Sivu 1/1
Matemaattinen pähkinä pureskeltavaksi
Lähetetty: 18 Elo 2014 14:17
Kirjoittaja Ismo Vaara
Männän halkaisija on 100mm, iskunpituus 83mm ja koneessa on 11,5/1 puristus vakiona.
Paljonko kantta on laskettava, jotta saadaan 15/1 puristukset?
Re: Matemaattinen pähkinä pureskeltavaksi
Lähetetty: 18 Elo 2014 18:13
Kirjoittaja Ossi Viita-aho
Morjens,
Mun laskujen mukkaan 1,98 mm. Käytännössä varmaan enämpi, koska venttiileillä tuskin enää riittää tila ja niille täytyy tehdä syvempää kuoppaa mäntiin. Jota taas täytyy kompensoida laskemalla kantta ja taas kierros alusta....
Re: Matemaattinen pähkinä pureskeltavaksi
Lähetetty: 18 Elo 2014 18:36
Kirjoittaja 3210015
1,684 mm
Re: Matemaattinen pähkinä pureskeltavaksi
Lähetetty: 18 Elo 2014 21:07
Kirjoittaja Mulli
Hyvät herrat...
Ennenkuin itse alkaisin laskea kantta tuossa mitassa, pohtisin paria pikkujuttua.
Puristussuhdehan on pytyn tilavuus + palotila jaettuna palotilan tilavuudella. Jos palotilan tilavuutta ei ota lukuun ja tekaisee lukeman vain iskunpituutta pohtien, ei välttämättä osu oikeaan.
Lisäksi palotila harvemmin jatkuu lieriön muotoisena ylös. Eiköpä tuo monestikin ole joniinlainen kupoli? Jos kaareutuminen alkaa kannesta jyrsittävällä osuudella (kuten on todennäköistä), tilavuus pienenee pikemminkin samassa suhteessa, kuin suomalainen verotus kasvaa.
En uskalla arvata omia numeroita tuohon juuri tästä syystä. Epäilen kuitenkin tuonkokoisen puristuspaineen nousun mahdollisuutta pelkästään kantta höyläämällä. Varsinkin, jos moottori on sitä lajia, että männissä on jo tehty venttiilinmuotoisia koloja.
Voin toki olla väärässä.
Re: Matemaattinen pähkinä pureskeltavaksi
Lähetetty: 19 Elo 2014 08:27
Kirjoittaja Ismo Vaara
Kantta lasketaan tässä tapauksessa vain lieriömäiseltä osalta.
Alkuperäisen palotilan tilavuuden saa laskemalla.
Re: Matemaattinen pähkinä pureskeltavaksi
Lähetetty: 19 Elo 2014 08:54
Kirjoittaja Ismo Vaara
Ossi Viita-aho kirjoitti:Morjens,
Mun laskujen mukkaan 1,98 mm. Käytännössä varmaan enämpi, koska venttiileillä tuskin enää riittää tila ja niille täytyy tehdä syvempää kuoppaa mäntiin. Jota taas täytyy kompensoida laskemalla kantta ja taas kierros alusta....
Tähän minäkin olen päässyt useaan kertaan... tosin muitakin tuloksia on tullut!
Venttiilinkolojen kasvua ei ehkä tarvitse ottaa huomioon.
Ajattelin tehdä pikkugessun koneesta etanolille korkeapuristeversion. 106okt polttoaine sallii huomattavan puristuksennoston.
Re: Matemaattinen pähkinä pureskeltavaksi
Lähetetty: 19 Elo 2014 10:14
Kirjoittaja Mulli
Ismo Vaara kirjoitti:Kantta lasketaan tässä tapauksessa vain lieriömäiseltä osalta.
Alkuperäisen palotilan tilavuuden saa laskemalla.
Hm...
Olenkohan minä nyt jotenkin kuutamolla tässä?
Edit: Muokattu kauhea kasa kofeiinitason alhaisuudesta johtuvaa höpinää. Vastaus kuutamointiin kuuluu: Olen.
