Sivu 1/1

Lähetetty: 08 Elo 2006 15:45
Kirjoittaja Ismo Vaara
Saman verran Bemareita jos saataisiin ensivuoden 2V-kokoontumiseen!

Lähetetty: 09 Elo 2006 22:52
Kirjoittaja Vellu
Ihmeen vähän ollut EMW:tä edustettuna?

Lähetetty: 16 Elo 2006 21:33
Kirjoittaja Vellu
Ahaa,siis Bemareita oli todellisuudessa hieman ilmoitettua vähemmän ja vastaavasti Emmoja enemmän kuin nuo 2 kpl!

BMW/EMW

Lähetetty: 21 Elo 2006 17:20
Kirjoittaja R80/7
Kyllähän ne BMW:itä on ne sodan jälkeiset Itä-Saksassa tehdytkin. Olikohan se 1953 kun muuttuvatten EMW:ksi kun joku oikeus päätti että BMW- nimi kuuluu lännen puolella tehdyille värkeille.

Re: BMW/EMW

Lähetetty: 21 Elo 2006 20:46
Kirjoittaja Vellu
Aivan totta.Luulin vain että paikalla on ollut EMW-pyöriä joiden logot on vaihdettu BMW:stä... Ainakin autopuolella tunnettu tuningkikka 340-2 mallien kohdalla jo vuosikymmeniä!

Lähetetty: 22 Elo 2006 09:57
Kirjoittaja Ismo Vaara
Siis Nokian känny on aina aito, jos siinä lukee päällä Nokia?
Lukekaapas aiheesta "BMW-petos" Retro-lehdestä nro: 45 ja 49, niin pääsette vähän kärryille!
Neljä kuukautta paukahti ehdollista vankeutta ja korvauksia 3800€, kun itävehje oli myyty aitona bemarina. SUOMESSA! :shock:

BMW-tehdas ei ole koskaan myöntänyt tehneensä ainoatakaan sodanjälkeistä R 35:sta.

Lähetetty: 28 Elo 2006 21:05
Kirjoittaja JKU
No no Ismo, nyt meni vellit ja puurot sekaisin.

Tuosssa on kaksi ihan eri asiaaa!

Tuo Porin juttu on selkeä valmistusvuoden väärennys: pyörä on ilmeisesti jotain 1950..52 mallia jossa runkonumero muutettu 1938 sarjaksi! Siis uudempi pyörä on muutettu n 10 vuotta vanhemmaksi, jota on tehty pienehköjä määriä! Siis selkeästi pyritty saamaan taloudellista hyötä ko muutoksesta!

Kun toisaalta Eisenachissa sodan jälkeenkin tehdyt R-35 pyörät perustuvat samohin piirustuksiin, muotteihin ja aluksi samoihin materiaaleihinkin kuin ennen sotaa. Kerrotaampa, että 1948 kun valmistus uudelleen alkoi, tarkoituksena oli vain koota varastoon jääneistä osista pyöriä se määrä kun osia riittää.
Siis valmistuspaikkakin oli sama, ehkäpä tekijöistäkin osa. Vain komentajat olivat eri kastia.
Sittemmin Länsi-Saksassa oleva tehdas ei tykännyt hyvää, että idässä käytetttiin samaa logoa. Siitä alkoi sitten se nimikiista, joka ratkesi lännen eduksi.
Samanlaisia kiistoja käytiin useastakin merkistä, mm. Varta nimestä. Suomessakin ko akkuja myytiin AFA-nimellä, kunnes nimikiista ratkesi.
Molemmat tehtaat (BMW & Varta) kuuluivat sittemin Quandt:n suvulle.

No, vuosien saatossa Eisenachin tuotteen laatu muuttui, kun suunnitelmatalous katsoi halvemman raaka-aineen ja isompien toleranssien riittävän proletaareille. Ja sitten 1953 tuli nimenmuutos EMW:ksi ja samanaikaisesti jalkavaihteet, jouset perään, huohotinputki vaihdettiin kaasuttimeen jne...

