weep hole...

Luxury touring
vilmja
Viestit: 2
Liittynyt: 22 Kesä 2012 09:03

weep hole...

Viesti Kirjoittaja vilmja »

arvoisat lotjan omistajat,tehkää nyt ihmeessä tämä pieni toimenpide että vältytte kytkinongelmilta.itselläni kävi näin...yksi kaunis aamu kytkin luistaaaa,siis joka vaihteella.noh,eipä siinä mittään,eiku kooklettammaan...kysymyksessähän oli tietenki se tyyppivika eli kytkimen työsylinteri(slave cylinder).onneksi tarinalla on onnellinen loppu,nimittäin nyt n.800km jälkeen on kytkimessä jälleen TÄYSI pito :D ,eli älkää hätäilkö sen klevyn vaihdon kanssa...ai niin porasin muuten kytkinkoppaankin pienen reiän samalla kertaa,nimittäin jos vaikka takapään stefa sattuu vuotamaan.omallani ajettu 60tkm.(-04),josta omaa ajoa vasta5tkm.tyytyväinen olen kyllä hankintaani.vieläkin naurattaa...,miten mukavaa voi mopolla-ajo ollakkaan :D :D :D
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: weep hole...

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Duoda...
tarkoititko, että sulla oli jo weep hole porattu työsylkyn pesän alareunaan ja se pelasti isommalta kytkinrempalta? Vai kytkineste ehti jo kytkimelle ja poltit sen pois ja sitten porasit weep holen?

Sen kytkinkopan (bell housing) reiän hyödyllisyys saattaa kuitenkin jäädä enemmän mentaalitasolle. Jos sieltä alkaa öljyä tihkua, on samainen öljy jo tietyisti ehtinyt voidella kytkinlevyt, joten ongelmat huomaa jo muutenkin. Moottorin puolen stefan (tai o-renkaan) pettäessä tulee moottoriöljy kytkimelle ja sen ulos valuttamiseksi pitäisi reikä porata oikeastaan moottorin puolelle. Siellä on nimittäin aika korkea kynnys moottorilohkon ja kytkinkopan välissä, jolloin kytkinkopan pohjan reikä ei pelasta sitä eikä tätä, koska vuotanut öljy lilluu juuri em. kynnyksen takana moottorin puolella kytkinkoppaa.
Itselläkin on kyllä porattuna reikä sinne kytkinkoppaan (kylkeen) siinä toivossa, että jos joskus saisi käsiinsä semmoisen 10 mm reiästä mahtuvan endoskoopin, jolla voisi kenties jotenkin tiirailla kytkinlevyjen kuntoa. Toistaiseksi ei ole semmoista eteen sattunut enkä kyllä ole kauhean aktiivisesti edes etsinyt...

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
vilmja
Viestit: 2
Liittynyt: 22 Kesä 2012 09:03

Re: weep hole...

Viesti Kirjoittaja vilmja »

joo,siis homma meni siinä järjestyksessä,että porasin tuon kytkinkopan reiän ensitöikseni nähdäkseni valuuko jotain ulos eli ölkkää,tai kytkin-nestettä,no mitään ei tullut,jotenka eikun työsylinterin kimppuun ja joo, olihan se vuotanu, laakerikin väljä,...tuo työntötankokin oli märkä eli se on ainoa reitti vuotaneelle nesteelle ja suoraan levylle...ja jollekin joka ei vielä tiedä niin tuon weep holen tarkoitus on ohjata vuotanut neste ulos maahan sitten KUN tuo sylinteri alkaa vuotamaan..haistoin ongelmia jo nesteiden vaihdon yhteydessä koska jarruneste oli mustaa,ja kytkin-neste tuoretta,ja pinta alhaalla...en tiedä miten pitkään oli vuotanut,ehkä pyörän myyjä vain "unohti"kertoa asiasta :wink: sen jälkeen reiän(n.4mm.) poraaminen sylinterin pesän alaosaan. sijainnilla ei mielestäni sen tarkempaa merkitystä,koska "pesä"on välja.okei pyörä nippuun ,ja varovaista ajoa ilman ohitusyrityksiä+sievää luistattamista pienillä kierroksillä ja toiveet korkealla,että luistaminen jossain jossain vaiheessa loppuu...,ja loppuihan se :lol: niin vielä tuosta takapään stefan vuodon sattuessa joku väitti tuolla jenkkifoorumeilla,että öljy valuisi moottorin lohkoa pitkin kopan pohjalle likaamatta kytkinlevyä,ja että levy kestäisi jopa200tkm.,(jos ei vuotoja)tiedä siitä sitten...?tuon reiän tarkoitus on varmaankin just sillä menttaalipuolella;)ja eipä tuosta haittaakaan ole.
C-A-D
Viestit: 217
Liittynyt: 08 Maalis 2006 22:13
Moottoripyörän malli: K1200LT
Paikkakunta: Espoo

Re: weep hole...

Viesti Kirjoittaja C-A-D »

No niin. Ans kattoo mitä tuo työsylinterin pettäminen on tehnyt allekirjoittaneen LoTjalle. Alle satatuhatta taulussa ja kytkin / vaihteisto alkoi käyttäytyä omituisesti. Kytkin ei irrottanut kunnolla. Tietoisesti en halunnut härnätä kohtaloa ja testata kunnon vedolla luistaako kytkin. Tänään sain sitten purettua tuota riittävästi. Työsylinterin mukana tuli myös jarrunestettä enemmän kuin riittävästi - pettänythän tuo on ja vahvistaa tään LT:n perusheikkouden :D :D , joka melkein 13 vuoden ajon jälkeen realisoitui omassa.

Saapahan samalla mukavasti oppia tuostakin osasta pyörää.... Melkein päivän tappelin ihmettelemällä vetoakselin irrotusta vaihteistosta kun en halunnut pakoputkea alkaa purkamaan. Tuurillani tuossakin yhteydessä olisi korkannut pari sylinterinkannen pinnapulttia... :roll:

Ainoat todella tiukasti kiinni olleet "pultit" olivat ne swingin 14mm kannalla varustetut akselipultit, joiden kirjakireys on 160Nm. Tuollaiselle "mutterille" 160Nm vuosia jämähtäneenä on aika paljon. Eli tuota kuten muutakaan noista swingin kuusiokolo- tai muista muttereista ei kannata yrittää aukoa kuin kunnon (kuusikulmaisilla) hyvälaatuisilla hylsyillä. 30mm "laakerikansia" avatessa Bilhelveten PITKÄ nivelväännin, reilun metrin kahvalla teki avaamisesta lasten leikkiä. Pamaus on kyllä melkoinen mutta jenkkivideon katsoneena tuota osasi odottaa.
Vastaa Viestiin