R80 RT takalaukku

R-sarjan pyörät
xpkxpk
Viestit: 9
Liittynyt: 02 Touko 2010 14:41
Moottoripyörän malli: r 80 rt

R80 RT takalaukku

Viesti Kirjoittaja xpkxpk »

onko kukaan rakennellu telinettä, johon sais kiinni takalaukun? takakatteen päällä olevat teline on niin heppasesti kiinni, ettei sen varaan uskalla laittaa. pyörässä kiinnin normaalin touring-laukut.
vinkkari
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Syys 2009 13:54
Moottoripyörän malli: BMW R 80
Paikkakunta: Punkaharju

Re: R80 RT takalaukku

Viesti Kirjoittaja vinkkari »

Jos et ole saanut vielä vastausta takatelinekysymykseen, niin tässä olisi yksi ehdotus. Jos siihen RT:hen käy samanlainen takateline kuin pelkkään 80:een niin voin lähettää kuvan vaikka sähköpostilla. Teline on rakennettu 10 mm rst putkesta 2 mm seinämällä ja se on 20 cm pitkä satulan takakaaresta taaksepäin. Putken/telineen satulanpuoleiseen päähän on kierretty 8 mm kierretapilla sisään kierteet ja hitsattu kaksi poikkitankoa n. 5 cm:n ja 12 cm:n kohdalle. Lisätueksi on laitettu 14 mm alumiiniputkesta tuet sivulaukkujen telineeseen Bilteman vastaavankokoisilla sähköjohtojen kiinnikkeillä. Kaikki on maalattu mustaksi ja kokonaisuus tukeva. Rakenteluterveisin Tepi. :idea:
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: R80 RT takalaukku

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Jos pyöräsi on -84 tai vanhempi, mulla on sulle myydä satula/perälaukku, telineineen.
Siina on poisotettava välipohja soitinta ja kaiuttimia varten. Käyvät myös moneen muuhunkin malliin kuin RT:hen. Porschen inssin siisti omavalmiste.

040 5524515
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
xpkxpk
Viestit: 9
Liittynyt: 02 Touko 2010 14:41
Moottoripyörän malli: r 80 rt

Re: R80 RT takalaukku

Viesti Kirjoittaja xpkxpk »

pyörä on vuosimallia 90, eli vain toispuoleinen iskunvaimennin. tämän takia telineen kiinnitys pitäs ratkaista jotekin, iskarin pulttia kun ei oo toisella puolella. ihte tarakkaosaksi oo aatellu mopon tarakkaa, johon laukun vois kiinnittää, mutta tuo telineen kiinnitys askarruttaa. kuvia saa lähettää pekka.kangasniemi (at) kotinet.com, jospa niistä sais jotaki vinkkiä. putkien taivuttelu ei minulta onnistu taitojen ja työkalujen puutteen vuoksi.
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: R80 RT takalaukku

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Moro. Eli ymmärsin, että sulla on jo sivulaukut? Kovista perälaukuista mulla on pelkästään huonoja kokemuksia. Tavarat ovat siellä enemmän tai vähemmän irtaallaan ja voivat mennä vaikka rikki. Toisekseen kahdeltakin kaverilta on lähtenyt peräboksi omille teilleen ihan normaali matkakäytössä. toiselta pohjalevyineen ja toiselta pelkkä boksi. Eli kannattaisiko harkita jotain pientä ja pehmeää remmikiinnitteistä takalaukkua johon saa laitettua päiväreissun pikkutarpeet?
Esim Wolfmanin laukut ovat laadukkaita, ja jos halvalla haluaa niin sitte Biltemaan.
Tuolta löytyy Wolfmanin laukut.
http://www.kurapyora.fi/shop/index.php? ... th=208_214" onclick="window.open(this.href);return false;

Terv.Ile
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: R80 RT takalaukku

Viesti Kirjoittaja ilmari »

No nyt, kun vettäkin sataa niin jatketaan jaarittelua kuitenkin aihetta sivuten. Eli, kun katsoo tuon R80rt: perän rakennetta niin siinähän välittyy selkeästi BMW:n käytännön suunnittelu. iso peräboksi on ajettavuden kannalta huonoin mahdollinen eli painopiste tulee korkealle ja vielä taakse. Eli BMW insinöörit eivät edes halua, että "tuhdolle" laitetaan mitään isoa ja painavaa?

