Siebenrockilla liikaa momenttia R80:iin!
Siebenrockilla liikaa momenttia R80:iin!
Nyt on 1000ccm:n Siebenrock-satsi asennettu ja kannet peruskorjattu.
Ismo, se pakoventtiili tuli perille. Maksaakin aion sen
Uskomaton muutos Bemuun. Voimaa on käsittämättömän paljon entistä enemmän ja kone on huomattavasti nöyrempi eikä tärise läheskään entiseen malliin.
Mutta uusi ongelma! Mitä seuraavaksi asentaisin? Nimittäin kytkin ei pidä. Kone vääntää nyt kytkimen pilalle, jos sitä ei jotenkin vahvista.
Löytyykö jotain tiukempia jousia vai mitä teen?
Ismo, se pakoventtiili tuli perille. Maksaakin aion sen
Uskomaton muutos Bemuun. Voimaa on käsittämättömän paljon entistä enemmän ja kone on huomattavasti nöyrempi eikä tärise läheskään entiseen malliin.
Mutta uusi ongelma! Mitä seuraavaksi asentaisin? Nimittäin kytkin ei pidä. Kone vääntää nyt kytkimen pilalle, jos sitä ei jotenkin vahvista.
Löytyykö jotain tiukempia jousia vai mitä teen?
Re: Siebenrockilla liikaa momenttia R80:iin!
Tuttu jutta. Allekirjoittaneella oli sama ongelma. Korjaantui, kun ostin tonnisen jousilautasen (vai onko se lautasjousi) ja kytkinlevyn.
Re: Siebenrockilla liikaa momenttia R80:iin!
Siebenrock-kone vetää raisusti ja käy nöyrästi mutta mitähän säätäisin jotta hienoinen paukutus pakoputkessa loppuisi? Putkessa nimittäin paukkuu, kun kääntää kaasun äkisti pois.
Kaasarit ja sytytys ovat R80-säädöissä.
Nostanko vai kenties laskenko neuloja? Maalaislogiikka sanoo, että se voisi olla liika bensa, joka paukkuu. Toisaalta miten 80:n säädöt voisivat antaa liikaa bensaa tonniselle?
Liiasta bensasta juoruaisi, että kone käynnistyy helposti ilman rikastinta....ja toisaalta tulpat ovat tosi terveen väriset.
Vinkkejä taas bitte schön?
Kaasarit ja sytytys ovat R80-säädöissä.
Nostanko vai kenties laskenko neuloja? Maalaislogiikka sanoo, että se voisi olla liika bensa, joka paukkuu. Toisaalta miten 80:n säädöt voisivat antaa liikaa bensaa tonniselle?
Liiasta bensasta juoruaisi, että kone käynnistyy helposti ilman rikastinta....ja toisaalta tulpat ovat tosi terveen väriset.
Vinkkejä taas bitte schön?
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Siebenrockilla liikaa momenttia R80:iin!
Kytkin on sama R80/R100.
Liian laiha seos paukuttaa putkessa, tai myöhäinen sytytys. Ja tietysti kantava tai vaurioitunut pakoventtiili.
Liian laiha seos paukuttaa putkessa, tai myöhäinen sytytys. Ja tietysti kantava tai vaurioitunut pakoventtiili.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Siebenrockilla liikaa momenttia R80:iin!
Tein myös samanlaisen päivityksen mono-malliseen r80 pyörääni pari vuotta sitten. Kilometrejä on kertynyt jo 25 tuhatta. Oli hyödyllinen toimenpide. Moottori käy hyvin ja vääntöjä on ihan eri tavalla kaksin ajaessa. Kytkimessä en ole huomannut mitään ongelmia. Ainut asia, joka askarruttaa on lisääntynyt öljyn kulutus. Sitä on ollut alusta alkaen. Öljyä kuluu tikun merkkien puoleen väliin tuhannen kilometrin välein. Mittasin puristukset ja ne oli 10.5 molemmissa pytyissä. Huohotin voisi olla yksi syy, mutta on niin yksinkertainen kapistus. Öljyn lämpötilaa matka-ajossa olen myös arvaillut. Jossain oli suositeltu lauhdutinta tai öljymäärän lisäystä öljypohjan jatkeella.
Re: Siebenrockilla liikaa momenttia R80:iin!
Kai laitoit öljyrenkaat oikein päin. Ero on mitättömän näköinen viiste renkaan reunassa mutta vaikutus iso.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Siebenrockilla liikaa momenttia R80:iin!
Renkaissa on myös pienenpieni "top" teksti merkkinä yläpinnassa.mclean kirjoitti:Kai laitoit öljyrenkaat oikein päin. Ero on mitättömän näköinen viiste renkaan reunassa mutta vaikutus iso.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Siebenrockilla liikaa momenttia R80:iin!
Topit oli männänrenkaissa tulppiin päin, männät karstoittuneet, sain uunin puhdistajalla taas kirkkaaksi. Polttoaineen kulutus kasvoi uudistuksen jälkeen, sain ohjeeksi säätää neuloilla seosta laihemmaksi, se auttoi. Nyt on ollut 5,5 paikkeilla. Öljyn kulutusta ei ollut ollenkaan Bmw:n alkuperäisillä kamppeilla, vaikka 100 tuhatta oli mittarissa. Vastoin Sieberockin ohjetta, jossa pitäisi ajaa 1500 km mineraaliöljyillä, ajoin synteettisillä. Kokeilin mineraaleja, niillä öljyn kulutus oli mielestäni vielä suurempaa. Mitään vuotoja ei ole näkyvissä, joten öljyjen täytyy mennä pakoputkeen. Jokin selitys kaikelle on, kenties.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Siebenrockilla liikaa momenttia R80:iin!
Tänään asentelin noita Siebenrockin männänrengassatseja ja muistin uudelleen vanhan epäloogisuuden noissa pienissä "top"- merkinnöissä.
Öljyrengas joka tulee luonnollisesti alimpaan uraan on merkitty pelkällä "topilla", mutta keskimmäinen rengas on merkinnältään "top3" ja ylin "top2". Paperikääreessä männänrenkaat on nimetty alhaalta ylöspäin 1, 2, 3, joka on oikea järjestys.
Öljyrengas joka tulee luonnollisesti alimpaan uraan on merkitty pelkällä "topilla", mutta keskimmäinen rengas on merkinnältään "top3" ja ylin "top2". Paperikääreessä männänrenkaat on nimetty alhaalta ylöspäin 1, 2, 3, joka on oikea järjestys.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Siebenrockilla liikaa momenttia R80:iin!
Kaverini, ex-lentokonemekaanikko oli lukenut tätä ketjua ja kertoi meilillä lentokoneen moottorien sisäänajosta.
Moottorit ajetaan sisään mineraaliöljyillä ja kovilla tehoilla ekat 50 tuntia, tai niin kauan kunnes öljynkulutus laskee, vasta sitten voidaan vaihtaa liukkaammat(synt.) öljyt. Jos näin ei tehdä sylitereiden pinnat "lasittuu". Mekaaninen kuluminen lakkaa, mutta öljynkulutus ei!
Näin tehdään, vaikka moottoriin vaihdettaisiin vain yksi sylinteri/männänrenkaat.
Tässä on mielestäni looginen selitys Siebenrockin ohjeisiin. Myös BMW suosittelee sisäänajoöljyiksi mineraaleja.
Vuonna -85 ostin uuden K100:n. Kulutti öljyä ekalla 1000km:llä yli 2litraa, mutta sen jälkeen oli kuin pullo! Kokeilin myöhemmin synteettisiä, mutta palasin takaisin mineraaleihin kulutuksen ja mahtavan "sivutukisavutuksen" vuoksi.
Moottorit ajetaan sisään mineraaliöljyillä ja kovilla tehoilla ekat 50 tuntia, tai niin kauan kunnes öljynkulutus laskee, vasta sitten voidaan vaihtaa liukkaammat(synt.) öljyt. Jos näin ei tehdä sylitereiden pinnat "lasittuu". Mekaaninen kuluminen lakkaa, mutta öljynkulutus ei!
Näin tehdään, vaikka moottoriin vaihdettaisiin vain yksi sylinteri/männänrenkaat.
Tässä on mielestäni looginen selitys Siebenrockin ohjeisiin. Myös BMW suosittelee sisäänajoöljyiksi mineraaleja.
