Sivu 1/1

Neropateille naposteltavaa

Lähetetty: 05 Helmi 2014 12:38
Kirjoittaja Ismo Vaara
Käykö R1100:n vaihdelaatikko suoraan R1150 moottoriin?
Ulkoisilla kiinnikkeillä ei ole merkitystä, sillä tarkoitus olisi laittaa R1100:n ilmailukäyttöön tarkoitettu alennusvaihde R1150 moottoriin.
Asiakas rakentaa hydrokopteria.

Kettu, kun minä en näistä uusista mitään ymmärrä! :?

Re: Neropateille naposteltavaa

Lähetetty: 06 Helmi 2014 13:03
Kirjoittaja Pekkavee
Ei käy. Ei sitten millään.

Tuolla asiasta juttua.
R1100/1150 engine/gearbox

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Neropateille naposteltavaa

Lähetetty: 06 Helmi 2014 15:40
Kirjoittaja Ismo Vaara
Kiitos linkistä Pekka.
Kyse on vain kuitenkin R1100 vaihdelaatikon kuorien sopivuudesta R1150 lohkon perään. Tai siis R1100 moottoriin sopivan propellin alennusvaihteen sopivuudesta.
Guy Wikström sanoi sen todennäköisesti sopivan, kun kytkintä ei ollenkaan ole, eikä kiinnityksiä runkoon tai takahaarukkaan.

Re: Neropateille naposteltavaa

Lähetetty: 06 Helmi 2014 19:59
Kirjoittaja Pekkavee
Ismo Vaara kirjoitti:Kiitos linkistä Pekka.
Kyse on vain kuitenkin R1100 vaihdelaatikon kuorien sopivuudesta R1150 lohkon perään. Tai siis R1100 moottoriin sopivan propellin alennusvaihteen sopivuudesta.
Guy Wikström sanoi sen todennäköisesti sopivan, kun kytkintä ei ollenkaan ole, eikä kiinnityksiä runkoon tai takahaarukkaan.
Jaa, saattaisi se sitten onnistua.
Jos siis kytkimellä eikä vauhtipyörällä ole mitään väliä.
Eikä kampiakselin liitoksella laatikon vetoakseliin.

Pienellä selaamisella BMW Max Fichen sivuilla selvisi seuraavaa.
- R1100GS ja R1100S pyörissä on sama engine housing.
Ja noissa kanssa

- R1100S pyörässä ja R1150 pyörässä on sama vaihdelaatikon pääty nro 23 11 2 333 072
Ja myös noissa pyörissä
R1100S ja R1150 pyörissä on molemmissa 6-portainen laatikko, mutta laatikot ovat peräosaltaan erilaiset.

Näin ollen näyttäisi tosiaan siltä, että R1150 moottoriin saa kiinni R1100 laatikon.

Eli päättelyketju oli siis jotenkin noin:
R1100GS sama lohko kuin R1100S ->R1100S pyörän laatikko sopisi kiinnitykseltään myös R1100GS moottoriin -> R1100S pyörässä sama laatikon pääty kuin R1150 pyörässä -> R1100GS/R jne. laatikko sopii siis myös R1150 moottoriin.

No en tiedä oliko tässä mitään järkeä.
Kokeilemalla tuo selviää.

Kerro sitten meillekin miten hydrokopteriprojekti meni.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Neropateille naposteltavaa

Lähetetty: 07 Helmi 2014 18:24
Kirjoittaja Ismo Vaara
Kaveri lupasi lähettää mulle sähköpostissa kuvia hydrokopterista, kun kerkeää. Laitan niitä sitten tänne.

BMW:n boxerit ovat olleet suosittuja voimanlähteitä palokuntien vesipumppuihin jo vuodesta -23.
Kaverillani on Gislavedissa Ruotsin armeijan hitsausgeneraattori 60-luvulta, joka toimii BMW:n 600cc boxerilla(sillä saa sitä paaaljon parempaa sähköä! :wink: ).
Kääpiö- ja pikkuautot on myös käyttäneet tehtaan tuotteita.
Bundeswehrin laskuvarjojoukoilla oli myös kokoontaitettava 4-pyörä mönkkäri 600cc boxer-koneella, jota pystyi laskuvarjolla pudottamaan. 5 miestä kulki sillä, tai oli raskaan kk:n alustana taistelijaparille, jne... hyvin monikäyttöinen.
Ultralight-lentokoneet ovat kai viimeinen sovellus.

Vaan eipä tehdä enää uudesta R1200 koneesta versioita, kun on vaihdelaatikko samassa lohkossa. :cry:

Re: Neropateille naposteltavaa

Lähetetty: 07 Maalis 2014 21:16
Kirjoittaja Pekkavee
Onko tämä projekti edennyt jotenkin?

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Neropateille naposteltavaa

Lähetetty: 12 Maalis 2014 18:51
Kirjoittaja Ismo Vaara
Pekkavee kirjoitti:Onko tämä projekti edennyt jotenkin?

Pekka
:shock: :shock: :shock:
En tiedä, ei ole kuulunut mitään sen jälkeen kun myin johtosarjan nikkarille.
Jaa, kävihän se selville, että kyseessä onkin ilmatyynyalus eikä pelkästään potkurilla kulkeva ruuhi!

Re: Neropateille naposteltavaa

Lähetetty: 20 Maalis 2014 08:24
Kirjoittaja Ismo Vaara
Kaveri soitti mulle eilen moottorin kiinnikeasioissa.
Olin ymmärtänyt väärin. Hänen ilmatyynyaluksensa toimii Subarun boxerilla ja BMW:n kone tulee hydrokopteriin.