Sivu 1/1

Red Line Heavy ShockProof . . . se "marjapuuro"

Lähetetty: 09 Joulu 2013 23:38
Kirjoittaja YT675
Olen käyttänyt kyseistä öljyä parin vaihtovälin (15.000km / vaihto ) verran vaihteistossa sekä perässä, pyöräni on R 1150RT / -02. Öljyä sisään "pumpatessa" tulee eteen tuo oikean määrän annostelun hankaluus varsinkin perän kanssa. Täyttöpropun kierteen alaosa on mainittu, esim. Haynesin kirjassa, oikeaksi öljyn tasoksi joka on notkeammilla normi öljyillä helppo homma. Tulipahan mieleen kokeilla varovasti liikutella taka pyörää edestaas jolloin "marjapuuro" pääsee pienimpiinkin sopukoihin ilman tilalle. Hetken odottelun ja varmistelun jälkeen huomasin että öljy ei nousekkaan takaisin tuohon mainittuun tasoon. Pari kertaa kun tekee tuon pyörän liikuttelun ja hiukan lisää öljyä niin alkaa tasot löytymään . . . ja sitten vasta proppu kiinni. Pumppaamiseen käytän Motonetin mekaanista tähän tarkoitukseen tehtyä pumppua. Öljypurnukan voisi tietenkin vaikka esilämmittää juoksevuuden parantamiseksi. Kuinka te muut "puuron" käyttäjät hoidatte tuon annostelun. :?:

Re: Red Line Heavy ShockProof . . . se "marjapuuro"

Lähetetty: 17 Joulu 2013 09:12
Kirjoittaja meverkko
Vedenkeittimellä kuumensin vettä ja lämmitin purkin vesihauteessa.

Re: Red Line Heavy ShockProof . . . se "marjapuuro"

Lähetetty: 21 Joulu 2013 15:52
Kirjoittaja Pekkavee
meverkko kirjoitti:Vedenkeittimellä kuumensin vettä ja lämmitin purkin vesihauteessa.
Tuohan on varmaan hyvä konsti.
Käytän sitä ensi kerralla.
Itse olen valutellut vaan suppilosta ja siihen kiinnitetystä letkusta. Syppilo/letkuvirityksen olen kiinnittänyt rautalangalla ylös niin saa rauhassa valua.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Red Line Heavy ShockProof . . . se "marjapuuro"

Lähetetty: 21 Joulu 2013 18:50
Kirjoittaja pertsa
Olisi mukava tietää mitä BMW tehtaalta sanotaan
tuosta öljystä? Tuskinpa ne ainakaan marjapuuroa
suosittelevat... :P
Itse olen käyttänyt tunnettuja öljymerkkejä, eikä
ole ollut mitään ongelmia. Vaihdan 10000km
välein ne öljyt.
Edellisessä gessussa oli tuota puuroa ja otin heti
pois oston jälkeen. Tyhjensin tyhjennysastian ja
sitä jäi vähän sinne pohjalle eikä aamulla valunut
mihinkään kun laitoin astian syrjälleen??
Enpä usko että yksikään perä tai vaihteisto olisi
hajonut öljyn takia, eiköhän ne kaikki mekaanisesti
kulu on siellä sitten mitä öljyä tahansa.
Perät ja vaihteistot ovat mekaanisia laitteita ja
joskus tulee tunnit täyteen, ei niistä saa ikiliikkujia.

Re: Red Line Heavy ShockProof . . . se "marjapuuro"

Lähetetty: 07 Maalis 2014 19:16
Kirjoittaja Pate
Minä en enää laita tuota öljyä gessun perään.
Aloin öljyä vaihtamaan eikä tullut kuin ruokalusikallinen epämääräistä "mömmöä" vaikka päivän oli roppu auki.
Vaihteistosta tuli normaalin näköistä "marjapuuroa".
Laitoin ebaysta ostamani varaperän pyörään ja päätin purkaa tuon vanhan perän (jos olisi jotain käyttökelpoista osaa).
Kuvittelin että öljyt on jossain vaiheessa vuotaneet enkä uskonut että en olisi huomannut sitä.
Yllätys oli kun sain kotelon auki.Öljyt oli tallessa mutta jostain syystä ne olivat kuin löysähköä vaseliinia.
Sen verran jäykkää tavaraa ettei lämpimässä tallissa tulleet ropusta ulos.
Nyt kun tuo on auki niin laitan siihen uudet laakerit ja tiivisteet.Sitten takaisin pyörään paikalleen.
Ja nyt menee Castrolit perään ja vaihteistoon.
Kävi mielessä että olisiko tuo "marjapuuro" sellaista että jos painepesurilla menee vettä perään niin se öljy jämähtää tuollaiseksi.

Jos joku tarvii varaperää niin minulla on joutilaana tuo -07 mallin perä jolla ajettu n.27000 km.

