Ossi Viita-aho kirjoitti:Onhan se pitkä matka, mutta en ikunaan kuuna päivänä usko, että tuon listan rempoilla on noin pitkälle päästy. Kun matka on yli 800 000 km, niin onhan siihen varmaan pari muutakin juttua tehty. Jos vaikka Pekka muistelet mitä kaikkea olet omalle pyörälle tehnyt ja kerrot ne tapahtumat viidellä.
No mun pyörälle on tehty seuraavaa perushuoltojen lisäksi, 190.000 km ja risat mittarissa:
- Vaihdelaatikon hitsausta, 50.000 km, kun oikea takarungon kiinnikekorva murtui kovassa rysäyksessä routamonttuun, Kustannus jotain 150,- euroa. BMW suunnitteluvirhe, joka korjattiin R1150 pyörään.
- Hall-anturin vaihto. Hajosi omia aikojaan, koska sähköjohtojen eristeet murtuivat, niin kuin ne tekee, kun eivät kestä kuumaa siellä moottorin etupäässä. Jossain 130.000 km. Remontti maksoi jotain 50.- euroa, kun ostin Honeywell anturit ja kuumakestävät silikonijohdot kaupasta enkä sitä BMW Hall-anturilevyä, jotain 250.- euroa. Nyt ei enää hajoa, koska silikonijohdot kestävät 300 astetta kuumaa.
- oikean läppärungon korjaussarja Dan Catalta. Hinta 60.- euroa. 140.000 km.
- Perälaakerin ja kytkinlevyn vaihto 100.000 km kieppeillä. Ei olisi tarvinnut vaihtaa, molemmat olivat vielä hyvässä kunnossa. Kustannus jotain 250.- euroa osat.
- UUSI SYLINTERI, kun rikoin sen URAA!!:lla kaaduttuani puron ylityksen jälkeen kivikkoon. Kilometrit olivat kai 60.000 km. Ei ollut pyörän syy tuo. Kustannus jotain 600.- euroa.
- Swingin etulaakerit. 150.000 km. Kustannus 50.-
- kaasuvaijerin vaihto ja kytkinvaijerin korjaus tarvikesarjalla, Hinta ehkä 60.-
- Laatikon perällä oleva kytkimen käyttövipu meni poikki. Hitsattu kasaan. 20.- euroa ja laakeri 10 euroa.
Noi nyt tuli pikaisesti mieleen.
Kaikki hommat, paitsi laatikon ja kytkimen käyttövivun hitsauksen, olen tehnyt itse.
Kun sylinteriä ja laatikon korvan hitsausta ei lasketa, niin summa on 500.- euron ylimääräiset kustannukset 190.000 km matkalla. Ei paha.
Tuon kun kertoo sillä viidellä, niin summaksi saa 2500.- Ei ole paha mun mielestä ylimääräisinä kuluina korjauksista 800.000 km matkalla.
Perushuollot tehdään 10.000 km välein ja öljyt ja osat maksavat niihin jotain 80.- euroa yhteensä Motonetistä ja siinä on jo kallis Red Linen Heavy Shock Proof öljy mukana.
Bensasuodattimen vaihto perushuoltona 40.000 km välein, Hinta jotain 15.- euroa Motonetillä.
Ja ai niin laturin hihna kans 60.000 km välein, hinta 8 euroa Motonetissä.
Ilmansuodatin sitten joskus,jos muistaa 10.- euroa Motonetistä.
Etupyörän laakerit ovat vielä alkuperäiset, jota olen hieman ihmetellyt. Kestää.
Jarrupaloja sitten ratareissujen mukaan tai muuten kulutuksen mukaan.
Etuhaarukan stefoja kanssa vaihdettu muutamia.
Mulla on muuten alkuperäinen takaiskari vielä pyörässä. Olen ihmetellyt tuotakin, että koska se hajoaa. On mulla ostettuna siihen jo varaiskari.
Eteen ostin joskus Wilpersin.
Pekka
PS. Noi ketjupyörien omistajat aina haukkuvat, että BMW perälaakerit ei kestä. Ei kestä ketjutkaan. Just lähetin hemmolle Rovaniemelle BMW perälaakerin 75.- euroa ja stefan 15.- euroa (tarvikestefa) ja sillä perä tuli kuntoon ja matka jatkuu taas R1150GS pyörällä. Kai reilut 100.000 km ajettu pyörä. Ketjurataspaketti maksaa ainakin 200.- euroa ja niitä pitää vaihtaa kai 30.000 km välein.