R1100RT pakosarja hehkuu punaisena tyhjäkäynnillä.
R1100RT pakosarja hehkuu punaisena tyhjäkäynnillä.
Terve.
Tänään käytin RT:tä ulkona pimeässä tyhjäkäynnillä ja huomasin, että
pakosarjat molemmin puolin hehkuivat punaisina n. 5-10 cm juuresta.
Moottori oli normaali lämmöissä mittarin mukaan ja käynti tasainen.
Sitten nostin kierrokset 3000rpm ja punoitus nousi ylöspäin n. 30cm asti.
Onko normaalia ? En ole ennen käytänyt RT:tä pimeässä ilman katteita
niin, että pakosarjat näkyy hyvin. Öljyt on moottorissa uudet ja sitä on myös
tarpeeksi siellä.
Viisaat neuvot olisi nyt tarpeen .
T: Jukka
Tänään käytin RT:tä ulkona pimeässä tyhjäkäynnillä ja huomasin, että
pakosarjat molemmin puolin hehkuivat punaisina n. 5-10 cm juuresta.
Moottori oli normaali lämmöissä mittarin mukaan ja käynti tasainen.
Sitten nostin kierrokset 3000rpm ja punoitus nousi ylöspäin n. 30cm asti.
Onko normaalia ? En ole ennen käytänyt RT:tä pimeässä ilman katteita
niin, että pakosarjat näkyy hyvin. Öljyt on moottorissa uudet ja sitä on myös
tarpeeksi siellä.
Viisaat neuvot olisi nyt tarpeen .
T: Jukka
-Jukka-
R1100RT
R1100RT
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: R1100RT pakosarja hehkuu punaisena tyhjäkäynnillä.
Taitaa tuo olla normaalia. Ei sitä pyörää pitäisi kauaa käyttää seisaaltaan. Se on tarkoitettu ajoon. Joistakin RT pyöristä on katteiden maalit menneet kupruille, kun on käytetty liian kauan paikallaan. Joku on kai palanutkin tuosta syystä.
Voi siinä olla tietty sekin, että moottori käy laihalla. Mutta sehän on jo tiedossa, koska saastemääräysten mukaan ne on pitänyt säätää laihalle.
Liikkeelle vaan oitis, niin ei tarvitse noita murehtia. Ei niihin suositella edes mitään lämmityskäyttöä vaan liikkeelle heti, kun moottori käy.
Pekka
Voi siinä olla tietty sekin, että moottori käy laihalla. Mutta sehän on jo tiedossa, koska saastemääräysten mukaan ne on pitänyt säätää laihalle.
Liikkeelle vaan oitis, niin ei tarvitse noita murehtia. Ei niihin suositella edes mitään lämmityskäyttöä vaan liikkeelle heti, kun moottori käy.
Pekka
Re: R1100RT pakosarja hehkuu punaisena tyhjäkäynnillä.
Kiitos Pekka kommentista .
Oletko muuten Pekka koskaan katsonut gessusi pakosarjaa pysähdyttyäsi
pimeässä johonkin Punottaako se vai ei Onko muilla tästä asiasta
kokemuksia Onko normaalia, että pakosarja punottaa lämpömittarin näyttä-
essä normaalia lukemaa (FID palkit n. puolessa välissä)
Tähän kaipaisin fakta tietoa. Luulisin itse, että pakokaasujen normi lämpötila
olisi jossain hieman 600 asteen yläpuolella ja siinä lämpötilassa ei rauta
vielä punota Olenko oikeassa
Oletko muuten Pekka koskaan katsonut gessusi pakosarjaa pysähdyttyäsi
pimeässä johonkin Punottaako se vai ei Onko muilla tästä asiasta
kokemuksia Onko normaalia, että pakosarja punottaa lämpömittarin näyttä-
essä normaalia lukemaa (FID palkit n. puolessa välissä)
Tähän kaipaisin fakta tietoa. Luulisin itse, että pakokaasujen normi lämpötila
olisi jossain hieman 600 asteen yläpuolella ja siinä lämpötilassa ei rauta
vielä punota Olenko oikeassa
-Jukka-
R1100RT
R1100RT
Re: R1100RT pakosarja hehkuu punaisena tyhjäkäynnillä.
Joo, kyllä ne punottaa hetken, ihan pimeässä näkyy hyvinkin. Aivan tavallisen ajon jälkeen, moottorinlämmöt normaalissa, käy tyhjäkäyntiä vain sen hetken mikä menee kun pyörän päältä nousee, avaa tallin oven ja ajaa talliin.
