Sivu 1/2
Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Lähetetty: 30 Marras 2013 19:57
Kirjoittaja Mikael76
Kyseessä r1150gs pyörä. Vasen sylinteri kuumenee enemmän. Onko kyseessä ominaisuus vai vika. Niin jos, mikä vika voisi olla. Kiitos
edit: Venttiilit säädetty, tulpat vaihdettu.
Mikael
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Lähetetty: 30 Marras 2013 23:34
Kirjoittaja Pate
-
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Lähetetty: 01 Joulu 2013 11:24
Kirjoittaja Bemu675
"Arvaukseni" olisi että sylinterit saa eri määrän bensa- / ilmaseosta. Seossuhde on kuitenkin sama kummassakin sylinterissä koska vain toisessa on ilmamääräanturi jonka mukaan moottoriohjausyksikkö "seostaa" bensan suihkutuksen oikeaksi molempiin imukanaviin. Konehan kuumenisi siinäkin tapauksessa enemmän jos se säädetään liian "laihalle" koska bensan jäähdyttävä vaikutus olisi pienempi. Imukanavan vuotokin muuttaa seosta laihemmalle. Boxerin läppärunkojen synronointi tehdään juuri sen takia että molemmat imusarjan läpät lähtisi aukeamaan saman aikaisesti kaasukahvaa käännettäessä. Varsinkin juuri läpän aukeamisvaiheessa virhemarginaali on kaikkein suurin. Mitä enemmän läpät on levällään sitä pienemmäksi suhteellinen aukkojen ero muuttuu . . . . ja muutenkin . . . sittenhän mennään jo aika kovaa vauhtia jolloin ajoviimajäähdytys sylintereissä, öljyn voimakkaampi kierto öljykanavissa sekä -lauhduttimessa pitää huolen lämmön siirrosta "maantieteellisesti toiseen osotteeseen". Tärkeää on tietenkin aina laadukas moottoriöljy . . . . jota pumpun avulla kiidätetään kanavia pitkin jopa männälle asti hoitelemaan hommiaan ja vielä molempiin sylintereihin.
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Lähetetty: 01 Joulu 2013 12:28
Kirjoittaja Mikael76
Käytin moottoria ilman pakoputkea, ulos tulevissa liekeissa oli selvä koko ero. Voisko se olla bensanpaine vai läppä säätö vika sittenkin.
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Lähetetty: 01 Joulu 2013 13:47
Kirjoittaja Ismo Vaara
Mikael76 kirjoitti:Käytin moottoria ilman pakoputkea, ulos tulevissa liekeissa oli selvä koko ero. Voisko se olla bensanpaine vai läppä säätö vika sittenkin.
Bensanpaine on molemmille pytyille aina sama.
Toinen pytty saa vain liikaa ilmaa. Ruisku balansiin. Tarkasta myös kaikki ilmavuodon mahdollisuudet ruiskuttamalla starttipilottia kaikkiin mahdollisiin kohtiin tyhjäkäynnillä. Jos kierrokset nousee jossan kohtaa, tiedät siinä olevan ilmavuodon.
Ehkä ruiskusuutin on viallinen? Nehän kannattaa testauttaa korjaamollajamolla!
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Lähetetty: 01 Joulu 2013 14:39
Kirjoittaja Mikael76
Käyn nämä asiat läpi. Kiitos
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Lähetetty: 21 Joulu 2013 13:50
Kirjoittaja JKU
Toinen pytty saa vain liikaa ilmaa. Ruisku balansiin.
Saavatko molemmat ruiskut ohjauksen yhtäaikaisesti, kuten K-mallissa?
Vai onko molemille ruiskuille omat ohjauksensa?
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Lähetetty: 21 Joulu 2013 15:39
Kirjoittaja Pekkavee
Ymmärtääkseni molempien pyttyjen ruiskusuuttimet saavat samaan aikaan käskyn avautua ja sulkeutua.
Hall anturilevyssä on yksi anturi ruiskutusta varten ja toinen anturi sytytystä varten.
Veikkaan kyllä aika suurta synkkausvirhettä.
Tai sitten toisen läppärungon läppä on irronnut ruuvikiinnityksistään melkein kokonaan ja aiheuttaa ongelmia
Minkälaisia liekkejä sieltä tulee tyhjäkäynnillä? Entä 3000 rpm?
Pekka
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Lähetetty: 21 Joulu 2013 19:36
Kirjoittaja pappa
Mikael76 kirjoitti:Kyseessä r1150gs pyörä. Vasen sylinteri kuumenee enemmän. Onko kyseessä ominaisuus vai vika. Niin jos, mikä vika voisi olla. Kiitos
edit: Venttiilit säädetty, tulpat vaihdettu.
Mikael
Mulla oli täysin samanlainen vika. Sylinterin kannessa pakoputken liitoskohdassa alkoi näkyä ruskehtavaa väriä lähinnä pakoputkea olevassa "jäähdytysritilässä".
Puolassa oli vikaa ja se kuormitti ehjän puolen sylinteriä ja kuumensi sitä.
Niin piti vielä sanoa että moottorin käynti oli silti normaali
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Lähetetty: 27 Tammi 2014 22:56
Kirjoittaja Mikael76
Hei pitkästän aikaan ,bensapumpun tiiviste tuli. Ja tuli tänään laitettu tankki takaisin paikalle, pääsin testaamaan synkkausta. Oli aika pahasti pielessä.( En mitanut lämpötiloja.) Tuli säädetty noin että 3000 kieroksessa on aika hyvin kohdallaan. Siitä sitten kysymys, Kuinka paljon saa olla heitto tyhjäkäynillä? ( Mittaus välineeksi oli omatekoinen järjestelmä. )
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Lähetetty: 27 Tammi 2014 23:24
Kirjoittaja Mikael76
Mikael76 kirjoitti:Hei pitkästän aikaan ,bensapumpun tiiviste tuli. Ja tuli tänään laitettu tankki takaisin paikalle, pääsin testaamaan synkkausta. Oli aika pahasti pielessä.( En mitanut lämpötiloja.) Tuli säädetty noin että 3000 kieroksessa on aika hyvin kohdallaan. Siitä sitten kysymys, Kuinka paljon saa olla heitto tyhjäkäynillä? ( Mittaus välineeksi oli omatekoinen järjestelmä. )
Kävin mittaamassa lämpötilat vasen 80 c viileämpi ~320c oikea ~400c (tyhjäkäynnillä)
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Lähetetty: 28 Tammi 2014 11:54
Kirjoittaja viljmak52
Hei,
Minulla on tuollainen samanlainen pyörä ja olen siitä säädellyt läppien tasapainon englantilaisella vehkeellä (en muista nyt nimeä) jossa terästappeja imetään ylöspäin. Siinä on vaimennus letkuissa joten tyhjäkäynnilläkin näyttämä on melkoisen vakaa. Sillä ohjeena on että tason tulisi olla tyhjäkäynnillä asteikon yhden välin sisällä (noin 1cm).
Muistithan muuten tuon järjestyksen:
Ensin tarkistus että läpät menee rajoittimiin
Tyhjäkäynnillä säätö messingin värisistä ruuveista
Mieluummin 1500 kuin 3000 RPM ja säätö kaapeleista.
Tarkastus samat uudelleen
Laita viestiä jos haluat säätää tuolla minun laitteellani.
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Lähetetty: 28 Tammi 2014 12:54
Kirjoittaja Pekkavee
viljmak52 kirjoitti:Hei,
Minulla on tuollainen samanlainen pyörä ja olen siitä säädellyt läppien tasapainon englantilaisella vehkeellä (en muista nyt nimeä) jossa terästappeja imetään ylöspäin.
Se sun mittari taitaa olla tuollainen
Carbtune
Minulla on sama vehje. Hyvin toimii.
Kannattaa tilata vaikka itsellekin. Hinta on noin 70.- euroa toimituskuluineen Englannista.
Pekka
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Lähetetty: 03 Helmi 2014 14:46
Kirjoittaja Mikael76
viljmak52 kirjoitti:Hei,
Minulla on tuollainen samanlainen pyörä ja olen siitä säädellyt läppien tasapainon englantilaisella vehkeellä (en muista nyt nimeä) jossa terästappeja imetään ylöspäin. Siinä on vaimennus letkuissa joten tyhjäkäynnilläkin näyttämä on melkoisen vakaa. Sillä ohjeena on että tason tulisi olla tyhjäkäynnillä asteikon yhden välin sisällä (noin 1cm).
Muistithan muuten tuon järjestyksen:
Ensin tarkistus että läpät menee rajoittimiin
Tyhjäkäynnillä säätö messingin värisistä ruuveista
Mieluummin 1500 kuin 3000 RPM ja säätö kaapeleista.
Tarkastus samat uudelleen
Laita viestiä jos haluat säätää tuolla minun laitteellani.
Kiitos tarjouksesta. Nyt kun sain säädöt kohdalle , ilmeni seuraava ongelma. Ryypyä (apukaasua) käyttäessä on aika epätasaista ja kun kytke ryypyn pois on taas ok. Vois ko olla vaijereissa joku vika (35000km ajettu Aikaajoin rasvatukin).
Re: Vasen sylinteri kuumenee enemmän
Lähetetty: 03 Helmi 2014 23:07
Kirjoittaja Pekkavee
Mikael76 kirjoitti:
Kiitos tarjouksesta. Nyt kun sain säädöt kohdalle , ilmeni seuraava ongelma. Ryypyä (apukaasua) käyttäessä on aika epätasaista ja kun kytke ryypyn pois on taas ok. Vois ko olla vaijereissa joku vika (35000km ajettu Aikaajoin rasvatukin).
Vois olla. En kyllä ymmärrä mikä.
Onko se vika moottori kylmänä vai kuumana?
Pekka¨