Vitsit vähissä

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Vitsit vähissä

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Kävin tässä laitattamassa motskariin uuden takarenkaan. Kun otin pyörän vastaan, huomasin että asentajalta oli unohtunut venttiilin hattu. Se ei todellakaan ole pikkujuttu ja huonolla tuurilla asentajaa voidaan syyttää kuoleman tuottamuksesta. Nimittäin jos pyörä kulkee kolmesataa ja ylikin, keskipakoisvoima on venttiilin sydämessä jo aikamoinen ja huonolla tuurilla se päästää ilmat pihalle. Silloin on vitsit vähissä jos noissa nopeuksissa karkaa renkaasta ilmat!
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Vakava virhe asentajalta. Jos matka olisi jatkunut esim. Saksan moottoriteille saakka, jossa kyseiset nopeudet ovat laillisia, asian todistaminen asentajan virheeksi olisi enemmän kuin ongelmallista! Kuka tahansa olisi voinut kiertää hatun pois.
Epäilen kuolemantuottamussyytettä Suomen oloissa!?
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

No ei se keskipakovoima sitä venttiiliä avaa.
Eikä se hattu pitäisi niitä paineita sisälläkään sitäpaitsi.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Kiinalainen muovihattu ei varmasti pidä, mutta metallihattu jossa on kumitiiviste... Pitää muuten vaikka ilman ventiiliä! Paineiden saaminen kohdilleen on vain vaikeaa! Vaikka olenkin ajanut ilman venttiiliä(hukkui sorapihalle)huoltoasemalle, en suosittele sitä muille.
jussilampi
Viestit: 53
Liittynyt: 26 Huhti 2006 10:30

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Kovat on Kaliffilla nopeudet,mutta rengas pyörii 300km/h nopeudessa noin 46 kertaa sekunnissa,joten 1g vettiiliin kohdistuva keskipakoisvoima on olematon,kun sisäpuolen paine on esim 3,0kp/neliösentti on venttiiliä kiinnipitävä voima 7neliömillillä 210g,joten voit panna huoletta venttiilinhatut taskuun,ja keskittyä tosisaan siinä vauhdissa ajamiseen,koska mennään 84 metriä sekunnissa,ei toivo jäniksenkään eteentuloa,suuremmasta puhumattakaan.
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Edelleen vitsit vähissä

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Pekkaveen rätinki on muuten oikein mutta tuon venttiilin pinta-ala on liian optimistinen, eli venttiilin pinta-ala jota tuo esimerkin 3 kilon rengaspaine painaa on todellisuudessa pienempi, ainakaan seitsämää neliömilliä se taida olla. Toinen juttu on se että joskus neulaventtiili vuotaa jostakin kumman syystä jos siinä ei ole hattu paikallaan. Kaikki kone- ja automiehet tietävät tämän. Ennenhän aina laitettiin sylkeä venttiiliin ennen hatun kiertämistä. Sillä tarkastettiin vuoto. Jos vuotoa ei tarkasteta varsinkaan kun ei edes laiteta venttiilinhattua supernopeaan moottoripyörään, se on jo kuoleman halveksimista. Mitenkähän sellainen asentaja saisi jatkaa töitään jossakin Motogp- tai F 1-tallissa...Kyllä venttiilin hattu kuuluu elimellisenä osana renkaaseen ja venttiiliin.
jussilampi
Viestit: 53
Liittynyt: 26 Huhti 2006 10:30

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Kylläkai se venttiilihatun tärkein tehtävä on pitää roskat ja kura pois venttiilistä,eikä ilmoja renkaassa.Venttiilin pintaala tulee 3mm venttiilinhalkaisijalla 7.06 neliomilliä,eli 1,5x1,5x3,14=7,06. Kyllä se venttiilinhattu, mahtaa olla pienimpiä riskejä mitä moottoripyöräily kätkee sisäänsä,ettei siitä kannata olla huolissaan.Hyviä kelejä Kaliffille ja pienempiä nopeuksia.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Olen täysin samaa miltä Jussi Lampin kanssa.
Miettikää mieluummin, miten tuolla liikenteessä ajetaan.
Ja millä vauhdilla.

