16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
Pitäisi tarkistella venttiilien välykset kun viimeisestä tarkistuksesta on reilu 20tkm. Pahempaa raksutusta en kuule koneesta joten luulisin kaiken olevan kohdallaan, mutta voihan ne aina tarkistaa oman mielen rauhoittamiseksi..
Onko jollain ohjeita moiselle toimenpiteelle..???
Onko jollain ohjeita moiselle toimenpiteelle..???
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Ei K-malli raksuta vaikka venttilinsäädöt olisivatkin pielessä.
Tarkastus helppo, säätö pottumainen, näin pääpiirteissään.
Kylmästä koneesta mittaat rakotulkilla venttiilinvälyksen, kun nokka osoittaa venttiilistä poispäin. Jos säädettävää löytyy, joudut irroittamaan myös nokka-akselit, koska 16v-mallissa ei ole vaihdettavia säätöpaloja. Koko "kuppi" on vaidettava sopivan kokoiseen.
Tarkastus helppo, säätö pottumainen, näin pääpiirteissään.
Kylmästä koneesta mittaat rakotulkilla venttiilinvälyksen, kun nokka osoittaa venttiilistä poispäin. Jos säädettävää löytyy, joudut irroittamaan myös nokka-akselit, koska 16v-mallissa ei ole vaihdettavia säätöpaloja. Koko "kuppi" on vaidettava sopivan kokoiseen.
Do dii.. Nyt on välykset tarkistettu. Eikä siellä mitään kummempia säätämistä vaativaa toimenpidettä löytynyt. Homma oli helppo toteuttaa. Säätäminen näyttää olevan huomattavasti suurempi homma jos sellaista joutuu tulevaisuudessa tekemään.
Jos joutuu säätämään venat joskus niin kannattaako vaihtaa samalla nokkaketju, laahari yms..?? Onko niille määrätty jotain vaihtovälejä..??
Jos joutuu säätämään venat joskus niin kannattaako vaihtaa samalla nokkaketju, laahari yms..?? Onko niille määrätty jotain vaihtovälejä..??
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Ismo Vaara kirjoitti:Tehdas antaa säätöarvot juuri sen takia, että moottori toimisi! Ei niistä kannata poiketa.
16v-mallissa venttiilinvälykset pysyvät erittäin hyvin paikallaan. Kannattaa ne silloin tällöin tarkastaa, äänestä ei pientä virhettä huomaa.
Jos osat ovat kuluneita, vaihto kannattaa, ei muuten.
Minua kiinnostaisi tieto, että millaisilla kilometrimäärillä pitäisi yleensäkin alkaa venttiileille joitakin toimenpiteitä suorittaa?
Autoon(vaimon auto, minulla leasing) en tee juuri muita huoltoja kuin öljyt ja jarrut. Hyvin tuntuu pelittävän.
Vaimo maksoi ennen suuria summia määräaikaishuolloista, vaikka auto on vanha. Mielestäni vanhaa autoa(ajettu 80tuh. -95 Mazda)ei kannata liikoja huoltaa.
BMW K100 RS -91
Never drive faster than your guardian angel can fly
Never drive faster than your guardian angel can fly
Venttiilien tarkistus
Minä olen tarkistanut venttiilivälykset kerran kesässä, vielä ei ole kertaakaan tarvinnut säätää, ovat mittaustarkkuuden puitteissa ohjekirjan mukaiset.
Pyörä on K 100 RS 16v 1990 ja ajettu tällä hetkellä 177856 km
Pyörä on K 100 RS 16v 1990 ja ajettu tällä hetkellä 177856 km
Re: 16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
Mistä löytyy K100 2v mallin venttiilivälystiedot? Selasin käyttäjän manuaalin pariin kertaan läpi, mutta en löytänyt.
Haluaisin tarkistaa, että ei venttiilit kanna kun ei ole tietoa siitä, onko pyörässä aiemmin käytetty venttiililisäainetta.
Haluaisin tarkistaa, että ei venttiilit kanna kun ei ole tietoa siitä, onko pyörässä aiemmin käytetty venttiililisäainetta.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: 16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
Imu 0,15-0,20mm ja pako 0,25-0,30mm.okie kirjoitti:Mistä löytyy K100 2v mallin venttiilivälystiedot? Selasin käyttäjän manuaalin pariin kertaan läpi, mutta en löytänyt.
