Sivu 1/1

K1100RS Valot räpsyy, ei starttaa ?

Lähetetty: 05 Syys 2006 11:05
Kirjoittaja Timppa
Mopo alkoi oirehtia erään kalaretken jälkeen merkillisesti: valot räpsyivät ajaessa päälle ja pois, ihan kuin olisi joku liitos jossain löysällä.

Mielenkiintoista ajaa kotiin pimeässä valojen välkkyessä :shock:

Epäilin jonkun maajohdon löystyneen, kun innostuin ajamaan röykkyistä hiekkatietä pitkät pätkät hyvää kalapaikkaa etsiessä. Vika kuitenkin korjaantui itsestään taas vähäksi aikaa, tai sitten en vain päivällä ajellessa huomannut valojen välkkymistä.

Mahdollista vikapaikkaa miettiessä (huomaa etten heti purkanut koko mopoa pitkin pihaa :wink: ) luin tämän jutun.

Ja koin valtaisan ahaa-elämyksen: juu, eihän se starttaakkaan ihan joka napin painalluksella, joskus tarvii mopoa vähän liikuttaa, että kone hiukan pyörähtää, ja sitten starttaa kyllä. Ja rele joka kytkee virrat valoihin ja vilkkuihin tosiaan maadoittaa startin kautta.

Summa summarum: Startti vaatii putsaamista.

Startti piilotteli siellä jossain ABS-systeemin ja sytytyspuolien takana, ensin motronicin älylaatikko pois, akku pois, sytytyspuolat pois, sitten startin piuha irti, startin kaksi kiinnitysruuvia irti... tuumailua... ABS-systeemi on pakko irrottaa että startin saa vedettyä pois... en tiedä onko näin, ehkä sen olisi sieltä saanut irti ihan ABS-yksikön kiinnikkeistään irrottamalla, ilman että irrottaa jarruputkia.
Tuntui kuitenkin olevan niin tiukassa etten uskaltanut käyttää riittävästi voimaa sen irrottamiseen, luulin siellä olevan enemmänkin ruuveja. Päätin tarkistaa laturin samoilla purkamisilla, ja irrottelin jarruputketkin ABS-systeemistä. (laturia ei muuten mahdu pujottelemaan putkien välistä pois) Ensin laskin etu- ja takasatulasta niin paljon jarrunestettä pois, kun vain tuli. Koko systeemi niin tyhjäksi kuin mahdollista. ABS-yksiköstä putkia irroittaessa ei nestettä tippunut ympäristöön yhtään. Jalkatappien kiinnitysrauta pitää myös irrottaa että laturin saa pois.

Okei, laturi irti, ja jo vain on startti hyvin näkösällä. Eihän siellä enempää ruuveja ollut, oli vaan kumisella o-renkaalla niin piukasti paikallaan, etten uskaltanut kammeta sitä sieltä irti.
Nippondenso-merkkinen startti osiksi ja tarkkaa havainnointia: hiilet on hyvät, ei hirveesti edes sitä mustaa moskaa jota auton startit on yleensä täynnä. Ankkurin pää näytti sen sijaan siltä että jonkinmoista kipinöintiä on esiintynyt. Hioin kommutaattorin puhtaaksi vesihiomapaperilla ja putsailin osat kliimerillä.
Laturi oli tosi siistissä kunnossa, hiiletkin oli ihan hyvät. Pientä putsailua varmuuden vuoksi ja sitten kasaamaan: Laturissa olevat pässinpallit on aika tarkat saada kohdilleen, meinasivat aina kääntyä vinoon. Helpotin laturin paikoilleen menoa pienellä määrällä jarruvaseliinia koneen puolella olevaan vastakappaleeseen. Loppu olikin suoraviivaista osien kasaamista, jarrujen ilmaus otti jonkun aikaa, mutta ei siinäkään mitään isompaa ongelmaa ollut.

Lopuksi totuuden hetki: toimiiko se ?

Toimiipa hyvinkin, valojen räpsyminen on poissa ja startti pelaa nyt joka kerta. Valojen räpsymisen vois varmasti poistaa ihan releen maadoitusta muuttamalla, mutta siinä menetettäisiin valojen automaattinen sammuminen startatessa. Luultavasti myös startti olisi kohtapuoliin lopettanut yhteistyön.


T: Timppa & K11RS@42000 km