K100rt
K100rt
Ilmeisesti voiman ulostuloakseli ääntää. Veto päällä ei kuulu mitään ääntä, mutta kun päästää kaasun kuuluu rohinaa tai särinää, vaikea kuvailla ääntä. Vaatii joustinlevy päivityksen (näin mimulle on kerrottu), joka taas vaatii vaihdelaatikon poisoton.
Työaikaa menee ilmeisesti työpäivän verran. Löytyykö Tampereen seudulta homman taitavaa liikettä tai yksityistä henkilöä, joka voisi minulle ko. homman tehdä? 3o vuoden tauon jälkeen uudelleen motoristiksi havittelevana olisin erittäin iloinen, jos joku helteestä huolimatta jaksaisi vastata.
Olisin myös halukas ostamaan ko. pyörän (vm -85) käyttäjän käsikirjan sekä korjausoppaan.
Työaikaa menee ilmeisesti työpäivän verran. Löytyykö Tampereen seudulta homman taitavaa liikettä tai yksityistä henkilöä, joka voisi minulle ko. homman tehdä? 3o vuoden tauon jälkeen uudelleen motoristiksi havittelevana olisin erittäin iloinen, jos joku helteestä huolimatta jaksaisi vastata.
Olisin myös halukas ostamaan ko. pyörän (vm -85) käyttäjän käsikirjan sekä korjausoppaan.
Kannattaa ensin
Kannattaa ensin varmistua että eihän ns. "pässinkivekset" ole väljät! Ne ovat laturin vetopäässä olevia kumipaloja joiden kautta laturia pyöritetään. Jos ne ovat kuluneet, kolina on aika kovaa juuri mainitsemassasi tilanteessa. Varsinkin kun RT:n iso kate vielä toimii kaikukammiona...Paljonko lie pyöräsi nähnyt maantietä, tosin niistä kilometreistä ei aina mittarin mukaan ole taikaa...Muistelin vielä niistä pässinkivistä sen verran että kun joskus aikanaan vaihdoin RS:ääni ko. palat, niin laitoin vielä "suuvihteeksi" niiden ympärille eristysnauhaa niin että kaikkinainen välys katosi. Homma toimii!
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
vm.-85, ajokilometreistä ei varmuutta, ml. 64 tkm. Väljyyttä ei tunnu. Ääni tulee vapaalla, kun antaa vähän kierroksia ja löysää kaasun pois. Samoin pienillä vaihteilla vaihdettaessa, kun päästää kaasun. Ääni on tosiaan vaikea kuvailla, mutta se on jotain rallattavaa rohinaa. Moottori käy muuten suhteellisen nätisti ja veto päällä ei ylimääräisiä kuulu.eizzi kirjoitti:Tarkista takarenkaan välys. Nosta takarengas ilmaan ja pyörittele rengasta eteen- ja taaksepäin ja tarkista ettei ole suurta välystä kun rengas muuttaa suuntaa. Minkä ikäinen ja kuinka paljon ajettu pyöräsi on??
Ääni kuuluu myös vapaalla paikallaan käytettäessä, kun päästää kaasun pois. En siis liittäisi vikaa kardaaniin.eizzi kirjoitti:Ääni siis kuuluu vain moottorijarrutuksessa ja kytkin pohjassa mutta ei veto päällä, mutta kuitenkin vain kun pyörä on liikeellä..?? Mie epäilisin kardaania, mutta jos ääni kuuluu paikallaankin ollessa niin nokkaketjun kiristin tai laahari tulisi ensimmäiseksi mieleen..??
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: 06 Maalis 2006 20:16
- Moottoripyörän malli: R1150RT/K100RS
- Paikkakunta: Eurajoki / Luvia
Terve! Jokos rohinan lähde on löytynyt? Eräs mahdollinen syy saattaa olla voiman ulostuloakselin rakenteessa olevien niittien löystyminen. Katsos osoitteesta http://www.ibmwr.org/ktech.shtml kohtia "Output Shaft Noise Diagnosis & Repair - John Brown (January 2000)" ja "Output Shaft Noise Diagnosis II - Spike Cornelius (January 2001)". Tuossa jälkimmäisessä on pari kuvaakin. Vika on tyypillinen vanhemman sarjan K-100:lle. Uudemmissa osaan lisättiin niittejä ja tehtiin muitakin pieniä muutoksia, esim päälaakerin kiinnitys muuttui.
Tämä akseli siirtää kampiakselilta voiman kytkimeen ja samalla vaimentaa värähtelyitä. Rohiseva ääni johtuu siitä että niitit ja niiden reiät kuluvat. Kun kuluminen jatkuu tarpeeksi pitkään, saattavat niitit mennä poikki ja ajo loppuu siihen. Kun ei ole niittejä ei mene voimaakaan läpi.
