rata ajoa bemarilla
rata ajoa bemarilla
Tuli käytyä eilen K100rs:llä moottoriradalla.. Vauhti nyt ei ollut varmasti kovinkaan kovaa, mutta hauskaa ainakin oli. Sai kokeilla miten tuollainen raskas ja kohtuu vähillä hevosvoimilla oleva pyörä taittuu mutkaan. Taittuuhan se kun uskaltaa kallistaa. Vasemmalle kallistettaessa sivuseisonta tuki otti kiinni rataan, mutta oikealle saattoi kallistaa enemmän. Alla olevat metzelerin Z4:set olivat todella pitävät vaikkakin aika lailla tuli hiertymiä 100km radalla ajetun kilometrin jälkeen. Nooo onpahan taas pyöreät renkaat ilman keskelle kulunutta tasaista kohtaa..
K100:sen voimavarat ei todellakaan ole japsipyörien luokkaa. Ohi mentiin oikealta ja vasemmalta, mutta ainakin sai kokeilla omia rajoja suljetulla alueella ilman pelkoja sakoista. Täytyy sanoa että oman pyörän hallinnastakin sai parempaa käsitysta miten jarrut toimii kovaa jarruttaessa ja miten se pyörä kääntyy kovemmassakin vauhdissa.
Onko joku muukin käynyt kokeilemassa miten oma pyörä toimii radalla?? Minkälaisilla pyörillä olette radalla ajaneet, kokemuksia??
K100:sen voimavarat ei todellakaan ole japsipyörien luokkaa. Ohi mentiin oikealta ja vasemmalta, mutta ainakin sai kokeilla omia rajoja suljetulla alueella ilman pelkoja sakoista. Täytyy sanoa että oman pyörän hallinnastakin sai parempaa käsitysta miten jarrut toimii kovaa jarruttaessa ja miten se pyörä kääntyy kovemmassakin vauhdissa.
Onko joku muukin käynyt kokeilemassa miten oma pyörä toimii radalla?? Minkälaisilla pyörillä olette radalla ajaneet, kokemuksia??
- kukari
- Viestit: 29
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 16:28
- Moottoripyörän malli: R1200ST
- Paikkakunta: Hausjärvi
- Viesti:
entinen R1150RT kävi radalla pari kertaa, ihan mainiosti se siellä taittui. Ahvenistoa pyörin ympäri molemmilla kerroilla.
nykyinen R1200ST kävi juuri maanantaina Alastaroa pyörittämässä. Alustaa piti kiristää pikkasen ja johan alkoi silläkin rata maistua. Onneksi säädöt on helppo suorittaa. Nyt pyörä tuntuu jo enemmän omalta, ei sitä maantielä uskalla tuolla tapaa paiskoa mutkiin ja kokeilla miten taittuu. Radalla pääsee ajaan mutkan uudestaan, kovempaa, uudestaan vielä kovempaa kunnes se onkin jo tarpeeksi kallellaan .
Suosittelen kaikille lämpimästi. Kertaakaan mun ratareissuilla ei ole kellekään käynyt mitään aineellisia tai aineettomia vahinkoja. Jos ei tankista kulunutta bensaa ja kyljistä kulunutta kumia lasketa.
/Ari
nykyinen R1200ST kävi juuri maanantaina Alastaroa pyörittämässä. Alustaa piti kiristää pikkasen ja johan alkoi silläkin rata maistua. Onneksi säädöt on helppo suorittaa. Nyt pyörä tuntuu jo enemmän omalta, ei sitä maantielä uskalla tuolla tapaa paiskoa mutkiin ja kokeilla miten taittuu. Radalla pääsee ajaan mutkan uudestaan, kovempaa, uudestaan vielä kovempaa kunnes se onkin jo tarpeeksi kallellaan .
Suosittelen kaikille lämpimästi. Kertaakaan mun ratareissuilla ei ole kellekään käynyt mitään aineellisia tai aineettomia vahinkoja. Jos ei tankista kulunutta bensaa ja kyljistä kulunutta kumia lasketa.
/Ari
alla F800R Chris Pfeiffer Edition
entiset: R1200ST, '06, R1150RT '03 ja Honda Deauville '01
entiset: R1200ST, '06, R1150RT '03 ja Honda Deauville '01
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Joo rata-ajo on kivaa
Mä olen ollut mun R1100GS:ssällä 4 kertaa Kemorassa tänä vuonna.
