k100rt "nykäyksen/rykäyksen" vaimennin

K-sarjan pyörät
timosuominen
Viestit: 4
Liittynyt: 15 Syys 2013 15:02
Moottoripyörän malli: k100rt

k100rt "nykäyksen/rykäyksen" vaimennin

Viesti Kirjoittaja timosuominen »

ilmeisesti pyörässäni on paljon ajelluille k:sarjalaisille(k100rt,vm-85) vakiovika; nykäyksenvaimentimen pultit/niitit löystyneet/kuluneet ja koneesta kuuluu ajossa inhottavaa helinää ja mouruamista 60-100km/h vaudissa .Paikallaan käyden kone ja laatikko eivät pidä ääntä.
Uudemmissa malleissa nykäyksenvaimennin on kuulemma "vahvistettu" useammilla pulteilla ja sopii myös vanhempiin koneisiin. Onko kukaan vaihtanut kyseistä kumi/metalli vaimenninta(vastaa siis ketjuvetoistenpyörien takarattaan ja vanteenkeskiön välistä kumivaimenninta) ja onko vaihtaminen kuinkä työläs, mitä kaikkea pitää purkaa ym.
bmw_aloittelija
Viestit: 21
Liittynyt: 09 Maalis 2006 11:23
Moottoripyörän malli: K100

Re: k100rt "nykäyksen/rykäyksen" vaimennin

Viesti Kirjoittaja bmw_aloittelija »

timosuominen kirjoitti:ilmeisesti pyörässäni on paljon ajelluille k:sarjalaisille(k100rt,vm-85) vakiovika; nykäyksenvaimentimen pultit/niitit löystyneet/kuluneet ja koneesta kuuluu ajossa inhottavaa helinää ja mouruamista 60-100km/h vaudissa .Paikallaan käyden kone ja laatikko eivät pidä ääntä.
Uudemmissa malleissa nykäyksenvaimennin on kuulemma "vahvistettu" useammilla pulteilla ja sopii myös vanhempiin koneisiin. Onko kukaan vaihtanut kyseistä kumi/metalli vaimenninta(vastaa siis ketjuvetoistenpyörien takarattaan ja vanteenkeskiön välistä kumivaimenninta) ja onko vaihtaminen kuinkä työläs, mitä kaikkea pitää purkaa ym.
Omassa pyörässäni (vm. 1983 k100) vaihdoin 12-niittisen ja samalla täytyi vaihtaa myös vaimenninkumit, koska olivat erikokoiset kuin alkuperäiset.
Linkki: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=21" onclick="window.open(this.href);return false;

Moottori on paras orrottaa rungosta, silla kaikki täytyy purkaa pois siitä niin etu- kuin takapuoleltakin. Uusia tiivisteitä ja laakereita ym. hankin tarpeen mukaan.
Niitä löytyy: James Sherlock (http://www.james-sherlock.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;),
Moto-bins (http://www.motobins.co.uk/bmw-parts.php ... K%20Series" onclick="window.open(this.href);return false;) ja
Motorworks (http://www.motorworks.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;).

Moottorin alaosa täytyy irrottaa ulostuloakselia myöten. Tein moottoria varten erillisen puisen alustan ja käänsin sen ylösalaisin, jolloin koottaessa kaikki tiivisteet ja tiivistykset on mukavampi tehdä. Voin

Ps. Ääntä voi aiheuttaa erityisesti ajossa laturin vaimenninkumien kuluneisuus. Akku irti ja laturi irti, jolloin kumien kunnon voi tarkastaa. Kannatta tehdä heti, sillä laturin liitoskohta saattaa vaurioitua, jos kumit (osa 9) ovat pahasti kuluneet.
Linkki: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=12&fg=31" onclick="window.open(this.href);return false;

Terveisin HM
bmw_aloittelija
Viestit: 21
Liittynyt: 09 Maalis 2006 11:23
Moottoripyörän malli: K100

Re: k100rt "nykäyksen/rykäyksen" vaimennin

Viesti Kirjoittaja bmw_aloittelija »

Niittejä voi yrittää tarkastella ottamalla oikean puolen moottorikannen pois. Tilaa on vähän, mutta sopivasti takapyörästä kiertämällä saa niitinpäitä näkyville.

HM
timosuominen
Viestit: 4
Liittynyt: 15 Syys 2013 15:02
Moottoripyörän malli: k100rt

Re: k100rt "nykäyksen/rykäyksen" vaimennin

Viesti Kirjoittaja timosuominen »

kiitoksia vinkeistä! Tarvihee talven aikana ottaa oikeenpuoleinen koneenposki irti ja varmistaa, että niitit löysällä, ennenkun alottaa "ison savotan". Myös laturin kumivaimentimet katsotaan ensten. Kiitos vielä kerran! T:Timppa
Vastaa Viestiin