K1600GT:n etuiskarin kitinä

K-sarjan pyörät
Avatar
Mohawk
Viestit: 128
Liittynyt: 29 Helmi 2012 23:03
Moottoripyörän malli: BMW K1600GT

K1600GT:n etuiskarin kitinä

Viesti Kirjoittaja Mohawk »

Onko muilla ruvennu K1600GT:n etuiskari kitisemään? Ei kannata googlata "k1600gt suspension squeak". Tulee vaan mielipaha.
Antti V
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Helmi 2011 18:10

Re: K1600GT:n etuiskarin kitinä

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Mulla kanssa alkoi pikkuisen kitisemään (lue harmitti ihan hirveästi), mutta alusta pehmeälle ja ajamaan tielle, missä heittoja, eli jousitus liikkui reilummin ja ääni pois. Huollosta sain tietää, että tuo johtuu iskarin varren kuivumisesta ja todellakin tuolla sain sen varre "putsattua".
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: K1600GT:n etuiskarin kitinä

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Jos kitinät alkaa singereissä vaivaamaan, niistä pääsee muuta melutasoa nostamalla!
Suorat putket tai Motörheadia soittimeen! :wink:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Leppis
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Touko 2011 17:07
Moottoripyörän malli: BMW R1200GSA

Re: K1600GT:n etuiskarin kitinä

Viesti Kirjoittaja Leppis »

Oletteko pesseet liuotinpesuaineella?
Ruiskaus CRC:tä ja kitinät loppuu.
Avatar
vikisi
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Huhti 2014 09:51
Moottoripyörän malli: S1000XR
Paikkakunta: Espoo, Southern Finland

Re: K1600GT:n etuiskarin kitinä

Viesti Kirjoittaja vikisi »

Satuin hiljattain valtuutetun BMW huollon tiskille samaan aikaan kun 'kolleega" valitti juuri tuosta kitinästä.
Huoltomies lähti purkki kädessä suihkuttamaan jotain etupäähän. En ehtinyt vilkaista mitä tavara oli, mutta tuntuivat olevan tietoisia miten homma fixataan.
Viki
S1000XR 2016
Avatar
Mohawk
Viestit: 128
Liittynyt: 29 Helmi 2012 23:03
Moottoripyörän malli: BMW K1600GT

Re: K1600GT:n etuiskarin kitinä

Viesti Kirjoittaja Mohawk »

Käytin pyörää määräaikaishuollossa ja huoltomies näytti mikä kohta etuiskarista täytyy voidella jos systeemi kitisee. WD-40 on passeli aine.
jorma winter
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2009 21:31

Re: K1600GT:n etuiskarin kitinä

Viesti Kirjoittaja jorma winter »

Mikä se täsmä kohde on, minä viime vuonna ruiskuttelin vähän joka paikkaan, ja päälle rytkytin etujousitusta, ja ääni katosi.
Nyt se alkoi taas kitisemään täällä Kroatiassa, ja olisi kiva tietää oikea voiteen kohde?
Lämmöt on alkaneet myös nousemaan, Grossglocknerille noustessa oli pysähdyttävä jäähdyttämään välillä, samoin Rijekan ruuhkissa. Ennen ei ole moista ilmiötä esiintynyt, mitään selvää syytä en ole löytänyt, flektit huutaa, nestettä on riittävästi ja syylarikin näyttää puhtaalta, pesin sen kyllä varmuuden vuoksi tänään, huomenna näkee että auttoiko. Jos ei, niin jonnekin BMW-huoltoon pitää pistäytyä, on se hankala vaiva esim. saksan ruuhkissa helteellä.
Onko muilla kokemuksia tuosta vaivasta?
kaitsu
Viestit: 212
Liittynyt: 02 Kesä 2007 09:51

Re: K1600GT:n etuiskarin kitinä

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Etupyörä irroittaa tiestä pikeä joka sekoittuu hiekan kanssa tukkivaksi mössöksi.
Syylarin pesu yleensä auttaa mutta joskus se on niin piessä että vaatii purkamisen ja perusteellisen liuotinpesun. Näin kävi kun kohtasin ilmiön eka kertaa. Tosin ensin epäiltiin termostaattia mutta se julistettiin syyttömäksi.
Tiheämmät pesuvälit auttaa, itse pesen painepesurilla varovasti. Ongelman syynä lienee liian lyhyt etulokari. Ostin jatkopalan joka auttaa jonkun verran mutta on liian kapea.
-Kaitsu-
K1600GTL
kaitsu
Viestit: 212
Liittynyt: 02 Kesä 2007 09:51