Ei ne ilmat sieltä mihinkään lähde.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
kukari
Viestit: 29
Liittynyt: 17 Maalis 2006 16:28
Moottoripyörän malli: R1200ST
Paikkakunta: Hausjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kukari »

no vaikka pitäiskin venttiilihatun tehtävänä vain kuralta suojaamisen niin ei se turha vempele ole. Ja olen kyllä monista lähteistä kuullut että venttiilihattu on tärkeä vemple pitämään ilmoja renkaan sisällä.
En lähde testaamaan miten tärkeä ja missä nopeuksissa, toivon ettei kenenkään tarvitse.
Joten pidetään venttilihatut paikallaan.
alla F800R Chris Pfeiffer Edition
entiset: R1200ST, '06, R1150RT '03 ja Honda Deauville '01
Hra1150
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Kesä 2006 23:31

Viesti Kirjoittaja Hra1150 »

Tota noi, mihin suuntaan ne venttiilin sisukalut lähtee, kun pyörä pyörii oikein vinhasti?

Oikke, kulutuspintaa kohti.

Mitä ihmeen tekemistä tässä on venttilinhatulla? Luo alipainetta ja näin estää projektiiliä syöksymästä vastatuuleen gummin ja satulan läpi ensin motoristin puohon ja sitä kautta syömmeen?

Kuolemantuottamus eli asentaja suhtautui välinpitämättömästi siihen mahdollisuuteen, että renkaan sisälle livahtanut ja sitä kautta paennut ilmassa sinkoileva hatuton eli siis paljaspäinen venttiilinsielu aiheuttaa renkaan tyhjenemisen ja siten matkaansaattaa vahingon, josta vainaja. Höh!
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Hra1150 kirjoitti:Tota noi, mihin suuntaan ne venttiilin sisukalut lähtee, kun pyörä pyörii oikein vinhasti?

Oikke, kulutuspintaa kohti.

Mitä ihmeen tekemistä tässä on venttilinhatulla? Luo alipainetta ja näin estää projektiiliä syöksymästä vastatuuleen gummin ja satulan läpi ensin motoristin puohon ja sitä kautta syömmeen?

Höh!
No oikeassa olet.

Kuka hemmetti tän kyselyn oikein aloitti. Meni multakin suunnat ihan sekaisin.
Tonne ulkokehällehän se venttiilin lautanen pyrkii hyvää vauhtia ja tiivistää aina vaan sitä paremmin sen ventiilin. :? :? :?


Kaikesta täällä vaan kirjoitellaan
Pekka

:shock: :shock: :shock:
Avatar
kukari
Viestit: 29
Liittynyt: 17 Maalis 2006 16:28
Moottoripyörän malli: R1200ST
Paikkakunta: Hausjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kukari »

mietipä uudestaan.
Mihin suuntaan sitä neulaa pitää painaa että renkaasta tulee ilmaa ulos, sisä- vai ulkokehää kohti...
alla F800R Chris Pfeiffer Edition
entiset: R1200ST, '06, R1150RT '03 ja Honda Deauville '01
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Ai niin. Se venttiilihän on siellä vanteessa sisäpuolella.
Ja jos haluaa alentaa painetta niin sitähän työnnellään sinne kulutuspuolen suuntaan.

Sorry. Taas pikkutuiskeessa tuli kirjoiteltua mitä sattuu.

Mutta ei se kuitenkaan noista keskipakovoimista ala vuotamaan.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Hannu
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Touko 2006 11:41
Moottoripyörän malli: R1150RT
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Minen asiasta mitään tiedä ja mielipiteeltäni olen enemmistön kannalla, eli että ei venttiilinhatulla Suomalaisessa maantieliikenteessä ole kuin neulan puhtaanapitävä ennalta ongelmia ehkäisevä vaikutus.

Mutta sen kerran kun minun pyörästäni on venttiilinhatut tarkistettu ja asiasta erikseen suurilla, hyvin suurilla nopeuksilla ajettaessa mainittu, se tapahtui SMOKin kouluttajatutkinnon hyväksytysti suorittaneen opettajan toimesta moottoriradalle mentäessä.

Jos tarkoitus on vain pitää roskat pois, niin miksi vaikkapa BMW tuhlaa asentamalla tarpeettoman kalliit kumitiivisteillä varustettuihin metallisiin venttiilinhattuihin?

Ja vielä paljon tärkeämpi kysymys: miten saan RT:ni kulkemaan niin, että venttiilinhatuilla on merkitystä :lol:
Avatar
kukari
Viestit: 29
Liittynyt: 17 Maalis 2006 16:28
Moottoripyörän malli: R1200ST
Paikkakunta: Hausjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kukari »

Ainakin mä olen yleisellä tiellä ajanut nopeampaa vauhtia kuin yhdelläkään moottoriradalla. Moottoriradoilla on suht lyhyet suorat kuitenkin ja edes toi R1200ST ei ehdi kiihtyä niillä paljonkaan yli 160km/h

/Ari
alla F800R Chris Pfeiffer Edition
entiset: R1200ST, '06, R1150RT '03 ja Honda Deauville '01
Vastaa Viestiin