Re: Matemaattinen pähkinä pureskeltavaksi
Lähetetty: 19 Elo 2014 19:46
Kirjoittaja Ossi Viita-aho
Niin mää vähän arvelinkin puristuksen perusteella, että taittaa olla etanoolikonneesta kysymys. Aluksi vaan piti miettiä, että missä boxerissa on 652 cc pytty? Vaan se taiskin olla ykspyttynen kone.
Kuinkas tuossa pikkugessun konneessa voi ajoittaa nokkia? Tuollainen 2 mm lasku vaikuttaa jo kohtuullisen palijon nokkien ajoitukseen myöhästäen niitä. Tuon ajoituksen muutoksenkin voi laskea aika näpäkästi, kun tietää nokka-akselin hammaspyörän halkaisijan ketjun keskilinjan kohdalta. Muistelisin, että Jytän konneessa 0,15 mm lasku teki useamman asteen kampiakselikulmassa.
Mulli kirjoitti:
Olenkohan minä nyt jotenkin kuutamolla tässä?
Juu, ei tarttee olla. Kanttahan voi laskea ilman, että koskee kanteen. Vaikkapa tiivisteitä ohentamalla.
Re: Matemaattinen pähkinä pureskeltavaksi
Lähetetty: 19 Elo 2014 21:04
Kirjoittaja Pekkavee
Aika huimia projekteja on sulla Ismo työn alla.
Seurataan mielenkiinnolla.
terveisin
Pekka
Re: Matemaattinen pähkinä pureskeltavaksi
Lähetetty: 19 Elo 2014 21:21
Kirjoittaja Mulli
Ossi Viita-aho kirjoitti:...
Juu, ei tarttee olla. Kanttahan voi laskea ilman, että koskee kanteen...
Eikäku...
Se ei aivo pelannut aamusella, kun pääsin koiraa leikkaukseen kuskaamasta tuossa aamukahden jälkeen. Vähällä unella tuo minun muutekin jähmeä vinttikamarini toimi lähinnä höyryvoimalla. Pitkään piti lämmittää ennen ensimmäisen hevosvoiman heräämistä.
Minulla oli siinä jo kaikkea varmaan kuun asentoa ja biorytmejä myöten, perustuen lähinnä siihen ajatukseen että kannessa olisi se kupolinmalli. Hävitin höpinät kuitenkin, kun kofeiinin herättelemä oivalluksen aurinko alkoi paistaa ajukoppaani - toivossa että todistajat tuolle lepertelylle olisivat jääneet mahdollisimman vähiin.
Vaan tolkkua siinä oli hiukkasen mukana. Höpisin nimittäin myös todellisesta puristuksesta ja teoreettisesta. Muistelen lukemia, jossa 60 asteen kohdalla sulkeutuvalla imuventtiilillä 9:1 suhteesta sai jotakin 0,85 x 9 tulosta aikaiseksi. Kierroksien vaihtelu lisäksi vielä sekoitti soppaa.
Mihin käytöön Ismo rakennat metanolivermettä? Meinasin lähinnä, että eikös sellainen projekti tuo mukanaan melkoisen kasan muitakin vaihdettavia osia, kun yksi sun toinen materiaali ei tykkää alkoholista? Jos ihan matka-ajoon, pitänee pohtia vielä voiteluakin.
Re: Matemaattinen pähkinä pureskeltavaksi
Lähetetty: 20 Elo 2014 07:43
Kirjoittaja Ismo Vaara
Mulli kirjoitti:
Mihin käytöön Ismo rakennat metanolivermettä? Meinasin lähinnä, että eikös sellainen projekti tuo mukanaan melkoisen kasan muitakin vaihdettavia osia, kun yksi sun toinen materiaali ei tykkää alkoholista? Jos ihan matka-ajoon, pitänee pohtia vielä voiteluakin.
Ei metanoli, vaan etanoli, siis RE85 polttoaine.