Re: Red Line Heavy ShockProof . . . se "marjapuuro"

Lähetetty: 08 Maalis 2014 14:10
Kirjoittaja Bemu675
Tämä tieto oli hyvä jakaa muille jos kerran näin on tapahtunut. Montako vaihtoa olet tehnyt kyseisellä oljyllä ja mikä on ollut vaihtoväli? Nyt olisi hyvä tietää mikä oli sen "perän" lämpötila josta niitä öljyjä huokuttelit päivänvaloon. Kas kun sehän on melkosen verkkaista viileässä lämpötilassa. Vaihteistoa taas helpottaa alla oleva katalysaattori joka lämmittää öljyjä. Toisaalta jos viimeinen ajomatka ennen öljyn vaihtoa oli lyhyt ja suoritettu kylmällä ilmalla jolloin perän öljyt ei vielä kerinneet lämmetä niin "seinillähän" ne on ja myös pysyy jonkin aikaa. Jos mahdollista niin kuvat avatusta perästä kertoisi asiasta paljon enemmän . . . ?
Voitko tutkia ne laakerit kun olet puhdistanut ne ensin, kiinnostaisi tietää miltä pinnat näyttää? Rattaissa tuskin on mitään poikkeavaa.

Re: Red Line Heavy ShockProof . . . se "marjapuuro"

Lähetetty: 08 Maalis 2014 15:08
Kirjoittaja Pate
Bemu675 kirjoitti:Tämä tieto oli hyvä jakaa muille jos kerran näin on tapahtunut. Montako vaihtoa olet tehnyt kyseisellä oljyllä ja mikä on ollut vaihtoväli? Nyt olisi hyvä tietää mikä oli sen "perän" lämpötila josta niitä öljyjä huokuttelit päivänvaloon. Kas kun sehän on melkosen verkkaista viileässä lämpötilassa. Vaihteistoa taas helpottaa alla oleva katalysaattori joka lämmittää öljyjä. Toisaalta jos viimeinen ajomatka ennen öljyn vaihtoa oli lyhyt ja suoritettu kylmällä ilmalla jolloin perän öljyt ei vielä kerinneet lämmetä niin "seinillähän" ne on ja myös pysyy jonkin aikaa. Jos mahdollista niin kuvat avatusta perästä kertoisi asiasta paljon enemmän . . . ?
Voitko tutkia ne laakerit kun olet puhdistanut ne ensin, kiinnostaisi tietää miltä pinnat näyttää? Rattaissa tuskin on mitään poikkeavaa.
Aikaisemmin oli normi Castrolin öljyt.Noilla oli nyt ajettu noin 5000km ja joka kevät vaihdan öljyt vaikka ei paljon tulisikaan ajoa.
Lämpimässä tallissa (n.20 astetta lämmintä) talven seissyt pyörä.Ei käytetty ennen öljynvaihtoa.
Vaihteistosta tosiaan tuli öljy kuten se tulee pullostakin mutta ei perästä.
Harmittaa kun ei ollut kamera mukana tallilla kun tein huoltoa.
Purin perän ja hajoitin vanhan ison laakerin.Aivan kunnossa nuo kaikki laakeripinnat olivat.
Vetopyöräparikin oli aivan virheettömässä kunnossa joten kyllä se voitelua oli saanut vaikka tuommoista oli öljy.
Pyörällä on nyt ajettu n.59000 joten eiköhän tuo perä kestä uudella SKF:n laakerilla ainakin saman verran.
Tuon vanhan laakerin valmistaja oli INA.Vähän outo merkki ainakin minulle.

Re: Red Line Heavy ShockProof . . . se "marjapuuro"

Lähetetty: 08 Maalis 2014 21:37
Kirjoittaja Pekkavee
Minulla on tulleet nuo Red Linet ihan hyvin ulos perästä, tosin hitaasti.
Pyörä on kyllä R1100GS

Ero voi olla tuossa perän rakenteessa.
Mulla on R1100GS, jossa se iso perälaakeri on samoissa öljyissä kuin hammasrattaat.
R1200 GS perässä iso laakeri on omissa öljyissään suljettuna ja perän öljyt (esim. Red Line) voitelevat niitä hammasrattaita.
Ehkä sillä on jotain merkitystä.
No parasta kai olla käyttämättä tuota Red Lineä R1200 pyörissä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Red Line Heavy ShockProof . . . se "marjapuuro"

