Sivu 1/1

Pinnapyörien vannekoot

Lähetetty: 08 Touko 2014 19:27
Kirjoittaja Ismo Vaara
Olen monta vuotta ihmetellyt miksi oilhead-boxereiden pinnavanteet on erikokoiset halkaisijaltaan kuin valuvanteet? Edessä isommat ja takana pienemmät.
Ja oletteko huomanneet, että monesti poliisien RT:t on varustettu pinnavanteilla.

Re: Pinnapyörien vannekoot

Lähetetty: 08 Touko 2014 23:26
Kirjoittaja Pekkavee
Mikä kysymys tää nyt oli. Eikös toi vannekoko määräydy pyörän käyttötarkoituksen mukaan.
Möhköenduroissa on isompi etupyörä, jotta sen hyrrävoimat olisivat isompia ja se pysyisi pystyssä paremmin vaikka hiekkateillä ja pehmeissä paikoissa.
21 tuumainen olisi kai kova sana vaikka R1100GS pyörässä. Jotkut ovat noita muutoksia kanssa tehneet.

Poliisipyöristä ei ole mitään huomioita.
Ehkä niissä on pinnavanteet koska pinnavanteet kestävät elämän kolhuja. Ne eivät ole heti solmussa jos osut johonkin reunakivetykseen.

Ihan esimerkkinä kerron, kun olin kerran Kuusamon lähellä kaahailemassa.
Eteen tuli metsäautotien silta. Siinä ei ollut mielestäni mitään varoitusta, että vaarallinen silta.
Kaahasin sataa sitä tietä, tuli silta eteen yllättäen. Sillassa oli lankut sivuilla autoja varten ja keskiosa jotenkin alempana.
Pamautin sinne keskelle ja pyörä hyppäsi ties mihin.
Kauhea pamaus koko pyörässä ja varsinkin takapyörässä.
Pystyssä kuitenkin selvisin.
Takalaukusta kaikki oluet ja kamat lensivät tien sivuun ja olin varma, että vanne on ihan solmussa.
Ei ollut.
Ei mitään muodonmuutosta pinnavanteeseen.
Matka jatkui iloisesti, mutta oluiden särkyminen kyllä harmitti.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Pinnapyörien vannekoot

Lähetetty: 09 Touko 2014 00:01
Kirjoittaja Ismo Vaara
No mutta miksi R850 R:ään on pienempi pinnapyörä taakse kuin valu? Ja vain 18 tuumainen eteen, vaikka maastökäyttöä ajatellen 19 tuumainenkin mahtuisi siinä pyörimään? Jotenkin luulisi molempia suurennettavan tai pienennettävän, jos pyöräkokoa tarvitsee yleensäkään muuttaa.