Sivu 1/2
K100 RS, apua tarvitaan Oulussa
Lähetetty: 18 Heinä 2014 14:55
Kirjoittaja JukkaL
Hei,
Sama viesti löytyy .orgin sivuilta.
K100:n matka katkesi Oulun seudulle vesisateessa ajon jälkeen. Sähkölaitteet toimivat. Bensapumppu surisee. Tien päällä eilen ei yrittänytkään käyntiin. Tänään on kosteudenpoistoa ruiskutettu kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Tankki tyhjätty. Muhnu poistettu tankista. Bensaletkuja vaihdettu. Bensansuodatin vaihdettu jo keväällä. Tänään moottori jo kävi muutamia sekuntteja. Ei kärsinyt kaasua ollenkaan. Tulpissa kipinä ja bensaa tuntuu saavan, kun tulpat ovat märät. Nyt ei yritäkään käyntiin.
Vikapaikkoja voi olla lukemattomia. Olisiko Motronic kaputt? Bensan paine ei kunnosa?
Kirjoittelen kavereiden puolesta. Pyörä on nyt Oulussa.
Jos jollakin olisi jotain vinkkejä, voisi hän soittaa Jarille o44 3265623.
Ei ole kavereiden matka mennyt ihan nappiin. Ensin meni Reverestä etupyörän laakeri ja sitten Bemusta rengas ja nyt tämä.
Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa
Lähetetty: 18 Heinä 2014 17:15
Kirjoittaja Ismo Vaara
Tuleeko kipinää kuitenkin koko ajan, vai pätkiikö polttoainepuoli?
Startin puhdistaminen hiilipölystä auttaa yleensä äärettömän moneen asiaan. Sekoittaa maadoittaessaan koko sähköjärjestelmän.
Maadoitukset hapettuneet pääjohtosarjasta?
Lämpötila-anturi sökö ja syöttää bensaa jatkuvasti liika,a luullen pakkasta olevan noin 82,2 astetta?
Hall-anturi likainen, tai irti?
Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa
Lähetetty: 19 Heinä 2014 08:50
Kirjoittaja Ismo Vaara
Ohittakaa sivutuen tappokytkin johdonpätkällä. Varsin yleinen vika.
Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa
Lähetetty: 23 Heinä 2014 16:38
Kirjoittaja JKU
Tuo startin puhdistaminen tuntuu olevan maaginen ratkaisu kaikkiin sähkongelmiin!
Minä vaan en ymmärrä miten se vaikuttaa maadoitukseen?
Toki CAN-järjestelmä saattaa oireilla vuotovirroista, silloinkin vain, jos elektroniikkakortti on likainenja sieltä syntyy sisäisesti vuotoja maihin. Mutta "tavallinen" säköjärjestelmä on aika tunnoton tuollaisille maavuodoille!
Ymmärtääkseni siellä startissa ei ole virtaa, kuin starttauksen aikana.
Ja silloinkin virta kulkee plussasta startin kautta miinukseen (runkoon). Hiilipöly on siis srtartin sisälä ja se vuotovirta kulkee startin rinnalla plussasta maihin: vuotovirran osuus on starttivirrasta promillen luokkaa (joka sekin menee maihin).
Tämä vika vähän vaikuttaa sille, "ettei lossilla voi auton valot toimia, kun ne ei saa maata"!
Tämä oli nyt sitä puhuttua sarkasmia.
Mutta kertokaa nyt minulle tymälle miksi tuo hiilipöly sekoittaisi muita järjestelmiä?
Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa
Lähetetty: 23 Heinä 2014 17:07
Kirjoittaja Ismo Vaara
Keksi sinä teoria tähän, asiakkaita harvemmin kiinnostaa muu kuin pyörän toimivuus. Useat K-mallit ovat lähteneet toimimaan ko. toimenpiteellä. Samoin Honda ruohonleikkurini, missä on sama Nippon Denson startti(sähkömoottori). Kyseessähän on pelkkä sähkömoottori, ilman bendixiä. Vapaapyörähdysmekanismit on koneen sisällä hammaspyörissä.
Ehkä hiilipölyn aiheuttama maa yltää väärää kautta starttireleelle, jonne kulkee akulta se kaikkein paksuin +kaapeli?
Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa
Lähetetty: 23 Heinä 2014 21:12
Kirjoittaja JKU
Kerro heiman oireista; miten startti käytäytyy ko vikatilanteessa. Vai eikö mitenkään, siis on täysin mykkä?
