Vitsit vähissä
Vitsit vähissä
Kävin tässä laitattamassa motskariin uuden takarenkaan. Kun otin pyörän vastaan, huomasin että asentajalta oli unohtunut venttiilin hattu. Se ei todellakaan ole pikkujuttu ja huonolla tuurilla asentajaa voidaan syyttää kuoleman tuottamuksesta. Nimittäin jos pyörä kulkee kolmesataa ja ylikin, keskipakoisvoima on venttiilin sydämessä jo aikamoinen ja huonolla tuurilla se päästää ilmat pihalle. Silloin on vitsit vähissä jos noissa nopeuksissa karkaa renkaasta ilmat!
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 26 Huhti 2006 10:30
Kovat on Kaliffilla nopeudet,mutta rengas pyörii 300km/h nopeudessa noin 46 kertaa sekunnissa,joten 1g vettiiliin kohdistuva keskipakoisvoima on olematon,kun sisäpuolen paine on esim 3,0kp/neliösentti on venttiiliä kiinnipitävä voima 7neliömillillä 210g,joten voit panna huoletta venttiilinhatut taskuun,ja keskittyä tosisaan siinä vauhdissa ajamiseen,koska mennään 84 metriä sekunnissa,ei toivo jäniksenkään eteentuloa,suuremmasta puhumattakaan.
Edelleen vitsit vähissä
Pekkaveen rätinki on muuten oikein mutta tuon venttiilin pinta-ala on liian optimistinen, eli venttiilin pinta-ala jota tuo esimerkin 3 kilon rengaspaine painaa on todellisuudessa pienempi, ainakaan seitsämää neliömilliä se taida olla. Toinen juttu on se että joskus neulaventtiili vuotaa jostakin kumman syystä jos siinä ei ole hattu paikallaan. Kaikki kone- ja automiehet tietävät tämän. Ennenhän aina laitettiin sylkeä venttiiliin ennen hatun kiertämistä. Sillä tarkastettiin vuoto. Jos vuotoa ei tarkasteta varsinkaan kun ei edes laiteta venttiilinhattua supernopeaan moottoripyörään, se on jo kuoleman halveksimista. Mitenkähän sellainen asentaja saisi jatkaa töitään jossakin Motogp- tai F 1-tallissa...Kyllä venttiilin hattu kuuluu elimellisenä osana renkaaseen ja venttiiliin.
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 26 Huhti 2006 10:30
Kylläkai se venttiilihatun tärkein tehtävä on pitää roskat ja kura pois venttiilistä,eikä ilmoja renkaassa.Venttiilin pintaala tulee 3mm venttiilinhalkaisijalla 7.06 neliomilliä,eli 1,5x1,5x3,14=7,06. Kyllä se venttiilinhattu, mahtaa olla pienimpiä riskejä mitä moottoripyöräily kätkee sisäänsä,ettei siitä kannata olla huolissaan.Hyviä kelejä Kaliffille ja pienempiä nopeuksia.
- kukari
- Viestit: 29
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 16:28
- Moottoripyörän malli: R1200ST
- Paikkakunta: Hausjärvi
- Viesti:
no vaikka pitäiskin venttiilihatun tehtävänä vain kuralta suojaamisen niin ei se turha vempele ole. Ja olen kyllä monista lähteistä kuullut että venttiilihattu on tärkeä vemple pitämään ilmoja renkaan sisällä.
En lähde testaamaan miten tärkeä ja missä nopeuksissa, toivon ettei kenenkään tarvitse.
Joten pidetään venttilihatut paikallaan.
En lähde testaamaan miten tärkeä ja missä nopeuksissa, toivon ettei kenenkään tarvitse.
Joten pidetään venttilihatut paikallaan.
alla F800R Chris Pfeiffer Edition
entiset: R1200ST, '06, R1150RT '03 ja Honda Deauville '01
entiset: R1200ST, '06, R1150RT '03 ja Honda Deauville '01
Tota noi, mihin suuntaan ne venttiilin sisukalut lähtee, kun pyörä pyörii oikein vinhasti?
Oikke, kulutuspintaa kohti.
Mitä ihmeen tekemistä tässä on venttilinhatulla? Luo alipainetta ja näin estää projektiiliä syöksymästä vastatuuleen gummin ja satulan läpi ensin motoristin puohon ja sitä kautta syömmeen?