Haluaisin tarkistaa, että ei venttiilit kanna kun ei ole tietoa siitä, onko pyörässä aiemmin käytetty venttiililisäainetta.
Säätöpalojen ilmainen vaihtopalvelu, itse noudettaessa.
www.finnbike.com/boxer
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: 16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
Kaikissa 1983-1997 valmistetuissa K-pyörissä venttiilien välykset pysyvät muuttumattomina jopa kymmeniä tuhansia kilometrejä. Venttiilit ja seetirenkaat ovat erittäin kovasta tavarasta joten venttiilit eivät pikku kummassa "painu" kanteen ja ala kantamaan. Nyt pitää muistaa että alkupään pyörät eli 8-venttiiliset on tarkoitettu lyijylliselle bensiinille ja lyijy voitelee venttiilin lautasen ja seetirenkaan. 1986 oli myytävänä lyijyllistä bensaa kaipaavia mutta myös uudempaa mallia. Noissa alkupään pyörissäkin on lujat systeemit eivätkä ne ota itseensä vaikka aina ei muistaisikaan lisätä pensan sekaan myrkkyä. Ohje taisi olla että joka kolmannelle tankille kun laittaa korvaavaa ainetta niin hyvä on.
Jakopää on myös erittäin kestävä. Vaihdoin 90-tuhatta ajettuun K 1100:een ketjun, laaharit ja kiristimen. Vaihto oli aivan turha sillä em. osat olivat kulumattomat. Vain laahurissa oli mitättömät sivulenkkien urat. Saksalainen Moto-lehti testasi aikoinaan K 1100 LT:n. Ajoivat 75 tuhatta ja mittasivat koneen. Se oli kulumaton.
Jakopää on myös erittäin kestävä. Vaihdoin 90-tuhatta ajettuun K 1100:een ketjun, laaharit ja kiristimen. Vaihto oli aivan turha sillä em. osat olivat kulumattomat. Vain laahurissa oli mitättömät sivulenkkien urat. Saksalainen Moto-lehti testasi aikoinaan K 1100 LT:n. Ajoivat 75 tuhatta ja mittasivat koneen. Se oli kulumaton.
Re: 16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
No niin, tänään mittailin välyksiä, aiemmin olen ollut tekemisissä vain ruuvisäätöjen kanssa.
Testasin huolella mikä on paksuin tulkin levy joka meni vaivatta nokan ja painimen (tai siis näköjään painimeen upotetun säätöpalan) väliin. Mikään ei onneksi kantanut, pienenpuoleisia olivat,
imut 0,10 ja pako 0,20, vain kaksi oli arvoissaan. Kirjasin paperille kaikki arvot ja nyt pitäisi löytää työkalu (?) jolla saisi säätölevyt esiin, jotta voisi vertailla mikä ohuempi sinne tilalle tulisi.
Joku näyttää tehneen itse kaksi työkalua, toinen jolla painetaan painin sisään ja toisen jolla se pysyy vaihdon aikana sisällä jolloin ei tarvitse ruveta nokka-akseleita irroittamaan.
Onko tuollaista työkalua missään myynnissä?
Testasin huolella mikä on paksuin tulkin levy joka meni vaivatta nokan ja painimen (tai siis näköjään painimeen upotetun säätöpalan) väliin. Mikään ei onneksi kantanut, pienenpuoleisia olivat,
imut 0,10 ja pako 0,20, vain kaksi oli arvoissaan. Kirjasin paperille kaikki arvot ja nyt pitäisi löytää työkalu (?) jolla saisi säätölevyt esiin, jotta voisi vertailla mikä ohuempi sinne tilalle tulisi.
Joku näyttää tehneen itse kaksi työkalua, toinen jolla painetaan painin sisään ja toisen jolla se pysyy vaihdon aikana sisällä jolloin ei tarvitse ruveta nokka-akseleita irroittamaan.
Onko tuollaista työkalua missään myynnissä?
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: 16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
Toi avain on kuin neliskanttinen naskali, joka on käännetty koukuksi, sisäsäteen ollessa nokka-akselin halkaisija nokan vierestä. Ikäänkuin ongenkoukku, joka on mutkan juuresta 10mm ja terävä kärjestä. Koko pituus n. 20cm. Helppo tehdä esim. 10x10 neliöteräksestä.
