Sivu 1/2
R1100 nykii pikku kaatumisen jälkeen
Lähetetty: 08 Syys 2014 13:35
Kirjoittaja Tauri 12
Hei
Mökkitiellä ote herpaantui ja pyörä ja sen omistaja tekivät tuttavuutta Etelä-Karjalaisen maaperän kanssa. Vasempaan venttiilikoppaan tuli lievät hankausjäljet, muuta ulkoista merkkiä ei jäänyt.
Paluumatkan 300 km tulin sitten oikuttelevan ajokin selässä, tyhjäkäynnillä vain oikea sylinteri käy, n. 3000-3300 kierroksen kohdalla ja samoin nopeasti kaasutettaessa vasenkin tulee mukaan.
Pyörä on tosiaan R 1100 RS ja mittarissa 121 tkm.
Osaatteko, hyvät kanssaharrastajat antaa vinkkiä, mikä mahtaisi olla vialla?
Kiitokset etukäteen t. Matti Tauriainen
Re: R1100 nykii pikku kaatumisen jälkeen
Lähetetty: 09 Syys 2014 09:10
Kirjoittaja Pekkavee
Ekana tulee mieleen ihan perusjuttu. Olisiko kaasuvaijeri noussut ylös nipastaan oikeassa tai sitten vasemmassa läppärungossa.
Tämä sekoittaa synkronoinnin ja pyörä käy miten sattuu.
Pekka
Re: R1100 nykii pikku kaatumisen jälkeen
Lähetetty: 25 Syys 2014 08:49
Kirjoittaja Tauri 12
Pyörää on nyt kovasti tutkittu, ruisku toimii, vaijerit on kunnossa ym. Kone käy tyhjäkäynnillä hyvin, kaasutettaessa alkaa pätkiä ja paukkua, joten venttiiliosastolle taitaa olla jatkossa asiaa.
En vaan ymmärrä syy-yhteyttä kaatumisen ja ao. oireiden välillä, voisiko moottorinohjausjärjestelmä olla sekaisin, eli ruiskun synkronointi hakusessa. Toinen sylinteri kuitenkin toimii ihan normaalisti.
Jokatapauksessa ajokausi päättyi ja ratsu siirretään kellariin kunhan tilaaa saadaan raivattua.
Palaan asiaan sitten kun vika on löytynyt.
Re: R1100 nykii pikku kaatumisen jälkeen
Lähetetty: 25 Syys 2014 09:09
Kirjoittaja Pekkavee
Joko tarkistit TPS säädön. Eli kaasuläpän asentotunnistin.
Se on saattanut keikahtaa väärään asentoon, pyörä kun kaatuikin vasemmalle kyljelleen.
Tuolla tarinaa ja ohjeet
Pekka
Re: R1100 nykii pikku kaatumisen jälkeen
Lähetetty: 25 Syys 2014 23:06
Kirjoittaja JKU
Eikös nuo ruiskut toimi rinnakkain (kytketty sähköisesti rinnakkain), eli ne aukeavat kaikki aina yhtäaikaisesti?
Joten jos vika on vain toisella puolella, vika tuskin on ruiskujen ohjauksessa.
Re: R1100 nykii pikku kaatumisen jälkeen
Lähetetty: 27 Syys 2014 07:39
Kirjoittaja Ismo Vaara
JKU kirjoitti:Eikös nuo ruiskut toimi rinnakkain (kytketty sähköisesti rinnakkain), eli ne aukeavat kaikki aina yhtäaikaisesti?
Joten jos vika on vain toisella puolella, vika tuskin on ruiskujen ohjauksessa.
Vaikka männät liikkuu yhtä aikaa, työtahdit on vuorotellen.
Läppärungot säädetään mekaanisesti erikseen.
Re: R1100 nykii pikku kaatumisen jälkeen
Lähetetty: 27 Syys 2014 16:16
Kirjoittaja JKU
Ismo Vaara kirjoitti:JKU kirjoitti:Eikös nuo ruiskut toimi rinnakkain (kytketty sähköisesti rinnakkain), eli ne aukeavat kaikki aina yhtäaikaisesti?
Joten jos vika on vain toisella puolella, vika tuskin on ruiskujen ohjauksessa.
Vaikka männät liikkuu yhtä aikaa, työtahdit on vuorotellen.
Läppärungot säädetään mekaanisesti erikseen.
Tuo ruiskujen ohauskommenttini oli tarkoitetu tähän kysymykseen:
En vaan ymmärrä syy-yhteyttä kaatumisen ja ao. oireiden välillä, voisiko moottorinohjausjärjestelmä olla sekaisin, eli ruiskun synkronointi hakusessa. Toinen sylinteri kuitenkin toimii ihan normaalisti.
Olen siis käsityksessä, että niin bokserissa, kuin rivikoneessakin ruiskut on kytketty säköisesti rinnakkain. Nänollen ne antavat bensaa imukanavaan, vaikka kyseessä ei olisikaan työtahti???
Joten tällä oletuksella vika ei voi olla ohjausboksissa(koska toine nruisku / sylinteri toimii normaalisti).
