K100 bensapumppu: uusi pumppu jumissa
Lähetetty: 09 Heinä 2012 00:20
Uskon koettelua K100:n luotettavuuteen.
Viimevuonna ajokausi loppui tien päälle jäämiseen kun aika ajoin temppuillut bensapumppu sanoi lopullisesti sopimuksensa irti. Kiikutin pyörän talvisäilöön ja kevään tullen ostin Saksan matkalla Kasselin BMW liikkeestä (BMW Niederlassung Kassel) uuden pumpun (teilenummer 16 12 1 461 576) sekä vaimenninkumin.
Toukokuun 19pv otin pyörän ajoon uudella pumpulla ja etanolinkestävillä letkuilla ja uudella pa-suotimella. Pumpun vaihdon yhteydessä tankki tyhjennettiin ja puhdistettiin sisältä varmuuden vuoksi.
Nyt kilometrejä on tullut pumpun vaihdon jälkeen maltilliset 1950km.
Tänään mökiltä kotiin lähdettyäni noin 50-60km ajon jälkeen ohitin muutamia autoja nopeuden noustessa vähän 120km/h:n päälle, yhtäkkiä moottori sammui ja meno loppui siihen. Polttoainetta oli tankissa vielä jäljellä (melko tyhjä oli tankki, mutta vielä sillä olisi pitänyt päästä). Alkoi kuumeinen vianmetsästys ja tankkiin laitettiin lisää polttoainetta tuonkin poissulkemiseksi. Kaikki vaikutti olevan ok, paitsi että pumppu ei pyörinyt. Sulake oli ehjä ja jännitteet tuli navoille. Epäilin jännitehäviöitä tai maadotuksia, joten otin pumpun kokonaan käteen ja annoin akulta +12V ja maan suoraan pumpun navoille.
Vain Tsup ääni ja pieni pumpun hytkäys, aivan kuin se olisi yrittänyt pyöriä, muttei pyörinyt. Kun antoi pulssia jännitteellä pumpulle, vain tsup - tsup - tsup -eikä pumppu pyörinyt vaikka miten yritti. Hetken yrittämisen jälkee alkoi pumpun kuori tuntua selkeästi lämmenneeltä yläosastaan.
Vanhassa pumpussa oli sellainen tiheäsilmäinen sihtiverkko letkuliitännällä (jossa ei kuitenkaan ollut letkua) pumpun imupuolella, joka tosin oli ajan saatossa mennyt rikki ja muuttanut muotoaan. Uutta pumppua ostaessani meinasin ostaa tuon samaisen sihdin, mutta varaosamyyjä katsoi koneelta ja sanoi ettei sinun pyörämallissa (4/-85) kuulu sitä olla.
Tankin pohjalla ei näkynyt mitään epäpuhtauksia ja tankissa ollut polttoaine oli edellisenä päivänä tankattua E98:a.
Laitoin sähköpostikyselyä Saksaan liittyen alkuperäisvaraosan takuuseen ja jatkotoimiin asian tiimoilta.
Nyt ihmetyttää suunnattomasti miten alle 2000km ajettu pumppu voi jumiutua ilman ennakkovaroitusta vaikka kaiken piti olla tuolta osin tarkkaan ja perusteellisesti läpikäytyä.
Mitkä syyt (mahdollisen roskan lisäksi) voisivat vaikuttaa uuden pumpun jumiutumiseen noin nopeasti.
Noin kalliita osia (287,80eur Saksassa) ei viitsisi ostella parin kuukauden välein.
Viimevuonna ajokausi loppui tien päälle jäämiseen kun aika ajoin temppuillut bensapumppu sanoi lopullisesti sopimuksensa irti. Kiikutin pyörän talvisäilöön ja kevään tullen ostin Saksan matkalla Kasselin BMW liikkeestä (BMW Niederlassung Kassel) uuden pumpun (teilenummer 16 12 1 461 576) sekä vaimenninkumin.
Toukokuun 19pv otin pyörän ajoon uudella pumpulla ja etanolinkestävillä letkuilla ja uudella pa-suotimella. Pumpun vaihdon yhteydessä tankki tyhjennettiin ja puhdistettiin sisältä varmuuden vuoksi.
Nyt kilometrejä on tullut pumpun vaihdon jälkeen maltilliset 1950km.
Tänään mökiltä kotiin lähdettyäni noin 50-60km ajon jälkeen ohitin muutamia autoja nopeuden noustessa vähän 120km/h:n päälle, yhtäkkiä moottori sammui ja meno loppui siihen. Polttoainetta oli tankissa vielä jäljellä (melko tyhjä oli tankki, mutta vielä sillä olisi pitänyt päästä). Alkoi kuumeinen vianmetsästys ja tankkiin laitettiin lisää polttoainetta tuonkin poissulkemiseksi. Kaikki vaikutti olevan ok, paitsi että pumppu ei pyörinyt. Sulake oli ehjä ja jännitteet tuli navoille. Epäilin jännitehäviöitä tai maadotuksia, joten otin pumpun kokonaan käteen ja annoin akulta +12V ja maan suoraan pumpun navoille.
Vain Tsup ääni ja pieni pumpun hytkäys, aivan kuin se olisi yrittänyt pyöriä, muttei pyörinyt. Kun antoi pulssia jännitteellä pumpulle, vain tsup - tsup - tsup -eikä pumppu pyörinyt vaikka miten yritti. Hetken yrittämisen jälkee alkoi pumpun kuori tuntua selkeästi lämmenneeltä yläosastaan.
Vanhassa pumpussa oli sellainen tiheäsilmäinen sihtiverkko letkuliitännällä (jossa ei kuitenkaan ollut letkua) pumpun imupuolella, joka tosin oli ajan saatossa mennyt rikki ja muuttanut muotoaan. Uutta pumppua ostaessani meinasin ostaa tuon samaisen sihdin, mutta varaosamyyjä katsoi koneelta ja sanoi ettei sinun pyörämallissa (4/-85) kuulu sitä olla.
Tankin pohjalla ei näkynyt mitään epäpuhtauksia ja tankissa ollut polttoaine oli edellisenä päivänä tankattua E98:a.
Laitoin sähköpostikyselyä Saksaan liittyen alkuperäisvaraosan takuuseen ja jatkotoimiin asian tiimoilta.
Nyt ihmetyttää suunnattomasti miten alle 2000km ajettu pumppu voi jumiutua ilman ennakkovaroitusta vaikka kaiken piti olla tuolta osin tarkkaan ja perusteellisesti läpikäytyä.
Mitkä syyt (mahdollisen roskan lisäksi) voisivat vaikuttaa uuden pumpun jumiutumiseen noin nopeasti.
Noin kalliita osia (287,80eur Saksassa) ei viitsisi ostella parin kuukauden välein.