K1200RS vm. 2002 pitää vapaalla ollessaan tyhjäkäynnillä kolisevaa ääntä. Kepillä kuunnellen ääni tulee vaihteistosta. Ääni lakkaa jos painaa kytkimen pohjaan tai nostaa kierroksia. Itse en ole ajanut pyörällä ollenkaan, mutta isäni mukaan vaihteisto pelaa ihan normaalisti. Ainoastaan ykkönen ei aina tahdo mennä kunnolla päälle. Mittarissa on nyt 68 tkm. Laatikkoon on vaihdettu kuoret pari vuotta sitten kuljetusvaurion vuoksi.
Päättelemällä ja järkeilemällä ääni voisi tulla kytkinakselin laakereista, mutta miksi se loppuu kierroksilla? Voisihan se tietysti olla epätasaisesta käynnistä ja laatikon välyksistä johtuvaa hammasrattaiden kolkatusta.
Onkohan tämä ihan normaali ääni vai pitäiskö alkaa laakeriden vaihtoon? Jos ääni on normaali, niin saisikohan tuon jollain konstilla pois?
K1200RS vaihteiston kolina
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
- Moottoripyörän malli: r1100rt
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 22 Marras 2009 21:31
Re: K1200RS vaihteiston kolina
Kuulostaa aivan normaalilta rolinalta. Vapaalla pyörivät hammaspyörät rolisevat. Jos olisi esim laakerivika, ääni pahenisi kierroksilla tai kuormitettaessa.
-
- Viestit: 341
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
- Moottoripyörän malli: K 1200 LT
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: K1200RS vaihteiston kolina
+1
Ei noissa kilometreissä kyllä vielä mitään laakerivammoja vaihdelootassa pitäisi olla. Jos sen kuorenvaihdonkin teki vielä ammattimies...Normaalia K-pyörän kalkattelua se vain on.
Käytä se asiantuntevassa huollossa ruiskusynkassa, niin sekin jo saa käynnin heti sivistyneemmäksi.
Ja se ykkönen menee päälle todella hanakasti, kun teet seuraavasti:
- kytkin pohjaan
- polje vaihdepoljin alas (useinkaan ykkönen ei mene päälle, tämä on tyyppiominaisuus)
- päästä kytkinkahvaa hieman ylös samalla kun pidät jalalla vaihdepoljinta alhaalla => ykkönen menee päälle että napsahtaa
- lähde joko liikkeelle tai vedä kytkin uudestaan pohjaan, jos olet vaikka liikennevaloissa tms.
t. pozo
Ei noissa kilometreissä kyllä vielä mitään laakerivammoja vaihdelootassa pitäisi olla. Jos sen kuorenvaihdonkin teki vielä ammattimies...Normaalia K-pyörän kalkattelua se vain on.
Käytä se asiantuntevassa huollossa ruiskusynkassa, niin sekin jo saa käynnin heti sivistyneemmäksi.
Ja se ykkönen menee päälle todella hanakasti, kun teet seuraavasti:
- kytkin pohjaan
- polje vaihdepoljin alas (useinkaan ykkönen ei mene päälle, tämä on tyyppiominaisuus)
- päästä kytkinkahvaa hieman ylös samalla kun pidät jalalla vaihdepoljinta alhaalla => ykkönen menee päälle että napsahtaa
- lähde joko liikkeelle tai vedä kytkin uudestaan pohjaan, jos olet vaikka liikennevaloissa tms.
t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
- Moottoripyörän malli: r1100rt
Re: K1200RS vaihteiston kolina
Juu, ääntä kuvaakin paremmin tuo rolina tai räminä, kuin kolina. Ensin kuuntelinkin, että onkohan katteet tai joku muu irti. Äkkiseltään kuulosti tuo ääni vain aika karkealta, kun omasta R1100RT:stä ei kuulu mitään mekaanisia ääniä tyhjäkäynnillä.
Tuosta kuoren vaihdosta ei voi varmaa sanoa missä se on tehty, mutta Oulussa jollain pajalla kuitenkin ja ei ollut EMC. Pyörän myyjäkin on siirtynyt ajasta ikuisuuteen, joten tuohon ei varmuutta saada.
No, tänään pyörään on vaihdettu kaikki öljyt ja laatikostakaan ei ollut tullut mitenkään erityisen paljon metallihilettä. Täytyy varmaan lähteä liikkeelle ruiskurunkojen synkronoinnista ja uskoa, että laatikko on kunnossa.
Tuosta kuoren vaihdosta ei voi varmaa sanoa missä se on tehty, mutta Oulussa jollain pajalla kuitenkin ja ei ollut EMC. Pyörän myyjäkin on siirtynyt ajasta ikuisuuteen, joten tuohon ei varmuutta saada.
No, tänään pyörään on vaihdettu kaikki öljyt ja laatikostakaan ei ollut tullut mitenkään erityisen paljon metallihilettä. Täytyy varmaan lähteä liikkeelle ruiskurunkojen synkronoinnista ja uskoa, että laatikko on kunnossa.