Sivu 1/2

Vitsit vähissä

Lähetetty: 04 Elo 2006 14:01
Kirjoittaja kaliffi
Kävin tässä laitattamassa motskariin uuden takarenkaan. Kun otin pyörän vastaan, huomasin että asentajalta oli unohtunut venttiilin hattu. Se ei todellakaan ole pikkujuttu ja huonolla tuurilla asentajaa voidaan syyttää kuoleman tuottamuksesta. Nimittäin jos pyörä kulkee kolmesataa ja ylikin, keskipakoisvoima on venttiilin sydämessä jo aikamoinen ja huonolla tuurilla se päästää ilmat pihalle. Silloin on vitsit vähissä jos noissa nopeuksissa karkaa renkaasta ilmat!

Lähetetty: 04 Elo 2006 15:23
Kirjoittaja Ismo Vaara
Vakava virhe asentajalta. Jos matka olisi jatkunut esim. Saksan moottoriteille saakka, jossa kyseiset nopeudet ovat laillisia, asian todistaminen asentajan virheeksi olisi enemmän kuin ongelmallista! Kuka tahansa olisi voinut kiertää hatun pois.
Epäilen kuolemantuottamussyytettä Suomen oloissa!?

Lähetetty: 06 Elo 2006 21:50
Kirjoittaja Pekkavee
No ei se keskipakovoima sitä venttiiliä avaa.
Eikä se hattu pitäisi niitä paineita sisälläkään sitäpaitsi.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Lähetetty: 07 Elo 2006 09:26
Kirjoittaja Ismo Vaara
Kiinalainen muovihattu ei varmasti pidä, mutta metallihattu jossa on kumitiiviste... Pitää muuten vaikka ilman ventiiliä! Paineiden saaminen kohdilleen on vain vaikeaa! Vaikka olenkin ajanut ilman venttiiliä(hukkui sorapihalle)huoltoasemalle, en suosittele sitä muille.

Lähetetty: 07 Elo 2006 17:58
Kirjoittaja jussilampi
Kovat on Kaliffilla nopeudet,mutta rengas pyörii 300km/h nopeudessa noin 46 kertaa sekunnissa,joten 1g vettiiliin kohdistuva keskipakoisvoima on olematon,kun sisäpuolen paine on esim 3,0kp/neliösentti on venttiiliä kiinnipitävä voima 7neliömillillä 210g,joten voit panna huoletta venttiilinhatut taskuun,ja keskittyä tosisaan siinä vauhdissa ajamiseen,koska mennään 84 metriä sekunnissa,ei toivo jäniksenkään eteentuloa,suuremmasta puhumattakaan.

Edelleen vitsit vähissä

Lähetetty: 09 Elo 2006 16:09
Kirjoittaja kaliffi
Pekkaveen rätinki on muuten oikein mutta tuon venttiilin pinta-ala on liian optimistinen, eli venttiilin pinta-ala jota tuo esimerkin 3 kilon rengaspaine painaa on todellisuudessa pienempi, ainakaan seitsämää neliömilliä se taida olla. Toinen juttu on se että joskus neulaventtiili vuotaa jostakin kumman syystä jos siinä ei ole hattu paikallaan. Kaikki kone- ja automiehet tietävät tämän. Ennenhän aina laitettiin sylkeä venttiiliin ennen hatun kiertämistä. Sillä tarkastettiin vuoto. Jos vuotoa ei tarkasteta varsinkaan kun ei edes laiteta venttiilinhattua supernopeaan moottoripyörään, se on jo kuoleman halveksimista. Mitenkähän sellainen asentaja saisi jatkaa töitään jossakin Motogp- tai F 1-tallissa...Kyllä venttiilin hattu kuuluu elimellisenä osana renkaaseen ja venttiiliin.

Lähetetty: 09 Elo 2006 21:42
Kirjoittaja jussilampi
Kylläkai se venttiilihatun tärkein tehtävä on pitää roskat ja kura pois venttiilistä,eikä ilmoja renkaassa.Venttiilin pintaala tulee 3mm venttiilinhalkaisijalla 7.06 neliomilliä,eli 1,5x1,5x3,14=7,06. Kyllä se venttiilinhattu, mahtaa olla pienimpiä riskejä mitä moottoripyöräily kätkee sisäänsä,ettei siitä kannata olla huolissaan.Hyviä kelejä Kaliffille ja pienempiä nopeuksia.

Lähetetty: 09 Elo 2006 23:04
Kirjoittaja Pekkavee
Olen täysin samaa miltä Jussi Lampin kanssa.
Miettikää mieluummin, miten tuolla liikenteessä ajetaan.
Ja millä vauhdilla.

