Sivu 1/1

Steib- ja BMW-sivuvaunutuotannon alku ja loppu

Lähetetty: 12 Heinä 2012 16:55
Kirjoittaja Vellu
Steib alkoi valmistamaan sivuvaunuja vuonna -25, mutta koska valmistus tarkalleen ottaen loppui? Jotkut lähteet mainitsevat sen päättyneen jo 1957, jossain taas on väitetty lopun koittaneen 1960-luvun alussa. Mikähän lie totuus?
Sitten on vielä nämä BMW-nimellä myydyt Steibit. Koska alkoi BMW Standard -ja Spezial-vaunujen tuotanto ja päättyikö se myöhemmin kuin Steib-nimellä myytyjen vaunujen valmistus? Ainakin R69 S:ään oli saatavilla tuota Spezial-vaunua lisävarusteena joten valmistus on jatkunut vähintään vuoteen 1960.

Kuka tietää tämän historian? Olisi kiinnostavaa tietää...

Re: Steib- ja BMW-sivuvaunutuotannon alku ja loppu

Lähetetty: 16 Heinä 2012 15:02
Kirjoittaja Ismo Vaara
Mikäli oikein tavasin saksaa kirjasta, niin Steib teki viimeisen vaununsa -66, varaosia vielä sen jälkeenkin. Nythän Steibiä taas saa uustuotantona monia eri malleja.
BMW teki ekat vaunut type S 38 -25 ja viimeinen BMW Schwingachs-seitenwagen -51. Viimeinen yhdistelmä lähti tehtaalta -54 ADAC Strassenwacht:n käyttöön. Vaunut olivat kuitenkin Steibin TR 500 vaunun muunnos tavarankuljetukseen.

Muitakin saksalaisia sivuvaunumerkkejä oli: APS, Loyda, J.R.M, D-Rad, Zundapp, Kali, Stoye, Ardie, Roland, Royal, Victoria, NSU, M-P, A.J.L, Juwel, Stolz, EF-KA, Dessauer, Standard, Phönix, Tornax, Astro-Omega, Binder, Milson & Sohn, Felber, Diana.
Itä-Saksassa tehtiin Stoyea ja MZ:aa.

Lähdekirja: "Deutsche Seitenwagen-Motorräder"

PS: Toinen kirja mitä voin suositella on: "Die BMW Kräder R12/R75 im Zweiten Weltkrieg".
Sisältää paljon valokuvia ja myös muista BMW:n malleista sotatilanteissa.

Re: Steib- ja BMW-sivuvaunutuotannon alku ja loppu

Lähetetty: 19 Heinä 2012 09:12
Kirjoittaja Vellu
Kiitoksia Ismo vastauksesta! Täytyypä vissiin tilata itsellekin tuo Seitenwagen-kirja. Oli nimittäin ihan uutta tietoa se, että BMW:llä on ollut omaa sivarituotantoa.

Re: Steib- ja BMW-sivuvaunutuotannon alku ja loppu

Lähetetty: 19 Heinä 2012 10:18
Kirjoittaja Ismo Vaara
Se on vähän niin ja näin mikä on omaa sivuvaunutuotantoa. Sivuvaunutehdas on saattanut toimittaa merkkikohtaisia vaunuja, merkin logolla yms. Onko se sitten "omaa" tuotantoa vai mitä?
Nykyäänhän on aivan normaalia, jos esim. Kymcon tehdas Taiwanissa tekee Bemaria, tai Aprilia Italiassa, se on silti BMW.

PS: Oli väärin minulta sanoa, että BMW teki vaununsa. En todellakaan tiedä oliko BMW-vaunut alihankkijan(Steib, Royal) tekemiä.