Itämeren kierros keväällä 2014
Lähetetty: 18 Elo 2014 20:09
Kolmen viikon loma alkoi ja helteet tulivat samalla. Startti 20.5.2014 kohti Turkua ja Viking Gracea 27 C lämmössä. Lahdessa Oululaisen kohdalla leivän tuoksu ja uuni hohkasi lämmöt jopa 29 asteeseen. Mutta kokemuksen mukaan Turkuun ajaessa kastuu aina, tällä kertaa harrastan pientä sadepukujumppaa Lopella. Forssaan pienempiä teitä Portaan kautta ja Jokioisten kautta Turkuun. Kuskin ja pyörän tankkaus ja sitten laivaan. Yksi ruotsalainen Honda tulee seuraksi. Piccolo-hytti on nimensä mukainen, mutta sopii hyvin yhdelle motoristille. Uusi laiva tuntuu kulkevan hiljaisesti eikä täristä yhtään.
Ruotsin läpi on tarkoitus ajella nyt muuta kuin E4:sta pitkin, mutta sillehän sitä on kuitenkin startattava ja Linköpingiin asti ajankin. Vanhat tutut Hölö- ja Mörkö-tienviitat ovat tallella (Hölmö löytyi myöhemmin iltapäivällä etelämpää). Ajan reittiä Åtvidaberg-Kisa-Vimmerby-Växjö-Malmö. Jotakuinkin samaa reittiä tuli kerran ajettua v.2001 ensimmäisellä Keski-Euroopan mopomatkalla. Varsinkin alkumatkasta on mukavaa pienempää tietä ja liikennettä ei paljoa ole. Toki vähän hitaampaa kuin E4, mutta saavun Kööpenhaminaan kuitenkin klo 16 aikoihin.
Ruotsin läpi voi ajaa myös pienempiä teitä
Majoitus on varattu Köpiksestä City Hotel Nebosta 50 m rautatieaseman takana. Huone on vaatimaton, wc ja suihku käytävällä, mutta sijainti on tärkein. Pyöräkin sopii sisäpihalle (maksua vastaan tosin). Nopean suihkun kautta kaupungille lämpimään ja aurinkoiseen iltaan. Väkeä on liikkeellä ja mukava tunnelma.
Nyhavnilla on porukkaa
Seuraava yöpaikka on varattu Kielistä ja tällä kertaa Saksaan ei mennä lautalla vaan siltojen kautta. Täältäkin oli viimeksi tullut mentyä v.2001. Ison-Beltin silta on Juutinraumaan verrattuna 'oikea silta', koska siinä ei mennä tunnelissa. Tuuli ei tällä kertaa silta-ajoa haittaa.
Kiel tunnetaan meillä kanavastaan ja saksalaisten poliisisarjojen ystävät ovat meilläkin voineet nähdä Tatort-jaksoja, joissa Hauptkommissar Klaus Borowski kurvailee vanhalla Passatillaan. Muuta käsitystä ei juuri ollut, siispä katsomaan.
Kieliin saavuttuani ajoin suoraan Louisin myymälään, jonka olin katsonut etukäteen valmiiksi. Ajatus oli mennä katsomaan ja ehkä ostamaan lämpimämpiin keleihin sopiva ajoasu. Nettitilaus sovittamatta ei houkuttanut. Lämpöä olikin sopivasti 29 C ja ilmastoimattomassa myymälässä vielä vähän enemmän, joten hien valuessa norona oli mukava sovittaa kopissa vaatteita. Tällä välin myyjä oli käynyt jo neuvotellut kollegansa kanssa ja tarjoutui lähettämään vanhat kamppeeni kotimaahan ilmaiseksi, jos kaupat syntyvät. Näin tehtiin ja ainut mitä pelkäsin oli, että nuo hiestä märät rytkyt tulevat homeisina laatikossa kotiin...
Sitten hotellille ja kaupungille katselemaan ja nauttimaan bratwurstit weissbierin kera. Hotelli Sophienhof oli taas 100 m asemalta, hintaa aamiaisineen ja wlaneineen erittäin kohtuulliset 31 euroa. Koska Kiel oli sota-aikaan tärkeä laivastotukikohta, sitä pommitettiin rajusti ja niinpä sen vanha kaupunki ei olekaan kovin kummoinen saksalaisessa mittakaavassa. Tulipahan kuitenkin nähtyä. Ruotsista ja Norjasta on hyvät yhteydet, kun lautat tulevat suoraan kaupungin keskustaan.
Satama on aivan kaupungin ytimessä
Kielin jälkeen oli vuorossa matkan pääkohde Hampuri. Monta kertaa siitä on ajettu ohi ja onpa lastattu mopoa junaankin Altonan asemalla, mutta koskaan ei muka ole ollut aikaa pysähtyä. Nyt olin varannut hotellin 3 yöksi.
Matka oli niin lyhyt, että matkalla piti vähän viivytellä. Ajoin ensin kohti Lyypekkiä mukavia pikkuteitä ruotsalaisen ryhmän perässä. Lyypekki on meidän suosikkikaupunkeja Saksassa. Kaunis, sopivan pieni ja aina tuntuu olevan jotain tapahtumaa menossa. Nyt oli jotkut hansakaupunkien päivät ja kadut täynnä erilaisia kojuja saksalaisten ja naapurimaiden (myös Venäjän) kaupunkeja esittelemässä. Löytyipä yksi suomalainenkin erikoisuus
En kyllä syönyt loimulohta, vaan vartaassa kokonaisena pyörivän possun liha ja hapankaali vei voiton tällä kertaan sämpylän väliin laitettuna ja hyvältä maistui! Päälle vielä tuliaisostokset Niedereggerin marsipaanikaupasta ja autobahnille kohti Hampuria. Vesisade vähän meinasi haitata Lyypekissä, mutta ei pahemmin.