Vaikka pyörä on tommoinen möhköenduro niin se on uskomattoman hyvä ajaa myös radalla. Oikea jalkatappi kyllä kului sentin lyhyemmäksi siinä Kemoran nousevassa oikeassa siellä Karusellissa.
Suorilla ei pärjää Hayabusille, mutta jarrutuksissa ja kurveissa mulla oli kovempi vauhti kuin monilla kyykkypyörillä.
Aika hauskaa ohittaa kyykkyjä kurvissa ulkokaarteen kautta
Suosittelen tosiaan, siinä oppii omasta pyörästä vaikka mitä uutta, miten se kiihtyy, miten se hidastuu, miten se käyttäytyy kaarteessa ja vaikka mitä. Rajat ovat paljon kauempana kuin mitä liikenteessä ikinä uskoisi. Siitä tiedosta voi olla joskus tiukoissa tilanteissa hyötyä. Pystyt väistämään ja kanttaamaan paljon nopeammin ja enemmän kuin ikinä uskoit.
Ja siellä radalla on yleensä kolme ryhmää: hidas, keskinopea ja nopea.
Ja siellä saa ajaa just semmoista vauhtia kuin itse haluaa. Ei mitään syytä arastella radalle menoa. Ja muut neuvoo auliisti, kun menet niiltä jotain kysymään.
Pekka
Vaikka pyörä on tommoinen möhköenduro niin se on uskomattoman hyvä ajaa myös radalla. Oikea jalkatappi kyllä kului sentin lyhyemmäksi siinä Kemoran nousevassa oikeassa siellä Karusellissa.
Suorilla ei pärjää Hayabusille, mutta jarrutuksissa ja kurveissa mulla oli kovempi vauhti kuin monilla kyykkypyörillä.
Aika hauskaa ohittaa kyykkyjä kurvissa ulkokaarteen kautta
Suosittelen tosiaan, siinä oppii omasta pyörästä vaikka mitä uutta, miten se kiihtyy, miten se hidastuu, miten se käyttäytyy kaarteessa ja vaikka mitä. Rajat ovat paljon kauempana kuin mitä liikenteessä ikinä uskoisi. Siitä tiedosta voi olla joskus tiukoissa tilanteissa hyötyä. Pystyt väistämään ja kanttaamaan paljon nopeammin ja enemmän kuin ikinä uskoit.
Ja siellä radalla on yleensä kolme ryhmää: hidas, keskinopea ja nopea.
Ja siellä saa ajaa just semmoista vauhtia kuin itse haluaa. Ei mitään syytä arastella radalle menoa. Ja muut neuvoo auliisti, kun menet niiltä jotain kysymään.
Pekka
Itsekkin kävin juuri kemorassa kokeilemassa rata ajoa. Todellakin jarrutukset ja kallistukset oat sellainen asia joita ei osaa arvata ennen kuin niitä kokeilee ja mikä sen parempi paikka kuin rata jossa on leveät turva alueet. Ei ainakaan heti osu puihin tai kiviin jos vahinko sattuu.
En ikinä olisi uskonut että K100:sen saa noin kallistettua ilman että meinasikaan pito kadota..
Sattui vaan liikenteessä sellainen erittäin tiukka ohitustilanne männä viikolla.. Oma vikahan se olisi ollut mutta siinä vaiheessa kun henki olis menny ei sillä paljoa ole merkitystä.. Ohitin ainakin 3km suoralla paketti autoa ja koko suoralla en nähnyt mitään muuta autoa. Pakun taka kulman kohdalla tulee harmaa volvo vastaan ilman valoja!!! Oli ratti täynnä käsiä ja itsellä täysin sallitut 100km/h lasissa. Tiukka jarrutus ja pakun perään ja onnistui..
Ens kesänä varmasti menen uudestaan keväällä kokeilemaan ajamista radalla ja suosittelen sitä muillekkin. Kun muistaa että ei siellä aivan pakko ole ajella kahva kaakossa. Ajelee miten omat taidot siittää ja lisää vauhtia sen mukaan. Omassakin vauhdissa olisi huomattavatsi parannettavaa radalla, mutta sepä ei ollutkaan se pääasia.
En ikinä olisi uskonut että K100:sen saa noin kallistettua ilman että meinasikaan pito kadota..
