Sivu 1/2
Moottorin huuhteluaineet höpsismiä vai ei?
Lähetetty: 15 Marras 2013 18:10
Kirjoittaja jiitee
Luotettava sotaratsuni BMW R1150 GS-00 156000km mittarissa, on ruvennut syömään omasta mielestäni öljyä kohtuuttomasti noilla kilometreillä, arvioni 0,5l/1000km. Öljynä ollut jo vuosia Motul 3000 20w50 (mineraaliöljy) ja vaihtoväli max.7000km. Asiantunteva merkkiliike suositteli tuollaista moottorinhuuhteluaineen pistämistä koneeseen, epäillen männänrenkaitten karstoittuneen ja siitä öljynkulutus. Kuulin moisen aineen käytöstä ensimmäistä kertaa näissä Bemarikuvioissa. Mitä mieltä olisiko tuo kokeilemisen arvoista...
Re: Moottorin huuhteluaineet höpsismiä vai ei?
Lähetetty: 16 Marras 2013 08:55
Kirjoittaja Kurahousu
Itse kyllä nappaisin boxerin auki, nuo kemikaalit vain hätäapu. Mukavaa talvipäivien puuhaa, jos ei sitten suunnitelmissa pelkkää ajoa talvellakin.
Re: Moottorin huuhteluaineet höpsismiä vai ei?
Lähetetty: 16 Marras 2013 19:45
Kirjoittaja kartsa
Olen erimieltä kurahousun kanssa. Muutamasta autosta ainakin tiedän, että moiset aineet ovat auttaneet. Jos männänrenkaat ovat pikeentyneet, niin tuo on oiva apu.
Re: Moottorin huuhteluaineet höpsismiä vai ei?
Lähetetty: 17 Marras 2013 10:17
Kirjoittaja vstrom
Tuollainen merkki kun Forte pitäisi olla hyvää tuohon tarkoitukseen.Ja tiedän että muutamassa autossa on auttanut.Ja onhan halvempi kokeilla,kun koko koneen purku ja korjaus.
Re: Moottorin huuhteluaineet höpsismiä vai ei?
Lähetetty: 17 Marras 2013 12:46
Kirjoittaja Ismo Vaara
Kurahousu kirjoitti:Itse kyllä nappaisin boxerin auki, nuo kemikaalit vain hätäapu. Mukavaa talvipäivien puuhaa, jos ei sitten suunnitelmissa pelkkää ajoa talvellakin.
Näin juuri. Kovakromipytyssä männänrenkaasta on tehty se kulutusosa, toisin kuin porattavissa olevissa valurautaisissa, joissa on yleensä kromatut renkaat. Männänrenkaat on halpoja verrattuna siihen, että katkennut rengas naarmuttaa myös pytyn pilalle.
Uskoisin, että 150tkm:ssä männänrenkaat ovat jo kuluneet raja-arvojen ulkopuolelle. Se ei tarkoita kuitenkaan sitä etteiko ne kestäisi ehjinä toisen saman matkan.
Suosittelen aina kaikille männänrenkaiden vaihtoa, jos joutuu koneen ottamaan auki ja ajettuna on ~100tkm.
Vikaa voi myös olla 4v-mallin venttiilinvarren ohjureissa/stefoissa. 2v-malleissahan stefoja ei edes ole.
Ennen kuin tekee mitään, kannattaa mitata puristuspaineet. Se kertoo jo paljon.
Kun käyttää dieselöljyä, siinä on karstanestoaineet valmiina ja kone pysyy puhtaampana, lisäaineistus tosin saattaa tuhota katalysaattorit.
Re: Moottorin huuhteluaineet höpsismiä vai ei?
Lähetetty: 17 Marras 2013 18:35
Kirjoittaja Pekkavee
Tuolla oli aika perusteellinen moottoriremontti R1100 pyörään.
Linkki
Siinä sivulla 8 on sylinterin asennusta.
Tuolla vielä paljon perusteellisempi R1150GS moottorin remontti
Linkki
Ei toi sylinterien irrotus ja männänrenkaiden vaihto ole oikeasti kovin vaikea homma ja kestää alle päivän ekakertalaiseltakin.
Pitää vaan laittaa ne renkaat oikeisiin uriin ja oikein päin.
Onhan se mukava tutkia vähän miten se moottori jaksaa muutenkin.
Mulla on 181.000 ajettu R1100GS, mutta ei syö öljyä vielä mitään.
