Sivu 1/2

Akku kysymys.

Lähetetty: 01 Joulu 2013 14:57
Kirjoittaja AJS
http://www.storm-motor.fi/osat/moottori ... -kotelo-6/" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko kokemuksia kellään tuollaisista akuista.
Nuo varmaan toimii, mutta miten kestoikä jne.kun melkoisen hinnakas.

Re: Akku kysymys.

Lähetetty: 01 Joulu 2013 20:42
Kirjoittaja Pekkavee
Kova on hinta. 229.- euroa.
Tuskin kestää sen pidempään kuin vaikka lasikuitumattoakku (AGM), joka kestää vähintään jotain 4-5 vuotta ja maksaa alle satasen. Siinäkin on tosi iso käynnistysvirta. (CCA)
Painonsäästökin on yli 250 kilon pyörässä aika marginaalinen.
Ja eikös noissa ole noi latauksen vaatimuksetkin jotenkin tarkempia, että akku toimisi kunnolla.
Uusimmissa vesigessuissa on nykyään kanssa AGM akku. Miksiköhän.
Geeliakuista tuli ainakin aika paljon ikävyyksiä ja takuuvaihtoja muutama vuosi sitten.

Minulla on ollut AGM akku pyörässä jo 5 vuotta ja vielä toimii. Näin nollakeleilläkin toi BMW R1100GS pyörä lähtee käyntiin mainiosti.
Mulla on Landport SLA 12-22.
Niitä saa tuolta vaikka suoraan ostettuna.
Heaviside
Lähettää matkahuollolla tai hakeakin voi Tuusulasta.
Toi sopii sinunkin R1100RT pyörään.
SLA 12-12 sopii sitten 1200 gessuihin ja vaikka 650, 800 ja 1300 pyöriin

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Akku kysymys.

Lähetetty: 02 Joulu 2013 12:58
Kirjoittaja YT675
Samoilla linjoilla olen Pekan kanssa. Olen neljä kautta ajellut LandPortin AGM akulla n. 55 tkm. Siihen mahtuu lukuisia startteja myös tosi kylmillä keleillä. Itselläni on R 1150RT jonka "tupperwaren" kätköissä piileskelee akku. Akun rakenne on hyvä juuri noiden lasikuituharsojen takia. Kuitukerrokset suojaa lyijylevyjä tärinältä ja pitää pinnat kauttaaltaan kosteina. Ampeerituntimäärää voidaan nostaa lyijylevyjen pinta-alaa lisäämällä . . . ulkomittojen ollessa rajalliset ainoaksi keinoksi jää ohentaa levyjä ja samalla lisäämällä niiden klp-määrää. Ohut levy olisi hauraampi tärinälle ilman välissä olevia lasikuituharsoja. Jos pyörässä on yli tuhat kuutiota, puristussuhteet korkealla ja vain 1 - 2 sylinteriä niin käynnistys vaiheessa virran tarve on suuri. Muutaman "kokeilun" jälkeen heikompia akkuja lataillaan pahimmassa tapauksessa. Oma LP:n AGM akkuni jatkaa taas ensi kesänä hommiaan kun kerran heikkenemisen merkkejä ei ole vielä havaittavissa. Kiitos muuten tästäkin vinkistä Pekalle silloin aikoinaan.

Re: Akku kysymys.

Lähetetty: 02 Joulu 2013 18:35
Kirjoittaja juhanijussilainen
Landport SLA 12-22 akku sopii myös R 1200 RT:hen. Itselläni on tällä hetkellä Exiden 12V19 ah, akku kaksi kesää käytetty, todennäköisesti vielä ensi kesän "pelittää". Seuraava akkuni on SLA 12-22,koska
käynnistysvirta on suurempi.
Kiitos vinkeistä!
terv. Jussi

Re: Akku kysymys.

