Sivu 1/6
Moottoriöljyistä
Lähetetty: 15 Loka 2013 17:26
Kirjoittaja Läyhy BMW
Nyt on tullut kesä ajeltua R100GS PD -95:lla. Olisi öljynvaihdon aika. 20w50 näyttää ohjekirja. Mikä olis parasta/halvinta öljyä. Hintaluokka on aika laaja. Onko Motonet/tavaratalot hyvä ratkaisu, vai oikein mp-liike.
Re: Moottoriöljyistä
Lähetetty: 15 Loka 2013 19:08
Kirjoittaja Pekkavee
Paras ja halvin on tuo Motonetin öljy.
Motox 20W50
Tuohon pyörään on ihan turha ostaa mitään moottoripyöräöljyjä.
Moottori on melkein samanlainen kuin kuplavolkkarin moottori. Siis autoöljyt käy hyvin.
Moottorissa omat öljyt, sitten kuiva kytkin ja sitten vaihdelaatikko, jossa omat öljyt.
Ei se mitään MP-öljyjä tarvitse ikinä.
Minä olen käyttänyt samaa öljyä mun pyörässä, R1100GS, jo 140.000 km ja hienosti toimii.
Pekka
Re: Moottoriöljyistä
Lähetetty: 10 Huhti 2014 21:20
Kirjoittaja AJS
Kendall GT1olikohan 20w50 meni tälläkertaa koneeseen.
Voimansiirto sai BP 80W90 hypoid öljystä osansa.
Re: Moottoriöljyistä
Lähetetty: 12 Huhti 2014 19:46
Kirjoittaja Pekkavee
Miksi tuollaiseen Kendalliin päädyit.
Eikös se ole aika arvokasta?
Oliko se
tuota öljyä ?
Pekka
Re: Moottoriöljyistä
Lähetetty: 12 Huhti 2014 23:09
Kirjoittaja AJS
Ei ollut tuota vaan
http://webshop.industriacenter.fi/produ ... 0w-50-4ltr" onclick="window.open(this.href);return false;
Pänikälle jäi alennuksineen jotain 45e hintaa.
Re: Moottoriöljyistä
Lähetetty: 13 Huhti 2014 03:12
Kirjoittaja Pekkavee
Sinulla oli ilmeisesti hyvä syy maksaa tuosta öljystä 11.25 euroa/litra ( listahinta 16.73 euroa/litra) kaikkine alennuksineen.
Tuon Motox 20W50 öljyn hinta on 3.38 euroa/litra.
Eli maksoit yli kolminkertaisen hinnan tuohon Motoxiin verrattuna.
Listahintaan verrattuna melkein viisinkertainen hinta.
Mikä työ hyvä syy siis oli?
Pekka
Re: Moottoriöljyistä
Lähetetty: 13 Huhti 2014 12:53
Kirjoittaja AJS
200km matka suuntaansa lähinpään motonettiin
Re: Moottoriöljyistä
Lähetetty: 13 Huhti 2014 13:01
Kirjoittaja R100gspd
Voisitko Pekkavee esittää tekniset perustelut miksi mainitsemasi Motox moottoriöljy on laadultaan parasta ? Hinta ei ole tekninen peruste.
Lisäkysymys : miksi halvin moottoriöljy on parasta mutta vaihteistoöljyksi pitää valita kallein " marjapuuro". Miksi vaihteistoöljylle tehtaan antama laatuluokitus ei ole mielestäsi riittävä mutta moottoriöljyssä on ?
Re: Moottoriöljyistä
Lähetetty: 13 Huhti 2014 18:41
Kirjoittaja Bemu675
Vastaus lienee selvä niille jotka ovat "palstaa" lueskelleet. Tuo Motox ylittää tehtaan laatuvaatimukset ja sen huonoin puoli taitaa olla niinkin alhainen hinta. Omistan myös R1150RT:n jossa ensin alkuun käytin mineraaliöljyjä mutta kesäkuumalla lämpöjen hillitsemiseksi kiinnostuksen kohteeksi tuli täyssynteettiset vaihtoehdot ilman kytkin lisäaineistusta kun niitä ei kerran tarvitse. Vaihdon yhteydessä nykyään käyttämäni öljy tuntuu vielä liian hyvältä heitettäväksi jätteisiin (vaihtoväli 10 - 12 tkm ).
