Kävin toissapäivänä katsomassa Bemua vuodelta 1971 joka on seissyt ajamattomana, renkaat litussa ehkä vuodesta 1975, niillä sijoillaan, ajosta jätetty, toki lämpimässä tallissa.
Ajokilometrimäärä on alta 50000 km ja kone, ihme kyllä, pyöri kiksistä ja kytkin jopa irroitti.
Mitä ehdottaisitte tehtäväksi, normaalien öljynvaihtojen lisäksi ennen käyttöönottoa? Itse ajattelin pyttyjen irroitusta, venttiilien läppäystä, männänrenkaitten vaihtoa ja kevyttä hoonausta, riippuen sylinterien kunnosta?
kyselee kk
Vanha Bemari seisonnasta
Re: Vanha Bemari seisonnasta
No johan on löytö. Toisilla käy hyvö tuuri. Kokemusta ei ole noista vanhoista boksereista, mutta kokemusta on muista pitkään seisseistä vempeleistä.
Suositukseni on että pura koko laite niin pelesiksi kuin se menee. Syynä on tuo ikä. Tässä vaiheessa yleensä stefat on kovettuneet tai ovat hiemen tarttuneet akseleihin ja se pieni pyöräytys rikkoo huulen ja alkava vuotaa. Kansitiiviste muistuttaa todennäköisesti näkkileippää. Rasvat on kuivuneet laakereihin. Kumiosat kuten letkut ovat haurastuneet jne.
Voit tarpeen mukaan tehdä ehdottamiasi töitä sekä muita samalla ilmenevää. Edellä olevien lisäksi rasvaa vaijerit ja käy kaikki sähköliittimet läpi ja ruuttaa niihin CRC:tä tai vastaavaa. Äläkä unohda rungon laakeroiteja: pyöränlaakerit, etu- ja takahaarukka ym. Laakereista pesemällä kaiki vanha rasva pois ja uutta tilalle.
Samalla voit tehdä pieniä paikkamaalailuita tarvittaessa. Kilometrimääräsätä päätellen ei pitäisi olla vielä kuin sisäänajettu. Riippuu tietysti edellisestä käyttäjästä.
Nuo kun teet saatkin luotettavan pyörän pitkäksi aikaa.
Suositukseni on että pura koko laite niin pelesiksi kuin se menee. Syynä on tuo ikä. Tässä vaiheessa yleensä stefat on kovettuneet tai ovat hiemen tarttuneet akseleihin ja se pieni pyöräytys rikkoo huulen ja alkava vuotaa. Kansitiiviste muistuttaa todennäköisesti näkkileippää. Rasvat on kuivuneet laakereihin. Kumiosat kuten letkut ovat haurastuneet jne.
Voit tarpeen mukaan tehdä ehdottamiasi töitä sekä muita samalla ilmenevää. Edellä olevien lisäksi rasvaa vaijerit ja käy kaikki sähköliittimet läpi ja ruuttaa niihin CRC:tä tai vastaavaa. Äläkä unohda rungon laakeroiteja: pyöränlaakerit, etu- ja takahaarukka ym. Laakereista pesemällä kaiki vanha rasva pois ja uutta tilalle.
Samalla voit tehdä pieniä paikkamaalailuita tarvittaessa. Kilometrimääräsätä päätellen ei pitäisi olla vielä kuin sisäänajettu. Riippuu tietysti edellisestä käyttäjästä.
Nuo kun teet saatkin luotettavan pyörän pitkäksi aikaa.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Vanha Bemari seisonnasta
Minä en tekisi muuta, kuin ottaisin öljypohjan auki ja puhdistaisin sen, uudet öljyt kaikkialle ja käyntiin. Ei se rikki mene vaikka koekäyttää/-ajaa. Siinä ne viat ilmenee mitä pitää korjata.
Minkäs kokoinen /5 aarre sulla on?
Multa löytyy uuttakin osaa /5-sarjaan. Pyttyjä, kansia, mäntiä...
Minkäs kokoinen /5 aarre sulla on?
Multa löytyy uuttakin osaa /5-sarjaan. Pyttyjä, kansia, mäntiä...
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Vanha Bemari seisonnasta
No ei se R 75/5 ole vielä ostettu. Omistaja "ilmoittaa" hinnan "syksyllä"!
Toisaalta Ruotsissa myydään ko. pyöriä 20 000- 30 000skr i mycket bra skick!
kk
Toisaalta Ruotsissa myydään ko. pyöriä 20 000- 30 000skr i mycket bra skick!
kk