Kuolemantuottamus eli asentaja suhtautui välinpitämättömästi siihen mahdollisuuteen, että renkaan sisälle livahtanut ja sitä kautta paennut ilmassa sinkoileva hatuton eli siis paljaspäinen venttiilinsielu aiheuttaa renkaan tyhjenemisen ja siten matkaansaattaa vahingon, josta vainaja. Höh!
Oikke, kulutuspintaa kohti.
Mitä ihmeen tekemistä tässä on venttilinhatulla? Luo alipainetta ja näin estää projektiiliä syöksymästä vastatuuleen gummin ja satulan läpi ensin motoristin puohon ja sitä kautta syömmeen?
Kuolemantuottamus eli asentaja suhtautui välinpitämättömästi siihen mahdollisuuteen, että renkaan sisälle livahtanut ja sitä kautta paennut ilmassa sinkoileva hatuton eli siis paljaspäinen venttiilinsielu aiheuttaa renkaan tyhjenemisen ja siten matkaansaattaa vahingon, josta vainaja. Höh!
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
No oikeassa olet.Hra1150 kirjoitti:Tota noi, mihin suuntaan ne venttiilin sisukalut lähtee, kun pyörä pyörii oikein vinhasti?
Oikke, kulutuspintaa kohti.
Mitä ihmeen tekemistä tässä on venttilinhatulla? Luo alipainetta ja näin estää projektiiliä syöksymästä vastatuuleen gummin ja satulan läpi ensin motoristin puohon ja sitä kautta syömmeen?
Höh!
Kuka hemmetti tän kyselyn oikein aloitti. Meni multakin suunnat ihan sekaisin.
Tonne ulkokehällehän se venttiilin lautanen pyrkii hyvää vauhtia ja tiivistää aina vaan sitä paremmin sen ventiilin.
Kaikesta täällä vaan kirjoitellaan
Pekka
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 08 Touko 2006 11:41
- Moottoripyörän malli: R1150RT
- Paikkakunta: Haukipudas
Minen asiasta mitään tiedä ja mielipiteeltäni olen enemmistön kannalla, eli että ei venttiilinhatulla Suomalaisessa maantieliikenteessä ole kuin neulan puhtaanapitävä ennalta ongelmia ehkäisevä vaikutus.
Mutta sen kerran kun minun pyörästäni on venttiilinhatut tarkistettu ja asiasta erikseen suurilla, hyvin suurilla nopeuksilla ajettaessa mainittu, se tapahtui SMOKin kouluttajatutkinnon hyväksytysti suorittaneen opettajan toimesta moottoriradalle mentäessä.
Jos tarkoitus on vain pitää roskat pois, niin miksi vaikkapa BMW tuhlaa asentamalla tarpeettoman kalliit kumitiivisteillä varustettuihin metallisiin venttiilinhattuihin?
Ja vielä paljon tärkeämpi kysymys: miten saan RT:ni kulkemaan niin, että venttiilinhatuilla on merkitystä
Mutta sen kerran kun minun pyörästäni on venttiilinhatut tarkistettu ja asiasta erikseen suurilla, hyvin suurilla nopeuksilla ajettaessa mainittu, se tapahtui SMOKin kouluttajatutkinnon hyväksytysti suorittaneen opettajan toimesta moottoriradalle mentäessä.
Jos tarkoitus on vain pitää roskat pois, niin miksi vaikkapa BMW tuhlaa asentamalla tarpeettoman kalliit kumitiivisteillä varustettuihin metallisiin venttiilinhattuihin?
Ja vielä paljon tärkeämpi kysymys: miten saan RT:ni kulkemaan niin, että venttiilinhatuilla on merkitystä
- kukari
- Viestit: 29
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 16:28
- Moottoripyörän malli: R1200ST
- Paikkakunta: Hausjärvi
- Viesti:
Ainakin mä olen yleisellä tiellä ajanut nopeampaa vauhtia kuin yhdelläkään moottoriradalla. Moottoriradoilla on suht lyhyet suorat kuitenkin ja edes toi R1200ST ei ehdi kiihtyä niillä paljonkaan yli 160km/h
/Ari
/Ari
alla F800R Chris Pfeiffer Edition
entiset: R1200ST, '06, R1150RT '03 ja Honda Deauville '01
entiset: R1200ST, '06, R1150RT '03 ja Honda Deauville '01