Sivu 1/2

R80:n koneessa venttiili poikki!

Lähetetty: 16 Touko 2012 22:30
Kirjoittaja mclean
Onko R80-moottorissani ollut joku juttu pielessä, kun kone kilahti kerrasta käymään toisella pytyllä? Ruuvasin tulpan irti ja heti näki, että jomman kumman venttiilin lautanen oli iskeytynyt reuna edellä tulpan kohdalle. En ole vielä avannut kantta eli en tiedä kumpi venttiili kyseessä.

Onko kyseessä joku tyyppivika vai vaan huono säkä?

Kysyy nimimerkki "Uskaltaako tuolla enää Laatokan kierrokselle"

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Lähetetty: 17 Touko 2012 10:37
Kirjoittaja Mikki
Huono säkä.
Kansi irti ja Iiittalaan Keskitalon Olaville.
Sitten uskaltaa vaikka minne.

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Lähetetty: 19 Touko 2012 18:04
Kirjoittaja mclean
Menee sylinteri uusiksi ja, kun tuhoutunut sylinteri oli jo ylikokoon porattu, ajattelin etsiä jostakin tonnisen powerkitin. Mikä noista Siebenrockin sarjoista sopii moottoriini? Pyörä on noin vuodelta 1979 ja sylinterin lohkoon tunkeutuvan osan halkaisija näytti olevan 99mm.

Oli muuten täys tuho käynyt. Männässä n. 2cmx6cm reikä yms.

Mistähän uutta kantta arvaisi alkaa kyselemään. Liekö Ismolla varastoissaan?

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Lähetetty: 19 Touko 2012 22:25
Kirjoittaja Mikki
Kannatta kysellä
ja
http://www.boxxerparts.de/en/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
ja
http://www.motorworks.co.uk/vlive/Home/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Lähetetty: 23 Touko 2012 07:01
Kirjoittaja kaitsu
Väljät venttiilinohjurit. Myös toinen kansi samalla holkkiremonttiin.

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Lähetetty: 23 Touko 2012 19:24
Kirjoittaja pena46
minulla on 2kpl 80 kymppisen mäntä putkisarjaa joskiinnostaa otayhteyttä pentti saarinen p.0400-352895

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Lähetetty: 24 Touko 2012 20:23
Kirjoittaja JKU
Ja minulla on kannet.
Ovat myös Lahdessa.
Jos haet Pentiltä sylinterit & männät, niin hän kyllä tietää osoitteeni.
Saat kaikki samalla kerralla.

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Lähetetty: 27 Touko 2012 15:13
Kirjoittaja mclean
Kiitos kansivinkeistä! Soittelen tässä, kun projekti etenee.

Olen katsellut kansia myös Ebayn tarjonnasta ja löytyyhän noita. Semmonen pisti silmään, että joissain kansimalleissa näkyy olevan joku pieni putkenliitin pakoputken kierteen alapuolella.
Minkä putken liitos tuo on ja voiko ko.kannen asentaa pyörään, jossa ei mokomia pieniä putkia ole? Liittyneekö liitin jotenkin voiteluun?

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Lähetetty: 28 Touko 2012 08:12
Kirjoittaja Ismo Vaara
mclean kirjoitti:Kiitos kansivinkeistä! Soittelen tässä, kun projekti etenee.

Olen katsellut kansia myös Ebayn tarjonnasta ja löytyyhän noita. Semmonen pisti silmään, että joissain kansimalleissa näkyy olevan joku pieni putkenliitin pakoputken kierteen alapuolella.
Minkä putken liitos tuo on ja voiko ko.kannen asentaa pyörään, jossa ei mokomia pieniä putkia ole? Liittyneekö liitin jotenkin voiteluun?
Se on SLS ilmankiertojärjestelmän reikä. Sen voi tulpata umpeen.

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Lähetetty: 28 Touko 2012 10:48
Kirjoittaja Pekkavee
Ismo Vaara kirjoitti: Se on SLS ilmankiertojärjestelmän reikä. Sen voi tulpata umpeen.
Mikä toi SLS ilmankiertojärjestelmä on?

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Lähetetty: 29 Touko 2012 08:11
Kirjoittaja Ismo Vaara
SLS on ilmaputki takiskuventtiilillä, jolla johdetaan ilmaa putsarista pakoaukon juureen. Virallisesti pakokaasut saa lisähappea puhtaampaan palamiseen, mutta todellisuudessa sillä vain laimennetaan pakokaasuja, jotta ne ovat mittarin mukaan puhtaampia.
Motorradin testeissä SLS vei muistaakseni noin 4% tehoa. Kannattaa ottaa pois. Myös kaasarin säädöt suuttimineen pitää silloin vaihtaa.

Keksintoä on käytetty ensin jenkkiautoissa, jotta ne saatiin menemään tiukentuneista saastemääräyksistä läpi. Joissain oli oikein sähköpumput putkistoon. Täyttä huijausta se oli, kertoi jenkkiautoja maahantuonut kaverini.

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Lähetetty: 29 Touko 2012 18:03
Kirjoittaja HeikkiLukkari
Kuva

SLS:n putki tuossa kaasarin takana, eli helppo bongata.

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Lähetetty: 30 Touko 2012 18:29
Kirjoittaja Mikki
Moi Ismo.
Mitä säätöjä tarkoitat?
Mulla ainakin on suuttimet ja neulan korkeudet molemmissa samat, vaikka tosiaan toisessa joskus oli toi SLS-systeemi. Vai olisiko ne kuitenkin vaihdettu, vaikka SLS oli jätetty paikalleen???

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Lähetetty: 31 Touko 2012 06:34
Kirjoittaja Ismo Vaara
Mikki kirjoitti:Moi Ismo.
Mitä säätöjä tarkoitat?
Mulla ainakin on suuttimet ja neulan korkeudet molemmissa samat, vaikka tosiaan toisessa joskus oli toi SLS-systeemi. Vai olisiko ne kuitenkin vaihdettu, vaikka SLS oli jätetty paikalleen???
Moro.
Mun veikkaus on, että se sun SLS on kuitenkin tehty toimimattomaksi, vaikka romut on jätetty paikalleen "reikien täytteeksi".

Jos asia vaivaa sua esteettisesti, niin tulpan pakoaukon juureen löydät ruuvikaupasta ja reijättömän ilmanputsarikotelon multa.

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Lähetetty: 31 Touko 2012 11:55
Kirjoittaja Mikki
Väärä veikkaus :)

Poistin ne ite joskus kolme vuotta sitten ja silloin tarkistin myös kaasareiden säätöjä, kun toinen (vanhempi) GS jossa ei ole ollutkaan SLS:ää vie hieman vähemmän polttoainetta ja tuntuu selvästi tehokkaammalta!

Tein jopa niin, että vaihdoin tyhjäkäynti suuttimet mopoissa "ristiin", koska niissä oli erilaiset poraukset, vaikka arvot oli samat (vanhassa keskireikä oli porattu isommaksi ensimmäisiin sivureikiin asti). Mutta ilman tulosta.

Siksi nyt kiinnostuinkin kun mainitsit että säädöt ja suuttimet olisivat eri...