Pyöräni on R 1200 S.
Pyöräni on R 1200 S.
Re: R1100RT pakosarja hehkuu punaisena tyhjäkäynnillä.
Joo kyllä punottaa, mulla oli ennen 1150RT ja putket punotti siinäkin kun kylmassä käytin.
Re: R1100RT pakosarja hehkuu punaisena tyhjäkäynnillä.
R1200GS:ssä alkaa myös pakosarja punoittaa, jos käyttää tyhjäkäyntiä turhan kauan, niin kävi myös vesijäähdytteisessä F650 GS Dakarissa. Kummankin ohjekirja kieltää käyttämästä pyörää paikallaan ja kehottaa lähtemään liikkeelle heti käynnistyksen jälkeen.
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: R1100RT pakosarja hehkuu punaisena tyhjäkäynnillä.
Täytyypä tuota katsella. Mulla on sellainen infrapunalämpömittari, jolla asiaa voi kanssa tutkia. Viikonloppuna taas ajellaan. Mittailen niitä lämpöjä sitten sillä.saariju kirjoitti:Kiitos Pekka kommentista .
Oletko muuten Pekka koskaan katsonut gessusi pakosarjaa pysähdyttyäsi
pimeässä johonkin Punottaako se vai ei
Pekka
Re: R1100RT pakosarja hehkuu punaisena tyhjäkäynnillä.
No eiköhän tämä hurja kuumuus selitä sitä
pakokäyrän tummumista. Saas nähdä onko
uudessa ilma/vesijäähdytteisessä bokserissa
sama ominaisuus vai jäähtyykö
pahimmat kuumuudet ennen pakokäyriä?
pakokäyrän tummumista. Saas nähdä onko
uudessa ilma/vesijäähdytteisessä bokserissa
sama ominaisuus vai jäähtyykö
pahimmat kuumuudet ennen pakokäyriä?
pertsa
R 1200 R
R 80 R
R 1200 R
R 80 R
Re: R1100RT pakosarja hehkuu punaisena tyhjäkäynnillä.
Kiitos ystävät kommenteista .
Hienoa Pekka jos viitsit vielä mitata pakokäyrien lämpötilan niin saa siitäkin faktatietoa
Olisi se upeeta kun saisi tuonkin lämmön välitettyä suoraan takapyörälle eikä
harakoille
Sytytyksen ajoituksen haluaisin kuitenkin pyörästäni tarkistaa. Löytyisikö siihen
ohjetta miten sen voisi tarkistaa ilman strotoskooppia Noin niin kuin kotikonstein
Hienoa Pekka jos viitsit vielä mitata pakokäyrien lämpötilan niin saa siitäkin faktatietoa
Olisi se upeeta kun saisi tuonkin lämmön välitettyä suoraan takapyörälle eikä
harakoille
Sytytyksen ajoituksen haluaisin kuitenkin pyörästäni tarkistaa. Löytyisikö siihen
ohjetta miten sen voisi tarkistaa ilman strotoskooppia Noin niin kuin kotikonstein
-Jukka-
R1100RT
R1100RT
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
- Moottoripyörän malli: r1100rt
Re: R1100RT pakosarja hehkuu punaisena tyhjäkäynnillä.
Tervehdys,
Sytytyksen voit tarkastaa siten, että pyörität konetta virrat päällä kampiakselin päästä. Bensapumpun pitää käynnistyä aina YKK merkin kohdalla. Konetta ei ole pakko pyörittää koko kierrosta, vaan sitä voi nytkytellä edestakaisin merkin kohdalla.
Mutta muista pitää tulpat ja tulpanhatut paikoillaan aina, kun pyörität konetta virrat päällä. Jos kipinä ei pääse maadoittumaan tulpan kautta runkoon, niin se saattaa rikkoa puolasta eristeet ja sitä kautta taas voi rikkoontua motronic.
Lämpötilan mittauksesta pikkasen vielä. Kun mitataan lämpötilaa infrapunamittarilla, niin pitää huomioida, että pinnan emissiivisyyskerroin vaikuttaa mittarin näyttämään. Mittari näyttää kutakuinkin oikein ainoastaan mattamustalle pinnalle ja kaikki siitä kiiltävämpi on todellisuudessa kuumempaa, kuin mittari näyttää. Lämpökameroissa voi muuttaa pinnan kiillon ja materiaalin mukaan kerrointa, mutta ir-mittareissa ei sitä mahdollisuutta ole. Tuon ilmiön huomaa oikein hyvin sähkökeskusten lämpökameramittauksissa, kun kuparinen liitin näyttää kylmältä, mutta liittimestä lähtevän kaapelin musta eriste helottaa kuumana.