Lähetetty: 10 Maalis 2014 14:59
Kirjoittaja Bemu675
Eksyin Turun ammattikorkeakoulun sivuille jossa käsiteltiin veden vaikutusta öljyyn ja päinvastoin. Nämä kaksi toisilleen vierasta ainetta yhdistyessään muodostavat emulsion jossa alkuperäisen nesteen määrä lisääntyy ja samalla se voi nostaa viskositeettiä todella huikeasti. Varsinkaan jos lämpö / tuuletus ei välillä haihduta vettä pois kuten moottoreiden kampikammio-tilasta erillisen tuuletusjärjestelmän avulla. Kun lämmöt nousee tavoite tasolle moottoreiden öljytilasta poistuu ketterästi esim. kosteus ja bensa joka on lyhyessä ajossa kylmällä kelillä ("ryyppy" päällä) varsinkin vanhassa koneessa aika yleistä. Nyt kun palataan takaisin Bemarin perään ja sen "marjapuuroihin" niin epäilys herää että vesi olisi sittenkin syypää tuon "mählän" muodostumiseen joka on viskositeetiltään jo lähellä vaseliinia kuten olet sen itsekin tulkinnut. Ohjekirjasta löytyy tuo maininta että painepesurin käyttö on kielletty pyörää pestessä. . . . olisihan se syntisen helppoa huutoa kurat hetkessä pois . . . mutta silti. Eipä ole koskaan tullut tutkittua onko perässä pieni "henkireikä" yläosassaan olevan mustan muovitulpan yhteysessä, jos näin olisi niin Gessun perää ei kannata kovin kauaa uittaa joessa . . . perän nopea jäähtyminen imee kosteutta sisäänsä. Pekka tietää varmasti tuon perän salat. :roll:

Re: Red Line Heavy ShockProof . . . se "marjapuuro"

Lähetetty: 10 Maalis 2014 19:10
Kirjoittaja Pate
Normaali öljy muuttaa väriä mutta pysyy kuitenkin juoksevana vaikka vettä pääsisi öljytilaan.
Äsken sain perän kasattua ja Castrolit laitoin sinne.Lienee viisainta pysyä noissa tehtaan suosituksissa.

Re: Red Line Heavy ShockProof . . . se "marjapuuro"

Lähetetty: 10 Maalis 2014 20:15
Kirjoittaja Pekkavee
Pate kirjoitti:Normaali öljy muuttaa väriä mutta pysyy kuitenkin juoksevana vaikka vettä pääsisi öljytilaan.
Äsken sain perän kasattua ja Castrolit laitoin sinne.Lienee viisainta pysyä noissa tehtaan suosituksissa.
Tehtaan suositus sanoo, että Castrol SAF-XO 75W-90 öljy pitää olla R1200GS pyörään.
BMW tehtaalla on varmaan hyvä diili Castrolin kanssa ja hinta sen mukainen.

Tuo ko. Castrol öljy on laatuluokaltaan GL-5 öljy.
Eli tarkoitettu korkeanopeuksisiin vaihteistoihin ja suuriin pintapaineisiin vaahtoamisen estoaineineen.

Tuo Red Linen Heavy ShockProof on kanssa laatuluokkaa GL-5, joten sen mukaan tuo kävisi kanssa ihan hyvin tuohon perään.

No tiedä sitten mitä sinun perässäsi on oikein tapahtunut.
Parasta kai käyttää sitä Castrolia kuitenkin noissa R1200 pyörien reikäperissä. Vaikka maksaa vähän enemmän.
Eihän tuo kustannusero ole mitään 2 desilitran kanssa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Red Line Heavy ShockProof . . . se "marjapuuro"

Lähetetty: 10 Maalis 2014 22:35
Kirjoittaja Pate
Perän rakenne on kyllä sellainen ettei painepesurin käytössä pitäisi olla mitään vaaraa että vesi pääsisi kotelon sisään.
Eikä tuossa mielestäni ole mitään huohotintakaan josta vesi voisi päästä sisään.

Re: Red Line Heavy ShockProof . . . se "marjapuuro"

Lähetetty: 11 Maalis 2014 08:43
Kirjoittaja perttip
Pate kirjoitti:Perän rakenne on kyllä sellainen ettei painepesurin käytössä pitäisi olla mitään vaaraa että vesi pääsisi kotelon sisään.
Eikä tuossa mielestäni ole mitään huohotintakaan josta vesi voisi päästä sisään.
Painepesurilla pestessä saattaa vettä päästä menemään siihen "isoon" kestovoideltuun laakeriin, kun suihkutellaan vanteen puolelta.

Re: Red Line Heavy ShockProof . . . se "marjapuuro"

Lähetetty: 11 Maalis 2014 08:58
Kirjoittaja Pate
perttip kirjoitti:
Pate kirjoitti:Perän rakenne on kyllä sellainen ettei painepesurin käytössä pitäisi olla mitään vaaraa että vesi pääsisi kotelon sisään.
Eikä tuossa mielestäni ole mitään huohotintakaan josta vesi voisi päästä sisään.
Painepesurilla pestessä saattaa vettä päästä menemään siihen "isoon" kestovoideltuun laakeriin, kun suihkutellaan vanteen puolelta.
Aika hyvin suojassa tuo iso laakeri sen laipan (johon pyörä kiinnitetään) takana.
Toisessa päässä on sitten se pienempi muovirengas joka suojaa ulkoreunan stefaa.
Eli suoraa pesurin suihkua ei voi kohdistaa tiivisteille.