Sivu 1/2
Katsastusdirektiivi
Lähetetty: 23 Syys 2012 11:30
Kirjoittaja Ismo Vaara
Oliko kukaan miekkarissa? Aihetta ainakin olisi ollut.
http://mikaniikko.puheenvuoro.uusisuomi ... direktiivi" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitenkähän ne meinaa soveltaa ABS-direktiivä enduropyöriin?
Re: Katsastusdirektiivi
Lähetetty: 23 Syys 2012 17:25
Kirjoittaja Ismo Vaara
No kaikkihan sen tajuaa ettei tuolla ole muuta kuin tiedonkulullista vaikutusta. Smoto kuuluu kuitenkin Femaan jolla sitten onkin jo omat lobbarit Brysselissä. Hemmot on varmaan vaihtuneet jo siitä kun minä heitä saunotin n.10v sitten. Ihan järkeenkäypää toimintaa heillä oli.
Euroopassa on isoja mp-miekkareita, mutta täältä on hivenen vaikeampi irroittautua sinne.
Re: Katsastusdirektiivi
Lähetetty: 23 Syys 2012 20:21
Kirjoittaja Raffe
Eikö muualla Euroopassa katsasteta moottoripyörät kutakuinkin jokatoinen vuosi
jo tällä hetkellä? Ja kun saamme leiman paperiin niin vanhan pyörän voi halutessa
laittaa myyntiin ulkomaille? Kuka muuten ajaisi moottoripyörien oikeutta käyttää bussikaistaa? Järkevää ja turvallista, kaikkien etu!
Re: Katsastusdirektiivi
Lähetetty: 23 Syys 2012 20:25
Kirjoittaja kardaani
Raffe kirjoitti:Kuka muuten ajaisi moottoripyörien oikeutta käyttää bussikaistaa?
Re: Katsastusdirektiivi
Lähetetty: 23 Syys 2012 21:36
Kirjoittaja Ismo Vaara
Raffe kirjoitti:Eikö muualla Euroopassa katsasteta moottoripyörät kutakuinkin jokatoinen vuosi
jo tällä hetkellä? Ja kun saamme leiman paperiin niin vanhan pyörän voi halutessa
laittaa myyntiin ulkomaille? Kuka muuten ajaisi moottoripyörien oikeutta käyttää bussikaistaa? Järkevää ja turvallista, kaikkien etu!
Ei katsastus ole ongelma myydä pyörää ulkomaille, vaan verot joita ei saa takaisin. Kuka hullu tulisi täältä ostamaan Euroopn kalleimman käytetyn?
kardaani kirjoitti:Raffe kirjoitti:Kuka muuten ajaisi moottoripyörien oikeutta käyttää bussikaistaa?
Eikös toi Niikko vähän luvannut?
Re: Katsastusdirektiivi
Lähetetty: 24 Syys 2012 07:46
Kirjoittaja Raffe
Ulkomaista tuomistani 70-luvun pyöristä olen maksanut veroa n.50e kpl, se ei ymmärtääkseni tee niistä Euroopan kalleimpia. Jos päätän niistä luopua, mahdollinen ulkomainen ostajaehdokas
tuskin pistää pahakseen jos ne ovat asianmukaisesti katsastettu?
Re: Katsastusdirektiivi
Lähetetty: 24 Syys 2012 08:41
Kirjoittaja Ismo Vaara
No joo, jos pyörät on noin vanhoja. Hyvin harvoin ovat.
Katsastaa, jopa museokatsastaa, voit vapaaehtoisesti jo nyt, jos niin haluat ja luulet sen nostavan pyöräsi arvoa.
Lisäksi Suomessa "pakkokatsastetaan" tai rahastetaan ulkomailta tuodut pyörät joka kerta. Katsastaa ei tarvitse, vaan jos ulkomailla oleva katsastus on voimassa, maksat vain konttorille saman rahan ja he tutkivat vain runkonumeron. Tämä on pelkkää tulonsiirtoa yksityiselle sektorille. Samaan pyritään myös tällä katsastusdirektiivillä, mitään todellista tarvetta ei ole.
Kannattaa lukea myös Jussi Linjaman linkki tuolta Niikkon blogin kommenttiosasta.
Re: Katsastusdirektiivi
Lähetetty: 24 Syys 2012 22:38
Kirjoittaja teukka1
Pelkkää rahastusta se tuontipyörän katsastuspakko on vastaavuustodistusvaatimuksineen. Onko käytöolosuhteet Suomessa niin vaativat, että muussa maassa ajossa ollut pyörä pitää Suomeen tuotuna katsastaa? Lisäksi pitää vielä maksaa järjettömän suuri autovero kamppeesta jonka käyttöaika vuodessa on puolet eurooppalaisesta!
Mikäli katsastuslobbarit saavat poliitikot lahjottua säätämään määräaikaiskatsastuksen moottoripyörille, niin silloin tulee aiheelliseksi esim. mp-järjestöjen toimesta perustaa moottoripyörien katsastusosuuskunta vaihtoehdoksi kansainväliselle katsastusmonopoleillle!
TA
Re: Katsastusdirektiivi
Lähetetty: 25 Syys 2012 10:13
Kirjoittaja Ismo Vaara
Käytännössähän katsastus olisi vain e-merkittyjen osien vuositarkastus. Eilen ihmettelin autokorjaamolla ehjän tuulilasin vaihtoa amerikanautoon, kun olin itse kyselemässä särkyneen vaihtoa. Syy oli se, ettei siitä löytynyt e-hyväksyntää, eikä se näin ollen mennyt läpi rekisteröintikatsastuksesta. Automalliin ei edes tehdä tehtalla e-hyväksyttyä tuuliruutua, mutta väärennetyn sellaisen kuulemma saa jopa... E-hyväksytty mittatilausruutu olisi ollut hinnaltaan tähtitieteellinen.
