R45 700cc bigbore kit
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
R45 700cc bigbore kit
Mulla on talven aikana tarkoitus tehdä pari virityssarjaa R45:een.
Homma tehdään lyhentämällä 800cc pytyt R45:n iskulle sopivaksi. Myös mahdollinen/todennäköinen männänpäiden muotoilu tehdään. Pytty ja mäntä ovat hyväkuntoiset käytetyt, männänrenkaat uudet. Tarkoituksena on muutossarja, jossa alkuperäisiä osia eikä pyörän ulkonäköä muuteta.
Teen näitä yhden sarjan asiakkaalle ja toisen ylimääräisen sarjan itselleni. Jos joku muukin haluaa samanlaisen voi ilmoittautua.
800cc pyttyjä ja mäntiä löytyy multa hyllystä.
Homma tehdään lyhentämällä 800cc pytyt R45:n iskulle sopivaksi. Myös mahdollinen/todennäköinen männänpäiden muotoilu tehdään. Pytty ja mäntä ovat hyväkuntoiset käytetyt, männänrenkaat uudet. Tarkoituksena on muutossarja, jossa alkuperäisiä osia eikä pyörän ulkonäköä muuteta.
Teen näitä yhden sarjan asiakkaalle ja toisen ylimääräisen sarjan itselleni. Jos joku muukin haluaa samanlaisen voi ilmoittautua.
800cc pyttyjä ja mäntiä löytyy multa hyllystä.
Viimeksi muokannut Ismo Vaara, 07 Huhti 2014 12:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 14 Heinä 2010 06:06
- Moottoripyörän malli: BMW R100RS
- Paikkakunta: Säkylä
Re: R45 680cc bigbore kit
Terve,
Mitä muita muutoksia tarvitaan, kaasarit, pakoputket? Mitä muutokset n. maksaisivat?
T Harri
Mitä muita muutoksia tarvitaan, kaasarit, pakoputket? Mitä muutokset n. maksaisivat?
T Harri
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: R45 680cc bigbore kit
Tarkoitus on, ettei mitään muita muutoksia tarvitse tehdä. Ehkä suuttimia joutuu suurentamaan ja neulaa nostamaan?
Tämä ei ole mun keksintö, vaan saksalaiset on näitä tehneet vuosia, mm. Gunther Michel GmbH.
Kokonaishinnasta on vielä melko mahdotonta sanoa tarkasti, mutta sanoisin kuitenkin, että n. 350-400€ + uudet männänrenkaat ja tiivisteet.
Jos asiakkaan kautta tulee pytyt ja männät, hinta luonnollisesti laskee huomattavasti.
Hinnoittelu ei sisällä asennusta, eikä mahdollisia säätöjä.
Tää on nyt tällaista pioneerityötä, josta ei varmasti voi sanoa mitään.
Mielenkiintoinen projekti on koska kuutiotilavuutta tulee n.45% lisää!
Naapurin kaveri toi kerran ko. virityksellä olevan bemarin Saksasta ja se myytiin mun kautta. Valitettavasti ei kukaan päässyt tiellä kokeilemaan, koska oli talvi. Kävi kuitenkin kuin sveitsiläinen kronometri!
Tämä ei ole mun keksintö, vaan saksalaiset on näitä tehneet vuosia, mm. Gunther Michel GmbH.
Kokonaishinnasta on vielä melko mahdotonta sanoa tarkasti, mutta sanoisin kuitenkin, että n. 350-400€ + uudet männänrenkaat ja tiivisteet.
Jos asiakkaan kautta tulee pytyt ja männät, hinta luonnollisesti laskee huomattavasti.
Hinnoittelu ei sisällä asennusta, eikä mahdollisia säätöjä.
Tää on nyt tällaista pioneerityötä, josta ei varmasti voi sanoa mitään.
Mielenkiintoinen projekti on koska kuutiotilavuutta tulee n.45% lisää!
Naapurin kaveri toi kerran ko. virityksellä olevan bemarin Saksasta ja se myytiin mun kautta. Valitettavasti ei kukaan päässyt tiellä kokeilemaan, koska oli talvi. Kävi kuitenkin kuin sveitsiläinen kronometri!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: R45 680cc bigbore kit
Uskon, että koneesta tulee hienokäytöksinen. Voisi kuvitella näin, koska uusi rakenne on hyvin lyhytiskuinen eli mäntä ei siellä kovin lujaa vauhtia edestakaisin vippase.
Oma kasisataseni muuttui todella hienosti kulkevaksi tonniseksi mutta yks probleemi tuli ja se sama kannattaa huomioida nelipuokillakin.
Nimittäin kytkin meni uusiksi. Vanha kytkin ei jaksa pitää uusilla väännöillä.
Oma kasisataseni muuttui todella hienosti kulkevaksi tonniseksi mutta yks probleemi tuli ja se sama kannattaa huomioida nelipuokillakin.
Nimittäin kytkin meni uusiksi. Vanha kytkin ei jaksa pitää uusilla väännöillä.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: R45 680cc bigbore kit
Projekti tuli valmiiksi, enää ei puutu kuin maantietestit.
