Wanhassa Wara Parempi
Lähetetty: 15 Tammi 2014 18:48
Tämä jorina kuuluisi luonnikkaammin tietysti Oldtimers-osioon, mutta änkeänkin sen tänne, koskapa tarkoituksena on herättää ajatuksia. Ei markkinoida.
Olen jo vuosikausia "louskuttanut", että uusien mozkareitten kehitys ruokkii vanha-pyörä harrastusta. Asiahan ei ole niin yksinkertainen, joten vaatii selvennystä.
Ensinnäkin minua on jo vuosiukaudet suunnattomasti ketuttanut kaupallisen, sekä ideologisen koneiston rummutus: "Vaihda vanha saastuttava ajoneuvosi uuteen, vähäpäästöiseen, niin pelastat koko mapallon...."
Vähäisemmälläkin älyllä varustetun, tavallisen nenänkaivajan, pitäisi huomata se, että kyseessä on jälleen täydellinen kusetus!
Oleellista onkin ajatella TODELLISTA hiilijalanjälkeä. Miten paljon tarvitaan energiaa, kun maan sisältä aletaan ottamaan rautamalmeja sekä raakaöljyä? Ja miten paljon energiaa on kulutettu, ja ilmaa pilattu, ennen kun sen ketjun toisessa päässä on se vähäpäästöinen ajoneuvo?
Olenkin joskus ajatellut laittaa vaikkapa Hesariin maksetun ilmoituksen:
"Ainoa oikea ja järkevä ympäristöteko on, kun ajat sillä vanhalla, savuttavalla häksättimelläsi. Pidä se kunnossa!"
Toisaalata ymmärrän myös sen, miten tärkeää on että tehtaat pyörivät kannatavasti antaen elinmahdollisuuden myös logistiikalle, maahantuonnille, jälleenmyyjille ja etenkin jälleenmyyjien huolto-korjaamoille, sekä varaosa-osastoille.
Onhan myös ilmeisesti niinkin, että valtaosa mp-harrastajista on jo sitä ikäluokkaa jolle ainoa osa, minkä osaavat aukaista mozkaristansa, on bensatankin korkki.
Ja jos ovat uskaltautuneet lähtemään kotipihaa kauemmaksi ajelemaan, ainoa työkalu mitä tekniikkaongelmien korjaamiseen tarvitaan, on kännykkä. Sillä voi soittaa hinurin.
Kuitenkin on vielä jäljellä meitä, kehityksestä jälkeen jääneitä, wanhan raudan harrastajia. Halu tehdä käsillään muutakin, kun näplätä näitä läppärin nappuloita.
Elää oikeasti sen wanhan puksuttimensa kanssa, ja laittaa siihen pieni pala itsestään.
Etenkin BMW:n kohdalla korostuu nyt alkuperäisen filosofian ja hengen vaaliminen.
On tietysti hienoa, että mallisto laajenee ja vaihtuu tiheään. Siksi myös suhtellinen markkinaosuus on kasvanut merkittävästi. Heikompia (köyhempiä) vain hieman hirvittää, kun uuteen pitäisi vaihtaa joka vuosi. Jotta pysyisi siinä kehityksessä mukana.. Mutta samalla kuvaan on noussut myös "Japanilainen syöpä." Hehän oivalsivat jo aikojen alussa sen, että "Ikuinen työ, ikuinen nälkä." Vähintään tarpeeksi laaja sekä nopeasti vaihtuiva mallisto kaikessa tuotannossa takaa maan vaurauden. Sehän kyllä toimi, mutta sillä saarella oireita muustakin alkaa olemaan.
Vanha sanonta: "Narun pää tulee aina vetävän käteen..."
Siksipä haluankin levittää sivistystä. Harrastakaa, ja eläkää oikeasti niitten hienojen mozkareittenne kanssa. Huoltakaa, purkakaa, korjatkaa, muuttakaa, duunatkaa, kasatkaa ja oppikaa. Tietoa on maailma täynnään.
Itselläni on riittävästi töitä. Joten en minä sillä.. Oikeassa elämässä nämä jutut vaan menevät niin, kuten legendaarinen Hakki Maikola Raumalta totesi: "Jos noit tee-se-itse-miähi ei ois, meil ois aikk´ pal vähemä töit....!