Veikkaisin vaihteiston osalta "marjapuuro" kiinnostuksen johtuvan vaihteiston korkeakierroksisesta luonteesta, yksi akseleista kun on kampiakselin suora jatke . . . ja onhan se toiminnaltaan pehmeämpi ja toimivampi öljy vaihtoehto, pykälät pelaa heti käynnistyksen jälkeen. Ja SE ÄÄNI . . . jos se on haitannut, on vaimeampi. Se on vaan yksinkertaisesti niin että jotkut siirtää lämpöä paremmin kuin toiset ja jotkut on "liukkaampia" kun toiset . . . Kaikille niitä kuitenkin on onneksi tarjolla.
Re: Moottoriöljyistä
Lähetetty: 13 Huhti 2014 20:21
Kirjoittaja Pekkavee
AJS kirjoitti:200km matka suuntaansa lähinpään motonettiin
Tuo on kyllä erinomainen syy.
Kiitos vastauksesta.
Pekka
Re: Moottoriöljyistä
Lähetetty: 13 Huhti 2014 20:42
Kirjoittaja R100gspd
Olen kyllä lueskellut "palstaa". Ymmärrän sen että myös motox täyttää tehtaan asettamat vähimmäislaatuvaatimukset kuten lähes kaikki oljymerkit mutta kysymys koski sitä että miksi motox on mielestänne paras öljy verrattuna muihin merkkeihin ? Mikä tekee motoxista parhaan öljyn ? Kenties jonkun testin perusteella ? Muista poikkeava lisäaineistus ? Kytkinlisäaineitahan nämä eivät tarvitse, se lienee kaikille selvää.
Marjapuurosta: jos vaihteistossa kannattaa käyttää kalleinta marjapuuroa koska yksi akseli pyörii samaa vauhtia kampiakselin kanssa niin eikö kampiakselikin silloin tarvitse kalleinta moottoriöljyä ? Tämän marjapuuron osalta uskon täysin että laadukkaammassa öljyssä on nuo mainitut ominaisuudet, lämmön kesto yms.
Miksi kallein moottoriöljy on huonompaa kuin halpa mutta vaihteistossa toisinpäin ?
Re: Moottoriöljyistä
Lähetetty: 13 Huhti 2014 20:45
Kirjoittaja Pekkavee
R100gspd kirjoitti:Voisitko Pekkavee esittää tekniset perustelut miksi mainitsemasi Motox moottoriöljy on laadultaan parasta ? Hinta ei ole tekninen peruste.
Lisäkysymys : miksi halvin moottoriöljy on parasta mutta vaihteistoöljyksi pitää valita kallein " marjapuuro". Miksi vaihteistoöljylle tehtaan antama laatuluokitus ei ole mielestäsi riittävä mutta moottoriöljyssä on ?
En ole koskaan väittänyt missään, että Motox olisi
laadultaan parasta.
Se on parasta ja itseasiassa erinomaista hinta/laatusuhteeltaan.
Siinä on ilmeisesti käytetty myös kierrätysöljyä (kertoo huhu HMPK-kerhomme Delvac mieheltä), mikä on myös luonnon kannalta parempi juttu.
Se täyttää BMW tehtaan laatuvaatimukset ja itse asiassa ylittääkin ne, kuten Bemu675 tuossa kirjoitti.
Tuo Motox 20W50 on laatuluokkaa SG, tehtaan vaatimus on ainakin mulla vain SF.
Perässä ja laatikossa olen käyttänyt Motox 80W-90 GL-5 laatikkoöljyä, joka täyttää BMW tehtaan vaatimukset erinomaisesti. Käytin sitä noin 120.000 km.
Sen hinta/laatusuhde on myös erinomainen.
Nyt olen kokeillut sitä marjapuuro-öljyä eli Red Line Heavy Shock Proofia viimeiset 20.000 km. Sekin on GL-5 laatuluokkaa, eli korkeanopeusvaihteiston öljyä. Sisältää siis vaahtoamisen estoaineita. Ja EP-lisäaineita koville pintapaineille.