Kone käy aivan uskomattoman hiljaisilla mekaanisilla äänillä, johtuisiko erikoisen lyhyistä työntötangoista, vai mistä?
Vastaa hyvin kaasuun, vaikka kaasarit ovat säädetty vain balanssiin R45:n vakiosäädöillä.
Mäntiä jouduttiin muokkaamaan neljään eri kertaan, jotta mahtuivat pyörimään kampiakselin limpuissa ja venttiilien aukeaman alla. Samalla tietysti saatiin painotettua ne justiinsa saman painoisiksi keskenään. Puristusta yritettiin jättää mahdollisimman paljon, jotta kyyti olisi hyvää.
Sormia syyhyttää päästä tielle testaamaan, niin hienosti tuo paikallaan pelittää!
Kaikki pyörän alkuperäiset osat jäivät koskemattomiksi. Pakokäyriä täytyi hieman levittää toisiinsa nähden, sillä pakoaukot ovat muutaman millin etäämmällä toisistaan. Se onnistui avaamalla yhdysputken klemmarit.
Kone käy aivan uskomattoman hiljaisilla mekaanisilla äänillä, johtuisiko erikoisen lyhyistä työntötangoista, vai mistä?
Vastaa hyvin kaasuun, vaikka kaasarit ovat säädetty vain balanssiin R45:n vakiosäädöillä.
Mäntiä jouduttiin muokkaamaan neljään eri kertaan, jotta mahtuivat pyörimään kampiakselin limpuissa ja venttiilien aukeaman alla. Samalla tietysti saatiin painotettua ne justiinsa saman painoisiksi keskenään. Puristusta yritettiin jättää mahdollisimman paljon, jotta kyyti olisi hyvää.
Sormia syyhyttää päästä tielle testaamaan, niin hienosti tuo paikallaan pelittää!
Kaikki pyörän alkuperäiset osat jäivät koskemattomiksi. Pakokäyriä täytyi hieman levittää toisiinsa nähden, sillä pakoaukot ovat muutaman millin etäämmällä toisistaan. Se onnistui avaamalla yhdysputken klemmarit.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: R45 680cc bigbore kit
Tänään oli kojeajopäevä.
115kg kuski kelkkahaalari päällä, mittarissa 160 km/h ja yli 8000 rpm.
Case closed.
115kg kuski kelkkahaalari päällä, mittarissa 160 km/h ja yli 8000 rpm.
Case closed.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: R45 700cc bigbore kit
Suorittamani tarkastuslaskelman mukaan kitistä tulikin 700cc!
Poraus 84,8mm - isku 61,5mm x2 = 694,7cc
Eriävän mielipiteenkin voi ilmaista!
Poraus 84,8mm - isku 61,5mm x2 = 694,7cc
Eriävän mielipiteenkin voi ilmaista!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: R45 700cc bigbore kit
Ihan oikein tuo on laskettu. Aika iso tuohon alkuperäiseen R45 verrattuna.
Kestääkö paikat?
Pekka
Kestääkö paikat?
Pekka
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: R45 700cc bigbore kit
Paikat pitäisi kestää, onhan kone ja voimansiirto, kytkintä lukuun ottamatta, periaatteessa sama kuin 1000cc. Boxerissa ei ole myöskään kampiakselin tasapainotusongelmaa, koska männät toimivat toistensa vastapainoina.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: R45 700cc bigbore kit
G. Michel on tehnyt vastaavia 840/850-kuutioisia, jotka ratakäytössä kiertää 9000rpm.
Miksei tällainen katupelinä kestäisi
cake
Miksei tällainen katupelinä kestäisi
cake
- esyvanen
- Viestit: 53
- Liittynyt: 29 Touko 2007 14:57
- Moottoripyörän malli: R1150RS, R65
- Paikkakunta: Espoo, Finland
Re: R45 700cc bigbore kit
Suoraan tehtaaltakin tuli aikanaan R65 malli joka on identtinen R45:n kanssa muuten paitsi porauksen suhteen.
R45: 70 x 61.5 mm = 473,4 cc
R65: 82 x 61.5 mm = 649,6 cc
Ero tuohon R65 poraukseen on niin pieni, että tuskin sen takia paikat hajoaa.
Toisaalta, löytyisikö helpommalla R65 kalut suoraan?
Askartelun ilo ei ole kyllä niin suurta
R45: 70 x 61.5 mm = 473,4 cc
R65: 82 x 61.5 mm = 649,6 cc
Ero tuohon R65 poraukseen on niin pieni, että tuskin sen takia paikat hajoaa.
Toisaalta, löytyisikö helpommalla R65 kalut suoraan?
Askartelun ilo ei ole kyllä niin suurta
BMW R 1150 RS vm. 2002
BMW R80 G/S Paris-Dakar vm. 1985
BMW R65 vm. 1979
BMW R80 G/S Paris-Dakar vm. 1985
BMW R65 vm. 1979