Kyseessä on siis isompi remppa mutta ei mahdoton kuten linkeistä voit lukea. Niitit voidaan uusia, vaatii koneistusta. Myllymaan Repalta löytyy koneistajan (Hämeenlinnassa) yhteystiedot. Niitit näkyvät kun aukaisee moottorin oikean posken jolloin niiden kuntoa voi "tarkastella". Niiden pitäisi istua siististi eikä liikkua kun akselia pyörittää (esim takarenkaasta vaihde päällä).
Jos koneistus ei kiinnosta niin ko. akselia saa uudempana parempana versiona käytettynä (Siebenrock Saksa 150eur + kulut). Jos vanha tyyppi kelpaa niin minulla on yksi koneistettu ja täysin ehjässä kunnossa oleva. Maksaa vain 50 euroa ja saat sen heti.
Lopuksi vielä tiedoksi että pieni rohina ei välttämättä tarkoita että ajot on nyt loppu ja olisi pakko korjata. Ajaa voi mutta korjaus on edessä.
Tämä akseli siirtää kampiakselilta voiman kytkimeen ja samalla vaimentaa värähtelyitä. Rohiseva ääni johtuu siitä että niitit ja niiden reiät kuluvat. Kun kuluminen jatkuu tarpeeksi pitkään, saattavat niitit mennä poikki ja ajo loppuu siihen. Kun ei ole niittejä ei mene voimaakaan läpi.
Kyseessä on siis isompi remppa mutta ei mahdoton kuten linkeistä voit lukea. Niitit voidaan uusia, vaatii koneistusta. Myllymaan Repalta löytyy koneistajan (Hämeenlinnassa) yhteystiedot. Niitit näkyvät kun aukaisee moottorin oikean posken jolloin niiden kuntoa voi "tarkastella". Niiden pitäisi istua siististi eikä liikkua kun akselia pyörittää (esim takarenkaasta vaihde päällä).
Jos koneistus ei kiinnosta niin ko. akselia saa uudempana parempana versiona käytettynä (Siebenrock Saksa 150eur + kulut). Jos vanha tyyppi kelpaa niin minulla on yksi koneistettu ja täysin ehjässä kunnossa oleva. Maksaa vain 50 euroa ja saat sen heti.
Lopuksi vielä tiedoksi että pieni rohina ei välttämättä tarkoita että ajot on nyt loppu ja olisi pakko korjata. Ajaa voi mutta korjaus on edessä.
Tuomas P.
Vastasin sinulle yksityisesti ja annoin puh. numeroni. Soittele.Tuomas kirjoitti:Terve! Jokos rohinan lähde on löytynyt? Eräs mahdollinen syy saattaa olla voiman ulostuloakselin rakenteessa olevien niittien löystyminen. Katsos osoitteesta http://www.ibmwr.org/ktech.shtml kohtia "Output Shaft Noise Diagnosis & Repair - John Brown (January 2000)" ja "Output Shaft Noise Diagnosis II - Spike Cornelius (January 2001)". Tuossa jälkimmäisessä on pari kuvaakin. Vika on tyypillinen vanhemman sarjan K-100:lle. Uudemmissa osaan lisättiin niittejä ja tehtiin muitakin pieniä muutoksia, esim päälaakerin kiinnitys muuttui.
Tämä akseli siirtää kampiakselilta voiman kytkimeen ja samalla vaimentaa värähtelyitä. Rohiseva ääni johtuu siitä että niitit ja niiden reiät kuluvat. Kun kuluminen jatkuu tarpeeksi pitkään, saattavat niitit mennä poikki ja ajo loppuu siihen. Kun ei ole niittejä ei mene voimaakaan läpi.
Kyseessä on siis isompi remppa mutta ei mahdoton kuten linkeistä voit lukea. Niitit voidaan uusia, vaatii koneistusta. Myllymaan Repalta löytyy koneistajan (Hämeenlinnassa) yhteystiedot. Niitit näkyvät kun aukaisee moottorin oikean posken jolloin niiden kuntoa voi "tarkastella". Niiden pitäisi istua siististi eikä liikkua kun akselia pyörittää (esim takarenkaasta vaihde päällä).
Jos koneistus ei kiinnosta niin ko. akselia saa uudempana parempana versiona käytettynä (Siebenrock Saksa 150eur + kulut). Jos vanha tyyppi kelpaa niin minulla on yksi koneistettu ja täysin ehjässä kunnossa oleva. Maksaa vain 50 euroa ja saat sen heti.
Lopuksi vielä tiedoksi että pieni rohina ei välttämättä tarkoita että ajot on nyt loppu ja olisi pakko korjata. Ajaa voi mutta korjaus on edessä.