Kyllä minulla R-35 (-50) ja R- 25/3 sekä pari R60/2 ja joku uudempikin bokseri ihan sovusa siellä tallissa ovat, vaikka BMW:n museo ei R-35:sta tiloihinsa ole kelpuuttanutkaan.

Lähetetty: 28 Elo 2006 21:16
Kirjoittaja JKU
Vielä kysyisin Ismolta seuraavaa:

MB tekee Istanbulissa n 2500 bussia, Saksassa samanverran. Lähes kaikki myydään EU:n alueelle!
Ovatko turkkilaisten Saksassa tekemät bussit parempia, kuin turkkilaisten Turkissa tekemät?

No kysymys on hieman johdatteleva ja ehkä paljon provosoiva! ;)

Lähetetty: 29 Elo 2006 09:11
Kirjoittaja Ismo Vaara
Jos venäläiset nyt miehittäisivät Suomen ja Nokian kännykkätehdas(onko niitä edes Suomessa enää?) pakkotyövoimalla laitettaisiin uudelleen tuotantoon, kännyt valmistettaisiiin vain osittain ennen miehitystä valmistetuista osista. Olisivatko ne aitoja Nokialaisia? Venäläisten mielestä kyllä!

Tuossa Porin rikostapauksessa oli kyse petoksesta sekä rekisterimerkintärikoksesta. Ei ole rikos myydä Itäsaksan R35:ta BMW-merkkisenä, jos kertoo oikein sen valmistusvuoden. Historian tuntevat voivat sitten sen perusteella tehdä ostopäätöksensä.
Valmistusmäärä ei myöskään ole este arvostuksen nousulle. Katsokaapa vaikka R90 S:n tuotantolukuja. Tavarän vaan pitää olla "aitoa!!"

Kyseessä on henkilötasolla kuitenkin vain "arvostus" asia.
Minun puolestani jengi saa pitää Mossea Opelina, Ladaa Fiatina, IC:tä DKW:nä, Uralia tai Emmaa Bemarina, siitä vaan.
Mannheimin rompetorilla on taas syksyllä näitä väärennoksiä kymmenittäin tarjolla. Jotkut ovat niin hyvin tehtyjä, ettei niitä pysty kuin asiantuntija erottamaan.

Omassa tallissani on mm. BMW R71 -38, kiinalaisella Chang Jiang -06(?) vaunulla. Vaunu on kopio Steibin valmistamasta Krad B -30 luvun vaunusta. Hyvin tulevat toimeen keskenään. En pidä vaunua kuitenkaan laadullisesti hyvänä, vaikka kiinalaiset ovat harjoitelleet sen tekoa miljoonia kappaleita -50 luvulta lähtien.

Enkä menisi ostamaan turkkilaista 60 vuotta vanhaa bussia aitona Mersuna, vaikka siinä olisi johtotähti nokassa! :wink:

Lähetetty: 29 Elo 2006 18:33
Kirjoittaja JKU
Joo,
onhan noilla eri maiss tehdyillä vekottimila erilainen keräilyarvo! Perustunee ylisiin arvostuksiin.
R-35:n hinnat lienevät puolet jostain R 23...25 hinnasta?

Mutta kuitenkin R-35 näyttää olevan ihan hinnoissaan Ruotsissa!

Mutta kyllä meistä jokainen matkustaa turkkilaisella Mersulla, jos yleensä matkustaa bussilla! Tai puolalaisella Volvolla. Sitä ei vain kerrota.
Kuten ei monen muunkaan tuotteen alkuperämaata nykyään. Ehkä tuotteesa lukee "design in EU". Ja tuo EU on printattu varsin isolla.
Ettei vain sekin olisi tuollainen porilainen juttu?

T: Jouko Kuisma

Lähetetty: 29 Elo 2006 19:15
Kirjoittaja Ismo Vaara
Joo, kaikki on ajasta, paikasta, harvinaisuudesta ja laadusta kiinni!
Yritäpäs ostaa vaikka -60 luvun venäläisen Vostok GP-raaserin osia, niin voi tulla lompakko vastaan! Vaikka kyseessä onkin "Itäpyörä", saattavat maksaa enemmän kuin MV Agustan osat!


:wink: