Vasen sylinteri kuumenee enemmän
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 25 Marras 2013 17:40
- Moottoripyörän malli: r1150gs
- Paikkakunta: Rauma
Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Kyseessä r1150gs pyörä. Vasen sylinteri kuumenee enemmän. Onko kyseessä ominaisuus vai vika. Niin jos, mikä vika voisi olla. Kiitos
edit: Venttiilit säädetty, tulpat vaihdettu.
Mikael
edit: Venttiilit säädetty, tulpat vaihdettu.
Mikael
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
-
Viimeksi muokannut Pate, 01 Joulu 2013 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
"Arvaukseni" olisi että sylinterit saa eri määrän bensa- / ilmaseosta. Seossuhde on kuitenkin sama kummassakin sylinterissä koska vain toisessa on ilmamääräanturi jonka mukaan moottoriohjausyksikkö "seostaa" bensan suihkutuksen oikeaksi molempiin imukanaviin. Konehan kuumenisi siinäkin tapauksessa enemmän jos se säädetään liian "laihalle" koska bensan jäähdyttävä vaikutus olisi pienempi. Imukanavan vuotokin muuttaa seosta laihemmalle. Boxerin läppärunkojen synronointi tehdään juuri sen takia että molemmat imusarjan läpät lähtisi aukeamaan saman aikaisesti kaasukahvaa käännettäessä. Varsinkin juuri läpän aukeamisvaiheessa virhemarginaali on kaikkein suurin. Mitä enemmän läpät on levällään sitä pienemmäksi suhteellinen aukkojen ero muuttuu . . . . ja muutenkin . . . sittenhän mennään jo aika kovaa vauhtia jolloin ajoviimajäähdytys sylintereissä, öljyn voimakkaampi kierto öljykanavissa sekä -lauhduttimessa pitää huolen lämmön siirrosta "maantieteellisesti toiseen osotteeseen". Tärkeää on tietenkin aina laadukas moottoriöljy . . . . jota pumpun avulla kiidätetään kanavia pitkin jopa männälle asti hoitelemaan hommiaan ja vielä molempiin sylintereihin.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 25 Marras 2013 17:40
- Moottoripyörän malli: r1150gs
- Paikkakunta: Rauma
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Käytin moottoria ilman pakoputkea, ulos tulevissa liekeissa oli selvä koko ero. Voisko se olla bensanpaine vai läppä säätö vika sittenkin.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Bensanpaine on molemmille pytyille aina sama.Mikael76 kirjoitti:Käytin moottoria ilman pakoputkea, ulos tulevissa liekeissa oli selvä koko ero. Voisko se olla bensanpaine vai läppä säätö vika sittenkin.
Toinen pytty saa vain liikaa ilmaa. Ruisku balansiin. Tarkasta myös kaikki ilmavuodon mahdollisuudet ruiskuttamalla starttipilottia kaikkiin mahdollisiin kohtiin tyhjäkäynnillä. Jos kierrokset nousee jossan kohtaa, tiedät siinä olevan ilmavuodon.
Ehkä ruiskusuutin on viallinen? Nehän kannattaa testauttaa korjaamollajamolla!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 25 Marras 2013 17:40
- Moottoripyörän malli: r1150gs
- Paikkakunta: Rauma
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Käyn nämä asiat läpi. Kiitos
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Saavatko molemmat ruiskut ohjauksen yhtäaikaisesti, kuten K-mallissa?Toinen pytty saa vain liikaa ilmaa. Ruisku balansiin.
Vai onko molemille ruiskuille omat ohjauksensa?
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Ymmärtääkseni molempien pyttyjen ruiskusuuttimet saavat samaan aikaan käskyn avautua ja sulkeutua.
Hall anturilevyssä on yksi anturi ruiskutusta varten ja toinen anturi sytytystä varten.
Veikkaan kyllä aika suurta synkkausvirhettä.
Tai sitten toisen läppärungon läppä on irronnut ruuvikiinnityksistään melkein kokonaan ja aiheuttaa ongelmia
Minkälaisia liekkejä sieltä tulee tyhjäkäynnillä? Entä 3000 rpm?
Pekka
Hall anturilevyssä on yksi anturi ruiskutusta varten ja toinen anturi sytytystä varten.
Veikkaan kyllä aika suurta synkkausvirhettä.
Tai sitten toisen läppärungon läppä on irronnut ruuvikiinnityksistään melkein kokonaan ja aiheuttaa ongelmia
Minkälaisia liekkejä sieltä tulee tyhjäkäynnillä? Entä 3000 rpm?
Pekka
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Mulla oli täysin samanlainen vika. Sylinterin kannessa pakoputken liitoskohdassa alkoi näkyä ruskehtavaa väriä lähinnä pakoputkea olevassa "jäähdytysritilässä".Mikael76 kirjoitti:Kyseessä r1150gs pyörä. Vasen sylinteri kuumenee enemmän. Onko kyseessä ominaisuus vai vika. Niin jos, mikä vika voisi olla. Kiitos
edit: Venttiilit säädetty, tulpat vaihdettu.
Mikael
Puolassa oli vikaa ja se kuormitti ehjän puolen sylinteriä ja kuumensi sitä.
Niin piti vielä sanoa että moottorin käynti oli silti normaali
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 25 Marras 2013 17:40
- Moottoripyörän malli: r1150gs
- Paikkakunta: Rauma
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Hei pitkästän aikaan ,bensapumpun tiiviste tuli. Ja tuli tänään laitettu tankki takaisin paikalle, pääsin testaamaan synkkausta. Oli aika pahasti pielessä.( En mitanut lämpötiloja.) Tuli säädetty noin että 3000 kieroksessa on aika hyvin kohdallaan. Siitä sitten kysymys, Kuinka paljon saa olla heitto tyhjäkäynillä? ( Mittaus välineeksi oli omatekoinen järjestelmä. )
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 25 Marras 2013 17:40
- Moottoripyörän malli: r1150gs
- Paikkakunta: Rauma
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Kävin mittaamassa lämpötilat vasen 80 c viileämpi ~320c oikea ~400c (tyhjäkäynnillä)Mikael76 kirjoitti:Hei pitkästän aikaan ,bensapumpun tiiviste tuli. Ja tuli tänään laitettu tankki takaisin paikalle, pääsin testaamaan synkkausta. Oli aika pahasti pielessä.( En mitanut lämpötiloja.) Tuli säädetty noin että 3000 kieroksessa on aika hyvin kohdallaan. Siitä sitten kysymys, Kuinka paljon saa olla heitto tyhjäkäynillä? ( Mittaus välineeksi oli omatekoinen järjestelmä. )
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Hei,
Minulla on tuollainen samanlainen pyörä ja olen siitä säädellyt läppien tasapainon englantilaisella vehkeellä (en muista nyt nimeä) jossa terästappeja imetään ylöspäin. Siinä on vaimennus letkuissa joten tyhjäkäynnilläkin näyttämä on melkoisen vakaa. Sillä ohjeena on että tason tulisi olla tyhjäkäynnillä asteikon yhden välin sisällä (noin 1cm).
Muistithan muuten tuon järjestyksen:
Ensin tarkistus että läpät menee rajoittimiin
Tyhjäkäynnillä säätö messingin värisistä ruuveista
Mieluummin 1500 kuin 3000 RPM ja säätö kaapeleista.
Tarkastus samat uudelleen
Laita viestiä jos haluat säätää tuolla minun laitteellani.
Minulla on tuollainen samanlainen pyörä ja olen siitä säädellyt läppien tasapainon englantilaisella vehkeellä (en muista nyt nimeä) jossa terästappeja imetään ylöspäin. Siinä on vaimennus letkuissa joten tyhjäkäynnilläkin näyttämä on melkoisen vakaa. Sillä ohjeena on että tason tulisi olla tyhjäkäynnillä asteikon yhden välin sisällä (noin 1cm).
Muistithan muuten tuon järjestyksen:
Ensin tarkistus että läpät menee rajoittimiin
Tyhjäkäynnillä säätö messingin värisistä ruuveista
Mieluummin 1500 kuin 3000 RPM ja säätö kaapeleista.
Tarkastus samat uudelleen
Laita viestiä jos haluat säätää tuolla minun laitteellani.
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Se sun mittari taitaa olla tuollainenviljmak52 kirjoitti:Hei,
Minulla on tuollainen samanlainen pyörä ja olen siitä säädellyt läppien tasapainon englantilaisella vehkeellä (en muista nyt nimeä) jossa terästappeja imetään ylöspäin.
Carbtune
Minulla on sama vehje. Hyvin toimii.
Kannattaa tilata vaikka itsellekin. Hinta on noin 70.- euroa toimituskuluineen Englannista.
Pekka
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 25 Marras 2013 17:40
- Moottoripyörän malli: r1150gs
- Paikkakunta: Rauma
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
viljmak52 kirjoitti:Hei,
Minulla on tuollainen samanlainen pyörä ja olen siitä säädellyt läppien tasapainon englantilaisella vehkeellä (en muista nyt nimeä) jossa terästappeja imetään ylöspäin. Siinä on vaimennus letkuissa joten tyhjäkäynnilläkin näyttämä on melkoisen vakaa. Sillä ohjeena on että tason tulisi olla tyhjäkäynnillä asteikon yhden välin sisällä (noin 1cm).
Muistithan muuten tuon järjestyksen:
Ensin tarkistus että läpät menee rajoittimiin
Tyhjäkäynnillä säätö messingin värisistä ruuveista
Mieluummin 1500 kuin 3000 RPM ja säätö kaapeleista.
Tarkastus samat uudelleen
Laita viestiä jos haluat säätää tuolla minun laitteellani.
Kiitos tarjouksesta. Nyt kun sain säädöt kohdalle , ilmeni seuraava ongelma. Ryypyä (apukaasua) käyttäessä on aika epätasaista ja kun kytke ryypyn pois on taas ok. Vois ko olla vaijereissa joku vika (35000km ajettu Aikaajoin rasvatukin).
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Vois olla. En kyllä ymmärrä mikä.Mikael76 kirjoitti: Kiitos tarjouksesta. Nyt kun sain säädöt kohdalle , ilmeni seuraava ongelma. Ryypyä (apukaasua) käyttäessä on aika epätasaista ja kun kytke ryypyn pois on taas ok. Vois ko olla vaijereissa joku vika (35000km ajettu Aikaajoin rasvatukin).
Onko se vika moottori kylmänä vai kuumana?
Pekka¨