Terv. Repa
Olen jo vuosikausia "louskuttanut", että uusien mozkareitten kehitys ruokkii vanha-pyörä harrastusta. Asiahan ei ole niin yksinkertainen, joten vaatii selvennystä.
Ensinnäkin minua on jo vuosiukaudet suunnattomasti ketuttanut kaupallisen, sekä ideologisen koneiston rummutus: "Vaihda vanha saastuttava ajoneuvosi uuteen, vähäpäästöiseen, niin pelastat koko mapallon...."
Vähäisemmälläkin älyllä varustetun, tavallisen nenänkaivajan, pitäisi huomata se, että kyseessä on jälleen täydellinen kusetus!
Oleellista onkin ajatella TODELLISTA hiilijalanjälkeä. Miten paljon tarvitaan energiaa, kun maan sisältä aletaan ottamaan rautamalmeja sekä raakaöljyä? Ja miten paljon energiaa on kulutettu, ja ilmaa pilattu, ennen kun sen ketjun toisessa päässä on se vähäpäästöinen ajoneuvo?
Olenkin joskus ajatellut laittaa vaikkapa Hesariin maksetun ilmoituksen:
"Ainoa oikea ja järkevä ympäristöteko on, kun ajat sillä vanhalla, savuttavalla häksättimelläsi. Pidä se kunnossa!"
Toisaalata ymmärrän myös sen, miten tärkeää on että tehtaat pyörivät kannatavasti antaen elinmahdollisuuden myös logistiikalle, maahantuonnille, jälleenmyyjille ja etenkin jälleenmyyjien huolto-korjaamoille, sekä varaosa-osastoille.
Onhan myös ilmeisesti niinkin, että valtaosa mp-harrastajista on jo sitä ikäluokkaa jolle ainoa osa, minkä osaavat aukaista mozkaristansa, on bensatankin korkki.
Ja jos ovat uskaltautuneet lähtemään kotipihaa kauemmaksi ajelemaan, ainoa työkalu mitä tekniikkaongelmien korjaamiseen tarvitaan, on kännykkä. Sillä voi soittaa hinurin.
Kuitenkin on vielä jäljellä meitä, kehityksestä jälkeen jääneitä, wanhan raudan harrastajia. Halu tehdä käsillään muutakin, kun näplätä näitä läppärin nappuloita.
Elää oikeasti sen wanhan puksuttimensa kanssa, ja laittaa siihen pieni pala itsestään.
Etenkin BMW:n kohdalla korostuu nyt alkuperäisen filosofian ja hengen vaaliminen.
On tietysti hienoa, että mallisto laajenee ja vaihtuu tiheään. Siksi myös suhtellinen markkinaosuus on kasvanut merkittävästi. Heikompia (köyhempiä) vain hieman hirvittää, kun uuteen pitäisi vaihtaa joka vuosi. Jotta pysyisi siinä kehityksessä mukana.. Mutta samalla kuvaan on noussut myös "Japanilainen syöpä." Hehän oivalsivat jo aikojen alussa sen, että "Ikuinen työ, ikuinen nälkä." Vähintään tarpeeksi laaja sekä nopeasti vaihtuiva mallisto kaikessa tuotannossa takaa maan vaurauden. Sehän kyllä toimi, mutta sillä saarella oireita muustakin alkaa olemaan.
Vanha sanonta: "Narun pää tulee aina vetävän käteen..."
Siksipä haluankin levittää sivistystä. Harrastakaa, ja eläkää oikeasti niitten hienojen mozkareittenne kanssa. Huoltakaa, purkakaa, korjatkaa, muuttakaa, duunatkaa, kasatkaa ja oppikaa. Tietoa on maailma täynnään.
Itselläni on riittävästi töitä. Joten en minä sillä.. Oikeassa elämässä nämä jutut vaan menevät niin, kuten legendaarinen Hakki Maikola Raumalta totesi: "Jos noit tee-se-itse-miähi ei ois, meil ois aikk´ pal vähemä töit....!
Terv. Repa