Ei ne ilmat sieltä mihinkään lähde.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Lähetetty: 10 Elo 2006 22:26
Kirjoittaja kukari
no vaikka pitäiskin venttiilihatun tehtävänä vain kuralta suojaamisen niin ei se turha vempele ole. Ja olen kyllä monista lähteistä kuullut että venttiilihattu on tärkeä vemple pitämään ilmoja renkaan sisällä.
En lähde testaamaan miten tärkeä ja missä nopeuksissa, toivon ettei kenenkään tarvitse.
Joten pidetään venttilihatut paikallaan.

Lähetetty: 15 Elo 2006 19:12
Kirjoittaja Hra1150
Tota noi, mihin suuntaan ne venttiilin sisukalut lähtee, kun pyörä pyörii oikein vinhasti?

Oikke, kulutuspintaa kohti.

Mitä ihmeen tekemistä tässä on venttilinhatulla? Luo alipainetta ja näin estää projektiiliä syöksymästä vastatuuleen gummin ja satulan läpi ensin motoristin puohon ja sitä kautta syömmeen?

Kuolemantuottamus eli asentaja suhtautui välinpitämättömästi siihen mahdollisuuteen, että renkaan sisälle livahtanut ja sitä kautta paennut ilmassa sinkoileva hatuton eli siis paljaspäinen venttiilinsielu aiheuttaa renkaan tyhjenemisen ja siten matkaansaattaa vahingon, josta vainaja. Höh!

Lähetetty: 18 Elo 2006 20:43
Kirjoittaja Pekkavee
Hra1150 kirjoitti:Tota noi, mihin suuntaan ne venttiilin sisukalut lähtee, kun pyörä pyörii oikein vinhasti?

Oikke, kulutuspintaa kohti.

Mitä ihmeen tekemistä tässä on venttilinhatulla? Luo alipainetta ja näin estää projektiiliä syöksymästä vastatuuleen gummin ja satulan läpi ensin motoristin puohon ja sitä kautta syömmeen?

Höh!
No oikeassa olet.

Kuka hemmetti tän kyselyn oikein aloitti. Meni multakin suunnat ihan sekaisin.
Tonne ulkokehällehän se venttiilin lautanen pyrkii hyvää vauhtia ja tiivistää aina vaan sitä paremmin sen ventiilin. :? :? :?


Kaikesta täällä vaan kirjoitellaan
Pekka

:shock: :shock: :shock:

Lähetetty: 18 Elo 2006 20:58
Kirjoittaja kukari
mietipä uudestaan.
Mihin suuntaan sitä neulaa pitää painaa että renkaasta tulee ilmaa ulos, sisä- vai ulkokehää kohti...

Lähetetty: 19 Elo 2006 09:23
Kirjoittaja Pekkavee
Ai niin. Se venttiilihän on siellä vanteessa sisäpuolella.
Ja jos haluaa alentaa painetta niin sitähän työnnellään sinne kulutuspuolen suuntaan.

Sorry. Taas pikkutuiskeessa tuli kirjoiteltua mitä sattuu.

Mutta ei se kuitenkaan noista keskipakovoimista ala vuotamaan.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Lähetetty: 26 Elo 2006 01:08
Kirjoittaja Hannu
Minen asiasta mitään tiedä ja mielipiteeltäni olen enemmistön kannalla, eli että ei venttiilinhatulla Suomalaisessa maantieliikenteessä ole kuin neulan puhtaanapitävä ennalta ongelmia ehkäisevä vaikutus.

Mutta sen kerran kun minun pyörästäni on venttiilinhatut tarkistettu ja asiasta erikseen suurilla, hyvin suurilla nopeuksilla ajettaessa mainittu, se tapahtui SMOKin kouluttajatutkinnon hyväksytysti suorittaneen opettajan toimesta moottoriradalle mentäessä.

Jos tarkoitus on vain pitää roskat pois, niin miksi vaikkapa BMW tuhlaa asentamalla tarpeettoman kalliit kumitiivisteillä varustettuihin metallisiin venttiilinhattuihin?

Ja vielä paljon tärkeämpi kysymys: miten saan RT:ni kulkemaan niin, että venttiilinhatuilla on merkitystä :lol:

Lähetetty: 27 Elo 2006 11:50
Kirjoittaja kukari
Ainakin mä olen yleisellä tiellä ajanut nopeampaa vauhtia kuin yhdelläkään moottoriradalla. Moottoriradoilla on suht lyhyet suorat kuitenkin ja edes toi R1200ST ei ehdi kiihtyä niillä paljonkaan yli 160km/h

/Ari