Lisäksi tarvitset vain pikkumeisselin, säätöpalan irroittamiseen kupistaan.
Lisäksi tarvitset vain pikkumeisselin, säätöpalan irroittamiseen kupistaan.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: 16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
Kyllä imuventiilille riittää kymppi ja pakopuolelle kaksi kymppiä. Itse antaisin olla...Jos viitsit käytäpä kone normaaliin lämpötilaan ja mittaa sitten. Välystä löytyy enemmänkin. Rakotulkin kuuluu liikkua vain nahkeasti. Välys on kymppi jos viisitoistanen ei suostu menemään rakoon.okie kirjoitti:No niin, tänään mittailin välyksiä, aiemmin olen ollut tekemisissä vain ruuvisäätöjen kanssa.
Testasin huolella mikä on paksuin tulkin levy joka meni vaivatta nokan ja painimen (tai siis näköjään painimeen upotetun säätöpalan) väliin. Mikään ei onneksi kantanut, pienenpuoleisia olivat,
imut 0,10 ja pako 0,20, vain kaksi oli arvoissaan. Kirjasin paperille kaikki arvot ja nyt pitäisi löytää työkalu (?) jolla saisi säätölevyt esiin, jotta voisi vertailla mikä ohuempi sinne tilalle tulisi.
Joku näyttää tehneen itse kaksi työkalua, toinen jolla painetaan painin sisään ja toisen jolla se pysyy vaihdon aikana sisällä jolloin ei tarvitse ruveta nokka-akseleita irroittamaan.
Onko tuollaista työkalua missään myynnissä?
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: 16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
Kaliffilla on varmaan KOKEMUSPERÄISTÄ tietoa tuosta venttiilinvälysten KASVAMISESTA koneen lämmetessä???kaliffi kirjoitti:Kyllä imuventiilille riittää kymppi ja pakopuolelle kaksi kymppiä. Itse antaisin olla...Jos viitsit käytäpä kone normaaliin lämpötilaan ja mittaa sitten. Välystä löytyy enemmänkin.
Ja mikä helvetin hyöty saavutetaan jättämällä venttiileitä vääriin arvoihin???
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: 16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
On sen verran että yleensä kun käynnistää kylmän nelitahtikoneen niin venttiilikoneiston äänet ja naputus on pienenpää. Sitten kun kone lämpiää naputus lisääntyy. Tästä voinemme tehdä johtopäätöksen että välys kasvaa. En ole tähän ikään tavannut ensimmäistäkään moottorityyppiä jossa ei kävisi näin. Nyt on puhe siis koneista missä ei ole hydraulista säätöä.Ismo Vaara kirjoitti:Kaliffilla on varmaan KOKEMUSPERÄISTÄ tietoa tuosta venttiilinvälysten KASVAMISESTA koneen lämmetessä???kaliffi kirjoitti:Kyllä imuventiilille riittää kymppi ja pakopuolelle kaksi kymppiä. Itse antaisin olla...Jos viitsit käytäpä kone normaaliin lämpötilaan ja mittaa sitten. Välystä löytyy enemmänkin.
Ja mikä helvetin hyöty saavutetaan jättämällä venttiileitä vääriin arvoihin???
Niin kuin totesin, itse en hätäilisi em. välyksistä. Pakopuoli on aina kriittisempi mutta kylmästä koneesta 2-kymppiä siihen riittää.Tehdas on antanut tiettyjä arvoja ja näissä arvoissa on varmasti pelivaraa ja varmuuden maksimointia. Olihan 70-luvun muutamissa ilmajäähdytetyissä Hondissa välykset vain 0,05 milliä ja hyvin meni.
Mitä pienemmät välykset sen paremmin kone antaa tehoa. Kun välys suurenee, venttiilin ajoitus laimenee ja niin muodoin myös kaasujen vaihto...Isolla venttiilin välyksellä venttiilin lautasesta lämpö siirtyy kanteen paremmin siitä yksinkertaisesta syystä koska venttiili on kiinni kannessa pitemmän aikaa...
Saahan välyksiä omasta koneesta säädellä tietenkin milloin vain, mutta Euro-kossun lupaan jos K-koneesta palaa venttiilit 10:n ja 20:n välyksillä.