gessun teleskoopit

R-sarjan pyörät
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

gessun teleskoopit

Viesti Kirjoittaja ilmari »

pitäisi avata gessun etuteleskoopit. Onko mitään erityistä huomioon otettavaa ja miksi oikeassa ja vasemmassa on erilaiset sisälmykset?
Ja -91 vuosikertaa.
Avatar
desmo
Viestit: 61
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:51
Moottoripyörän malli: Paris Dakar
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja desmo »

jos tietää mitä etsii, löytää vain sen
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Pitkäputkisessa teleskoopissa singlelevy vääntää jarrutettaessa etupäätä. Tämän ilmiön minimoimiseksi on sisuskalut erilaiset. Näin kertoi BMW-edustaja Intermoto-messuilla -00.
Tosin K1100 LT:ssä on myös eri putkissa eri sisukset vaikka on tuplalevyt??
Ota näistä sitten selvä! :shock:
Avatar
Raimo
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Maalis 2006 23:21
Moottoripyörän malli: R1200RT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

pitäisi avata gessun etuteleskoopit. Onko mitään erityistä huomioon otettavaa ja miksi oikeassa ja vasemmassa on erilaiset sisälmykset?
Yksi mahdollisuus erilaisiin sisukaluihin on mm. WP:n keuloissa käytetty systeemi. Eli toinen haarukkaputki vaimentaa ulosjouston, toinen sisäänjouston, ainakin WP50 Extremessä on näin. Liekö sitten Marzocchin 40mm keulassa jotain saman suuntaista, vaikka se onkin "damper rod"-keula varsinaisen patruunakeulan sijasta.

Jos sinulla ei ole huoltomanuaalia, niin nakkaa sähköpostia, ja keksitään siihen asiaan lääke :)
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Mulla on tuo Haynesin manuaali josta tuon eron huomasin. Mutta se asia ei vielä selvinnyt, että voiko stefojen vaihdon suorittaa ylätuubi paikallaan, eli saako teleskoopin purettua "alhaalta käsin" kuten vanhassa Hondassa?
Ja onko tietoa stefan mitoista, onko laakeriliike tavaraa vai erikoisempaa kuten hondassa?
Onko Raimon kalusto pysynyt kunnossa?
Avatar
Raimo
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Maalis 2006 23:21
Moottoripyörän malli: R1200RT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Bemun huoltomanuskasta lueskelin sen verran, että alaputken pohjassa oleva ruuvi löysätään ennen kuin ylätulppa avataan. Jos alaruuvi ei tahdo avautua, niin puristetaan teleskooppia kasaan. Ja purkaminen on molemmissa tuubeissa samanlainen, mutta osia on oikeassa enemmän :)
Ilmari kirjoitti:Onko Raimon kalusto pysynyt kunnossa?
Jos vaihteiston laakerointitarvetta viime kesänä ei oteta lukuun, niin hyvin on pysynyt kunnossa. Ja en mitenkäään erityisemmin sääli ajokkia, mutten toisaalta tarkoituksella hajoitakaan. Eli vaihtaa ehdin kytkimen kanssa, en turhia vedättele tai huudattele, ja vanteitakin kivikoissa koetan pitää suorana. Mutta kyllä täytyy sanoa pienempien ajokkien jälkeen, se että wanha gessu pesee monta muuta matkaenduroa haastavammissa olosuhteissa, siis ainakin mun ajotaidoilla. Tekijämiehethän on tietenkin erikseen.

Nyt olin pari päivää ajelemassa Rovajärven maastoissa, ja harmikseni huomasin uudesta räminästä sen, että 33 litran PD-tankista irtosi sisältä jokin loiskelevy, joten pitänee laittaa pienempi 24 litrainen tankki paikoilleen :(
Avatar
Raimo
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Maalis 2006 23:21
Moottoripyörän malli: R1200RT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Ja nyt tuli varmistus tuohon etuteleskooppien eroon, UKGSer.comin foorumilla oli etuteleskooppien öljysekoituksista juttua, ja tämmöisen coktailin joku oli hyväksi havainnut:
Howard Millichap kirjoitti:My recomendations on this have been posted a few times before, so here goes again.
You may be aware that each fork leg does a different damping job. The LH does the rebound. The RH does the compression.
I have used 16.25W (mix it up 75% 15W & 25% 20W) in the LH leg and 15W in the RH leg for some years now. I have found that this results in a ride quality that matches the Ohlins shock that I have on the rear.
As for the springs. I weigh 14 stone and find the std. springs OK even with a large tank bag. However, your extra weight could need a stronger set. It would depend on how often they bottom out. Jud9e any recomendations here?
Eli vasen vaimentaa paluujouston ja oikea tekee puristusvaimennuksen.
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Noniin. Oikean teleskoopin purku onnistui hyvin (20min). Vaikein homma oli irrottaa stefan lukkorengas. Vasemman puolen pultti ei sitten auennutkaan vaikka vedin kuormaliinalla keulan niin luttuun kuin sai. Tyydyin siis pelkkään öljyn vaihtoon mutta sen puolen stefa ei onneksi tihkunut.
Ja osanotto Raimolle. Tankin laipio on vissiin aika vaikea operoida kuntoon ilman, että tekee tankkiin kunnon reikää. Eikö se ole muovitankki?
Avatar
Raimo
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Maalis 2006 23:21
Moottoripyörän malli: R1200RT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

ilmari kirjoitti:Noniin. Oikean teleskoopin purku onnistui hyvin (20min). Vaikein homma oli irrottaa stefan lukkorengas. Vasemman puolen pultti ei sitten auennutkaan vaikka vedin kuormaliinalla keulan niin luttuun kuin sai. Tyydyin siis pelkkään öljyn vaihtoon mutta sen puolen stefa ei onneksi tihkunut.
No hyvä että sait öljyt vaihdettua. Pultin avaamisesssa usein pulttipyssy auttaa, pelkällä avaimellä vääntämällä ei tahdo aueta. Pulttipyssyn terävä isku avaa, vaikka pyrkisi pyörimään mukana.
ilmari kirjoitti: Ja osanotto Raimolle. Tankin laipio on vissiin aika vaikea operoida kuntoon ilman, että tekee tankkiin kunnon reikää. Eikö se ole muovitankki?
No eihän sitä mittää guttaperkkaa Kantturaan laiteta (..tai no kyllä se HPN 43 litrainen muovintankki sopisi mullekin..)
Eli 84-87 vuosimallin wanhassa monolever-Paris-Dakar-gessussa on ihan ehta peltitankki. Tilavuutta sillä on 32-33 litraa lähteistä riippuen, mun tankki imaisee 33 litraa. Eli hitsaamalla onneksi pääsee, muovitankin kanssa olisikin murhetta enemmän. Eikä pienet räminät nyt niin haittaisi, mutta kun Kanttura on niin hiljainen ajokki muuten, niin pärinä saa päät kääntymään turhankin herkästi :)
Vastaa Viestiin