Vika ja korjaus saatta olla ihan oikea, mutta tuo hiilipöly-maajuttu ei oikein kuullosta järkeenkäyvältä! Sähkö jos mikä, noudattaa järkeviä lainalaisuuksia.
Voisiko olla, kun startin irroittaa, tulee sen kiinnityspinnat runkoon samalla puhdistetuksi ja senjälkeen startti saa kunnolla maata?
Muistan sen "legendaarisen" kullanvärisen K100 LT:n, joka oli kai ollut sinun huollossasi 100.000, 200.000 ja 300.000 km määrillä. Kun se oli minulla (mittarisa n 330.000 km) ja kävin sillä Romaniassa, sen startti, tai oikeammin bendix oikutteli. Mutta siinä startti kyllä pyöritti, mutta bendix ei aina "ottanut kiinni". Sekin korjautui, kun irroitin hieman starttia ja suihkutin sinne CRC:tä. Tuokin K 100 on edelleen ajossa Lahdessa!
Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa
Lähetetty: 24 Heinä 2014 09:41
Kirjoittaja manne
Mulla kun oli startin hiilet loppu, niin aiheutti mitä kummallisimpia oireita.Kun starttasi niin saatto lähtee käyntiin, mutta välillä ei toiminu vilkut eikä äänimerkki ja jännite heittelehti ja valot vilkku.Sähkökuvan mukaan yks rele, muistaaksen joku power relay sai maan startin kautta ja kun hiilet oli loppu niin maa pätki.Kyseessä oli K100 -88.
Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa
Lähetetty: 24 Heinä 2014 17:22
Kirjoittaja JKU
Olen kesää viettämässä mökillä eikä mulla ole kytkentäkaavioita mukana, mutta muistaisin, että starttirele "valvoo" alijännitettä. Siis katkaisee virran startilta, kun akkujännite alenee liiaksi. Tällä suojataan myös starttimoottoria.
Huonolla tai vajaalla akulla startatessa tapahtuu releen edestakaista nykimistä, joka saattaa polttaa releen kärjet. Tai polttaa varmasti, jos starttausta jatkaa, vaikka rele pätkii jännitettä!
Yleensäkin akun jännitteen pudotessa liian alas, menee elekroniikka sekaisin.
Omassa GS:ssäni kello on ensimmäinen, joka indikoi akun alhaisesta varaustilasta/jännitteestä (kello nollautuu startissa).
Ohjausboksissa on ymmärtäkseni oma puskuriparisto, konkka tai akku, jolla varmistetaan, ettei sen tiedot nollaudu em tilanteessa. Tai akun vaihdon yhteydessä.
Tätä ei ilmeisesti ole kaikissa autoissa, koska akkuliikkeet kytkevät pienen rinnakkaisakun autoon akun irroituksen/vaihdon ajaksi.
Bemarissa on tuo Power rele, joka tipautaa kuormat (valot) pois startin ajaksi. Sillä ei pitäisi olla mitään muuta vaikutusta (starttiin)?
Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa
Lähetetty: 25 Heinä 2014 08:05
Kirjoittaja Ismo Vaara
JKU kirjoitti: Kun se oli minulla (mittarisa n 330.000 km) ja kävin sillä Romaniassa, sen startti, tai oikeammin bendix oikutteli. Mutta siinä startti kyllä pyöritti, mutta bendix ei aina "ottanut kiinni". Sekin korjautui, kun irroitin hieman starttia ja suihkutin sinne CRC:tä. Tuokin K 100 on edelleen ajossa Lahdessa!
Varsinaistta bendixiä K-mallissa ei ole ollenkaan, vaan jatkuva hammaskosketus vapaapyörähdysmekanismilla (vrt. polkupyörän takanapa).
Jos suihkit CRC:tä startinaukosta sisään, laitoit sitä suoraan moottoriöljyihin.
Kyseisessä K-yksilössä aloin käyttämään Diesel Delvac:ia juuri startin toimivuuden vuoksi. Pitää mekanismin puhtaana kylmähyhmästä.
Sähköllä ei siis ole mitään osuutta K-mallien starttivikaan silloin, jos startti pyörii, mutta ei nappaa kiinni.
Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa
Lähetetty: 25 Heinä 2014 13:26
Kirjoittaja JKU
Ymmärrän kyllä, että bendix on mekaaninen laite, solenoidi sähköinen!