Sattui vaan liikenteessä sellainen erittäin tiukka ohitustilanne männä viikolla.. Oma vikahan se olisi ollut mutta siinä vaiheessa kun henki olis menny ei sillä paljoa ole merkitystä.. Ohitin ainakin 3km suoralla paketti autoa ja koko suoralla en nähnyt mitään muuta autoa. Pakun taka kulman kohdalla tulee harmaa volvo vastaan ilman valoja!!! Oli ratti täynnä käsiä ja itsellä täysin sallitut 100km/h lasissa. Tiukka jarrutus ja pakun perään ja onnistui..
Ens kesänä varmasti menen uudestaan keväällä kokeilemaan ajamista radalla ja suosittelen sitä muillekkin. Kun muistaa että ei siellä aivan pakko ole ajella kahva kaakossa. Ajelee miten omat taidot siittää ja lisää vauhtia sen mukaan. Omassakin vauhdissa olisi huomattavatsi parannettavaa radalla, mutta sepä ei ollutkaan se pääasia.
Re: rata ajoa bemarilla
Roikkuuko sinulla sivuseisontatuki?eizzi kirjoitti:Tuli käytyä eilen K100rs:llä moottoriradalla.. Vauhti nyt ei ollut varmasti kovinkaan kovaa, mutta hauskaa ainakin oli. Sai kokeilla miten tuollainen raskas ja kohtuu vähillä hevosvoimilla oleva pyörä taittuu mutkaan. Taittuuhan se kun uskaltaa kallistaa. Vasemmalle kallistettaessa sivuseisonta tuki otti kiinni rataan, mutta oikealle saattoi kallistaa enemmän. Alla olevat metzelerin Z4:set olivat todella pitävät vaikkakin aika lailla tuli hiertymiä 100km radalla ajetun kilometrin jälkeen. Nooo onpahan taas pyöreät renkaat ilman keskelle kulunutta tasaista kohtaa..
Minun mopossa jalkatappi ottaa ainakin ensin maahan.
BMW K100 RS -91
Never drive faster than your guardian angel can fly
Never drive faster than your guardian angel can fly
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 08 Touko 2006 11:41
- Moottoripyörän malli: R1150RT
- Paikkakunta: Haukipudas
Pekkavee kirjoitti:
Ensin tunnistustappien ja sitten jalkatappien lyhentämisen turmiollisuuteen tutustuin viime kesänä paluusuoran alussa tuplaoikeassa. Niillä on selvä korrelaatio valmistajan suunnitteleman maksimikallistuskulman suhteen. Eli rojut asfaltilla kanttauskulmilla kannattaa seurata renkaiden kanttausvaroja ja lämpötiloja myös.
Murtuneet sormet toimivat jo, vakuutusyhtiö lunasti Banditin käyvästä hinnasta, mutta pää meni pahimmin rikki. Tämän kesän ratakeikka RT:lla oli tuskastuttavan vaikea ja se ei todellakaan johtunut RT:n painosta tai jousituksesta, vaan korvienvälisen kallistuksenvakaajan ylijäykästä asetuksesta.
Pitää vaan ajaa joka liikenneympyrä pari kierrosta ympäri, että pää taas tottuu kallistukseen
Tuo onkin helpoin ja mukavin paikka katsoa kallistusvarojen rajat Kemorassa, kun yli 180 asteen karuselli ajetaan melko sisällä pysyen ilman ulkoa-sisälle-ulos apexin etsintää ja pitkässä hitaassa kaarteessa on amatöörinkin aikaa sovittaa mopo kantilleen rauhassa.Oikea jalkatappi kyllä kului sentin lyhyemmäksi siinä Kemoran nousevassa oikeassa siellä Karusellissa
Ensin tunnistustappien ja sitten jalkatappien lyhentämisen turmiollisuuteen tutustuin viime kesänä paluusuoran alussa tuplaoikeassa. Niillä on selvä korrelaatio valmistajan suunnitteleman maksimikallistuskulman suhteen. Eli rojut asfaltilla kanttauskulmilla kannattaa seurata renkaiden kanttausvaroja ja lämpötiloja myös.
Murtuneet sormet toimivat jo, vakuutusyhtiö lunasti Banditin käyvästä hinnasta, mutta pää meni pahimmin rikki. Tämän kesän ratakeikka RT:lla oli tuskastuttavan vaikea ja se ei todellakaan johtunut RT:n painosta tai jousituksesta, vaan korvienvälisen kallistuksenvakaajan ylijäykästä asetuksesta.
