BMW K 1200 LT takajarru ongelma

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
makke
Viestit: 2
Liittynyt: 02 Kesä 2014 14:50

BMW K 1200 LT takajarru ongelma

Viesti Kirjoittaja makke »

Morjens !

Arvelen, että täältä löytyy tietoa ongelmaan.
Painiskelen seuraavanlaisen ongelman kanssa.
BMW K 1200 LT vm: 04, takapyörän jarrulevy kuumenee hitoksesti, vois vaikka kananmunan paistaa.
Etupyörän levyt eivät sanottavammin lämpene saatikka kuumene.
Tarkoitan seuraavaa; ajettaessa vähäliikenteisellä päällystetyllä tiellä jarruttelematta sellaiset 30 km,
nopeudella n 80 km /h, pysähtyminen tapahtuu hiljakseen jarruja käyttämättä,
ja sitten fillari keskituelle:
Kas kas etupyörän jarrulevyt ovat aivan kylmät, mutta mutta takapyörän jarrulevyllä vois
kananmunan paistella.
Takapyörän jarrut ei 'laahaa', takapyörä pyörii käsivoimin todella helposti.
- jarrunesteet vaihdettu 3 vuoden välein (merkki korjaamo), viime talvena perän laakerit vaihdettu (merkki korjaamo).
Merkkikorjaamolla ei osata sanoa mistä moinen johtuu, sen sijaan mitä hurjimpia arvailuja.

Notta olisko tietoo ?
Edeltäkäsin kiittää ja kumartaa.
makke
Avatar
Jussi Nuortila
Viestit: 75
Liittynyt: 22 Syys 2009 21:48
Moottoripyörän malli: K1200LT
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: BMW K 1200 LT takajarru ongelma

Viesti Kirjoittaja Jussi Nuortila »

Eihän sitä muu voi kuumentaa kuin kitka, ja jarrupalat on siinä lähellä sitä sopivasti (tai sopimattomasti)aiheuttamassa. 46:sen kärki makaa polkimella ajon aikana ...
ex. F650ST
ex. R1100RS
ex. R1150R
ja vihdoinkin...K1200LT
ex. K1200LT

HD Sportster
Allways wait for the unexpected...
makke
Viestit: 2
Liittynyt: 02 Kesä 2014 14:50

Re: BMW K 1200 LT takajarru ongelma

Viesti Kirjoittaja makke »

Kiitos, Jussi reippaasta ja valistuneesta arvauksesta, mutta tässä tapauksessa ei osunut.
Oletan, että sinulla on LT. Oletko koskaan kokeillut takapyörän kitkalevyä 5 - 10 min rauhallisen
ajon jälkeen, että kestääkö kättä?
Toi LT:n jarrukösserö (ABS) jakaa jarruvaikutuksen, sekä etu että taakpyörään, riippumatta käyttääkö
jalka vai 'käsijarrua'.
Ensiviikon maanantaina vien tuon hökötyksen ABS testeriin, tuonne Vaasan Käyttöautoon.
Epäilivät kyllä, ettei tuo vika välttämättä siinä testerissä 'näy', mutta samalla sitten vaihdetaan
takapäähän se taipuisa jarruletku, vaikka tuskin se vika siinäkään on.
Kerron, jos maanantaina selviää jotakin muuta, kun se että se on liijan vanha BMW ;)

t
makke.


No nyt on sitten se maanantai (9.6), kun tuon fillarin ABS jarruja on testattu.
Mitään vikaa ei löytynyt, testerin mukaan kaikki on kunnossa.
Sitten pieni ihmetys:
Takajarruletkua oli yritetty tilata BMW:ltä, ei kuulemma löytynyt varaosanumeroa, eikä muutenkaan varaosana, ts. letkua ei ole saatavilla.
Luulen että ongelma on; fillar on yksinkertaisesti vain liian vanha.
Oletan että BMW:n lähtökohtana on; heidän valmiste toimii moitteettomasti 3- 5 vuotta,
jonka jälkeen se saakin alkaa temppuilla, koska Saksan teillä ei 'tarvita' 5 vuotta vanhempia kulkuneuvoja. Kyllähän tuo olettamus siellä Saksan teillä näkyy, jotakuinkin kaikki ajoneuvot jotka ovat Saksan rekisterissä, ovat alle 5 vuotta vanhoja.
Eipä sitten muuta, kun aurinkoista kesää ja turvallisia kilometrejä.
Nähdää Garmisissa 4 -6 heinäkuuta

t.
Makke
Viimeksi muokannut makke, 09 Kesä 2014 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C-A-D
Viestit: 217
Liittynyt: 08 Maalis 2006 22:13
Moottoripyörän malli: K1200LT
Paikkakunta: Espoo

