Volttimittari "Heiluu"

Timo Myllyoja
Viestit: 35
Liittynyt: 07 Maalis 2008 18:12

Volttimittari "Heiluu"

Viesti Kirjoittaja Timo Myllyoja »

Volttimittari heiluu ajon aikana 11,5v - 14v välillä. noin minuutin on 11,5 v sitten hyppää 14 v . ja sitten takaisin
olisiko vika jännitteensäätäjässä vai missä ?
R75/6 -75
Timo Myllyoja
Viestit: 35
Liittynyt: 07 Maalis 2008 18:12

Re: Volttimittari "Heiluu"

Viesti Kirjoittaja Timo Myllyoja »

Otin jännitteensäätäjän irti ,kiristin "nokkaa"ylöspäin noin 0,5mm, nyt näyttäisi voltteja tulevan tyhjäkäynnillä 12-12.2 v ja kierroksilla noin 14,4 v.valot päällä. joten tällä mennään eteenpäin niin kauan kun kone käy.
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Volttimittari "Heiluu"

Viesti Kirjoittaja JKU »

Hei.
Kerrotko mitä "nokkaa" kiristit ylöspäin?
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Timo Myllyoja
Viestit: 35
Liittynyt: 07 Maalis 2008 18:12

Re: Volttimittari "Heiluu"

Viesti Kirjoittaja Timo Myllyoja »

JKU kirjoitti:Hei.
Kerrotko mitä "nokkaa" kiristit ylöspäin?
En ole asiantuntija joten omalla vastuulla: "Nostin ylöspäin sitä nokkaa jonka päällä makaa se ohut peltinen kieli.
nokka on sen kuparikäämilangasta tehdyn osan yläpäässä. nostetaan varovasti että ei mene poikki. 0.3-0,5 mm on oma arvioni. olen oppinut tämän kun eräs autosähkömies laittoi minun kupla volkkariin lisää voltteja,siinä oli samantyyppinen mekaaninen säädin. kuulemma ennen vanhaan laitettii talveksi pahvi siihen kielen ja nokan väliin jolloin saatiin lisää "virtaa", voithan kokeilla vääntämättä jollakin pahvilla auttaako se sinulla mitään ennen kuin menet vääntelemään.
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Volttimittari "Heiluu"

Viesti Kirjoittaja JKU »

Siis releen nokkaa, eli kärkeä!
Muistelin, että tuossa mallissa olisi jo elektroninen rele, siksi kysyin.

Minulla on R100 RT:ssä hieman samantyppinen ongelma: jännite pysyy normaalisti 14V paikkeilla, mutta joskus tipahtaa 12V:in (ajossa) ja sitten taas yhtäkkiä nousee ylös.
Olen tuloksetta vaihtanut siihen tuon releen (säätimen) ja tarkistanut liitokset, mutta vika taitaa olla tasasuuntajassa.
Ankkuri on ehjä (mitaten), mutta toki siinäkin voi olla katkos, joka "pätkii".
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Timo Myllyoja
Viestit: 35
Liittynyt: 07 Maalis 2008 18:12

Re: Volttimittari "Heiluu"

Viesti Kirjoittaja Timo Myllyoja »

Kyllä tuo volttien tippuminen ajossa, ja takaisin nouseminen 14 volttiin, on myös minun ongelmani .
Toivottavasti täällä on joku joka osaisi neuvoa , mistä lähtisi vikaa etsimään.
Vastaa Viestiin