Re: K1600GT:n etuiskarin kitinä

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Etuiskarin kitinän lääkitykseen olisi mukava saada lisätietoa. Yritin kerran ruiskutella liukastinta sinne eri kohtiin mtta kitinä on ja pysyy. Paitsi sateella. ilmeisesti oikea paikka jäi löytymättä. Vien torstaina RM Heinolle softan päivitykseen ja pitää muitaa kysyä asiasta.
-Kaitsu-
K1600GTL
Avatar
Mohawk
Viestit: 128
Liittynyt: 29 Helmi 2012 23:03
Moottoripyörän malli: BMW K1600GT

Re: K1600GT:n etuiskarin kitinä

Viesti Kirjoittaja Mohawk »

RM Heinolla huoltomies laittoi voiteluainetta etuiskariin. Näyttää sulle oikean voitelukohdan kun muistat kysyä.
jorma winter
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2009 21:31

Re: K1600GT:n etuiskarin kitinä

Viesti Kirjoittaja jorma winter »

Siis ruiskuttiko iskarin männän varteen vai ylä- / alapään kiinnikeniveliin???
Minä käytin Kardalla pyörää huoltoasemalla, jossa oli autojen pesupaikka, irrotin kivisuojan, ja pestiin liuotinaineella ja varovasti painepesurilla. Tuo auttoi, ei ole lämmöt nousseet sen jälkeen. Siinähän oli juuri maantiepikeä niin, että osa kennostosta oli aivan tukossa, ja hiekkaa kivisuojan takana. Niitä ei vain huomannut pikakatselulla, kivisuojan ja suojaverkon takaa.
Avatar
Mohawk
Viestit: 128
Liittynyt: 29 Helmi 2012 23:03
Moottoripyörän malli: BMW K1600GT

Re: K1600GT:n etuiskarin kitinä

Viesti Kirjoittaja Mohawk »

Ruiskutti iskurin männän varteen alemman nuolen kohdalle.
Kuva
Avatar
vikisi
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Huhti 2014 09:51
Moottoripyörän malli: S1000XR
Paikkakunta: Espoo, Southern Finland

Re: K1600GT:n etuiskarin kitinä

Viesti Kirjoittaja vikisi »

Kiitos havainnollistavasta kuvasta! :hat:
Viki
S1000XR 2016
jorma winter
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2009 21:31

Re: K1600GT:n etuiskarin kitinä

Viesti Kirjoittaja jorma winter »

Allekirjoitan tuon Kaitsun neuvon jäähdyttimen pesusta: kotiin tultuamme pesin pyörän ja erityisesti jäähdyttimen vielä kahteen kertaan liuottimella ja pesuletkulla ruiskuttaen, mutta ei tullut puhdasta. Purin myös tuo suojaverkon pois, jolloin pääsin pesemään jäähdyttimen kunnolla liuottimella ja varovasti tiskiharjalla myötäsukaan harjaamalla. Se piki-hiekkamoska on lujassa siellä lamelleiden välissä.
Itse ainakin tästä lähtien, kun tiedän ongelman, teen tuon toimenpiteen joka kerta ennen Etelä- / Keski- Eurooppaan lähtöä. Vaikka tuo jäähdytinhän voi tukkeentua jo muutaman kilometrin matkalla, jos tiellä on tuoretta asfalttia / pikeä / öljysoraa. Eikä se irtoa pelkällä vedellä. Siis jos katteissa tai pakoputkissa on pikipiseitä, tarkista myös jäähdytin, siellä niitä on todennäköisesti paljon enemmän.
Obelixxx
Viestit: 21
Liittynyt: 13 Touko 2013 11:06

Re: K1600GT:n etuiskarin kitinä

Viesti Kirjoittaja Obelixxx »

kaitsu kirjoitti:Etupyörä irroittaa tiestä pikeä joka sekoittuu hiekan kanssa tukkivaksi mössöksi.
Syylarin pesu yleensä auttaa mutta joskus se on niin piessä että vaatii purkamisen ja perusteellisen liuotinpesun. Näin kävi kun kohtasin ilmiön eka kertaa. Tosin ensin epäiltiin termostaattia mutta se julistettiin syyttömäksi.
Tiheämmät pesuvälit auttaa, itse pesen painepesurilla varovasti. Ongelman syynä lienee liian lyhyt etulokari. Ostin jatkopalan joka auttaa jonkun verran mutta on liian kapea.

Tulipa tehtyä euroopan reissu (~6200km) ja hitaassa ajossa yli 35 asteen lämmössä pyörän lämmöt nous tappiin muutan kerran.
Onneks muistin tän syylärin pesu jutun ja kävin pesemässä Italiassa paikallisella huoltoasemalla syylärin kevyesti molemmin puolin ja ongelmat loppu siihen. Tein pesun ilman mitää liuottimia.
Vastaa Viestiin