Sivu 1/1

BMW K 1200 LT takajarru ongelma

Lähetetty: 02 Kesä 2014 15:20
Kirjoittaja makke
Morjens !

Arvelen, että täältä löytyy tietoa ongelmaan.
Painiskelen seuraavanlaisen ongelman kanssa.
BMW K 1200 LT vm: 04, takapyörän jarrulevy kuumenee hitoksesti, vois vaikka kananmunan paistaa.
Etupyörän levyt eivät sanottavammin lämpene saatikka kuumene.
Tarkoitan seuraavaa; ajettaessa vähäliikenteisellä päällystetyllä tiellä jarruttelematta sellaiset 30 km,
nopeudella n 80 km /h, pysähtyminen tapahtuu hiljakseen jarruja käyttämättä,
ja sitten fillari keskituelle:
Kas kas etupyörän jarrulevyt ovat aivan kylmät, mutta mutta takapyörän jarrulevyllä vois
kananmunan paistella.
Takapyörän jarrut ei 'laahaa', takapyörä pyörii käsivoimin todella helposti.
- jarrunesteet vaihdettu 3 vuoden välein (merkki korjaamo), viime talvena perän laakerit vaihdettu (merkki korjaamo).
Merkkikorjaamolla ei osata sanoa mistä moinen johtuu, sen sijaan mitä hurjimpia arvailuja.

Notta olisko tietoo ?
Edeltäkäsin kiittää ja kumartaa.
makke

Re: BMW K 1200 LT takajarru ongelma

Lähetetty: 02 Kesä 2014 16:40
Kirjoittaja Jussi Nuortila
Eihän sitä muu voi kuumentaa kuin kitka, ja jarrupalat on siinä lähellä sitä sopivasti (tai sopimattomasti)aiheuttamassa. 46:sen kärki makaa polkimella ajon aikana ...

Re: BMW K 1200 LT takajarru ongelma

Lähetetty: 02 Kesä 2014 21:20
Kirjoittaja makke
Kiitos, Jussi reippaasta ja valistuneesta arvauksesta, mutta tässä tapauksessa ei osunut.
Oletan, että sinulla on LT. Oletko koskaan kokeillut takapyörän kitkalevyä 5 - 10 min rauhallisen
ajon jälkeen, että kestääkö kättä?
Toi LT:n jarrukösserö (ABS) jakaa jarruvaikutuksen, sekä etu että taakpyörään, riippumatta käyttääkö
jalka vai 'käsijarrua'.
Ensiviikon maanantaina vien tuon hökötyksen ABS testeriin, tuonne Vaasan Käyttöautoon.
Epäilivät kyllä, ettei tuo vika välttämättä siinä testerissä 'näy', mutta samalla sitten vaihdetaan
takapäähän se taipuisa jarruletku, vaikka tuskin se vika siinäkään on.
Kerron, jos maanantaina selviää jotakin muuta, kun se että se on liijan vanha BMW ;)

t
makke.


No nyt on sitten se maanantai (9.6), kun tuon fillarin ABS jarruja on testattu.
Mitään vikaa ei löytynyt, testerin mukaan kaikki on kunnossa.
Sitten pieni ihmetys:
Takajarruletkua oli yritetty tilata BMW:ltä, ei kuulemma löytynyt varaosanumeroa, eikä muutenkaan varaosana, ts. letkua ei ole saatavilla.
Luulen että ongelma on; fillar on yksinkertaisesti vain liian vanha.
Oletan että BMW:n lähtökohtana on; heidän valmiste toimii moitteettomasti 3- 5 vuotta,
jonka jälkeen se saakin alkaa temppuilla, koska Saksan teillä ei 'tarvita' 5 vuotta vanhempia kulkuneuvoja. Kyllähän tuo olettamus siellä Saksan teillä näkyy, jotakuinkin kaikki ajoneuvot jotka ovat Saksan rekisterissä, ovat alle 5 vuotta vanhoja.
Eipä sitten muuta, kun aurinkoista kesää ja turvallisia kilometrejä.
Nähdää Garmisissa 4 -6 heinäkuuta