Sytytyksen voit tarkastaa siten, että pyörität konetta virrat päällä kampiakselin päästä. Bensapumpun pitää käynnistyä aina YKK merkin kohdalla. Konetta ei ole pakko pyörittää koko kierrosta, vaan sitä voi nytkytellä edestakaisin merkin kohdalla.
Mutta muista pitää tulpat ja tulpanhatut paikoillaan aina, kun pyörität konetta virrat päällä. Jos kipinä ei pääse maadoittumaan tulpan kautta runkoon, niin se saattaa rikkoa puolasta eristeet ja sitä kautta taas voi rikkoontua motronic.
Lämpötilan mittauksesta pikkasen vielä. Kun mitataan lämpötilaa infrapunamittarilla, niin pitää huomioida, että pinnan emissiivisyyskerroin vaikuttaa mittarin näyttämään. Mittari näyttää kutakuinkin oikein ainoastaan mattamustalle pinnalle ja kaikki siitä kiiltävämpi on todellisuudessa kuumempaa, kuin mittari näyttää. Lämpökameroissa voi muuttaa pinnan kiillon ja materiaalin mukaan kerrointa, mutta ir-mittareissa ei sitä mahdollisuutta ole. Tuon ilmiön huomaa oikein hyvin sähkökeskusten lämpökameramittauksissa, kun kuparinen liitin näyttää kylmältä, mutta liittimestä lähtevän kaapelin musta eriste helottaa kuumana.
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 18 Marras 2012 11:50
- Moottoripyörän malli: R1200GS
Re: R1100RT pakosarja hehkuu punaisena tyhjäkäynnillä.
En ole pakoputkia mitannnut, mutta elektoniikan komponentteja sitäkin enempi. Infrapunamittauksiin on olemassa kalibroituja maaleja, mutta itse olen käyttänyt paperisia liimatarroja <200C. Tarran pitää olla isompi kuin IR-mittausalue. Vertaillessa mittausmenetelmiä paras tulos saadaan poraamalla lämpöanturi kappaleeseen ja täyttäen ilma sopivilla tiivisteellä. Pintalämpöanturitkin näyttävät usein liian alhaista lämpötilaa. Pakoputken tapauksessa uuninluukkumaali tms. olisi sopiva pinnoite kappaleelle IR-mittaukseen, kuka haluaakin maalailla käyriään. IR varmaan antaa jonkun tuloksen punaisesta raudasta kun silmilläkin näkyy, mutta onko näyttö lähelläkään oikeaa??Ossi Viita-aho kirjoitti:Tervehdys,
Lämpötilan mittauksesta pikkasen vielä. Kun mitataan lämpötilaa infrapunamittarilla, niin pitää huomioida, että pinnan emissiivisyyskerroin vaikuttaa mittarin näyttämään. Mittari näyttää kutakuinkin oikein ainoastaan mattamustalle pinnalle ja kaikki siitä kiiltävämpi on todellisuudessa kuumempaa, kuin mittari näyttää. Lämpökameroissa voi muuttaa pinnan kiillon ja materiaalin mukaan kerrointa, mutta ir-mittareissa ei sitä mahdollisuutta ole. Tuon ilmiön huomaa oikein hyvin sähkökeskusten lämpökameramittauksissa, kun kuparinen liitin näyttää kylmältä, mutta liittimestä lähtevän kaapelin musta eriste helottaa kuumana.
-Seppo
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: R1100RT pakosarja hehkuu punaisena tyhjäkäynnillä.
Tänään olin ajelemassa. Ulkolämpötila 5 astetta.
Ajolenkin jälkeen, kun öljyn lämmöt oli viidessä tolpassa mitä ne yleensä ajossa ovat, oli infrapunamittarin näyttämä lämpö 430º C ihan pakosarjan juuressa. Annoin pyörän käydä muutaman minuutin ja lämmöt nousi yli 500º C. Sitten en enää käyttänyt pyörää kuumemmaksi. Mittarini mittaa lämpötilaan 538º C asti, Bilteman mittari. Sylinterin lämpötila oli ajon jälkeen päältä mitattuna 150º C.