Joissain EU-maissa et saa vaihtaa edes pyöräsi välityksiä, ohjaustankoa, jalkatappeja, käytannössä mitään ilman muutoskatsastusta. Suomessa se tarkoittaisi aina noin 120€ menoerää, kun vaikka haluat vaihtaa vaikka enskaasi tiheämmän välityksen tai muuttaa ajoasentoa.
Ehkä kaikkein naurettavin muutoskatsastettu osa mikä on vastaani tullut, on kampikammion huohotushöyryjen poistoletkun muutos!
Siitä on merkintä mun Krauserin saksalaisessa rek.otteessa.
Tuo vastaavuustodistusvaatimusrumba on sitten taas aivan oma lukunsa. BMW-Suomellakin se maksoi ennen 200€, mutta nykyisin viranomaiset ovat määränneet sille 50€(?) katon. Ja käytännössähän se on pelkkä sopivan henkilön nimikirjoitus.
Jos tätä jengi haluaa, tätä myös jengi saa!
Re: Katsastusdirektiivi
Lähetetty: 30 Syys 2012 22:53
Kirjoittaja ollka
Luin juuri lehdestä mielenilmaisusta mahdollista tulevaa katsastusta vastaan. Smoton edustajat kauniisti kertoivat että huolelliset motoristit pitävät itse laitteistaan niin hyvää huolta ettei katsastusta tarvita. Aiemmin kiukuteltiin katsastuksen olevan vain valtion rahankeruuta.
Olen kovin murheellinen koska motoristien kansallinen kattojärjestö tuntuu edustavan essonbaarin asiantuntijoiden näkemystä sen sijaan että tarkasteltaisiin reaaliteetteja.
Kotikylällä keskiviikkoisin jokirantaan kerääntyy parhaimmillaan satamäärin motoristeja. Ohikävelyllä tarkasteltuna jopa puolet kalustosta ei täyttäisi katsastusvaatimuksia.
Kuinka moni on vaihtanut pyöräänsä jarrulevyt minimipaksuuden vuoksi? Entä jarrunesteet joka toinen vuosi? Entä jarruletkut kymmenvuotiaana? Puhumattakaan yli-ikäisistä liukkaiksi kovettuneista renkaista. En kysy muutosrakennetuista pyöristä, mölyputkista tahi H-D viritelmistä.
Katsastus suoritetaan ajoneuvojen yleisen liikenneturvallisuuden varmistamiseksi. Menneinä vuosikymmeninä viranomaisten diktatuuri oli vaikuttava asia, ei enää tänään.
Ja ei, en halua vastauksia mielipiteeseeni. Miettikää ihan itseksenne onko pyöränne oikeasti turvallisessa kunnossa.
Re: Katsastusdirektiivi
Lähetetty: 01 Loka 2012 18:24
Kirjoittaja AJS
Rahankeruu ei kuullosta kivalta.
Jos katsastus keskityy turvallisuuteen eikä pilkunviilaukseen niin kuin autojen osalta ,homma lienee sinällään ok
Mutta tottahan on että on monenlaista pyörän pitäjää.
Samaten kuin autojenkin pitäjiä.
Ja varmasti on liikenteessä monenlaista pommia ja viritystä jotka ei ihan oo virallisia tai edes turvallisia.
Re: Katsastusdirektiivi
Lähetetty: 01 Loka 2012 20:20
Kirjoittaja Ismo Vaara
ollka kirjoitti:Ja ei, en halua vastauksia mielipiteeseeni.
Okei, kirjoitin jo hiton pitkän vastauksen ollkan mielipiteeseen, mutta deletoin sen, koska yllä mainittu syy. En kuulu kerhoon, eikä mielestäni ole relevanttia ulkopuolelta arvostella kerholaisten näinkään tiukkoja mielipiteitä.
Joku täällä pitää 10 kertaa putkeen suoritettua rautapersettä turvallisena, toinen kertoo 2v.vanhan jarrunesteen olevan kelvotonta.
Teen "ollkat", eli en vaadi mitään linkkiä em. mielipiteiden tueksi.
En enää aio myöskään häiriköidä enempää, vaan yleisen turvallisuuden nimissä lähden koko palstalta.
Klassikko BMW:n omistajille ja muillekin vastaan mielelläni tästälähin sähköpostissa:
ihuolto@saunalahti.fi
-I-
Re: Katsastusdirektiivi
Lähetetty: 07 Loka 2012 11:50
Kirjoittaja Hangaround51
Nyt kun katsastuspakkoa ollaan ajamassa Suomeenkin voin vain ihmetellä montako katsastusasemaa on Suomalaisten omistuksessa kun vanha valtiollinen taidettiin kilpailun vuoksi myydä ulkolaisille, puhdasta tulon siirtoa taas jollekkin muulle kuin Suomen valtiolle. Jottei pyöräni kunnosta tule epäselvyytä kun huollot hoitaa R M Heino Espoossa luulen ette sitä tarvitse katsastaa.
Re: Katsastusdirektiivi
Lähetetty: 15 Loka 2012 10:59
Kirjoittaja juhanijussilainen
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta torjui kokouksessaan 11.10.2112 moottoripyörien
määräaikaiskatsastuksen.
Tämähän ei vielä ole lopullinen päätös.
http//
www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/livl 13 2012 p.shtml
terv. JJ