeisesti lykkää ilmaa pakokaasujen sekaan? Mutta onko systeemin olemassa olosta mitään hyötyä tai haittaa (tehohävikkiä)?
Vuosimalli -91.
Avatar
desmo
Viestit: 61
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:51
Moottoripyörän malli: Paris Dakar
Paikkakunta: Helsinki

Re: gs "sekundär-luft"?

Viesti Kirjoittaja desmo »

ilmari kirjoitti:Mikä on putken tarkoitus joka tulee ilmanputsarista pakoaukon juureen? Ilmeisesti lykkää ilmaa pakokaasujen sekaan? Mutta onko systeemin olemassa olosta mitään hyötyä tai haittaa (tehohävikkiä)?
Vuosimalli -91.
Vaikea sanoa mulla on mopossa samanlainen (vm. -93). Luulisin sen liittyvän pakokaasu-direktiiveihin, kuten arveletkin. Jos vaihtaisi kit-sarjan sylinterit yms. ongelma (jos sellainen on) poistuisi samalla :wink:
jos tietää mitä etsii, löytää vain sen
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Kyseessä on jenkkien autoihinsa kehittämä alkeellinen systeemi. Raakaa ilmaa johdetaan pakoaukon juureen toiveena että lisähappi polttaisi pakokaasuista siihen vielä jääneitä polttoainejäämiä. Ilkeämieliset(minäkin) sanovat sen olevan vain pakokaasun "plantraamista" ilmalla laimeammaksi.
Motorrad-lehdessä oli aikoinaan testi asiasta ja he totesivat R 100 GS:n tehohävikiksi 1-2 heppaa SL-systeemillä.

Itse olen aina nakannut putket männikköön ja tulpannut reijät umpeen. Suuttimet täytyy myös vaihtaa suuremmiksi.
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Tossa mulla on siebenrockin tehokitti enkä ole katsonut suuttimien kokoa. Jos päätän poistaa ne niin tuskin se huononee.
Toisaalta taas kannattaako niitä poistaa, kun mopo käy nätisti ja kulkee hyvin.
Elämää suurempia kysymyksiä.
Avatar
desmo
Viestit: 61
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:51
Moottoripyörän malli: Paris Dakar
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja desmo »

ilmari kirjoitti:Tossa mulla on siebenrockin tehokitti enkä ole katsonut suuttimien kokoa. Jos päätän poistaa ne niin tuskin se huononee.
Toisaalta taas kannattaako niitä poistaa, kun mopo käy nätisti ja kulkee hyvin.
Elämää suurempia kysymyksiä.
Toisille 1-2 lisäheppaa voi olla kaikki kaikessa, vaikka se näkyisikin vain tehopenkin mittauksissa. Tietoisuus siis siitä että potkua on tullut lisää niin :twisted: :twisted:
jos tietää mitä etsii, löytää vain sen
Vastaa Viestiin