Sivu 1/1

Ulisee, ujeltaa

Lähetetty: 13 Elo 2006 17:04
Kirjoittaja BMWcowboy
Pikkasen vinkkejä kaipaisin kun en oikein löydä pika-analyysilla vian aiheuttajaa. Kävin tuossa pohjoisen reissun ja aloin kuuntelemaan ihmeellistä ujellusta 90-100km/h nopeudessa ja varsinkin kantatessa. Kuuluu jonkun verran suoraan ajettaessa, mutta voimistuu todella kovin mitä enemmän kanttaa. Jos vauhti on 80km/h tai alle tai yli sata niin ääntä en kuule. Olen pyörittänyt eturengasta ja takarengasta useaan otteeseen ja mitään ylimääräistä ääntä en silloin kuule. Eturengas oli uusi juuri ennen reissua asennettu Metzeler Z6 ja takana nyt loppuun ajettu Michelin. Eturengas kului pykälille aavistuksen verran ja takarengas kului kantikkaaksi ja sittemmin myös pykälille. Ääni tulee vaihteesta riippumatta tai vaikkapa kytkin pohjassa.
Itselläni ei ole mitään kokemusta millaista ääntä kulunut laakeri kenties pitää, koskaan ei ole vielä tullut vastaan. Muuttuuko ääni kallistuksen mukaan laakeri viassa ja kuuluuko molempiin suuntiin kallistaessa.
Oma ääneni tulee molemmille puolille kallistaessa.

No eiköhän toi ujellus tule rankaista

Lähetetty: 13 Elo 2006 18:12
Kirjoittaja Pekkavee
Ainakin endurojen jotkut nappularenkaat ujeltaa jo uudesta lähtien kuin suihkukone.

Jos noi renkaat on sillai sopivasti kuluneet ja vielä pykälille, niin ujellusta varmaan voi ilmetä.

Tarkista ne pyörän laakerit kuitenkin.
Jos toi ujellus tulee vaikka kytkin on pohjassa, niin renkaista tai pyörän laakereista se tulee.

Veikkaan kyllä renkaita. :) :) :)

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Lähetetty: 13 Elo 2006 21:47
Kirjoittaja ossy-57
Tarkailepa muuttuuko ääni tienpeinnan mukaan, jos muuttuu niin renkaasta on kyse. Kyllä mulla ainakin on renkaat ulissu mutkissa (ei siis vinkunu :oops: ) Renkaita veikkaan minäkin.

Renkaastapa se

Lähetetty: 16 Elo 2006 21:36
Kirjoittaja BMWcowboy
Kyllä se tuosta takarenkaasta tuli. Pintaa oli jäljellä vielä sellaiset parin millin luokkaa max, mutta kulunut pykälille.
Nyt alla uusi Metzeler Z6 ja ulinat ovat tipotiessään. Oli ilo käydä tänään etelässä kuninkaan tietä ja muita pikkuteitä ajellen. Nyt on viikon siällä käyty Suomen pohjoisimmassa ja eteläisimmässä paikassa. Viime keskiviikko Nuorgam ja tänään Hanko.

Re: Renkaastapa se

Lähetetty: 18 Elo 2006 17:27
Kirjoittaja Pekkavee
BMWcowboy kirjoitti:Oli ilo käydä tänään etelässä kuninkaan tietä ja muita pikkuteitä ajellen. Hanko.
Joo se Inkoo - Snappertuna on mainio pätkä. Sieltä väliltä pääsee kanssa Tammisaareen, mutta siellä on kanssa hiekkateitä ( mainioita :D :D ainakin mulle )

Kävitkö Suomen parhaalla jätskikioskilla? Se on siellä Bulevardin päässä rannassa Hangossa. Maan suurimmat tötteröt ja takuu, että jos putoaa maahan niin saa uuden.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Renkaastapa se

Lähetetty: 19 Elo 2006 22:28
Kirjoittaja BMWcowboy
Pekkavee kirjoitti:
BMWcowboy kirjoitti:Oli ilo käydä tänään etelässä kuninkaan tietä ja muita pikkuteitä ajellen. Hanko.
Joo se Inkoo - Snappertuna on mainio pätkä. Sieltä väliltä pääsee kanssa Tammisaareen, mutta siellä on kanssa hiekkateitä ( mainioita :D :D ainakin mulle )

Kävitkö Suomen parhaalla jätskikioskilla? Se on siellä Bulevardin päässä rannassa Hangossa. Maan suurimmat tötteröt ja takuu, että jos putoaa maahan niin saa uuden.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Ei en käynyt nyt jätskillä kun alkoi juuri satamaan niin meni jätski halut.
Viikkoa aikaisemmin satoi Nuorgamissa ja nyt Hangossa, missään muualla en sadetta Suomen kamaralla saanut osakseni viikon aikana. Piti siis mennä ääripäihin Suomessa kokeekseen ne.

Kyllä se RT:lläkin menee se hiekkatien pätkä joka tulee Skåldöön tielle. Tällä kertaa en vaan viitsinyt mennä sitä kautta. Oikeastaan noinkin isoksi ja raskaaksi pyöräksi kuin RT on niin se menee ihan kivasti normaali vauhtia soratiellä.

Lähetetty: 25 Elo 2006 12:58
Kirjoittaja Hannu
Metzelerin 880 Marathon ainakin ujeltaa aivan selvästi kantatessa, ihmettelin tuota omassa RT:ssa alkuun myöskin. Mutta renkaasta sen täytyy tulla, kun keskiosassa ei kuulukaan olla kuviota ja kantatessa tullaan kuvioidulle osalle, niin kyllä tuon muuten hiljaisessa pyörässä kuulee.

Pelkäsin itsekin alkuun voimansiirron ääntävän, mutta ääni ei tunnu olevan missään tekemisissä vetoon, mottorijarrutukseen, vapaalla rullaamiseen, tms. vaan pelkästään ajonopeudesta ja kanttauskulmasta riippuva.

Onhan eturenkaan paineet oikeat? Omassa RT:ssani on nyt pyörinyt Roadtec Z6 kesän aikana n. 10.000 km ja se kuluu todella nätisti. Maantieajon jäljiltä kulutuspinnan keskiosan tasanne erottuu jo selvästi, mutta laineille rengas ei ole mennyt lainkaan.

Paineina pidän 0.2 baria yli tehtaan suosituksen.