Lähetetty: 02 Joulu 2013 19:07
Kirjoittaja Pekkavee
juhanijussilainen kirjoitti:Landport SLA 12-22 akku sopii myös R 1200 RT:hen. Itselläni on tällä hetkellä Exiden 12V19 ah, akku kaksi kesää käytetty, todennäköisesti vielä ensi kesän "pelittää". Seuraava akkuni on SLA 12-22,koska
käynnistysvirta on suurempi.
Kiitos vinkeistä!
terv. Jussi
No niinpä näyttää sopivan.
Eli noihin pyöriin: SLA 12-22

Se SLA 12-12 sopii sitten noihin pyöriin:
SLA 12-12

Tuossahan pitää olla tarkkana.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Akku kysymys.

Lähetetty: 02 Joulu 2013 21:31
Kirjoittaja Pekkavee
HUH. :? :? :?

Lueskelin tuon Shorai akun käyttöohjeita.
Tuolta

Siellä oli mm. seuraavaa:

"Shorai akkuihin liittyvää.
VAROITUKSIA
•Älä kytke akun napoja oikosulkuun!
•Älä oikosulje akun BMS-liitintä. BMS-liittimeen saa kytkeä ainoastaan Shorain BMS01-laturin (BMS-liitin, mikä se on? Siinä on 5 napaakin.Kysyy Pekka)
•Älä avaa tai vahingoita akun kotelointia
•Käytä korroosiota ehkäisevää voiteluainetta akun napoihin jos akkua käytetään märissä olosuhteissa
•Pidä akut poissa lasten ja lemmikkien ulottuvilta
•Älä anna akun purkautua alle 13,0V jännitteeseen (lepojännite >13,0V 12V akuilla ja >6,5V 6V akuilla)
•Älä anna latausjännitteen ylittää 14,8V (normaali latausjännitemaksimi 14,4V)
•Lyijyakuille tarkoitetut laturit joissa on korkealla jännitteellä toimiva ”sulfatoinnin poisto” tai
”elvytystoiminto” voivat vahingoittaa Shorai-akkua. Jos lyijyakulle tarkoitetun laturin
maksimijännite ei ylitä 14,4V, sitä voidaan käyttää myös Shorai-akun lataamiseen. Suosittelemme
kuitenkin ylläpitoon ja lataukseen Shorai BMS01-laturia jolloin saavutetaan paras suorituskyky ja
käyttöikä.
•Pura akun varaus ennen hävittämistä/kierrätystä "

Ja sitten vielä takuuehtoja tai oikeastaan ehtoja, jolloin takuu ei ole voimassa:
"Takuu EI KATA seuraavia vikoja
•Vaurio on aiheutunut väärinkäytöstä (iskuvaurio, veden aiheuttama korroosio, jne.)
•Ylijännitteellä tai liian suurella virralla lataaminen
•Muut laturin aiheuttamat ongelmat
•Virrankulutus on suurempi kuin akussa mainittu CCA-arvo
•Käynnistys pidempään kuin 10 sekuntia
•Napojen tai BMS-liittimen oikosulku
•5-napaisen BMS-liittimen väärinkytkentä
•Syväpurkamisen aiheuttama vaurio (älä unohda ajovaloja tai kahvanlämmittimiä päälle!)
Katso lisätietoja ja vinkkejä nettisivulta: http://www.shoraipower.com/t-faq.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos palautetussa tuotteessa ei havaita takuunalaista vikaa, tuote palautetaan asiakkaalle asiakkaan
kustannuksella. Samoin toimitaan jos takuupalautuksesta puuttuu alkuperäinen ostokuitti tai asiakas ei ole ollut yhteydessä Storm Motor Oy:n asiakaspalveluun ennen
palautusta."

Käynnistys pidempään kuin 10 sekuntia, ylijännite, alijännite, liian suuri virta, muut laturin aiheuttamat ongelmat jne. HÖH!
Aika arveluttavaa ostaa tuollainen akku.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Akku kysymys.

Lähetetty: 02 Joulu 2013 22:38
Kirjoittaja AJS
Olihan se hyvä idea :), pitää varmaan keväällä se agm tyyppinen hommata.
Loppukesästä piti hetki ajella ja suorittaa uudelleen käynnistys, että abs valot sai sammumaan.
Akun iästä ei oo mitään tietoa.

Re: Akku kysymys.

Lähetetty: 04 Joulu 2013 18:13
Kirjoittaja Pekkavee
Soita sitten keväällä sille Mauri Tuusalle Heavisideen, niin hän lähettää sulle erinomaisen Landport SLA 12-22 akun matkahuollolla sinne Kajaaniin.
Eli tuonne:
YHTEYSTIETOMME :
Heaviside Oy
04260 KERAVA
Gsm: 050 - 566 5936
E-mail heaviside ät heaviside.fi

Kerro minulta terveisiä. Mauri on meidän kerhon (HMPK-linkki) kunniapuheenjohtaja, joka on tuonut MP-akkuja Suomeen jo kymmeniä vuosia ja tietää niistä kaiken. Hän on itsekin kova moottoripyöräilijä jo 70-luvulta lähtien.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Akku kysymys.

Lähetetty: 04 Joulu 2013 22:27
Kirjoittaja JKU
Nuo Litium-akut ovat erittäin vaativia latauksen ja purkauksen suhteen. Periaatteessa akkuvalmistajat eivät myy akkujaan ilman niihin asennettua BM-yksikköä (Battery Monitoring Unit). Pelkäävät näet akkujen räjähdyksiä/tulipaloja, sekä niihin liittyiä tuotevastuita.
Tuo BMU sisältää jokaista kennoa valvovan jännitesensorin; jos jännite ylittää tai alittaa raja-arvon, BMU ohjaa latauksen pois tai pysäyttää purkauksen!
Tuolla valmistajalla näyttäisi tuo yksikkö olevan erillinen:
http://shoraipower.com/chargers-c43" onclick="window.open(this.href);return false;
Ihmettelen, eikö Storm myy niitä!!??
Kiinalaiset kyllä ovat myyneet tuollaisia Litium-starttiakkuja jo vuosia, BMU on akun sisällä oleva pieni vastus-zener-kytkentä. Onkohan siitä mitään suojaa?

Lyijyakuista puheenollen, en tiedä, onko GEL-akku sen parempi/huonompi, kuin AGM-akkukaan?
Toisessa rikkihappo on vain saatu piillä geelimäiseen muotoon, toisessa happo on imeytetty lasivillaerottimeen (Absorbed Glass Matt)!
Molemmat toimivat vanhalla lyijyakkuperiaatteella!

Re: Akku kysymys.

Lähetetty: 04 Joulu 2013 22:42
Kirjoittaja Pekkavee
JKU kirjoitti:Nuo Litium-akut ovat erittäin vaativia latauksen ja purkauksen suhteen. Periaatteessa akkuvalmistajat eivät myy akkujaan ilman niihin asennettua BM-yksikköä (Battery Monitoring Unit). Pelkäävät näet akkujen räjähdyksiä/tulipaloja, sekä niihin liittyiä tuotevastuita.
Kiitos tiedosta. Miksi ostaa siis jotain hyper Litium-akkuja, kun noilla perinteisemmillä pärjää ihan hyvin ja turvallisesti.
Ilman mitään erikoislatureita tai jotain jännitteiden seurantaa.
Tuo Storm Motor ei ehkä oikein ymmärrä mitä he myyvät. :?

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Akku kysymys.

Lähetetty: 06 Joulu 2013 12:24
Kirjoittaja jupemy
Motorradin huhtikuu 2013 numerossa oli juttua eri akkutyypeistä eli juttua siitä mikä akku sopii mihinkin pyörään.
Lyhyesti tiivistettynä:
Artikkelissa todettiin että isoon 2-sylinteriseen moottoripyörään kannattaa ehdottomasti valita AGM akku.

Itsellä (alkuperäinen) AGM akku toiminut 5 kesää ongelmitta.

Re: Akku kysymys.

Lähetetty: 06 Joulu 2013 20:22
Kirjoittaja JKU
Minua kiinnostaa tietää, mitkä olivat perusteet?
-starttivirta?
-starttauksen kesto?
-elinikä?
-hinta?
-latautuvuus?

Akkuvalmistajien akuissakin on vielä eroja.
Joten minun mielestäni ei voida tehtä noin selkeää päätelmää.

Re: Akku kysymys.

Lähetetty: 07 Joulu 2013 21:37
Kirjoittaja jupemy
Kaivoin lehden esiin , sen verran muistin väärin että kyseessä ei ollut MP-Maailma kuten ensin kerroin vaan Motorrad 3/2013 .

Artikkelissa verrattiin viittä eri akkutyyppiä:

Perinteinen Lyijy/rikkihappoakku
Huoltovapaa MF akku
Geeliakku
AGM - akku
Litium-ioni - akku

AGM akku oli ainoa joka sai kylmäkäynnistysominaisuudesta maininnan Loistava.

AGM akusta todettiin seuraavaa:

Etenkin BMW ja H-D harrastajat , jotka ajavat paljon , käyttävät usein AGM akkua.
AGM-tekniikalla valmistettujen akkujen kennojen metalliseos vähentää akun sisäistä vastusta , joten se pystyy tuottamaan suuremman käynnistysvirran kuin tavalliset akut. Se on siis omiaan esimerkiksi ison kaksisylinterisen ja korkeapuristeisen moottorin käynnistyksessä. Akku ei myöskään lämpene yhtä paljon ja sen itse purkautuminen (jännitteen aleneminen itsestään lepotilassa) on vähäistä. AGM-akussa akkuhappo on hölskymisen ja roiskeiden estämiseksi imeytetty lasikuitukankaaseen. AGM-akut tuottavat tehokkaan käynnistysvirran kylmissäkin olosuhteissa. AGM-akku sietää myös ylilatausta hyvin. AGM-tekniikalla valmistetut akut ovat yleensä melko hinnakkaita.

Miinuksena AGM akuissa on erittäin suuri paino.
Lehtijutun perusteella ei tarvitse ihmetellä miksi BMW on valinnut isoon Gessuun ensiasennuksena juuri AGM-akun.

Re: Akku kysymys.

Lähetetty: 07 Joulu 2013 23:10
Kirjoittaja Pekkavee
jupemy kirjoitti:Kaivoin lehden esiin , sen verran muistin väärin että kyseessä ei ollut MP-Maailma kuten ensin kerroin vaan Motorrad 3/2013 .
Lehtijutun perusteella ei tarvitse ihmetellä miksi BMW on valinnut isoon Gessuun ensiasennuksena juuri AGM-akun.
Näin on. BMW on tullut järkiinsä ja asentaa AGM akun ensiasennusakkuna uusiin Bemareihin.
Ei enää tarvitse tapella takuuasioista, joita geeliakuissa oli kai aika lailla muutama vuosi sitten.

Suuri käynnistysvirta on niiden AGM akkujen ehdoton etu isoissa boxereissa.
Ja kestävyys tietty.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Akku kysymys.

Lähetetty: 08 Joulu 2013 09:34
Kirjoittaja jupemy
Laitan nyt vielä Motorradin yhteenvedon noista Litium akuista .
Litium akuistahan tämä viestiketju lähti liikkeelle.

Plussat
Kevyt ja kompakti
Painaa vain viidesosan vastaavan AGM akun painosta.
Hyvä ympäristöystävällisyys
Turvallisuus erinomainen
Asennusasento vapaa . (Myös AGM akuissa on asennusasento vapaa)


Miinukset
Kylmäkäynnistysteho (A) vain noin 60% vastaavan AGM akun kylmäkäynnistystehosta.
Sietää ylilatausta huonosti
Vaatii tarkan tasavirtasuuntaajan ja on muutenkin tarkka latausvirran suhteen.
Valvontajärjestelmä tarpeen

Yhteenvetona:
Litium akuissa ei ole lainkaan nestettä. Suuren energiatiheytensä ansiosta ne ovat kompakteja ja keveitä, täysin toista tasoa kuin tavalliset lyijyakut. Ne eivät siedä syväpurkausta eivätkä myöskään ylilatausta ja talvisäilytyksessä niiden tulee olla vain osittain ladattuja. Litium akku tarjoaa vain keskinkertaiset kylmäkäynnistysominaisuudet.