Pekka
Ajolenkin jälkeen, kun öljyn lämmöt oli viidessä tolpassa mitä ne yleensä ajossa ovat, oli infrapunamittarin näyttämä lämpö 430º C ihan pakosarjan juuressa. Annoin pyörän käydä muutaman minuutin ja lämmöt nousi yli 500º C. Sitten en enää käyttänyt pyörää kuumemmaksi. Mittarini mittaa lämpötilaan 538º C asti, Bilteman mittari. Sylinterin lämpötila oli ajon jälkeen päältä mitattuna 150º C.
Pekka
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 16 Maalis 2012 12:02
- Moottoripyörän malli: R 1200 GS
- Paikkakunta: Huittinen
Re: R1100RT pakosarja hehkuu punaisena tyhjäkäynnillä.
Kyllä minun R 1200 GS -09 mallissa alkaa putket punottamaan kun paikallaan käyttää eli on
täysin normaalia. Muutaman minuutin käyttäminen riitti siihen että putket punottivat ja lämpötila ei ollut vielä lämpömittarin mukaan normaali. Tallista kun samutti valot niin täysin punahekuisena pakokäyrien mutkakappaleet loistivat.
Kuten pekkavee aikaisemmin jo totesikin niin ei tälläistä ilma/öljyjäähdytteistä tarvitse eikä varmaan ole kovin terveellistäkään pitkiä aikoja paikallaan käytellä.
täysin normaalia. Muutaman minuutin käyttäminen riitti siihen että putket punottivat ja lämpötila ei ollut vielä lämpömittarin mukaan normaali. Tallista kun samutti valot niin täysin punahekuisena pakokäyrien mutkakappaleet loistivat.
Kuten pekkavee aikaisemmin jo totesikin niin ei tälläistä ilma/öljyjäähdytteistä tarvitse eikä varmaan ole kovin terveellistäkään pitkiä aikoja paikallaan käytellä.
R 1200 GS -09
Re: R1100RT pakosarja hehkuu punaisena tyhjäkäynnillä.
Minunkin -07 R1200GSA:n pakokäyrät punottaa ajon jälkeen, ja jos antaa kierroksia n.3000 hetken , puna hehkuu koko käyrien matkalla...
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
- Moottoripyörän malli: r1100rt
Re: R1100RT pakosarja hehkuu punaisena tyhjäkäynnillä.
Jep. Pintalämpötilan mittaus on aina sinnepäin. Jos tavallisilla antureilla haluaa mitata kutakuinkin tarkkaan, niin upotussyvyyden tulisi olla 10 X anturin halkaisija, jotta lämpötilan johtumisesta johtuvat virheet saadaan poistettua.mutkatutka kirjoitti:En ole pakoputkia mitannnut, mutta elektoniikan komponentteja sitäkin enempi. Infrapunamittauksiin on olemassa kalibroituja maaleja, mutta itse olen käyttänyt paperisia liimatarroja <200C. Tarran pitää olla isompi kuin IR-mittausalue. Vertaillessa mittausmenetelmiä paras tulos saadaan poraamalla lämpöanturi kappaleeseen ja täyttäen ilma sopivilla tiivisteellä. Pintalämpöanturitkin näyttävät usein liian alhaista lämpötilaa. Pakoputken tapauksessa uuninluukkumaali tms. olisi sopiva pinnoite kappaleelle IR-mittaukseen, kuka haluaakin maalailla käyriään. IR varmaan antaa jonkun tuloksen punaisesta raudasta kun silmilläkin näkyy, mutta onko näyttö lähelläkään oikeaa??Ossi Viita-aho kirjoitti:Tervehdys,
Lämpötilan mittauksesta pikkasen vielä. Kun mitataan lämpötilaa infrapunamittarilla, niin pitää huomioida, että pinnan emissiivisyyskerroin vaikuttaa mittarin näyttämään. Mittari näyttää kutakuinkin oikein ainoastaan mattamustalle pinnalle ja kaikki siitä kiiltävämpi on todellisuudessa kuumempaa, kuin mittari näyttää. Lämpökameroissa voi muuttaa pinnan kiillon ja materiaalin mukaan kerrointa, mutta ir-mittareissa ei sitä mahdollisuutta ole. Tuon ilmiön huomaa oikein hyvin sähkökeskusten lämpökameramittauksissa, kun kuparinen liitin näyttää kylmältä, mutta liittimestä lähtevän kaapelin musta eriste helottaa kuumana.
-Seppo
Teräksen lämpötilan voi arvioida myös hehkun väristä. Sepät on ennen katsoneet karkaisulämpötilan hehkusta. Allaolevan linkin sivulta 9 löytyy hehkuvärikartta.
http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/puum ... istus1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta kyllähän ne putket hehkuu...