Samoin, että K-pyörän startissa on eräänlainen kuulamekanismi, joka kiinittäävapauttaa startin moottorista.
Mutta edelleen, minkälaiset ovat oireet, johon startin puhdistaminen auttaa?
Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa
Lähetetty: 26 Heinä 2014 09:47
Kirjoittaja Ismo Vaara
JKU kirjoitti:
Mutta edelleen, minkälaiset ovat oireet, johon startin puhdistaminen auttaa?
Lähes kaikkeen sähköhäiriöön mitä kuvitella saattaa, täydellisestä blackoutista ajovalojen toimimattomuuteen.
Kerran oli yksi asiakkaan K100 RS sähköongelmista johtuen verstaalla. Virrat häipyili vähän väliä ja myös siinä verstaan pihalla. Metallitappi startin päätyyn ja kevyt napautus pikku vasaralla... ja kas, virrat palasi taas täysin. Minun diagnoosini oli, että hiilipölyt tärähtivät pois pitämästä väärää maadoitusta. Tämän jälkeen startti irti, puhdistus ja asiakas hävisi kassan kautta auringonlaskuun.
PS: Voihan sähkövika johtua niin monesta muustakin paikasta, mutta kokemus on osoittanut edellämäinitun olleen niin monen "haamusähkövian" taustalla.
Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa
Lähetetty: 26 Heinä 2014 20:39
Kirjoittaja Pekkavee
Ismo Vaara kirjoitti:
Lähes kaikkeen sähköhäiriöön mitä kuvitella saattaa, täydellisestä blackoutista ajovalojen toimimattomuuteen.
Kerran oli yksi asiakkaan K100 RS sähköongelmista johtuen verstaalla. Virrat häipyili vähän väliä ja myös siinä verstaan pihalla. Metallitappi startin päätyyn ja kevyt napautus pikku vasaralla... ja kas, virrat palasi taas täysin. Minun diagnoosini oli, että hiilipölyt tärähtivät pois pitämästä väärää maadoitusta. Tämän jälkeen startti irti, puhdistus ja asiakas hävisi kassan kautta auringonlaskuun.
PS: Voihan sähkövika johtua niin monesta muustakin paikasta, mutta kokemus on osoittanut edellämäinitun olleen niin monen "haamusähkövian" taustalla.
Täähän on mahtavaa tietoa ja kokemusta. Kiitos. Tässä luulee jotain tietävänsä noista pyöristä, mutta oikeasti noi "vanhat" gurut kokemuksensa ja tekemistensä kautta tietävät ja keksivät oikeita ratkaisuja ongelmiin.
Mahtava palsta tämä Ismo sinunkin ansiostasi.
Kiitos.
Luitteko muuten Repan jutun Rikastimesta. Mahtavaa tarinaa siinäkin. "Wanhalle Gessulle nitroja"
Pekka
Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa
Lähetetty: 21 Syys 2014 22:12
Kirjoittaja JukkaL
Hieman myöhään palautetta tähän ketjuun. HAL-anturissa oli loppujen lopuksi vikaa. Pyörä meni peräkärryllä kotiseudulleen, jossa häikkä saatiin korjattua.
Joko ystävällinen sielu oli lainannut Motroncia vian eliminoimiseksi. Kiitokset kaverien puolesta hänelle.
Valitettavasti tarkempaa tietoa vian etsinnästä minulla ei ole. Vein kuulemani mukaan jonkin verran aikaa.
Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa
Lähetetty: 27 Syys 2014 07:29
Kirjoittaja Ismo Vaara
K-mallissa sytytys säädetään 1.männästä tulpanreijän kautta mittakellolla, koska mitään säätömerkkejä ei ole. Sytytyskohta on annettu 1/100-osa mm tarkkuudella.
Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa
Lähetetty: 02 Loka 2014 23:47
Kirjoittaja Pekkavee
Ismo Vaara kirjoitti:K-mallissa sytytys säädetään 1.männästä tulpanreijän kautta mittakellolla, koska mitään säätömerkkejä ei ole. Sytytyskohta on annettu 1/100-osa mm tarkkuudella.
Onko se sytytyskohta siis tasan yläkuolokohdassa vai jossain sadasosamilli kohdassa ennakkona?
Aika tarkkaa hommaa noinkin vanhassa pyörämallissa.
Pekka