Sivu 1/1

Rotax?

Lähetetty: 28 Tammi 2014 21:56
Kirjoittaja mmm
Mitenkäs Se tuossa F pyörässä meni?. Eli pyörää tehtiin Italiassa Aprilia Pegason kanssa(jotain eroavaisuutta?) vuoteen 2000? Mutta mitäs sitten tapahtui, ilmeisesti Aprilliaa tuli samalta linjalta, mutta missäs Bmw:tä (ilmeisesti jo GS)tehtiin ja koska Se konevalmistaja vaihtui?

Re: Rotax?

Lähetetty: 29 Tammi 2014 08:13
Kirjoittaja mek
1-sylinteriset F650 GS -pyörät, joita valmistettiin 00-07 on kasattu Berliinissä. Tuo ruiskukone, 00-03 yhdellä sytytystulpalla ja 04-07 kahdella, on Rotaxiin perustuva, mutta minun käsittääkseni nekin on kasattu Berliinissä. Aprilia aloitti vuodesta 2000 tietääkseni käyttämään samaa (italialaista?) konetta kuin Yamaha.

Re: Rotax?

Lähetetty: 29 Tammi 2014 08:29
Kirjoittaja Ismo Vaara
Funduro 93-99 oli Aprilian tehtaalla koottu Rotax-moottorinen pyörä. BMW:n tekemiä osia taisi olla vain tankkimerkit?
Pegesoksen kanssa sillä oli yhteistä moottori, mutta Apriliassa oli 5-venttiilinen kansi BMW:n 4v. sijaan. Testeissä Aprilia kulki ja kiihtyi heikommin, mutta vei enemmän bensaa! :lol:

Vuonna -00 tuli eka F650 GS, joka oli Berliinissä kasattu ja ainakin vaidelaatikon osat tulivat vielä Rotaxilta. Muut osat pitkälti tehtaan omaa valmistetta. Sekä tietysti lukuisten alihankkijoiden, kuten kaikissa nykypyörissä.

Re: Rotax?

Lähetetty: 29 Tammi 2014 08:32
Kirjoittaja Ismo Vaara
Aika hyvin onnistuttiin mek;in kanssa laittamaan vastaus samalla minuutulla! :)

Re: Rotax?

Lähetetty: 29 Tammi 2014 14:45
Kirjoittaja ilmari
Ja tuo Italian show jatkui ainakin X-bemuissa eli G650 Xchallenge, country ja moto joita tehtiin noin vuosina 2007-2009. Eli Aprilian tehtailla valmistettu Rotax-moottorinen "bemu".

Mun mielikuvien mukaan nuo Rotaxit on ollut hyvin luotettavia moottoreita.

Re: Rotax?

Lähetetty: 29 Tammi 2014 16:13
Kirjoittaja Ismo Vaara
Rotaxsit on luotettavia ja erittäin vähän huoltoa vaativia.
X-malleissa venttiileiden palasäätö(sama pala 2v.K-malleissa) oli vaihtunut kuppisäätöön, joka ei ole sen hankalampi, koska nokka-akselit on joka tapauksessa aina irroitettava säätöä varten.

Mistä muuten johtuu X-mallien 3hp korkeampi viritysaste? Mekaanisesti koneet ovat 1/1 samoja vanhempien mallien kanssa. Elektroniikka?

Re: Rotax?

Lähetetty: 29 Tammi 2014 18:58
Kirjoittaja mek
Mielestäni kaikkien G650 -sarjalaisten moottorit on kyllä kasattu Kiinassa Loncinin tehtaalla, kuten myös G450 X:n.

G650 X-sarjan kokoonpano kyllä tapahtui Italiassa Aprilian Scorzen tehtaalla. Uudet G 650 GS:t kasataan Brasiliassa Manausin tehtaalla.

G650-sarjan koneet ovat valmistuspaikastaan huolimatta samaa Rotax-perua kuin F650 GS:nkin koneet. Muutaman hevosvoiman erot eri malleissa selittynevät lähillä päästömääräyksien muuttumisella.