Pitää vaan ajaa joka liikenneympyrä pari kierrosta ympäri, että pää taas tottuu kallistukseen
Kyykkyjen ohitus ulkokautta?
Pekkaveelle: ohititko kyykkyjä ulkokautta tänään Alastarolla?
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 29 Elo 2006 19:30
- Moottoripyörän malli: R1200 RT
- Paikkakunta: Turku
Kyllä radalla käyminen on huippuhyvää harjoitusta. Kummasti luottamus mopoon kasvaa kun huomaa sen toimivan täysin eleettömästi vielä siinäkin kohtaa kun kuski jo haluaa rauhoittaa.
Omalla pappamallisella matkaskootterillani (R1200RT)kahdesti Alastarolla reuhanneena on hauska huomata että 1000+ kokoluokan muoviluodin karkaavat vain suorilla, ja tulevat takaperin vastaan jarrutuksissa. Ekalla kerralla oli ongelma kun saappaat kuluivat huolestuttavaa tahtia mutta ongelma ratkesi jousituksen kiristyksellä, samalla ajettavuuskin parani entisestään.
On se hieno asia että tehtaan suunnitteluosastolla kävi nuorennusleikkaus, kiitos sen bokserit kehittyivät valovuoden verran.
Omalla pappamallisella matkaskootterillani (R1200RT)kahdesti Alastarolla reuhanneena on hauska huomata että 1000+ kokoluokan muoviluodin karkaavat vain suorilla, ja tulevat takaperin vastaan jarrutuksissa. Ekalla kerralla oli ongelma kun saappaat kuluivat huolestuttavaa tahtia mutta ongelma ratkesi jousituksen kiristyksellä, samalla ajettavuuskin parani entisestään.
On se hieno asia että tehtaan suunnitteluosastolla kävi nuorennusleikkaus, kiitos sen bokserit kehittyivät valovuoden verran.
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kyykkyjen ohitus ulkokautta?
Joo, olin mä siellä ja taisi muutama kyykky jäädä jalkoihin.Kulkuri kirjoitti:Pekkaveelle: ohititko kyykkyjä ulkokautta tänään Alastarolla?
Pekka
Kyykkyjen ohitus ulkokautta?
Kiilasiko joku kyykky vai miksi kaaduit?
Olen ollut monta kertaa tänä kesänä Alastarolla kuvaamassa pojan ajoa "kyykyllä" enkä ole ainakaan nopeassa ryhmässä saanut kameraani yhtään RT:ä sen paremmin kuin GS:kään että olisin voinut ikuistaa tuommoisen mahtavan ohituksen.
Kulkuri
Olen ollut monta kertaa tänä kesänä Alastarolla kuvaamassa pojan ajoa "kyykyllä" enkä ole ainakaan nopeassa ryhmässä saanut kameraani yhtään RT:ä sen paremmin kuin GS:kään että olisin voinut ikuistaa tuommoisen mahtavan ohituksen.
Kulkuri
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kyykkyjen ohitus ulkokautta?
Kanttasin vasemmalle 3 mutkaan liian rajusti. Kaatumarauta osui maahan ja nosti takapyörän ilmaan ja sitten mentiin.Kulkuri kirjoitti:Kiilasiko joku kyykky vai miksi kaaduit?
Olen ollut monta kertaa tänä kesänä Alastarolla kuvaamassa pojan ajoa "kyykyllä" enkä ole ainakaan nopeassa ryhmässä saanut kameraani yhtään RT:ä sen paremmin kuin GS:kään että olisin voinut ikuistaa tuommoisen mahtavan ohituksen.
Kulkuri
Ei käynyt kuinkaan, naarmuja kaatumarautaan ja siinä kaikki.
En osaa vielä roikuttaa persettäni kunnolla.
Pekka
Kyykkyjen ohitus ulkokautta?
Miksi et odottanut ratavalvojan tarkastusta mahdollisten öljyvuotojen varalta? Eikö ajajakokouksessa selvitetty sääntöjä nurinajon sattuessa?
Kulkuri
Kulkuri
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kyykkyjen ohitus ulkokautta?
Ajoin samalta kierrokselta varikolle ja pyörä tarkastettiin portilla.Kulkuri kirjoitti:Miksi et odottanut ratavalvojan tarkastusta mahdollisten öljyvuotojen varalta? Eikö ajajakokouksessa selvitetty sääntöjä nurinajon sattuessa?
Kulkuri
Pekka