Vuonna -85 ostin uuden K100:n. Kulutti öljyä ekalla 1000km:llä yli 2litraa, mutta sen jälkeen oli kuin pullo! Kokeilin myöhemmin synteettisiä, mutta palasin takaisin mineraaleihin kulutuksen ja mahtavan "sivutukisavutuksen" vuoksi.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Siebenrockilla liikaa momenttia R80:iin!
Kiitos Ismo, tuo selittää kaiken. Kun lähdimme ajamaan kohti Kroatiaa. Öljyt laitettiin lähtiessä. Krakovan paikkeilla oli jo alarajassa. Onneksi ajoissa tarkistin ja huomasin, jouduin lisäilemään aina silloin tällöin. varmaan ne mineraalit kannattaa laittaa vieläkin, tiedä vaikka lasittuminen häviää ja sijautuminen onnistuu. Sellainenkin havainto tai lieneekö kuvitelma on kuin Powerkitillä kaasuttimien alipaine balanssi olisi tarkempi ja säätäessä olemattomat pyöräytykset vaikuttavat paljon. Männät ovat kevyemmät ja lyhemmät. Silloin, kun balanssi on kohdallaan käy moottori herkästi, ja punainen kierrosalue tulee äkkiä vastaan.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Siebenrockilla liikaa momenttia R80:iin!
Kyllä tuon Nikkasil-pytynkin pystyy uudelleen hoonaamaan. Selvitän asian, kun moottorikoneistamon hemmot tulee lomilta.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Siebenrockilla liikaa momenttia R80:iin!
Ketju on jo hieman ikääntynyt, mutta kun ei vielä ole tullut esille:
Siis öljyä ei kannata laittaa juurikaan yli 1/2-välin, hupennee nimittäin melko äkkiä vaikka olisi priima kone.
Koskee lähinnä boxereita, etenkin 2V
cake
Siis öljyä ei kannata laittaa juurikaan yli 1/2-välin, hupennee nimittäin melko äkkiä vaikka olisi priima kone.
Koskee lähinnä boxereita, etenkin 2V
cake
Re: Siebenrockilla liikaa momenttia R80:iin!
Nostanpa tämän vanhan aiheen taas esiin.
Aloitin kyselyn PowerKitin aiheuttaman kytkimen luiston tiimoilta. Ja kyllä....kyllä siihen vaan tepsi, kun hankki jäykemmän lautasjousen ja uuden kytkinlevyn.
Mutta se alkuun ilmennyt taipumus pakoputkessa paukutteluun on tallessa.
Kone käy ja vetää hienosti, ei vie liikaa bensaa, käynnistyy hyvin. Öljyäkään se ei kuluta.
Mutta moottorijarrutuksen yhteydessä ilmenevä putkeenpaukutus pikkusen häiritsee, kun se ei oikein kuulu tuon pappapyörän imiitsiin.
Paukutus alkoi heti 800:sta ->1000:een muutoksen yhteydessä. Mitään muuta koneelle ei tehty. Kannet laitoin myös tonnisesta uusin ohjaimin ja venttiilein. Venttiilit siis ovat uudet ja säädöissäkin.
Sytytyksen ajoituksen muuttelu ei vaikuta mitään. Samoin kaasarin neulan nosto ei tuntunut missään.
Onko joku selvillä tästä mysteeristä?
Aloitin kyselyn PowerKitin aiheuttaman kytkimen luiston tiimoilta. Ja kyllä....kyllä siihen vaan tepsi, kun hankki jäykemmän lautasjousen ja uuden kytkinlevyn.
Mutta se alkuun ilmennyt taipumus pakoputkessa paukutteluun on tallessa.
Kone käy ja vetää hienosti, ei vie liikaa bensaa, käynnistyy hyvin. Öljyäkään se ei kuluta.
Mutta moottorijarrutuksen yhteydessä ilmenevä putkeenpaukutus pikkusen häiritsee, kun se ei oikein kuulu tuon pappapyörän imiitsiin.
Paukutus alkoi heti 800:sta ->1000:een muutoksen yhteydessä. Mitään muuta koneelle ei tehty. Kannet laitoin myös tonnisesta uusin ohjaimin ja venttiilein. Venttiilit siis ovat uudet ja säädöissäkin.
Sytytyksen ajoituksen muuttelu ei vaikuta mitään. Samoin kaasarin neulan nosto ei tuntunut missään.
Onko joku selvillä tästä mysteeristä?