Ei tarvitse vielä alkaa männänrenkaiden vaihtoon.
Sylinterin olen siitä kyllä kerran vaihtanut, kun rikoin sen puronylityksen jälkeen kivikkoon kaatuessani. Öljyt pihalle ja matka loppui siihen, kun oli sylinterissä allapuolella kananmunan kokoinen reikä. Männänrenkaat tuli kyllä silloin vaihdettua siihen mäntään.
Pekka
Re: Moottorin huuhteluaineet höpsismiä vai ei?
Lähetetty: 17 Marras 2013 21:47
Kirjoittaja jiitee
Taidanpa käydä mittauttamassa nuo puristuspaineet...
Re: Moottorin huuhteluaineet höpsismiä vai ei?
Lähetetty: 17 Marras 2013 23:12
Kirjoittaja Pekkavee
Osta puristuspainemittari.
Maksaa vähemmän kuin mittaus jossain pajassa.
Joku tuollainen vaikka Motonetistä
Pekka
Re: Moottorin huuhteluaineet höpsismiä vai ei?
Lähetetty: 18 Marras 2013 08:42
Kirjoittaja Ismo Vaara
Ja paineet mitataan hyvin lämmitetystä koneesta.
Re: Moottorin huuhteluaineet höpsismiä vai ei?
Lähetetty: 18 Marras 2013 09:10
Kirjoittaja jiitee
Ok, kiitos vinkeistä, mietinkin tuota, että pitääkö koneen olla lämmin vai kylmä...
Re: Moottorin huuhteluaineet höpsismiä vai ei?
Lähetetty: 18 Marras 2013 12:05
Kirjoittaja jiitee
Paineet mitattu: vasen 14,3kg/cm2, oikea 14,8kg/cm2, mitenkä noita tulkitaan, käsikirjani antaa lukeman: compressio ratio 10.3:1.
Tulpat olivat aivan mustat, vaihdettu tänä kesänä. Sama huomio oli myös edellisistä tulpista. Mistä tuo kertoo, rikkaasta seoksesta ilmeisesti, ruiskut synkattu viimeksi 2012 kesällä ja onko tuolla asialla mitään tekemistä öljyn kulutuksen kannalta...
Re: Moottorin huuhteluaineet höpsismiä vai ei?
Lähetetty: 18 Marras 2013 12:40
Kirjoittaja Kurahousu
Jostakin lukenut että 10 bar hyvä, yli 8.5 bar ok, alle 8.5 bar huono.
Sinullahan molemmat puolet lähes samat ja yli tuon 10 bar.
Puhdistus voisi myös olla paikallaan jos kovasti "karstaa" kertynyt...
Re: Moottorin huuhteluaineet höpsismiä vai ei?
Lähetetty: 18 Marras 2013 23:07
Kirjoittaja jupemy
jiitee kirjoitti:Paineet mitattu: vasen 14,3kg/cm2, oikea 14,8kg/cm2, mitenkä noita tulkitaan, käsikirjani antaa lukeman: compressio ratio 10.3:1.
Tulpat olivat aivan mustat, vaihdettu tänä kesänä. Sama huomio oli myös edellisistä tulpista. Mistä tuo kertoo, rikkaasta seoksesta ilmeisesti, ruiskut synkattu viimeksi 2012 kesällä ja onko tuolla asialla mitään tekemistä öljyn kulutuksen kannalta...
Puristussuhde on 10,3:1
Puristuspaineen ohjearvo löytyy todennäköisesti korjausoppaasta.
Tasaiset noi arvot 14,3 ja 14,8 joka tapauksessa ovat.
Ei ainakaan mitään erityisen hälyyttävää.
Re: Moottorin huuhteluaineet höpsismiä vai ei?
Lähetetty: 19 Marras 2013 01:00
Kirjoittaja Ismo Vaara
Aivan loistavat puristuspaineet, ei kannata konetta avata, varsinkin kun tuo öljynkulutus on noin mitättömän pientä, täysin normaalia.
Muistaakseni näissä uusissa öljynkulutus on korjausoppaan mukaan liian suurta vasta 1L/1000km, oikein vanhoissa se on 2L/1000km.
Re: Moottorin huuhteluaineet höpsismiä vai ei?
Lähetetty: 19 Marras 2013 11:34
Kirjoittaja jiitee
Ok, voipi nukkua taas yönsä rauhassa...