Re: R1100 nykii pikku kaatumisen jälkeen
Lähetetty: 27 Syys 2014 16:36
Kirjoittaja R80/7
Ei sunkan ne pakotahdilla pensaa sylinteriin ruiki? Tuntus aika omituiselta jos näin ois vaikken noista ruuttavehkeistä mitään ymmärräkkän.
Re: R1100 nykii pikku kaatumisen jälkeen
Lähetetty: 27 Syys 2014 17:58
Kirjoittaja Ossi Viita-aho
Kyllä ne ruikkii pakotahdinkin aikana. Aina kerran koneen kierroksella tulee suuttimille käsky ruiskauttaa pentsiiniä. Käskyn pituus sitten riippuu kierrosluvusta, kuormitusasteesta, ilmanpaineesta, imuilman lämmöstä ja koneen lämmöstä. Katalysaattoriversiossa on tietysti vielä jäännöshappianturikin vaikuttamassa ruiskutuksen pituuteen pienillä kuormitusasteilla.
Oliskohan tulpanjohto voinut nirhaantua kaatuessa. Mulla sattu kerran autonkotturan kanssa sellainen juttu, että tulpanjohdossa oli reikä ja kovemmilla kierroksilla kipinä hyppäsi suoraan johdosta kanteen. Laita pyörä käyntiin pimeässä ja katso, että oikooko kipinä jostain.
Re: R1100 nykii pikku kaatumisen jälkeen
Lähetetty: 27 Syys 2014 18:08
Kirjoittaja JKU
Noiden bemareiden sähköpuolen asioiden kanssa on tullu tapeltua, joten säköisesti se menee noin bemarin pyörissä.
Autoista en tiedä, luulisi siellä olevan jo älykkäämpää ohjausta?
Re: R1100 nykii pikku kaatumisen jälkeen
Lähetetty: 28 Syys 2014 09:27
Kirjoittaja R80/7
Kyl mä oon kauhian hämmästyny....
Re: R1100 nykii pikku kaatumisen jälkeen
Lähetetty: 30 Syys 2014 23:51
Kirjoittaja Pekkavee
R80/7 kirjoitti:Kyl mä oon kauhian hämmästyny....
Se bensa/ilmaseos menee siitä imuventtiilin ohi sinne sylinteriin vasta sitten, kun se venttiili avautuu, eli imutahdin aikana.
Siellä Hall-anturilevyssä on kaksi anturia. Toinen niistä ohjaa sytytystä ja toinen bensan syöttöä.
Se R1100 boxeri iskee muuten kipinääkin molemmissa sylintereissä yhtä aikaa, joista se toisen sylinterin kipinä on ihan turha, kun ei siinä sylinterissä ole siinä vaiheessa bensaakaan vaan poistotahti juuri loppumassa.
Pekka
Re: R1100 nykii pikku kaatumisen jälkeen
Lähetetty: 01 Loka 2014 09:41
Kirjoittaja JKU
Onko tuo "hukkakipinäsysteemi" edelleen käytössä uusissakin boksereissa?
Kipinälle luonteenomaista on, että se hypää n 30% pidemmmän kärkivälin yli, kun keskielektrodissa on negatiivinen varaus.
Vanhoissa /2 sarjalaisissa joissa on magneettosytytys, toisen tulpan napaisuus menee kai "väärinpäin, koska tulpat on sarjassa (muistaakseni)?
Taas muistelen, että senjälkeisissä ( /5, /6, /7 jne) oli kaksi puolaa, jotka olivat samojen kärkien perässä.
Re: R1100 nykii pikku kaatumisen jälkeen
Lähetetty: 01 Loka 2014 19:21
Kirjoittaja Pekkavee
Kipinän tehon voi muuten testata 6 mm kärkivälisellä työkalulla.
Jostain luin, että kunnon kipinä etenee 6 mm kärkivälin yli.
Rakensin sellaisen työkalun itselleni, kun yhden Yamaha FJ900 pyörän kipinää epäiltiin vajaatehoiseksi.
Muovipalikka, sen keskellä iso reikä ja kaksi ruuvia palikkaan kiinnitettynä eri suunnista 6 mm kärkivälillä siinä reiän keskellä.
Lopputulos oli, että sen pyörän kipinä on heikko ja puolan vaihto korjasi pyörän.
Pekka
Re: R1100 nykii pikku kaatumisen jälkeen
Lähetetty: 01 Loka 2014 20:15
Kirjoittaja Ossi Viita-aho
Lienekkö tuo hukkakipinä enää ihan uusissa käytössä? Onhan boxerissa ollut suorasytytys jo toistakymmentä vuotta. Tonnisatasessa on kyllä hukkakipuna yhdellä puolalla (tulpat sarjassa), joten siinä kipuna hyppää toisessa tulpassa väärin päin.
Sitä oon joskus miettinyt, että kuinka se kipuna silloin menee jos toinen pytty tippuu pelistä? Silloinhan puolan toinen pää kelluu. Onko siellä puolassa vain niin iso potentiaali, että se purkautuu jonnekin. Toivon mukaan tulpan kautta maihin, eikä eristeiden läpi Motroniciin.