t.
Makke

Re: BMW K 1200 LT takajarru ongelma

Lähetetty: 03 Kesä 2014 19:15
Kirjoittaja C-A-D
makke kirjoitti:Kiitos, Jussi reippaasta ja valistuneesta arvauksesta, mutta tässä tapauksessa ei osunut.
Oletan, että sinulla on LT. Oletko koskaan kokeillut takapyörän kitkalevyä 5 - 10 min rauhallisen
ajon jälkeen, että kestääkö kättä?
Toi LT:n jarrukösserö (ABS) jakaa jarruvaikutuksen, sekä etu että taakpyörään, riippumatta käyttääkö
jalka vai 'käsijarrua'.
Ensiviikon maanantaina vien tuon hökötyksen ABS testeriin, tuonne Vaasan Käyttöautoon.
Epäilivät kyllä, ettei tuo vika välttämättä siinä testerissä 'näy', mutta samalla sitten vaihdetaan
takapäähän se taipuisa jarruletku, vaikka tuskin se vika siinäkään on.
Kerron, jos maanantaina selviää jotakin muuta, kun se että se on liijan vanha BMW ;)

t
makke.
1. Jos jarruletkut ovat alkuperäiset, niin vaihda. Noihin voi kertyä roinaa, joka haittaa "paluuvirtausta"
2. Satula / männät kannattaa putsata. Eli purku, putsaus ja tiivisteiden vaihto...
3. Jos siinä ABS-Servo-yksikössä olisi jotain vikaa, joka näkyisi huollon testerissä, niin se olisi poltellut varoitusvaloa ajat sitten.... rahan hukkaa...

Re: BMW K 1200 LT takajarru ongelma

Lähetetty: 04 Kesä 2014 11:20
Kirjoittaja e-tappi
Tuli mieleen onko jarrupalat vaihdettu juuri. Gessussa tarvikepalat lämpenivät selvästi alkuperäisiä enemmän.

Re: BMW K 1200 LT takajarru ongelma

Lähetetty: 15 Kesä 2014 20:46
Kirjoittaja C-A-D
makke kirjoitti:Kiitos, Jussi reippaasta ja valistuneesta arvauksesta, mutta tässä tapauksessa ei osunut.
Oletan, että sinulla on LT. Oletko koskaan kokeillut takapyörän kitkalevyä 5 - 10 min rauhallisen
ajon jälkeen, että kestääkö kättä?
Toi LT:n jarrukösserö (ABS) jakaa jarruvaikutuksen, sekä etu että taakpyörään, riippumatta käyttääkö
jalka vai 'käsijarrua'.
Ensiviikon maanantaina vien tuon hökötyksen ABS testeriin, tuonne Vaasan Käyttöautoon.
Epäilivät kyllä, ettei tuo vika välttämättä siinä testerissä 'näy', mutta samalla sitten vaihdetaan
takapäähän se taipuisa jarruletku, vaikka tuskin se vika siinäkään on.
Kerron, jos maanantaina selviää jotakin muuta, kun se että se on liijan vanha BMW ;)

t
makke.


No nyt on sitten se maanantai (9.6), kun tuon fillarin ABS jarruja on testattu.
Mitään vikaa ei löytynyt, testerin mukaan kaikki on kunnossa.
Sitten pieni ihmetys:
Takajarruletkua oli yritetty tilata BMW:ltä, ei kuulemma löytynyt varaosanumeroa, eikä muutenkaan varaosana, ts. letkua ei ole saatavilla.
Luulen että ongelma on; fillar on yksinkertaisesti vain liian vanha.
Oletan että BMW:n lähtökohtana on; heidän valmiste toimii moitteettomasti 3- 5 vuotta,
jonka jälkeen se saakin alkaa temppuilla, koska Saksan teillä ei 'tarvita' 5 vuotta vanhempia kulkuneuvoja. Kyllähän tuo olettamus siellä Saksan teillä näkyy, jotakuinkin kaikki ajoneuvot jotka ovat Saksan rekisterissä, ovat alle 5 vuotta vanhoja.
Eipä sitten muuta, kun aurinkoista kesää ja turvallisia kilometrejä.
Nähdää Garmisissa 4 -6 heinäkuuta

t.
Makke
No eipä taida Vaasan käyttöauto olla kovin kummoinen BMW-liike kun ei osata edes varaosia etsiä/tilata. Noita jarruputkia nyt löytyy kaikilta varaosafilmeiltä + jälkimarkkinoiltakin metallivahvisteisia. Bemariin saa kyllä mielestäni (vanhoinakin) todella hyvin alkuperäisvaraosia.