Re: BMW K 1200 LT takajarru ongelma

Viesti Kirjoittaja C-A-D »

makke kirjoitti:Kiitos, Jussi reippaasta ja valistuneesta arvauksesta, mutta tässä tapauksessa ei osunut.
Oletan, että sinulla on LT. Oletko koskaan kokeillut takapyörän kitkalevyä 5 - 10 min rauhallisen
ajon jälkeen, että kestääkö kättä?
Toi LT:n jarrukösserö (ABS) jakaa jarruvaikutuksen, sekä etu että taakpyörään, riippumatta käyttääkö
jalka vai 'käsijarrua'.
Ensiviikon maanantaina vien tuon hökötyksen ABS testeriin, tuonne Vaasan Käyttöautoon.
Epäilivät kyllä, ettei tuo vika välttämättä siinä testerissä 'näy', mutta samalla sitten vaihdetaan
takapäähän se taipuisa jarruletku, vaikka tuskin se vika siinäkään on.
Kerron, jos maanantaina selviää jotakin muuta, kun se että se on liijan vanha BMW ;)

t
makke.
1. Jos jarruletkut ovat alkuperäiset, niin vaihda. Noihin voi kertyä roinaa, joka haittaa "paluuvirtausta"
2. Satula / männät kannattaa putsata. Eli purku, putsaus ja tiivisteiden vaihto...
3. Jos siinä ABS-Servo-yksikössä olisi jotain vikaa, joka näkyisi huollon testerissä, niin se olisi poltellut varoitusvaloa ajat sitten.... rahan hukkaa...
e-tappi
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Marras 2013 11:24

Re: BMW K 1200 LT takajarru ongelma

Viesti Kirjoittaja e-tappi »

Tuli mieleen onko jarrupalat vaihdettu juuri. Gessussa tarvikepalat lämpenivät selvästi alkuperäisiä enemmän.
C-A-D
Viestit: 217
Liittynyt: 08 Maalis 2006 22:13
Moottoripyörän malli: K1200LT
Paikkakunta: Espoo

Re: BMW K 1200 LT takajarru ongelma

Viesti Kirjoittaja C-A-D »

makke kirjoitti:Kiitos, Jussi reippaasta ja valistuneesta arvauksesta, mutta tässä tapauksessa ei osunut.
Oletan, että sinulla on LT. Oletko koskaan kokeillut takapyörän kitkalevyä 5 - 10 min rauhallisen
ajon jälkeen, että kestääkö kättä?
Toi LT:n jarrukösserö (ABS) jakaa jarruvaikutuksen, sekä etu että taakpyörään, riippumatta käyttääkö
jalka vai 'käsijarrua'.
Ensiviikon maanantaina vien tuon hökötyksen ABS testeriin, tuonne Vaasan Käyttöautoon.
Epäilivät kyllä, ettei tuo vika välttämättä siinä testerissä 'näy', mutta samalla sitten vaihdetaan
takapäähän se taipuisa jarruletku, vaikka tuskin se vika siinäkään on.
Kerron, jos maanantaina selviää jotakin muuta, kun se että se on liijan vanha BMW ;)

t
makke.


No nyt on sitten se maanantai (9.6), kun tuon fillarin ABS jarruja on testattu.
Mitään vikaa ei löytynyt, testerin mukaan kaikki on kunnossa.
Sitten pieni ihmetys:
Takajarruletkua oli yritetty tilata BMW:ltä, ei kuulemma löytynyt varaosanumeroa, eikä muutenkaan varaosana, ts. letkua ei ole saatavilla.
Luulen että ongelma on; fillar on yksinkertaisesti vain liian vanha.
Oletan että BMW:n lähtökohtana on; heidän valmiste toimii moitteettomasti 3- 5 vuotta,
jonka jälkeen se saakin alkaa temppuilla, koska Saksan teillä ei 'tarvita' 5 vuotta vanhempia kulkuneuvoja. Kyllähän tuo olettamus siellä Saksan teillä näkyy, jotakuinkin kaikki ajoneuvot jotka ovat Saksan rekisterissä, ovat alle 5 vuotta vanhoja.
Eipä sitten muuta, kun aurinkoista kesää ja turvallisia kilometrejä.
Nähdää Garmisissa 4 -6 heinäkuuta

t.
Makke
No eipä taida Vaasan käyttöauto olla kovin kummoinen BMW-liike kun ei osata edes varaosia etsiä/tilata. Noita jarruputkia nyt löytyy kaikilta varaosafilmeiltä + jälkimarkkinoiltakin metallivahvisteisia. Bemariin saa kyllä mielestäni (vanhoinakin) todella hyvin alkuperäisvaraosia.
Vastaa Viestiin