Vasta Husqvarna TR 650 Terrassa ja Stradassa otettiin samasta Rotax-pohjaisesta koneesta kymmenkunta heppaa enemmän, mutta sen taru jäi valitettavan lyhyeksi. En ole varma, mutta epäilisin, että nuo Terrankin koneet kasattiin Kiinassa samalla Loncinin tehtaalla, mutta Huskun uudelleen suunnittelemalla kannella.

Re: Rotax?

Lähetetty: 30 Tammi 2014 00:08
Kirjoittaja mmm
mek kirjoitti:1-sylinteriset F650 GS -pyörät, joita valmistettiin 00-07 on kasattu Berliinissä. Tuo ruiskukone, 00-03 yhdellä sytytystulpalla ja 04-07 kahdella, on Rotaxiin perustuva, mutta minun käsittääkseni nekin on kasattu Berliinissä. Aprilia aloitti vuodesta 2000 tietääkseni käyttämään samaa (italialaista?) konetta kuin Yamaha.
Mulla olis sellainen muistikuva, että tuota Aprilia Pegasoa Rotax:lla olis ollut vielä myöhempään kuin 2000? ja että se eikös silloin kun tuli Yamahan moottori Apriliaan muuttui myös Pegason mallit (3kpl)?
Mutta, kun nyt tässä muistakin merkeistä puhuttiin, niin eikös tuo Jawakin käyttänyt tuota Rotax:ia? ja oliko jopa kaasutin versiona?

Mutta hyvin on tullut tietoa kaikilta kiitos :D kaikki informaatio on aina tervetullut :hat:

Re: Rotax?

Lähetetty: 30 Tammi 2014 05:41
Kirjoittaja mek
Muistelin ensin, että MZ Baghira 650 olisi myös ollut tällä Rotaxilla, mutta kyllä siinä näkyy olevan Yammun kone.

Java 650 sen sijaan on Rotaxilla. Ja mikäli noita sivuja on uskominen, niin tuota valmistettaisiin vielä ja olisi jopa Suomessa myynnissä.

Re: Rotax?

Lähetetty: 30 Tammi 2014 07:39
Kirjoittaja Ismo Vaara
Huimia tehoja ne ottaa noista Rotaxeista. Nytkin on http://www.mobile.de" onclick="window.open(this.href);return false; :ssä myytävänä BMW:n sivuvaunuenduro, mikä on suurennettu 760cc ja siinä on 86 hummaa!
Hollannissa on paja, joka on erikoistunut virittämään näitä. 800cc ja 90 hp on kai tiukin versio.
Ruisku muuten aina nakataan veke noista ja kaasari tilalle, kun lähdetään virittämään.

Re: Rotax?

Lähetetty: 30 Tammi 2014 09:18
Kirjoittaja mek
Paitsi Husqvarna TR650, jossa kymmenkunta lisäheppaa on otettu kannen ja ruiskun muutoksilla. Harmi, että sen taru lopahti niin lyhyeen, sitä ajamaan päässeet kehuvat konetta kovasti.

Re: Rotax?

Lähetetty: 30 Tammi 2014 11:42
Kirjoittaja Ismo Vaara
Joo, ei mikään ihme, että 58 heppaa. Olihan ekoissa F650 Gessuissa testien mukaan jopa 53 hp.
Tämä mallisarjan ensimmäisten kappaleiden "ylitehokkuus" on tyypillistä BMW-politiikkaa.
En tiedä kummasta syystä se johtuu, halutaan saada mahdollisimman hyvä kuva uudesta mallista testeissä, vai saksalainen kuluttajalainsäädäntö, joka ei salli ilmoittaa suurempia suoritusarvoja kuin todellisuus. Ehkä ja oletettavasti molemmat.
Ehkä räikeimmillään tämä oli vuonna -77, kun R100 RS esiteltiin. Mallisarjan alkupään pyörissä oli kireä nokka-akseli ja sytytys aivan eri kohdassa, mutta polttoaineena täytyi käyttää silloista superbensaa. Nopeasti tuotantoon vaihdettiin toinen nokka ja vauhtipyörään eri sytytysmerkit, jolloin pystyttiin käyttämään myös oktaaneiltaan alempaa, halvempaa bensaa.
Itselläni on 442:s jo vuonna -76 valmistunut RS. Siinä on vielä kireä nokka, mutta sytytysmerkit on jo vaihdettu myöhäisemmälle.