Sivu 1/1

K 1200RS venttiilien säätö?

Lähetetty: 30 Syys 2013 20:54
Kirjoittaja esseri
Kuinkas saisin hoidettua venttiilien säädön? Olisiko apuja antaa? Ja ilmeisesti pitäisi vaihtaa nokkaketjun kiristin/met?

Re: K 1200RS venttiilien säätö?

Lähetetty: 01 Loka 2013 08:04
Kirjoittaja Ismo Vaara
esseri kirjoitti:Kuinkas saisin hoidettua venttiilien säädön? Olisiko apuja antaa? Ja ilmeisesti pitäisi vaihtaa nokkaketjun kiristin/met?
Ei ole ihan helppo rasti, jos tarvitsee säätää. Säätö vaatii säätökuppeja ja erikoistyökaluja.
Tarkastaa kannattaa itse, kun se ei vaadi kuin rakotulkin ja yleensä säädöt pysyy noissa hyvin paikoillaan.
Mistä päättelet nokkaketjun vaihtotarpeen?

Re: K 1200RS venttiilien säätö?

Lähetetty: 01 Loka 2013 09:16
Kirjoittaja esseri
Huoto-ohjelmassa on kiristimien vaihto (luulisin, kun oli lontoon murretta). Ja välykset on aika isot nyt kun on ajettu 60tkm.

Re: K 1200RS venttiilien säätö?

Lähetetty: 01 Loka 2013 09:53
Kirjoittaja Ismo Vaara
Ei kai voi olla kiristimen vaihtoa jo 60tkm:ssä!? :shock:
Olet siis jo mitannut venttiilinvälykset, vai mistä tiedät? Korvalla niitä ei ainakaan kuule.

Re: K 1200RS venttiilien säätö?

Lähetetty: 01 Loka 2013 10:05
Kirjoittaja esseri
juu olen mitannut välykset. Nokka ylhäällä välys oli pahimmillaan pakoventtiilissä 0.40mm. Ja se ohjaimen ohje on seuraava "Renew the facing on the chain tensioner rail and the chain guide rail every 60tkm" :)

Re: K 1200RS venttiilien säätö?

Lähetetty: 01 Loka 2013 22:00
Kirjoittaja Pekkavee
esseri kirjoitti:juu olen mitannut välykset. Nokka ylhäällä välys oli pahimmillaan pakoventtiilissä 0.40mm. Ja se ohjaimen ohje on seuraava "Renew the facing on the chain tensioner rail and the chain guide rail every 60tkm" :)
Ei tuossa ole kyse mistään kiristimen vaihdosta.
Pitää näköjään vaihtaa kiristimeen uusi kulutuspinta, numero 11 tuossa kuvassa, ja ketjun ohjauskisko, numero 18 tuossa kuvassa.
Kuva
Ei kyllä ole aavistustakaan miten tuo homma tehdään. Tuntuu kyllä aika ihmeelliseltä, että tuollaisia joutuu nykymoottoreissa vaihtamaan 60.000 km välen.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: K 1200RS venttiilien säätö?

Lähetetty: 02 Loka 2013 08:29
Kirjoittaja Ismo Vaara
esseri kirjoitti:juu olen mitannut välykset. Nokka ylhäällä välys oli pahimmillaan pakoventtiilissä 0.40mm. Ja se ohjaimen ohje on seuraava "Renew the facing on the chain tensioner rail and the chain guide rail every 60tkm" :)
No tässä tapauksessa sä joudut kuitenkin purkamaan koko nokkaketjusysteemin ja laittamaan automaattikiristimeen uudet asetukset. Silloin et tarvitse välttämättä erikoistyökaluja ollenkaan!
Jos/kun säädät venttiilit, kannattaa tehdä "kartta" kaikkien säätökuppien paksuuksista, se helpottaa säätöä sitten seuraavalla kerralla. Joskus voi sattua niinkin, että venttiilinsäätö käy vaihtamalla kaksi kuppia keskenään! Silloin on hyvä tietää minkä kokoinen kuppi on missäkin venttiilissä.
Mä olen vaihdellut ilmaiseksi noita säätökuppeja, jos sopiva löytyy ja asiakas on tuonut vanhan tilalle. 16 kuppia multa löytyy, joista monikin voi olla samoja.

Re: K 1200RS venttiilien säätö?

Lähetetty: 02 Loka 2013 12:56
Kirjoittaja esseri
Paljon kiitoksia!! Kyl tämä tästä :)

Re: K 1200RS venttiilien säätö?

Lähetetty: 07 Loka 2013 21:41
Kirjoittaja ReijoMyllymaa
Nysvääminen on todellakin oleellinen osa harrastusta !

Mut HEI !
Olkaa tarkkana KAIKKIEN 16 VEE mallien kanssa kun poistatte tai asennatte takaisi niitä NOKKA-AKSELEITA !
Kun sitä erikoityökalua ei ole, on VAARANA, että imu- ja pakoventtiilit "pussaavat" !
Siksi niissä nokka-akseleissa on kuljettajan puoleisessa päässä ne hahlot. Pidä ne vaakatasossa.
Muuten voipi joku venttiili vääntyä...
Vika ilmenee huonontunenina puristuspainena jossain sylinterissä säätötoimenpiteen jälkeen.
Näitä on joskus reippaille kotiasentajille sattunut.
Se ketjukiskojen vaihto-ohje on varmaan tehtaan varaosaosaston toivomuksesta sinne ohjeisiin ujutettu.
200.000 -300.000 KM ajettu ilman minkäänlaisia jakopään ongelmia...

Reijo Myllymaa

Re: K 1200RS venttiilien säätö?

Lähetetty: 08 Loka 2013 17:01
Kirjoittaja Pekkavee
"Se ketjukiskojen vaihto-ohje on varmaan tehtaan varaosaosaston toivomuksesta sinne ohjeisiin ujutettu.
200.000 -300.000 KM ajettu ilman minkäänlaisia jakopään ongelmia...

Reijo Myllymaa"

Tuota minäkin vähän ajattelin.
Ja huolto-osaston pojat ovat olleet kannustamassa ohjeiden tekoa, jotta saisivat hommia. :wink:
Ei paljon ideaa vaihtaa niitä niin usein kuin huolto-ohje määrää.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: K 1200RS venttiilien säätö?

Lähetetty: 25 Loka 2013 11:44
Kirjoittaja esseri
Juu, homma hoitu hyvin, kiitos vinkeistä. Ja nokkaketjun kiristimen jätin vaihtamatta, oli tuo venttiilinkopan kannessa oleva kiristin niin hyvässä kunnossa että uskon ja toivon ettei sitä nokkaketjunkiristintä tarvi vielä vaihtaa. Noo metelistä sen sit kuulee :). Ja muuten hyviä oli ohjeet myös youtubessa :) .