Oma pakkaus pyörään on seuraavanlainen, tuskin se ainut ja oikea menetelmä mutta käytännöllinen.

Tankkilaukku: Aina mukana. Siinä siis aina kartta ja kamera, juomapullo yms. pikkuroina helposti saatavilla. Kuljetuksen kannalta hyvä ratkaisu. Paino tulee keskelle pyörää ja suhteellisen matalalle.

Pieni perälaukku: Varustelekasta ostettu Ameriikan sotilaan vyölaukku (n.15 euroa). Tukevasti remmeillä kiinni tarakassa. Siellä kulkee oikeastaan vain sadeasu.

Iso perälaukku: Claus Ohlsonin merimiessäkki, 14.90 euroa. Sinne meneekin kaikki parin päivän tykötarpeet, makuupussi, vaatteet yms. Mustekalaverkolla ja yhdella remmillä pyörän rakenteisiin kiinni. Todella käytännöllinen laukku. Kestävä, vesitiivis, nopea irrottaa ja asentaa ja ja sokerina pohjalla vielä olkaremmi eli omaisuus siirtyy kerralla majapaikkaan.

Ja, kun reissun päälle lähdetään niin sitten sivulaukut käyttöön.

Tuossa kuvat takalaukuista.
https://picasaweb.google.com/1061845926 ... 0370821442" onclick="window.open(this.href);return false;

-Ile-
xpkxpk
Viestit: 9
Liittynyt: 02 Touko 2010 14:41
Moottoripyörän malli: r 80 rt

Re: R80 RT takalaukku

Viesti Kirjoittaja xpkxpk »

siksi laittasin takalaukun, että sinne on nätti laittaa kypärä ja hanskat, kun jättää pyörän parkkiin.
jlanet
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Kesä 2008 10:11
Moottoripyörän malli: R 100 RT

Re: R80 RT takalaukku

Viesti Kirjoittaja jlanet »

BMW:hen sopii minusta parhaiten BMW:n oma takalaukku.

Myöhempiin 2-venttiilisiin RT-boksereihin sai valmistajalta aikanaan samaa pienehköä takalaukkua kuin K-malliin. Koska satulakotelo ei bokserissa ole riittävän tukeva, BMW suunnitteli telineen, joka kiinnitetään satulan takareunassa olevaan kaarevaan rautaan sekä sivulaukkujen kannattimiin. Joissakin kalliimmissa malleissa laukku telineineen oli myös vakiona. Kypärä ei tähän pieneen laukkuun valitettavasti mahdu.

Telinettä saa yhä uutena ainakin Siebenrockilta (tarvitaan teline 4654478 ja kiinnityslevy 4654449). Laukun voi hommata vaikkapa Motorworksilta (löytyy nimikkeellä 22 litre top case), jos ei satu löytämään käytettynä.

Tässä pari vaatimatonta kuvaa siitä, miltä teline vakiolaukkuineen näyttää:
http://tinyurl.com/cv4y73v" onclick="window.open(this.href);return false;
Laukku aukeaa aika eksoottisesti edestä. Jos sen lukitsee huolimattomasti, voi joutua keräilemään kamojaan tienpenkalta. Rakenteellisesti laukku on kyllä muuten varsin tukeva.

Siebenrockin omassa valikoimassa on tarjolla myös modernimpi 50-litrainen laukku, joka kiinnitetään samaan telineeseen. Siihen sitten mahtuu jo kypärä tai pari.

Takana olevan laukun vaikutus pyörän ajo-ominaisuuksiin on epäilemättä laskettavissa oikein mahdottoman tarkalla laskutikulla. Sitten kun ajattelee, että takaistuimella voi istua vaikkapa satakiloinen matkustaja, alkaa asia kuitenkin asettua oikeisiin mittasuhteisiinsa.

Jos ajetaan maanteitä pitkin jotakuinkin normaaleilla nopeuksilla, ei vakiomallinen 22-litrainen laukku tunnu yhtään missään, vaikka se olisi kuinka täynnä tavaraa. Eikä oikeasti kyllä isompikaan - RT:n kate on niin iso, että sen takapyörteissä eivät pienet enää tunnu.

Jukka L
Vastaa Viestiin