(jatkuu)
Ruotsin läpi on tarkoitus ajella nyt muuta kuin E4:sta pitkin, mutta sillehän sitä on kuitenkin startattava ja Linköpingiin asti ajankin. Vanhat tutut Hölö- ja Mörkö-tienviitat ovat tallella (Hölmö löytyi myöhemmin iltapäivällä etelämpää). Ajan reittiä Åtvidaberg-Kisa-Vimmerby-Växjö-Malmö. Jotakuinkin samaa reittiä tuli kerran ajettua v.2001 ensimmäisellä Keski-Euroopan mopomatkalla. Varsinkin alkumatkasta on mukavaa pienempää tietä ja liikennettä ei paljoa ole. Toki vähän hitaampaa kuin E4, mutta saavun Kööpenhaminaan kuitenkin klo 16 aikoihin.
Ruotsin läpi voi ajaa myös pienempiä teitä
Majoitus on varattu Köpiksestä City Hotel Nebosta 50 m rautatieaseman takana. Huone on vaatimaton, wc ja suihku käytävällä, mutta sijainti on tärkein. Pyöräkin sopii sisäpihalle (maksua vastaan tosin). Nopean suihkun kautta kaupungille lämpimään ja aurinkoiseen iltaan. Väkeä on liikkeellä ja mukava tunnelma.
Nyhavnilla on porukkaa
Seuraava yöpaikka on varattu Kielistä ja tällä kertaa Saksaan ei mennä lautalla vaan siltojen kautta. Täältäkin oli viimeksi tullut mentyä v.2001. Ison-Beltin silta on Juutinraumaan verrattuna 'oikea silta', koska siinä ei mennä tunnelissa. Tuuli ei tällä kertaa silta-ajoa haittaa.
Kiel tunnetaan meillä kanavastaan ja saksalaisten poliisisarjojen ystävät ovat meilläkin voineet nähdä Tatort-jaksoja, joissa Hauptkommissar Klaus Borowski kurvailee vanhalla Passatillaan. Muuta käsitystä ei juuri ollut, siispä katsomaan.
Kieliin saavuttuani ajoin suoraan Louisin myymälään, jonka olin katsonut etukäteen valmiiksi. Ajatus oli mennä katsomaan ja ehkä ostamaan lämpimämpiin keleihin sopiva ajoasu. Nettitilaus sovittamatta ei houkuttanut. Lämpöä olikin sopivasti 29 C ja ilmastoimattomassa myymälässä vielä vähän enemmän, joten hien valuessa norona oli mukava sovittaa kopissa vaatteita. Tällä välin myyjä oli käynyt jo neuvotellut kollegansa kanssa ja tarjoutui lähettämään vanhat kamppeeni kotimaahan ilmaiseksi, jos kaupat syntyvät. Näin tehtiin ja ainut mitä pelkäsin oli, että nuo hiestä märät rytkyt tulevat homeisina laatikossa kotiin...
Sitten hotellille ja kaupungille katselemaan ja nauttimaan bratwurstit weissbierin kera. Hotelli Sophienhof oli taas 100 m asemalta, hintaa aamiaisineen ja wlaneineen erittäin kohtuulliset 31 euroa. Koska Kiel oli sota-aikaan tärkeä laivastotukikohta, sitä pommitettiin rajusti ja niinpä sen vanha kaupunki ei olekaan kovin kummoinen saksalaisessa mittakaavassa. Tulipahan kuitenkin nähtyä. Ruotsista ja Norjasta on hyvät yhteydet, kun lautat tulevat suoraan kaupungin keskustaan.
Satama on aivan kaupungin ytimessä
Kielin jälkeen oli vuorossa matkan pääkohde Hampuri. Monta kertaa siitä on ajettu ohi ja onpa lastattu mopoa junaankin Altonan asemalla, mutta koskaan ei muka ole ollut aikaa pysähtyä. Nyt olin varannut hotellin 3 yöksi.
Matka oli niin lyhyt, että matkalla piti vähän viivytellä. Ajoin ensin kohti Lyypekkiä mukavia pikkuteitä ruotsalaisen ryhmän perässä. Lyypekki on meidän suosikkikaupunkeja Saksassa. Kaunis, sopivan pieni ja aina tuntuu olevan jotain tapahtumaa menossa. Nyt oli jotkut hansakaupunkien päivät ja kadut täynnä erilaisia kojuja saksalaisten ja naapurimaiden (myös Venäjän) kaupunkeja esittelemässä. Löytyipä yksi suomalainenkin erikoisuus
En kyllä syönyt loimulohta, vaan vartaassa kokonaisena pyörivän possun liha ja hapankaali vei voiton tällä kertaan sämpylän väliin laitettuna ja hyvältä maistui! Päälle vielä tuliaisostokset Niedereggerin marsipaanikaupasta ja autobahnille kohti Hampuria. Vesisade vähän meinasi haitata Lyypekissä, mutta ei pahemmin.
(jatkuu)