Se on juuri siitä mainio, että se hiljentää laatikkoa selvästi, kuten Bemu675 myös totesi. Vaihteet toimivat erinomaisesti vaikka ilman kytkintä ja vaihteiston kolahdukset ja muut äänet ovat paljon hiljaisempia.
Peräöljyn hintaerolla ei ole juuri mitään kustannusvaikutuksia, koska laatikon öljyn vaihdan 20.000 km välein ja perän öljyn 10.000 km välein. Ja siinä kuluu vaan hieman yli litra/20.000 km.
Pekka
Re: Moottoriöljyistä
Lähetetty: 13 Huhti 2014 21:11
Kirjoittaja R100gspd
Tämän ketjun toisessa viestissä kirjoitit motoxin olevan parasta öljyä , siksi siihen halusin perusteluita. Kiitos tarkennuksesta.
Jos mainitsemasi huhu kierrätysöljystä pitää paikkaansa ei halpaa hintaa tarvitse ihmetellä, käytettyä moottoriöljyä voi varmasti myydä kannattavasti kolmasosalla uuden öljyn hinnasta ja vaikka miten olisi käsitelty se silti on käytettyä.
Luonnon kannalta varmasti parempi juttu kuin moottorin kannalta.
Re: Moottoriöljyistä
Lähetetty: 13 Huhti 2014 21:38
Kirjoittaja Pekkavee
R100gspd kirjoitti:Tämän ketjun toisessa viestissä kirjoitit motoxin olevan parasta öljyä , siksi siihen halusin perusteluita. Kiitos tarkennuksesta.
Luonnon kannalta varmasti parempi juttu kuin moottorin kannalta.
"Paras" voi tarkoittaa niin monia asioita. Ei kannata olettaa jotain ennen kuin kysyy tarkennuksia asioihin.
Kyllä näissäkin hommissa on syytä miettiä asioita luonnon kannalta.
Tuo oli kyllä siis vain huhu.
Pitää kysellä siltä Delvac-mieheltä mistä hän oli jutun kuullut.
Jos öljy täyttää tehtaan vaatimat luokitukset, niin sitä käytän ja mieluummin vielä kierrätys raaka-aineista tehtyä.
Ei se moottori sitä tiedä mistä se öljy on peräisin, kunhan se täyttää laatuvaatimukset.
Kierrätysmateriaaleista tehdään nykyään paljon hyviä ja laadukkaita tuotteita ja se on hyvä juttu.
Pekka
Re: Moottoriöljyistä
Lähetetty: 14 Huhti 2014 00:27
Kirjoittaja Bemu675
R100gspd kirjoitti:Olen kyllä lueskellut "palstaa".
Marjapuurosta: jos vaihteistossa kannattaa käyttää kalleinta marjapuuroa koska yksi akseli pyörii samaa vauhtia kampiakselin kanssa niin eikö kampiakselikin silloin tarvitse kalleinta moottoriöljyä ? Tämän marjapuuron osalta uskon täysin että laadukkaammassa öljyssä on nuo mainitut ominaisuudet, lämmön kesto yms.
Moottorin kampiakselin laakereiden öljynkierto on hoidettu öljypumpun avulla aikaan saadulla paineella ja näin siirrellään lämpöjä maantieteellisesti toiseen osoitteeseen . . . kierto takaa tasaisen oljykalvon paksuuden. Öljyä on määrällisesti aika runsaasti verrattuna moottorin kokoon ja kun vaihtoväli on 10 tkm niin vaatimukset ei muuten ole kovin ihmeelliset . . . mikäli NE lämmöt pysyy helteellä kurissa kun paikallaan seistään "juhannusruuhkassa" . . . kone kun on ilma- / öljyjäähdytteinen.
Vaihteiston laakerointi "pärjäilee" omillaan roiskevoitelu periaatteella. Vaihteiston öljymäärä on "vain" 0,8L ja siitä syystä tuon suojelu mahdollisimman hyvällä öljyllä ei tule kovin kalliiksi, öljynvaihtovälin ollessa 20tkm.