Satunnaista tööttäilyä...

K-sarjan pyörät
PekkaR
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Tammi 2011 09:39
Paikkakunta: Naantali

Satunnaista tööttäilyä...

Viesti Kirjoittaja PekkaR »

Tervehdys.
Olisiko jollain kokemuksen syvällä rintaäänellä annettua vinkkiä perin ärsyttävään ongelmaan?

K1100LT-92 on nimittäin saanut päähänsä soittaa torvea itsekseen. Ongelma alkoi keväällä jo jonkinaikaa ajokauden alettua.
Sellaisia vajaan sekunnin äänimerkkejä tulee liikenteessä epäsäännöllisen säännöllisesti.
Välillä menee pitkiä taipaleita ilman mitään ja välillä tiheämmin torvet soi. Muuten pyörä toimii normaalisti.
Joskus joku töyssy osuu turhan äänimerkin kohdalle mutta ei suinkaan aina..Ja kyllä, olen varma etten vahingossa itse torvea soittele! :)

Tälläistä tälläkertaa.........
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Satunnaista tööttäilyä...

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Puhdista startti hiilipölystä. Todennäköisesti sulla on jo valot vaihtuneet ja/tai sammuneet pidempään.

Hiilipölyllä maadoittava startti saa K-mallit sekoamaan mitä uskomattomimmilla tavoilla.
Lähtisin vikaa etsimään helpoimmasta, eli startin puhdistuksesta.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
PekkaR
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Tammi 2011 09:39
Paikkakunta: Naantali

Re: Satunnaista tööttäilyä...

Viesti Kirjoittaja PekkaR »

Kiitos.
Tämä tullaan varmasti kokeilemaan..
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Satunnaista tööttäilyä...

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Akku veks, akkuteline veks ja pääset startin sähkömoottoriin kiinni. Kaksi kuusiokoloruuvia perästä auki ja startti lähtee vetämällä taaksepäin. Jollei lähde kirveelläkään, moottorissa on käytetty synteettistä öljyä, joka on kovettanut vanhakantaisen o-renkaan.
Väkisin vetämällä taaksepäin, mikään ei mene rikki, muuta kuin kovettunut o-rengas.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Satunnaista tööttäilyä...

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Ismo Vaara kirjoitti:Puhdista startti hiilipölystä.
Hiilipölyllä maadoittava startti saa K-mallit sekoamaan mitä uskomattomimmilla tavoilla.
Lähtisin vikaa etsimään helpoimmasta, eli startin puhdistuksesta.
Oho, onpas merkillisiä vikoja noissa vanhemmissa pyörissä. Eipä tulisi tuo heti mieleen. Että töötti tööttää startin maadoituksesta. Onneksi on Ismo, joka tietää. Kiva oppia uutta noista vanhemmistakin. Kiitos Ismo.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
PekkaR
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Tammi 2011 09:39
Paikkakunta: Naantali

Re: Satunnaista tööttäilyä...

Viesti Kirjoittaja PekkaR »

Ismo Vaara kirjoitti:Puhdista startti hiilipölystä. Todennäköisesti sulla on jo valot vaihtuneet ja/tai sammuneet pidempään.

Hiilipölyllä maadoittava startti saa K-mallit sekoamaan mitä uskomattomimmilla tavoilla.
Lähtisin vikaa etsimään helpoimmasta, eli startin puhdistuksesta.
Ja palataan aiheeseen.
Tehty ja eipä auttanut. Samaa oiretta edelleen. Ärsyttää kohtuullisesti. :x
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Satunnaista tööttäilyä...

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Onko ohjaustangon sähkökatkaisija tutkittu kunnolla? Nissä kun kulkee täysvirta eikä mikään pieni ohjausvirta, niin ongelmia tapahtuu pienistä oikosuluista aina koko katkaisijan sulamiseen möykyksi.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Re: Satunnaista tööttäilyä...

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Lika ja hapettumat aiheuttavat useimmat mystiset sähköongelmat. CRC tai WD-40 pillillä suhuutettuna on halpa keino estää ongelmia. Varsinkin vanhemmissa pyörissä on usein yllättävän paljon töhnää esim. kahvojen sisässä. Kirjoittelin joskus vuosia sitten tästä samasta asiasta. Avasin Espanjasta tuodun K 1100:n kahvat ja siellä nimittäin oli töhnää! Sellaista tiukkaa ruskeata pölyä jota näkee niillä leveysasteilla joka paikassa.
Toinen asia ovat liittimet. Hapettumia tulee vuosien myötä takuuvarmasti. Aina kun on mahdollista, liittimet irti ja suihkutus. Hyviä liittimiä en ole nähnyt muussa vehkeessä kuin Audissa!
Yhteen aikaan muuten hieno pyörä, eli MV Agusta käytti täysin ala-arvoisia liittimiä ja johtosarjoja, jotka aiheuttivat paljon ongelmia kosteissa ja suolaisissa oloissa.
Vastaa Viestiin