Sivu 1/1

BMR R100 käynti-/kaasutinongelma

Lähetetty: 16 Elo 2012 05:50
Kirjoittaja Rocky
Nyt on pyörä kasattu ja koeajot ajettu. Muuten toimii loistavasti mutta tyhjäkäynti nouseee koneen lämmettyä turhan korkeaksi. Ensin luulin että vanhat kaasuvaijerit jumittelee mutta kierrosten noustessa tyhjänä vaijereissa on kyllä klappia. Läppävivuista kun painaa väkisin niin kierokset kyllä laskevat mutta nousevat heti kun heittää painamasta.
Eilen huomasin että tyhjäkäynti nousee myös aivan itsekseen pyörän käydessä tyhjänä jonkin aikaa kaasuun koskematta. Kaasarit on säädetty mittareilla balanssiin. Kun ajossa kiindyttelee ja käyttää kovempia kierroksia, seuraavissa liikennevaloissa kone pyörii 2500 rpm kaasuun koskematta. Kaasareita en remontin yhteydessä avannut muuten kuin käytin pohjat pois ja puhdistin moskat. Olisko joku kaasuttimien huolto /korjaussarja paikallaan ? neulaventtiilit ? Oikean puoleinen kaasutin oli eilen hieman kostea kun hana oli auki. Pyörä on BMW R100 -84 ja kaasareina Bingit.

Re: BMR R100 käynti-/kaasutinongelma

Lähetetty: 16 Elo 2012 21:22
Kirjoittaja blackfoot
Uusi säätö, kun kone on lämmennyt kunnolla. Kylmänä ei kuulukaan pyöriä tyhjäkäyntiä normikieroksilla kuin ryypyn avustamana - näin ainakin R 65.

Re: BMR R100 käynti-/kaasutinongelma

Lähetetty: 17 Elo 2012 13:31
Kirjoittaja Rocky
Ei taida uusi säätö auttaa koska tyhjäkäynti vaeltelee. Epäilen että kaasuttimet "tulvii" eli neulaventtiili(t) jumittaa.

Re: BMR R100 käynti-/kaasutinongelma

Lähetetty: 17 Elo 2012 14:45
Kirjoittaja Timo S
Myös imukauloissa oleva ilmavuoto voi aiheuttaa kovan ja vaeltelevan tyhjäkäynnin.

Re: BMR R100 käynti-/kaasutinongelma

Lähetetty: 17 Elo 2012 15:49
Kirjoittaja Ismo Vaara
Mulla oli kesällä yksi R100:n kaasrinsäädöissä juuri tuosta syystä. Mikään ei auttanut. Paitsi kansiremppa.
Puristuksiakin oli 8bar, mutta silti imuventtiilit falskasivat. Koneistuksen jälkeen pelitti.

Re: BMR R100 käynti-/kaasutinongelma

Lähetetty: 22 Elo 2012 19:36
Kirjoittaja Rocky
- Tyhjäkäynti tuli kuntoon pelkästään vaan säätämällä pienemmälle. Kone vain piti ajaa kunnolla kuumaksi (hyvät vinkit sain airhead -sivustolta)
- kylmänä käy tyhjänä imu puolessa välissä kun säädin imuvaijerit kunnolla balanssiin.

Molemmat vaijerisetit (imu- ja kaasu-) vaatisivat uusimista. No, ehkä talvella sitten. Kannattaisiko vaihta myös yhdyskappaleet ?